Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3263312
Ik hoorde net wat braakgeluiden in huis, en dat bleek Sven te zijn. Geen punt, kan gebeuren een keertje, dus ik haal keukenpapier en een emmertje en wil de boel opvegen. Maar dan zie ik dus dat de kots beweegt! :o Heb de kots opgeveegd en nader beschouwd onder een lamp, en Sven heeft dus twee lange, dunne wormen uitgekotst. Ze zijn een cm of vier lang, nog geen millimeter dik, en aan het eind krullen ze een beetje. Ze bewogen nog toen ik ze opveegde, maar inmiddels niet meer, of heel licht nog.

Ik heb de boel nu in een plastic zakje gedaan zodat ik er maandag mee naar de da kan. Maar 1 + 1 opgeteld... Zijn hoesten, zijn rustige gedrag, zijn niet bijster goede eetlust. Zou dat hoestje van hem dan toch longworm oid kunnen zijn? Hij is wel ontwormd in het voorjaar, en ik meen tussendoor door de buuf ook nog een keer. Weet niet met welk middel.

Iemand enig idee? Hij is nu gewoon rustig, er lijkt niets acuuts aan de hand te zijn. Ik geloof dat ik Milbemax in huis heb, en anders kan ik dat morgen halen bij de apotheek - is dat een goed idee? Help!
#3263313
Oké, ik vind dit net op internet: http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl ... ij-de-kat/

Verschijnselen: bronchitis/astma-achtige klachten. Nou, bingo! Een snelle ademhaling heeft hij echter niet, maar wel een gevoelige luchtpijp (als je daarover aait, begint ie te hoesten, dat idee).

Ik ga morgen Milbemax halen. Vreemd toch, dat de da dit niet heeft opgepikt? Sven is zo vaak bij haar geweest, er zijn longfoto's gemaakt waar witte vlekken op te zien waren. Ik moet die dringend eens zien, die foto's.


Weet iemand hoe besmettelijk dit is? Moet ik Sokjes en Vaya ook met Milbemax behandelen? Ze gaan alle drie op dezelfde kattenbakken (ook drie stuks).
#3263314
Ok. Ander verhaal want hond en verder geen symptomen maar Scott heeft dat ook gehad vorig jaar.
Wormtest bij t Woud gedaan, positief voor een "gewone" darmworm. Gestart met diatomeeenaarde want dat zou werken. Twee weken gegeven en toen kotste hij ook ineens een worm uit.
Ik heb toen direct Milbemax gegeven.

Oh ja, met wormen ben ik tegenwoordig dus heel simpel. Dan gaat er Milbemax in. Dus Sven zou ik zeker behandelen.

Nou hebben ze t in de link over 7-10 mm, zijn ze zo klein?
#3263316
Onze Pluk heeft dit ook gehad.

Wij hebben Pluk van straat gehaald toen ze ongeveer anderhalf jaar was. Via briefjes vonden we haar eerste eigenaar, die zou haar hebben herplaatst en de tweede eigenaar zou haar op straat hebben gegooid. De eerste eigenaren wilden haar wel terug, maar dat ging wederom niet met de andere katten, dus hebben wij haar weer opgehaald en is ze bij ons gebleven.

Ze bleek zwanger. We hebben haar toen alle zorg gegeven die de dierenarts nodig vond (lees inentingen en ontworming) en ze kreeg drie kittens. En twee weken na de bevalling kotste ze een berg krioelende wormen uit. Gadverdamme, wat is dat vies zeg!
Anyway, gelijk geen melk meer, dikke ontworming erin (geen idee meer welke). Kittens volgens normaal schema ontwormt. Zoals ik me herinner is Otje wel mee ontwormt met Pluk, 2 keer meen ik. Wij woonden op een piepklein flatje en Otje bemoeide zich inmiddels ook flink met de kittens. En we deden toen nog klakkeloos wat de dierenarts zei.

Met Pluk is het helemaal goed gekomen, alleen zij hoestte niet en was ook niet opvallend rustig. Al krijg je daar met een nestje ook geen kans toe natuurlijk.

