Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3265700
Zo herkenbaar. Hier nu dagelijks het vraagstuk wel/niet Jesse in laten slapen. Na 3 jaar praktisch geen nachtrust, om de week naar Nijmegen voor fysio vanuit Den Haag. Heel veel soorten pijnstillers, de wissel die het trekt op alles. Dus ik (her)ken de emoties..

Wat ik je mee wil geven qua pijnstillers; 1,5 jaar geleden kreeg ik een euthanasie advies omdat niets meers hielp, geen dubbele dosis previcox, in combinatie met tramadol en ook dexamethason deed niets, echt niets. Toen opperde een goede vriendin gabapentine en binnen 1 tablet zag ik verandering. Misschien het overwegen waard? Jesse heeft chronische peesproblemen, artritis, artrose en heel veel meer. Maar hiermee zijn we toch al mooi 1,5 jaar verder en ondanks dat het vraagstuk nu dagelijks speelt, loop zij nog wel 2 keer per dag 45min in het bos hierdoor/hiermee. Qua leeftijd ook niet te vergelijken met jullie Gijs. Jesse is net 14,5.

Hele dikke knuffel.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3265717
Cindy de Wolf schreef:Zo herkenbaar. Hier nu dagelijks het vraagstuk wel/niet Jesse in laten slapen. Na 3 jaar praktisch geen nachtrust, om de week naar Nijmegen voor fysio vanuit Den Haag. Heel veel soorten pijnstillers, de wissel die het trekt op alles. Dus ik (her)ken de emoties..

Wat ik je mee wil geven qua pijnstillers; 1,5 jaar geleden kreeg ik een euthanasie advies omdat niets meers hielp, geen dubbele dosis previcox, in combinatie met tramadol en ook dexamethason deed niets, echt niets. Toen opperde een goede vriendin gabapentine en binnen 1 tablet zag ik verandering. Misschien het overwegen waard? Jesse heeft chronische peesproblemen, artritis, artrose en heel veel meer. Maar hiermee zijn we toch al mooi 1,5 jaar verder en ondanks dat het vraagstuk nu dagelijks speelt, loop zij nog wel 2 keer per dag 45min in het bos hierdoor/hiermee. Qua leeftijd ook niet te vergelijken met jullie Gijs. Jesse is net 14,5.

Hele dikke knuffel.
Gabapentine kan wel serieuze gedragsveranderingen geven. Als het werkt is het natuurlijk top, maar zonder risico is het niet.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3265738
Soort van herkenbaar; ook ik had een Newf met heel veel mankementen en mankementjes bij elkaar.... hier is het uiteindelijk ook de optelsom van dingen geworden en het inschatten van wanneer krijgt hij weer een hondenleven waarop ik op een bepaald moment keuzes heb gemaakt. Het definitieve einde werd door een beknelling bepaald maar door mijn eerdere overwegingen wist ik; dit is genoeg, was dit het enige probleem dan gaan we door maar dat was het niet... Mijn Bas was ook net zes jaar. Ik denk dat ik hem circa 3 jaar in een redelijke gezondheid heb kunnen houden door de kvv maar dat lost uiteindelijk ook niet alles op.

Zoek mijn topics er anders een keer bij, het betreft een Newf, zelfde leeftijd, veel dingetjes.

Wat ik me tussen alle gedoe door wel realiseerde; een hond is een hond en moet als zodanig leven... een glazen huis is voor niemand leuk.
Door eelke
#3265803
Ohhh ja Bas... de foto zijn jouw onderschrift vond ik altijd zo mooi.
Ik ga zijn topics eens opzoeken. Ik wist niet dat hij ook nog zo jong was.


Jubel momentje, de hotspots zijn nu beide dicht :) dan duurt het echte herstellen nog wel lang, maar dicht is vaak meteen al een stuk minder pijnlijk!
#3265806
Ik weet het niet hoor, maar is het met rassen van Gijs zijn grootte ook niet zo dat ze toch sneller verouderen ? En dus al als ouder worden beschouwd als ze 6-7 jaar zijn ?

Fijn dat het met de hotspots wat beter gaat :-*
Door eelke
#3265809
smulpaap schreef:Ik weet het niet hoor, maar is het met rassen van Gijs zijn grootte ook niet zo dat ze toch sneller verouderen ? En dus al als ouder worden beschouwd als ze 6-7 jaar zijn ?

Fijn dat het met de hotspots wat beter gaat :-*
Ik heb geen idee, ik dacht altijd dat hij nog steeds 1 was :biggrin2:

Wat me wel laat bedenken, misschien begint zijn karakter nu bij zijn leeftijd te passen? Hiervoor altijd druk en doen, op zich is een tandje minder ook weer niet zo gek, voor zijn leeftijd. Misschien raakt hij zijn wilde haren wel kwijt.

De gemiddelde leeftijd van de newf ligt op 10. Heel anders natuurlijk dan bij andere rassen waarbij 14 of 15 nog best normaal is, maar er zijn er ook wel die zelfs zo oud worden. Kanker enzo komt geloof ik niet zo veel voor, vooral wel veel bot-problemen enzo.

