Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278886
kakocavi schreef:Ik vind het interessant om te zien dat je visie eigenlijk op veel punten totaal anders is dan wat hier normaliter wordt gepropageerd. Dat wist ik niet, je wordt hier zo vaak aangehaald dat ik dat niet verwachtte.

Je zegt wel twee verschillende dingen. Eens een keertje pens enzo geven is niet erg, als je dan een andere keer maar weer spiervlees geeft. Maar variatie is niet zo belangrijk, mits je goed rekent. Die barfmix 2 heet compleet, dus die kun je elke dag geven. Dan geef je dus elke dag 30% pens en 60% zalm aan je kat. Is dit menu echt compleet en doorgerekend? Ik kan het me eigenlijk niet goed voorstellen...
Ik weet het, ik krijg vaak de opmerking dat ik niet zo fanatiek ben als mijn "volgers",
Ik ben in de loop van de tijd een stuk gemakkelijker geworden in percentages en aannames. Ik heb gezien dat het doorgaans niet zo nauw komt. Wat niet wil zeggen dat je maar aan mag rommelen. In mijn boekje zeg ik al dat ik niet zo aan percentages hecht. Dat is goed voor beginners om geen grove fouten te maken maar het komt niet heel precies.
Ik denk je dat de kans groot is dat katten niet elke dag hetzelfde willen eten, maar ik betwijfel of ze tekorten zullen krijgen van dit dieet. Jij mag zeggen waar ze een tekort op zouden krijgen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3278888
eelke schreef:Nou, ze spreken toch zelf over bones and raw food hoor.

En dit is dan weer hun nederlandse vertaling daarvan;
biologisch rasspecifiek rauw voer
ai dat wordt lastig uitspreken: brrv :biggrin2:

maar was het oorspronkelijk niet: Biologically appropriated raw food? Dan is de Duitse invulling van die afkorting zo gek nog niet gekozen.
Rik01 schreef: Hahaha, ok, dat verklaart een hoop :biggrin2:

Dan is het natuurlijk ook niet echt handig voor vriesvoer om met een term als Barf op de Nederlandse markt te opereren waar het dus duidelijk iets anders betekent.
Voor ons hier op bp ja. Maar in Nederland kom je ook steeds vaker het woordje barf tegen voor zaken die niks te maken hebben met wat barf voor bp-ers betekent. Heel wat kvv gaat over de toonbank onder de noemer barf. Het is er niet overzichtelijker op geworden sinds 10-11 jaar geleden begon met barfen voor PIke.
Door Anne in Zweden
#3278892
pike schreef:
even terug gezocht voor het spiervlees:
op pagina 2 staat het rundvlees
http://vriesvoer.nl/nl/hondenvoer-barf- ... voer-7?p=2
en op pagina 4 het paardenvlees
http://vriesvoer.nl/nl/hondenvoer-barf- ... oer-7?&p=4

En iemand heeft hierboven geschreven dat dat mooi vlees was. Zelf ken ik het (nog) niet.
Hm, ik vind dat geen vlees om 'te kauwen', qua stukjesgrootte. Bij Tierhotel (en elders ook, maar ik bestel in D eigenlijk alleen nog bij TH) hebben ze echt brokken van een kilo, van rund en van paard. Ik had gehoopt dat vriesvoer dat misschien ook had, omdat ze voornamelijk rund slachten. Maar helaas dus.
Door eelke
#3278893
Nou, dat is dan gewoon een foute vertaling, want met Biologically appropriated wordt naar mijn idee iets bedoeld als 'van oorsprong aanbevolen', maar heeft in ieder geval niks met biologisch te maken...
Gebruikersavatar
Door pike
#3278895
Anne in Duitsland schreef: Mooi, betaalbaar spiervlees is in Duitsland namelijk lastig te krijgen, en als ik zie dat het om een Duits bedrijf gaat dat voornamelijk runderen slacht, groeit mijn hoop dat er ook hele lappen spiervlees verkrijgbaar zijn.
Misschien dat je hier eens langs kunt gaan als je weer eens naar het noorden rijdt????
http://www.frische-tiernahrung.de/index.html
Ze hebben rundvlees maar geen idee hoe het eruit ziet. De toonbank ziet er wel uitnodigend uit :cool:
Hier hebben ze trouwens wel kippennekken en -vleugeltjes en kalkoennekken.
Door Martine-Tom
#3278897
Hitam schreef:Ik weet het, ik krijg vaak de opmerking dat ik niet zo fanatiek ben als mijn "volgers",
Ik ben in de loop van de tijd een stuk gemakkelijker geworden in percentages en aannames. Ik heb gezien dat het doorgaans niet zo nauw komt. Wat niet wil zeggen dat je maar aan mag rommelen. In mijn boekje zeg ik al dat ik niet zo aan percentages hecht. Dat is goed voor beginners om geen grove fouten te maken maar het komt niet heel precies.
Ik denk je dat de kans groot is dat katten niet elke dag hetzelfde willen eten, maar ik betwijfel of ze tekorten zullen krijgen van dit dieet. Jij mag zeggen waar ze een tekort op zouden krijgen.