Ik hoop dat dit een goede ingang is om Sven nu helemaal beter te krijgen! Als je het niet gezien had, wist je het niet en dan had je blijven twijfelen of ie gewoon een rustige kat is. Wat alsnog zo kan zijn, maar hopelijk brengt deze ontdekking uiteindelijk veel goeds.
#3263318
Ik heb ooit ergens 2 kittens opgehaald op de leeftijd van 6 wkn, omdat de eigenaar van de moederpoes de kittens zodanig slecht verzorgde dat het beter was ze te vroeg te halen dan nog langer te wachten (vlooien in huis, katjes werden schuw wgns gedrag v/d hond des huizes en kregen gelegenheid zich terug te trekken onder de bank, katjes kregen hondenvoer wat ze weigerden te eten, enz. enz.). Eén van de kittens braakte kort na ophalen wormen uit, een flinke hoeveelheid, gruwelijk! Ik weet niet meer of dat spoelworm was, vermoed het wel. Direct stevig ontwormd en kitten is groot en sterk geworden.
Ik weet niet welke wormen er al dan niet passen bij wat jij zag, maar ik zou n.a.v. wat jij omschrijft qua klachten zéker ontwormmiddel inzetten op een manier die de diverse opties dekt. Idealiter zou ik ontlastingsonderzoek voorafgaand laten doen, maar dan kun je pas maandag insturen, dinsdag of woensdag de uitslag, scheelt dus behoorlijk aantal dagen, kleine week.. Dat zou ik zelf te veel vinden. Dan liever het risico op overdadige behandeling, dan risico op te late.
#3263322
N ou, ik denk dat een ontlastingonderzoek niet perse nodig is. We weten zo ook wel dat hij wormen heeft :P
Ik zou er ook een goedwerkend breedspectrum ontwormmiddel tegenaan gooien. En vanwege de besmettelijkheid de rest ook even doen.
Dit is niet zomaar per ongeluk een beetje tegenaan lopen. Dit is een dikke besmetting in eigen huis. (ik zou mezelf ook overwegen milbemax te geven :biggrin2: )
#3263333
Yep, zowiezo ontwormen.

Er wordt nog al te vaak beweerd dat longworm niet voorkomt bij honden en katten. En dus wordt daar niet op getest. Tis nochtans iets eng. Net als hartworm.

1 keer een uitgekotste worm geweten bij Kleintje geloof ik. Alleszinds alledrie ontwormd toen en geen problemen meer gezien.

Ontlastingsonderzoek zou interessant kunnen zijn als je het niet ziet zitten om zelf te gaan testen achteraf of hij vrij is. Als je nl achteraf een onderzoek wil, zou het kunnen dat de DA je niet serieus neemt als je longworm beweerd. En bij een standaard onderzoek voor katten zal dat dus niet in zitten.
Ik zou echte al je katten zelf testen. Al is het maar omdat het anders vast een dure affaire wordt en je best een pzar keer checkt.
Weet je het topic van Lizzy over Linga nog? Zij testte ook zelf thuis.
#3263343
Dank voor de reacties! Ik zal de rest dan ook even door de ontwormmolen halen. Voor mezelf ben ik niet bang, ik neem wel een slok whisky vanavond. :biggrin2:

Dat ontlastingsonderzoek van Lizzy weet ik inderdaad nog, ik heb ook een microscoop, maar die staat in Duitsland. Ik zal Herr Antje zeggen dat hij alvast moet oefenen, desnoods op kak van de buurhonden (brokkenhonden, viel Spass, Herr Antje! ;D ).

De wormen waren dus zeker vier cm lang en haardun. Mama gaat zo meteen even een familieverpakking Milbemax scoren. ::)
#3263354
Hartworm leeft niet in de longen maar in het hart. Dus als ze iets uitgekotst heeft, kan het geen hartworm zijn in mijn beleving. In de longen zitten larfjes. Die zijn met het blote oog niet te zien. Maar dat ie een andere worm heeft is duidelijk :-X

Verklaard dan natuurlijk nog niet de witte vlekken op de longen.....
#3263380
Ik heb wat plaatjes bekeken en denk dat het om gewone spoelwormen gaat. Ik ga maandag wel even naar de da met 'm, om nog een keer de longen te laten bekijken (al heeft ze die vorige week beluisterd en het hart ook, en toen was alles in orde). En de hele bups wordt hier ontwormd. Mot dan maar. Zelf ben ik een ontzettende handenwasser, dus ik denk dat ikzelf niet snel besmet zal raken. Dat neemt niet weg dat ik mezelf voor de zekerheid vanavond even vanbinnen zal spoelen met whisky. :biggrin2:
#3263473
koekje schreef:Nou, ik denk dat een ontlastingonderzoek niet perse nodig is. We weten zo ook wel dat hij wormen heeft :P
Ja, maar niet welke.. Misschien is er bij katten geen enkel verschil tussen de behandeling van de ene worm en die van de ander, bij honden is dat wel het geval. Variërend van een eenmalige behandeling tot een wekelijkse kuur (tenminste) gedurende een maand. En als je wilt onderzoeken of die laatste nodig is, is vaststelling er van waarschijnlijk moeilijker als je de eerste dosis al gegeven hebt. Zodoende mijn afweging wel/niet eerst ontlastingsonderzoek, om te weten wat er bestreden moet worden.
Idem tav het risico voor de andere huisdieren.
#3263831
Wellicht kom ik nu veel te laat, heb niet alles gelezen.