6 is ook voor een newf nog niet oud hoor...

Nog een ander jubel momentje is dat we ze gisteren echt even hebben laten spelen, binnen op het vloerkleed. Ze hadden er zo'n lol in. Dat hebben ze al die tijd niet meer zo gedaan.
Door hamada
#3265900
Hier verschillende honden op de gabapentine gehad met zeer goed gevolg.
Dus ik zou het zeker proberen als niets anders voldoende effect heeft. Als gaba na 2 weken nog geen effect heeft, werkt het niet voor die hond.

Verder is het wel heel mooi dat er af en toe weer sprankjes positiviteit zijn met Gijs.
Door zurca
#3265952
Jeetje Eelke wat een ontzettend moeilijke situatie voor jullie!
Ik denk dat het voor jezelf inderdaad goed is om een plan klaar te hebben liggen voor als.... Dat geeft rust is mijn ervaring. Een gesprek met de DA is zeker aan te raden. Onze DA komt aan huis om een dier in te slapen als het zo ver is....ze hadden mij alleen even niet verteld dat dat van ma-vrij is onder kantooruren :-X :-X :-X Dus toen wij voor Tous besloten dat het genoeg was (En dat was natuurlijk niet tijdens hun tijden) kon ik met al mijn verdriet nog gaan rondbellen naar een andere DA :-\ Dus maak je wensen goed kenbaar en bespreek de mogelijkheden :-*
Verder heb ik eigenlijk geen raad behalve dan luister naar je gevoel en geniet van je lieverd :-*
ellenned schreef: Toen hij was ingeslapen, restte bij mij voornamelijk opluchting en daar kon ik moeilijk mee omgaan. Hoe kon ik opluchting voelen...maar ik denk dat het door de buitenwereld, niet hier op B plaats hoor, onderschat wordt hoe je iedere dag bezig bent met je hond, afspraak maken bij die, heeft hij pijn vandaag, is hij blij, Kan ik wel gaan werken want hij is niet goed vandaag, is het leven nog waardevol voor hem...gek werd ik er van.
Toen Tous ziek werd heeft elke dag in het teken gestaan van hem, dat was in de jaren dat hij gezond was ook al door zijn "gebruiksaanwijzing" maar dat was anders, meer zonder zorgen..Tijdens zijn ziek zijn was daar elke dag het besef dat hij er niet lang meer zou zijn. En dan schrijf ik Eelke de woorden "geniet van je lieverd", dat kreeg ik ook te horen maar het genieten was er bijna niet meer. Alleen verdriet en zorgen en als er dan eens even ruimte was voor andere emoties dan kwam daar al snel weer die hamerslag :-X Toen Tous overleden was deed (en doet het nog steeds) veel pijn maar er was ook opluchting. En dat vond ik erg moeilijk om mee om te gaan. Maar het is gewoon loodzwaar als je elke dag weer naar je dier "moet" kijken alsof die dag de laatste kan zijn...
Heel herkenbaar dus jouw stukje tekst :-*
#3265980
Pffff... Bah, daar wil je met Gijs' leeftijd helemaal niet aan denken... >:(
En toch vind ik het bewonderenswaardig wat jullie allemaal voor hem doen/gedaan hebben.. Ik kan je geen advies geven, wens je heel veel sterkte in je keuze! :-*
#3266023
zurca schreef:Jeetje Eelke wat een ontzettend moeilijke situatie voor jullie!
Ik denk dat het voor jezelf inderdaad goed is om een plan klaar te hebben liggen voor als.... Dat geeft rust is mijn ervaring. Een gesprek met de DA is zeker aan te raden. Onze DA komt aan huis om een dier in te slapen als het zo ver is....ze hadden mij alleen even niet verteld dat dat van ma-vrij is onder kantooruren :-X :-X :-X Dus toen wij voor Tous besloten dat het genoeg was (En dat was natuurlijk niet tijdens hun tijden) kon ik met al mijn verdriet nog gaan rondbellen naar een andere DA :-\ Dus maak je wensen goed kenbaar en bespreek de mogelijkheden :-*
Verder heb ik eigenlijk geen raad behalve dan luister naar je gevoel en geniet van je lieverd :-*
:-*
Ik had jaren geleden al met Leida afgesproken dat zij Kyran zou laten inslapen,dat gaf me rust. Ik wist dat Kyr alleen bij haar de rust zou vinden om te gaan.In de laatste maanden heb ik nog een keer afgesproken met Leida dat ik dat nog steeds wilde, dus die afspraak stond. En echt, dat gaf me 'rust'. Wetende dat ik niet in paniek een dierenarts moest 'nemen' die er dan was, dierenartsen waar Kyran panisch voor was. En het ging zoals ik hoopte, rustig en liefdevol.
Het is misschien nog te vroeg maar ik denk dat Zurca gelijk heeft, als je weet wat te doen op dat moment en bij wie, kan je dat stukje even afsluiten en je richten op je liefde voor Gijs.
Door eelke
#3266102
Ik heb eens gezocht op gabapentine, maar dat gaat hem niet worden hoor ;) ten eerste niet ontstekingsremmend, en dat is juist wat we nu nodig hebben, en het is een anti-epileptica... dat gaat, Gijs kennende, zeker in zijn kop werken.