Mangaan?
Door kakocavi
#3278899
Hitam schreef:Ik weet het, ik krijg vaak de opmerking dat ik niet zo fanatiek ben als mijn "volgers",
Ik ben in de loop van de tijd een stuk gemakkelijker geworden in percentages en aannames. Ik heb gezien dat het doorgaans niet zo nauw komt. Wat niet wil zeggen dat je maar aan mag rommelen. In mijn boekje zeg ik al dat ik niet zo aan percentages hecht. Dat is goed voor beginners om geen grove fouten te maken maar het komt niet heel precies.
Ik denk je dat de kans groot is dat katten niet elke dag hetzelfde willen eten, maar ik betwijfel of ze tekorten zullen krijgen van dit dieet. Jij mag zeggen waar ze een tekort op zouden krijgen.

En ja, tekort waarop... Ik zie bijvoorbeeld geen bron van vitamine A. Vitamine D ook niet echt. Wat er wel in vlees maar niet in pens zit weet ik verder niet. IJzer misschien, zit wel in bloed maar is dat genoeg?

Maar, is het menu doorgerekend?
Door Anne in Zweden
#3278905
eelke schreef:Nou, dat is dan gewoon een foute vertaling, want met Biologically appropriated wordt naar mijn idee iets bedoeld als 'van oorsprong aanbevolen', maar heeft in ieder geval niks met biologisch te maken...
En met 'rasspecifiek' ook niet. 'Diersoortspecifiek' hoogstens. :biggrin2:

'Op de natuurlijke behoeften afgestemd rauw voer' komt dichter in de buurt, maar ja, wurg dat eens in de vier letters b.a.r.f. :D
Door Anne in Zweden
#3278906
pike schreef:Misschien dat je hier eens langs kunt gaan als je weer eens naar het noorden rijdt????
http://www.frische-tiernahrung.de/index.html
Ze hebben rundvlees maar geen idee hoe het eruit ziet. De toonbank ziet er wel uitnodigend uit :cool:
Hier hebben ze trouwens wel kippennekken en -vleugeltjes en kalkoennekken.
Wij komen nooit langs Flensburg... :crying:
Door Martine-Tom
#3278907
Anne in Duitsland schreef:En met 'rasspecifiek' ook niet. 'Diersoortspecifiek' hoogstens. :biggrin2:

'Op de natuurlijke behoeften afgestemd rauw voer' komt dichter in de buurt, maar ja, wurg dat eens in de vier letters b.a.r.f. :D
Maken we er NARF van :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278908
kakocavi schreef:En ja, tekort waarop... Ik zie bijvoorbeeld geen bron van vitamine A. Vitamine D ook niet echt. Wat er wel in vlees maar niet in pens zit weet ik verder niet. IJzer misschien, zit wel in bloed maar is dat genoeg?

Maar, is het menu doorgerekend?
Ja, door de Duitse adviserend dierenarts. Niet door mij.
Er zit een supplement in met vitamines.
Alleen de rauwe vis elke dag vind ik tricky. Dat breekt vitamine B1 af.
Door kakocavi
#3278913
Hitam schreef:Ja, door de Duitse adviserend dierenarts. Niet door mij.
Er zit een supplement in met vitamines.
Alleen de rauwe vis elke dag vind ik tricky. Dat breekt vitamine B1 af.
Het enige supplement dat ik zie staan is Fortain. Als dat dit is...

http://www.fortan.de/fortain.html?___st ... m_store=de

...bestaat het alleen uit gedroogde rode bloedcellen. Daar zit geen vitamine A of D in.

Thiamine zit in grote hoeveelheden in biergist. Of dat genoeg is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3278914
In zalm zit geen thiaminase.

Ik denk toch dat jullie nog steeds over die mix bezig zijn?


Ik zou het toch ook echt niet voeren zo'n mix. :-X Dan nog liever brokken... Ik geloof ook dat een kat hoogwaardige eiwitten nodig heeft en net dat vind je in rauw. Maar dat katten en zeker honden veel verdragen dat weet ik ook wel. Wil nog niet zeggen dat het gezond of goed is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#3278920
kakocavi schreef:Het enige supplement dat ik zie staan is Fortain. Als dat dit is...

http://www.fortan.de/fortain.html?___st ... m_store=de

...bestaat het alleen uit gedroogde rode bloedcellen. Daar zit geen vitamine A of D in.

Thiamine zit in grote hoeveelheden in biergist. Of dat genoeg is weet ik niet.
http://vriesvoer.nl/nl/hondenvoer-voedi ... r-195.html

Geen thiaminase in zalm? In het vlees misschien niet maar in de organen wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door