Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3154433
En? Weet je al of je enting nu wel is aangeslagen???

Nog een andere vraag. Ik vind die controlestip toch een beetje verwarrend... Ik heb begrepen dat als er kleur zichtbaar is, dat er nog antistoffen aanwezig zijn. En zolang er antistoffen aanwezig zijn, een nieuwe enting overbodig is omdat deze niet aanslaat. Beschermd is nou eenmaal beschermd. Maar dierenarts adviseert nu wel om te enten omdat twee stippen lichter zijn dan de controlestip. Alleen parvo zou nog donkerder dan controlestip zijn. Hmmm...

En als ik het goed begrijp: bovenste stip is de controlestip, daaronder HCC en vervolgens Parvo en onderste stip is Distemper. Dat is toch altijd standaard? Toch? Begin te twijfelen omdat dierenarts zegt dat onderste stip nauwelijks nog te zien is en zij zei dat dit hepatitis is. Maar dacht zelf dat dit distemper was...  ???
Gebruikersavatar
Door pluk
#3154440
yazzie schreef: Nog een andere vraag. Ik vind die controlestip toch een beetje verwarrend... Ik heb begrepen dat als er kleur zichtbaar is, dat er nog antistoffen aanwezig zijn. En zolang er antistoffen aanwezig zijn, een nieuwe enting overbodig is omdat deze niet aanslaat. Beschermd is nou eenmaal beschermd. Maar dierenarts adviseert nu wel om te enten omdat twee stippen lichter zijn dan de controlestip. Alleen parvo zou nog donkerder dan controlestip zijn. Hmmm...

En als ik het goed begrijp: bovenste stip is de controlestip, daaronder HCC en vervolgens Parvo en onderste stip is Distemper. Dat is toch altijd standaard? Toch? Begin te twijfelen omdat dierenarts zegt dat onderste stip nauwelijks nog te zien is en zij zei dat dit hepatitis is. Maar dacht zelf dat dit distemper was... ???
De volgorde van Vaccicheck (van boven naar beneden) is: Controlestip, Hepatitis, Parvo en Distemper.
Wat ik heb begrepen: Als een stip kleur geeft dan zijn er antistoffen gemeten, de kleur van de stip geeft een indicatie van de hoeveelheid antistoffen
Als een stip lichter is dan de controlestip dan zitten de antistoffen onder een bepaalde waarde. Enten is dan te overwegen. Met de nadruk op overwegen omdat de afweer waarschijnlijk ook zit opgeslagen in de geheugencellen, maar dat kun je niet titeren.
Door TomsBorders
#3154451
de vaccicheck is een ELISA test in een wegwerp vorm dus het is geen kwantitatieve bepaling. d.w.z. dat het lichter is kan betekenen dat de actieve anti-stoffen net lager zijn of veel lager dan de controle, of dat de meeste inactief zijn geworden. De controle is zover geen hard cijfer waarboven het moet voldoen en waaronder enten is noodzakelijk. Voor de geheugencellen te bepalen kan nog een laboratorium test laten uitvoeren maar dat is vrij prijzig en dat is de enige echte maat voor immuniteit die kwantitatief meetbaar is.
Door Lizzy
#3188437
Ja, toch weer even het hele topic lezende: ze is dus duidelijk een non responder. Misschien wel een slow responder :biggrin2: . Maar als je dan de logica van R. Schultz volgt: het boeit hem niet hoe hoog de titer is, als er maar titer is. En ik ben toch geneigd het met hem eens te zijn. Wij zitten ons maar te focussen op de hoogte van de antistoffen maar waarom eigenlijk? Het lichaam laat hier toch duidelijk zien dat het antistoffen heeft aangemaakt? Ik vraag dit niet aan jou in het bijzonder hoor Marije maar aan ons allemaal.
Door Lizzy
#3188438
TomsBorders schreef:de vaccicheck is een ELISA test in een wegwerp vorm dus het is geen kwantitatieve bepaling. d.w.z. dat het lichter is kan betekenen dat de actieve anti-stoffen net lager zijn of veel lager dan de controle, of dat de meeste inactief zijn geworden. De controle is zover geen hard cijfer waarboven het moet voldoen en waaronder enten is noodzakelijk. Voor de geheugencellen te bepalen kan nog een laboratorium test laten uitvoeren maar dat is vrij prijzig en dat is de enige echte maat voor immuniteit die kwantitatief meetbaar is.
Ik heb 'm nou 3 keer gelezen Tomsborders en ik snap 'm nog steeds niet :biggrin2: . Je kunt geheugencellen toch niet laten bepalen?
Door Lizzy
#3188439
Zelf heb ik eigenlijk wel eens het idee dat we allemaal wel geloven in geheugencellen maar er niet op vertrouwen.
Door TomsBorders
#3188499
Hoi Lizzy,

Je kan geheugencellen bepalen door een actieve aanval uit te laten voeren bij een hond die een lage of geen titer heeft. Op deze manier treden ze wel of niet in werking en dat houd dus in dat je wel of geen passieve geheugencellen in je lichaam aanwezig hebt. Het nadeel: 6-7000 euro per hond...
Wat ik in mijn verhaal erboven probeerde te zeggen:

Er is een controle strip die alleen bevestigd dat er een actieve ELISA uitgevoerd wordt dus dat de test werkt. Deze heeft een bepaalde intensiteit en velen zien deze als een referentieintensiteit voor wat het zou moeten zijn voor de andere titers.
Echter dit is geen echte kwantiatieve meting dus je bepaald niet de hoogte van de titers in een absolute zin maar meer in een relatieve zin. Er is ongeveer minder, evenveel of meer aanwezig dan de hoeveelheid in de controle strip. Dit zegt echter vooral: Er is een mate van actieve immuniteit.
Je kan titers ook kwantitatief laten meten, maar wederom zegt dat weer wat over de actieve immuniteit en geeft dat slechts een ratio die voor een gemiddelde belangrijk wordt gevonden maar die voor de ene hond heel laag of juist heel hoog is en naar mijn mening zegt dat niet genoeg over de daadwerkelijke immuniteit.

En zoals Schultz en anderen zeggen, het is vooral belangrijk dat iedere hond bijdraagt aan de groepsimmuniteit om op die manier de hele hondenpopulatie niet continue te hoeven enten maar eenmalig te hoeven enten.
Door Lizzy
#3188502
TomsBorders schreef:Hoi Lizzy,

Je kan geheugencellen bepalen door een actieve aanval uit te laten voeren bij een hond die een lage of geen titer heeft. Op deze manier treden ze wel of niet in werking en dat houd dus in dat je wel of geen passieve geheugencellen in je lichaam aanwezig hebt. Het nadeel: 6-7000 euro per hond...
Wat ik in mijn verhaal erboven probeerde te zeggen:

Er is een controle strip die alleen bevestigd dat er een actieve ELISA uitgevoerd wordt dus dat de test werkt. Deze heeft een bepaalde intensiteit en velen zien deze als een referentieintensiteit voor wat het zou moeten zijn voor de andere titers.
Echter dit is geen echte kwantiatieve meting dus je bepaald niet de hoogte van de titers in een absolute zin maar meer in een relatieve zin. Er is ongeveer minder, evenveel of meer aanwezig dan de hoeveelheid in de controle strip. Dit zegt echter vooral: Er is een mate van actieve immuniteit.
Je kan titers ook kwantitatief laten meten, maar wederom zegt dat weer wat over de actieve immuniteit en geeft dat slechts een ratio die voor een gemiddelde belangrijk wordt gevonden maar die voor de ene hond heel laag of juist heel hoog is en naar mijn mening zegt dat niet genoeg over de daadwerkelijke immuniteit.

En zoals Schultz en anderen zeggen, het is vooral belangrijk dat iedere hond bijdraagt aan de groepsimmuniteit om op die manier de hele hondenpopulatie niet continue te hoeven enten maar eenmalig te hoeven enten.
Maar hoe groot is dan het risico op een dooie hond, na een actieve aanval? Ik bedoel, stel er zijn geen geheugencellen? Dan kan je hond toch ziek worden?

OK, onderstaande snap ik nu, dank voor je uitleg!
Door TomsBorders
#3189196
Lizzy schreef:Maar hoe groot is dan het risico op een dooie hond, na een actieve aanval? Ik bedoel, stel er zijn geen geheugencellen? Dan kan je hond toch ziek worden?

OK, onderstaande snap ik nu, dank voor je uitleg!
De actieve aanval doen ze niet met je hond natuurlijk, maar gewoon met een kweekcultuur van bloed of weefsel van de hond. Zou een beetje macaber zijn en niet ethisch, daarnaast ook gevaarlijk om in niet laboratoriumomstandigheden een hond bloot te stellen (stel hij wordt niet ziek maar infecteert de populatie wel).
Hier wordt er het e.e.a. over geschreven maar het is nog geen heel uitgebreid veld zeg maar.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK27158/
Door Lizzy
#3189913
TomsBorders schreef:De actieve aanval doen ze niet met je hond natuurlijk, maar gewoon met een kweekcultuur van bloed of weefsel van de hond. Zou een beetje macaber zijn en niet ethisch, daarnaast ook gevaarlijk om in niet laboratoriumomstandigheden een hond bloot te stellen (stel hij wordt niet ziek maar infecteert de populatie wel).
Hier wordt er het e.e.a. over geschreven maar het is nog geen heel uitgebreid veld zeg maar.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK27158/
Ahhh zo! Ik vond het ook al zo gek :biggrin2:
Ik ga de link lezen Tomsborders, dank je wel!
Door Lizzy
#3280193
Heeft ze toch mooi voor alles een mooie stip. Ben je van plan om haar hierna te blijven titeren of geloof je het nu wel?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3280283
Ik denk dat ik d'r nog wel een keer laat titeren. Zeker als er straks een pup blijft moeten we toch checken hoe de pup beschermt is en dan kan P natuurlijk meegenomen worden. Vooral omdat ik nieuwsgierig ben hoe P zich ontwikkeld.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door