Gijs was met een half tabletje vetranquil al best van de wereld, en hij zou er 12 per dag mogen. Hij reageert overal zo gevoelig op. Eigenlijk is het een chihuahua ;) ik zou het ontzettend erg vinden als zijn gedrag ook nog eens erg verslechterd de komende tijd, dat risico durf ik niet te nemen.

Daarbij geven we de metacam nu dus vooral voor het ontstekingsremmende effect.

Zijn poot is nu overigens tussen het wandelen door wel koel. Dat zie ik wel als positief. Hij loopt al een paar dagen stabiel, het verslechterd niet enorm, dus dat geeft me wel het vertrouwen dat we nog ff hebben. Ik bedenk me dat hij voor ongeveer 3 weken metacam had, dus dan zou ik volgende week moeten bijhalen. Dat lijkt mij meteen een goede aanleiding om het gesprek over euthanasie aan te gaan. Als er zich iets acuuts voor doet (pees totaal geluxeerd, Gijs kan niet meer lopen of opstaan bv) dan denk ik niet dat er een dierenarts is die per see nog eerst dit dat zus zo wil doen. Daar zal al wel genoeg dossier voor op gebouwd zijn, en als dat zo is moeten we toch het hele verhaal van de ideale manier loslaten (eerst nog lekker wandelen, dierenarts thuis laten komen etc) en op dat moment handelen naar wat nodig is. En is dat met spoed naar de kliniek voor een spuitje, dan zij het zo. In principe telt dat altijd natuurlijk, hij kan ook ineens iets anders acuuts krijgen, een maagkanteling ofzo.

Het hele idee blijft nog wel een beetje raar en het voelt aan de ene kant heel dapper en aan de andere kant heel laf. Maar joh, wie weet gaat hij toch nog wel een hele tijd mee. Voor nu is het fijn dat hij weer kan spelen met Joep, zich weer een beetje op zijn Gijs' mag gedragen in huis, en op en van de bank mag springen op een rare manier. Wel moeilijk om los te laten, want hij gaat er wel regelmatig bij op zijn plaat, en dat is eng, maar goed, wat is dat is, en dan is het niet anders ;)

Ik vind het alleen zo ontzettend stom allemaal. Ik had steeds eye of the tiger van de rocky films in mijn hoofd tijdens het opbouw schema. Nu moet ik maar een ander liedje verzinnen...
Door Lil
#3266112
Goed idee om het met de da te bespreken. Dat heb ik met Boris ook een jaar lang gedaan. Met een "vreemde" met verstand de rijtjes maken om te kijken of het voor hem nog leuk genoeg was.

Hopelijk hebben jullie nog een tijd!

En dat het op het gezicht vallen naar uitziet is herkenbaar. Ik kon er ook niet aan wennen. Soms deerde het Boris niet en soms vond hij het verschrikkelijk. Nu herkende ik dat ook bij mijn invalide vader dat ene keer wel erg vinden en de andere keer niet. Je gaat er een soort van aan "wennen" maar het zal altijd een naar iets blijven. Voor mij tenminste wel.
Door eelke
#3267187
Nou ik heb dapper de dierenarts gebeld hoor. Metacam allemaal geen probleem, inslapen ook niet, zij vinden dat een eigenaar dat vaak heel goed zelf kan beslissen. Ze pakte even de gegevens erbij om te kijken om welke hond het ging, en toen begreep ze de trilling in mijn stem; 'oeh ja hij is nog wel erg jong he'. En toen zei mijn hart weer even krak. :'(

Ik wordt vandaag nog even teruggebeld door een van de dierenartsen die hem gezien heeft, om eea door te spreken. Ik heb in ieder geval duidelijk aangegeven dat wanneer we de beslissing eenmaal gemaakt hebben, ik dan niet nog een dierenarts wil die met allerlei nieuwe dingen komt.

Het is gewoon ruk. Zie poot is nog dikker dan vorige week. Ondertussen is Gijs wel heel blij met zijn vrijheden; hij wil met Joep spelen, hij wil met de baas spelen (dan komt ie vliegend op je af en springt zo tegen je op) hij is gisteren op mij gaan liggen op de bank, knuffelen. Uitgebreid wandelen lukt niet heel goed omdat ik zelf ziek ben, maar de paar keer dat dat ging de afgelopen week leek hij blij en hield hij het wel een half uurtje vol. Dus dat is fijn. Leuke dingen doen en lol hebben, dat gaat in ieder geval wel.
Ik denk wel dat hij veel last heeft gehad van de hotspots. Gelukkig gaan die veel beter.

Dus als ik nu naar Gijs kijk denk ik, nahh, die is best blij. Kijk ik naar zijn poot, dan denk ik, dat kan niet lang goed gaan... :-\ dus dat vind ik op zich wel ff prettig, omdat met en dierenarts nog even door te spreken, hoe lang zij denken dat dat nog gaat met die poot.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door