Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door malinois.
#3265607
N.a.v. een discussie op facebook ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan zeggen. Ik geef mijn honden wekelijks 1 makreel (soms afgewisseld met zalm of haring en in die week dus geen makreel maar over het algemeen makreel). Voorheen ook sardientjes maar toen ze de laatste keer deze niet wilden eten en ik ze toch ben blijven aanbieden en ze uiteindelijk opgegeten hebben met als resultaat 2 honden aan de diarree (weet nu waarom ze ze niet wilden eten) willen ze deze niet meer. Zal vast nog wel weer komen maar eventjes een tijdje wat anders.
Waarom ik makreel aan mijn honden geef werd er dus gezegd. Daar zit thiaminase in en dat breekt vit b1 af. Ja dat weet ik... maar dat is bij grotere hoeveelheden. Waarom zou je zoiets schadelijks geven als er genoeg andere soorten zijn. Maar ik geef 1 vis voor een grote hond. Goed bij de vergelijking met Aujeszky ben ik afgehaakt (en dat ik de vis maar moest koken). Maar 1 makreel per week is toch niet schadelijk? Ze krijgen 7 dagen per week vlees! Volgens mij moet een hond werkelijk kilo's eten per week wil het schadelijk worden?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3265608
Lijkt me prima hoor! Wat ik hier op het forum lees is dat vis maximaal 10% van je totale weekmenu mag uitmaken.
Door Lizzy
#3265611
malinois. schreef:N.a.v. een discussie op facebook ben ik wel benieuwd wat jullie hiervan zeggen. Ik geef mijn honden wekelijks 1 makreel (soms afgewisseld met zalm of haring en in die week dus geen makreel maar over het algemeen makreel). Voorheen ook sardientjes maar toen ze de laatste keer deze niet wilden eten en ik ze toch ben blijven aanbieden en ze uiteindelijk opgegeten hebben met als resultaat 2 honden aan de diarree (weet nu waarom ze ze niet wilden eten) willen ze deze niet meer. Zal vast nog wel weer komen maar eventjes een tijdje wat anders.
Waarom ik makreel aan mijn honden geef werd er dus gezegd. Daar zit thiaminase in en dat breekt vit b1 af. Ja dat weet ik... maar dat is bij grotere hoeveelheden. Waarom zou je zoiets schadelijks geven als er genoeg andere soorten zijn. Maar ik geef 1 vis voor een grote hond. Goed bij de vergelijking met Aujeszky ben ik afgehaakt (en dat ik de vis maar moest koken). Maar 1 makreel per week is toch niet schadelijk? Ze krijgen 7 dagen per week vlees! Volgens mij moet een hond werkelijk kilo's eten per week wil het schadelijk worden?
Het omslagpunt van wanneer je teveel voert ligt bij 10%-en-meer van wat je totaal aan voer geeft.

Een makreel kan wel tot 1 kg wegen per vis. Maar meestal weegt ie wel iets minder.

Maar stel je hond weegt 25 kg en eet 500 gram BARF per dag, dan is 10% op het totaal aan voer 350 gram.

Dus zou je zo'n rekensom maken, kom je met een vis die 1 kg weegt op een teveel aan rauwe vis en zouden ze zomaar een punt hebben bij deze facebook groep. Maarrrrr, er is gelukkig een catch en je kunt dus rustig lekker blijven voeren wat je voert :) !

Hieronder vind je de lijst met vissen die wel en geen thiaminase bevatten:

Bevat Thiaminase (zoetwater)

Abramis brama - Brasem
Alosa pseudoharengus - Haringachtige
Ameirus melas melas - Dwergmeerval
Amia calva - Moddersnoek
Campostoma anomalum pullum - Karperachtige (Central stoneroller)
Carassius auratus - Goudvis
Catostomus c. commersonii - Zuigkarper
Clams - Zoetwatermossel
Coregonus clupeaformis - Marene (zalmachtige)
Cyprinus carpio - Karper
Dorosoma cepedianum - Draadvinnige elft
Ictalurus lacustris punctatus - Gespikkelde meerval
Ictiobus cyprinellus - Zuigkarperachtige
Lepimbema (Morone) chrysops - Witte baars
Lota lota - Kwabaal
Myoxocephalus quadricornis thompsonii - Giant Sculpin
Notropis hudsonius - Karperachtige (spottail shiner)
Petromyzon marinus (adult) - Zeeprik
Pimephales promelas - Dikkop-elrits
Pluerobema cordatum - Grootvoet mossel
Primephales p. promelas - Fathead Minnow
Prosopium cylindraceum quadrialaterale - Zalmachtige
Stizostedion canadense - Canadese snoekbaars


