Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3270567
Weil geconstateerd bij een hond, die uitgelaten werd op een veldje in Blaricum en bji de Woensberg. Hond is overleden. Weet iemand meer hierover? Kreeg natuurlijk een app van een verontruste puppykoper....
Door Lizzy
#3270570
Ja, interessant niet, een geval van ziekte van Weil terwijl het buiten al weken zo koud is? Hond was wel gevaccineerd. Of het officieel was vastgesteld weet ook niemand. Ik denk dat als je meer wilt weten, dat je de dierenarts moet bellen waar dit geval heeft plaats gevonden.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3270603
Cathy schreef:Daar is geen water
Dat maakt niet uit. Het wordt overgedragen door bijv urine van ratten, muizen maar ook van honden. Omdat ratten vaak bij water zitten en de urine in het water komt waar vervolgens een hond inzwemt of van drinkt is water een bron van besmetting maar het kan dus ook door het op likken van urine van een andere hond zijn.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3270608
Op Facebook stond dat de hond niet gevaccineerd was, maar dat was dus wel het geval?
Ik vraag me af hoelang de hond al symptomen vertoonde voordat de diagnose weil gesteld werd. De meeste da denken er niet als eerste aan.
Door Lizzy
#3270618
mizzsylver schreef:Op Facebook stond dat de hond niet gevaccineerd was, maar dat was dus wel het geval?
Ik vraag me af hoelang de hond al symptomen vertoonde voordat de diagnose weil gesteld werd. De meeste da denken er niet als eerste aan.
Ja, de hond was wel gevaccineerd.

Ik weet niet hoe lang dat heeft geduurd....
Door Cathy
#3270649
Op dat stukje lopen zeker 4 uitlaatdiensten die de hele dag af en aan rijden .
pluk schreef:Dat maakt niet uit. Het wordt overgedragen door bijv urine van ratten, muizen maar ook van honden. Omdat ratten vaak bij water zitten en de urine in het water komt waar vervolgens een hond inzwemt of van drinkt is water een bron van besmetting maar het kan dus ook door het op likken van urine van een andere hond zijn.
Door vagebond
#3270662
In het bericht stond dat de hond positief bevonden was op Weil via bloedonderzoek. Ik vind het wel vreemd met deze buitentemperatuur. En wanneer was de hond geent, recentelijk?
Door src_esther
#3270681
vagebond schreef:In het bericht stond dat de hond positief bevonden was op Weil via bloedonderzoek. Ik vind het wel vreemd met deze buitentemperatuur. En wanneer was de hond geent, recentelijk?
Dat van die buitentemperatuur dacht ik ook meteen. Die hond was vast al lang ziek.
Dus of je nou wel of niet laat inenten, het is belangrijk zelf de symptomen te kunnen herkennen.
Oftewel, waar vind ik een goede lijst van symptomen? Ko vraagt eigenlijk altijd of hij ergens mag drinken, maar een plasje oplikken kan hij soms niet laten... We komen nogal eens op plekken met veel ratten (steden). Pas de eerste levende (muskus)rat bij ons thuis gespot. Dankzij Ko vallen ratten tegenwoordig eerder op. En muizen helemaal want hij kan zich bijna meten met een kat.
Door Siberienne
#3270720
De vraag is ook of de hond het perse daar opgelopen heeft toch? Ook ratten en muizen kunnen het overdragen, De hond kan het net zo goed opgelopen hebben thuis in de schuur bij een muizennest, dat weet je toch niet nu? Ik heb bij mensen ook een geval mee gemaakt in het vroege voorjaar waar de meest waarschijnlijk oorzaak was het opruimen van muizen nesten

Over muizen gesproken: zo koud is het op het moment niet, het stikt van de muizen en Spot en Shadow hebben er afgelopen week beiden alweer te pakken gehad. Dus ja, dat het kan in deze tijd van het jaar verbaast mij niet zo. De kans is vast kleiner dan in de zomer maar "shit happens" om het maar eens ondiplomatiek te zeggen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3270732
Ratten en muizen zijn er altijd volop, ongeacht de temperatuur. De leptospiren echter doen het minder goed bij lage temperaturen.
Door Lizzy
#3270734
Temperature

Pathogenic leptospires reproduce best at body temperature, but can survive over a wide range. They appear to be unable to tolerate temperatures over about 42°C, which can explain why bacterial growth is reduced or reversed in patients with very high fevers, with no reports of survivial when heated to over 55°C. Cold is easier to tolerate, and they can be frozen (in ice or liquid nitrogen) and subsequently revived. Leptospires have been isolated from kidneys that have been deep-frozen as part of the food distribution chain. Their levels of activity and ability to reproduce drops when cooled below 10°C.

http://www.leptospirosis.org/survival-o ... ronment-2/
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door