(zout water)

Anchoa hepsetus - Ansjovis, haringachtige
Artica islandica - Noordkromp (schelpdier)
Brevoortia patronus - Haringachtige
Brevoortia tyrannus - Haringachtige
Clupea harengus - Haring
Engraulis mordax - Ansjovis, haringachtige
Garfish (garpike) - Krokodilsnoek
Gymnothorax ocellatus - Gevlekte murene
Harengula pensacolae - Sardine, haringachtige
Notropus atherionoides - Buck eye shiner
Osmerus eperlanus - Spiering
Placopecten grandis - Sint Jacobs-schelp
Poronotus triacanthus - Butterfish
Scomber japonicus - Makreel

Hier bevat geen:

Bevat GEEN Thiaminase (ZOET)

Ambloplites r. rupestris - Steenbaarsachtige
Anguilla rostrata - Aal
Christivomer n. namaycush - Amerikaanse meerforel
Coregonus hoyi - Chub
Esox lucius - Snoek
Huro (Micropteris) salmoides - Baarsachtige
Hypomesus olidus - Spieringachtige
Lepisosteus osseus - Beensnoek
Lepomis gibbosus - Gewone zonnebaars
Lepomis m. macrochirus - Bluegill
Leucichthys artedi areturus - Herring
Micropterus d. dolomieu - Baarsachtige
Oncorhynchus kisutch - Cohozalm
Perca flavescens - Amerikaanse gele baars
Plecoglossus altivelis - Ayu (spieringachtige)
Pomoxis nigromaculatus - Zonnebaarsachtige
Salmo gairdnerii irideus - Regenboogforel
Salmo salar - Zalm
Salmo trutta fario - Beekforel
Stizostedion v. vitreum - Amerikaanse snoekbaars


ZOUT

Brosme brosme - Lom
Centropristis striatas - Zeebaars
Cynoscion avenarius - Ombervis-achtige
Cynoscion nothus - Ombervis-achtige
Gadus morrhua - Kabeljouw
Galeichthys felis - Zeekatvis
Hippoglossoides platesoides - Amerikaanse schol
Hippoglossus hippoglossus - Heilbot
Leiostomus xanthurus - Ombervis-achtige
Limanda ferruginea - Geelstaartschar
Loligo brevis - Pijlinktvis-achtige
Melanogrammus aeglefinus - Schelvis
Menticirrhus americanus -Ombervisachtige
Merluccius bilinearis - Atlantische heek
Micropogon undulatus - Geelbek
Mugil spec. - Harders
Pollachius virens - Koolvis
Prionotus spec. -Schorpioenvis-achtigen
Pseudopleuronectes americanus - Amerikaanse winterschol
Pseudopleuronectes americanus dignabilis - Bot-achtige
Scomber scombrus - Makreel
Sebastes marinus - Roodbaars
Squalus acanthias - Doornhaai
Stenotomus aculeatus - Zeebrasem-achtige
Stenotomus chrysops - Zeebrasem-achtige
Synodus foetens - Atlantische hagedisvis
Tautoga onitis - Zwartooglipvis
Tautogolabrus adspersus - Baarsachtige
Trichiurus lepturus - Grootkop haarstaart (baarsachtige)
Urophycis spec. - Schelvisachtigen

====

Dus als jij een gewone makreel voert, dan is dat de Scomber Scombrus en die bevat geen Thiaminase. Voer je de horsmakreel, dan bevat die wel Thiaminase. Maar, die weegt bij lange na geen kg, die weegt eerder 200 gram. Dus zou je die voeren: zit je nog steeds veilig.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord en je geruststelt!
Door malinois.
#3265615
Bedankt voor je uitgebreide informatie! Erg duidelijk!
Sowieso is de makreel geen kilo dat weet ik zeker (heb net zaterdag de laatste gegeven dus moet even weer wachten op de nieuwe voorraad om te wegen).
Wist zelf niet dat er 2 soorten makreel waren (weer wat geleerd :biggrin2: ). Maar wilde het toch even zeker weten, er wordt zoveel geroepen daar....
Door Lizzy
#3265618
malinois. schreef:Bedankt voor je uitgebreide informatie! Erg duidelijk!
Sowieso is de makreel geen kilo dat weet ik zeker (heb net zaterdag de laatste gegeven dus moet even weer wachten op de nieuwe voorraad om te wegen).
Wist zelf niet dat er 2 soorten makreel waren (weer wat geleerd :biggrin2: ). Maar wilde het toch even zeker weten, er wordt zoveel geroepen daar....
Gelukkig is er barfplaats :biggrin2:

Nee, waarschijnlijk weegt je makreel wel minder ook. En ik heb de gewichten van jouw hond(en) ook maar bij elkaar verzonnen natuurlijk. Stel je voert 1 kg per dag en 7 kg per week, is die 10% al 700 gram per week wat je aan vis kunt voeren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3265721
Lizzy schreef:Gelukkig is er barfplaats :biggrin2:

Nee, waarschijnlijk weegt je makreel wel minder ook. En ik heb de gewichten van jouw hond(en) ook maar bij elkaar verzonnen natuurlijk. Stel je voert 1 kg per dag en 7 kg per week, is die 10% al 700 gram per week wat je aan vis kunt voeren.
Het is natuurlijk wel leuk om eens zo'n vis te wegen. Weegt die nu echt meer dan 10% van het menu en zit er thiaminase in, hak je ze over de helft.
Door malinois.
#3265722
Als ik de nieuwe heb ga ik hem eens wegen. Denk niet dat ze boven de 300 gr uitkomen maar dat is een wilde gok van mij.
Gebruikersavatar
Door pike
#3265759
Ik heb al lang geen makreel gekocht, maar in het verleden heb ik dat wel gedaan. Vers van de markt haalde ik ze. Bij mijn eerste koop zaten er 7 makrelen in een kilo. Leuke visjes waren dat voor mijn honden. Dus toen die op waren weer naar de markt voor nieuwe. Toen kwam ik thuis met 5 makrelen in een kilo. Met 200 gram per stuk nog steeds leuke vis. De derde keer kwam ik thuis met nog maar 3 makrelen in een kilo. En toen ging het mis. Ze kotsten beide hun makreel uit over mijn tapijt :-X en hebben daarna maanden lang elke vis geweigerd die ik ze voorzette. Naar mate het seizoen vorderde werden de makrelen dus groter en wat erger was ook aanzienlijk vetter. Ik weet nu niet meer in welke tijd van het jaar dit speelde, het is te lang geleden. Ik heb sindsdien nooit meer makrelen gekocht. ::)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3266175
Hier ook geen makreel meer. Alle vissoorten gaan goed, maar makreel komt er gewoon weer uit. En dan het liefste op de kokosmat of de bank. :-X Dus makreel is afgeschaft.
Door malinois.
#3266998
De makreel was nu wel erg klein maar volgens de leverancier wel horsmakreel. Hij woog 149 gram
Door Dubbelo
#3268420
Ik geef ook makreel wanneer ik het van de visboer krijg. De grootte kan erg verschillen maar meestal, schat ik, 400 gram. Ik leg alle vette vis even ( paar uurtjes) in de droger (lage stand) zodat er behoorlijk wat vet uitloopt. Zeker bij zalm soms hele plassen vet!
Blijft altijd binnen, gelukkig
Gebruikersavatar
Door pike
#3268528
malinois. schreef:De makreel was nu wel erg klein maar volgens de leverancier wel horsmakreel. Hij woog 149 gram
Horsmakreel is geen Makreel. Een totaal andere vis. Hij heeft ook aan weerszijden van het lijf een rij scherpe stekels, waar je je behoorlijk aan kan open halen. Die zou ik dan wel verwijderen.

Vetgehalte makreel:
oktober-december 26-30 %
januari-februari 22-26 %
maart-april 16-22 %

Vetgehalte horsmakreel:8-22%
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3268737
Appie krijgt eens per 3 maanden ongeveer 750 gr makreel verdeeld over 4 weken..... De ene x is ie heel groot, andere x heb ik kleintjes..... Ik wissel het af met sardientjes, sprot en haring.....
Door ellyE
#3271754
Mijn honden krijgen heel weinig vis, mijn ene hond lust het alleen als KVV, de ander eet alleen zalm, maar ze krijgen minder dan 1 x per maand vis. Is dat erg?
Door Lizzy
#3271798
ellyE schreef:Mijn honden krijgen heel weinig vis, mijn ene hond lust het alleen als KVV, de ander eet alleen zalm, maar ze krijgen minder dan 1 x per maand vis. Is dat erg?
Als je ook geen visolie geeft, is het even de vraag of je hond wel voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgt... Dat zie je vaak snel aan de vacht. Maar ook aan de conditie van de hond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door