Mies had dit ook. Ik heb even opgezocht wat ik moest doen van de da:

Milbemax voor grote katten. Kat 24 uur binnen houden zodat er geen wormeitjes in je tuin komen.
Kat 24 uur gescheiden houden van andere katten om te voorkomen dat die eventueel braaksel opeten en zo besmet raken.
Op dag 14 de behandeling herhalen.

Mestonderzoek kan, maar mijn da vond dat onzin omdat je uiteindelijk toch Milbemax erin moet stoppen.

Edit: dit is het middel wat ik moest geven.
http://www.brekz.nl/ontworming-kat/milb ... AtBl8P8HAQ
#3264014
De da schreef terug (ik heb vanwege mijn werkzaamheden nog geen kans gezien naar de stad te rijden) dat longworm volgens de Zweedse associatie van dierenartsen met fenbendazol (productnaam Axilur) moet worden behandeld, omdat Milbemax niet tegen longworm helpt. Maar als het een spoelworm is, volstaat Milbemax neem ik aan wel. Ik ga morgen naar de da, mét de wormen, want die heb ik in een bakje in de koelkast zitten. :nerves: Was de da blij mee, dat ik ze had bewaard, want nu kan ze ze laten onderzoeken.

Sven maakt het verder goed. Het hoesten was na het kotsen stukken beter geworden, maar vannacht had hij weer een korte aanval. In ieder geval wordt hij iedere dag een beetje brutaler; vandaag kwam hij meteen 's ochtends al mee de trap af gedodderd naar de keuken, meestal doet hij dat 's avonds. De katten gaan goed met elkaar om, zijn nog geen dikke vrienden maar kunnen gewoon met elkaar door één deur, en Sven laat zelfs zijn voer opeten door Sokjes. Dat is het enige wat me zorgen baart nog: Sven eet heel slecht.

@Marloes: kat binnenhouden is geen probleem bij het huidige, kwalitatief uitermate teleurstellend weer dat we hier hebben, en verder heeft Sven niet meer gebraakt, en zelfs als hij dat deed, dan nog geloof ik niet dat de andere katten het braaksel opeten. Maar ik ga ze sowieso allemaal ontwormen de komende dagen. Even afwachten wat voor soort worm de da ontdekt.

Edit twee uur later: ik zal nog eens m'n beklag doen over Sven: hij heeft daarnet een handje brokjes en een schaaltje kalkoenhart gegeten! :D
#3264044
Ik wil je nog wel een waarschuwing meegeven.....
Als je een dier ontwormd- dan gaan de wormen dood (als het goed is)- elke worm die dood gaat geeft een stofje af, wat nadelig is voor het gastdier (dus jouw hond/kat) !
Dus als een dier heeeel veeel wormen heeft, en je gooit daar een heel zwaar ontworm middel tegenaan, en alle wormen gaan ineens dood, dan kan het dus zijn dat er heel veel van die gifstoffen vrij komen en jouw hond/kat het dus enorm zwaar krijgt !
Dat is de reden dat er bij kittens vaak gekozen wordt voor een 3 daagse kuur, dan worden in etappes de verschillende soorten wormen gedood ! Maar is de impact voor de hond/kat dus ook minder.
Dus bij een heftige wormbesmetting moet je wel voorzichtig zijn hoor ! In ieder geval goed in de gaten houden !
#3264167
Zo, we zijn weer terug van de da. Ze heeft de wormen die ik had meegebracht onderzocht en vastgesteld dat het om spoelworm ging. Altijd beter dan het alternatief, in ieder geval. Ik heb voor Sven Axilur in vloeibare vorm gekocht, dat moet drie achtereenvolgende dagen worden gegeven, 2 ml per dag (hij blijkt 4 kilo te wegen, dus helemaal geen gek gewicht, als je nagaat dat hij in de zomer nog geen 3 kilo was). De bedoeling was om het spulletje in de wang te spuiten, maar dan is 2 ml nog best veel als je kat geen hamster is. :o Sven vond het geen succes, maar hij laat het wel toe, gelukkig.
Wat de andere dieren betreft: de da zei dat als die geen symptomen hadden, zij er de voorkeur aan gaf niet te ontwormen, zeker als ze geen muizen of andere bosbewoners eten. Mochten de andere dieren ook wormen gaan braken, of afvallen ondanks gewoon eten etc., dan kunnen ze alsnog ontwormd worden. Ik moet zeggen, ik vond dat wel verfrissend, die niet-automatisch-alles-behandelen-want-o-gottegot-instelling. Misschien heeft het ermee te maken dat je medicamenten voor dieren in Zweden niet bij de da koopt, maar rechtstreeks bij de apotheek. De da verdient daar niets op.

Ondertussen begon Sven al weer redelijk normaal te eten, en ik hoop dat dat zo blijft. In ieder geval is hij een lekkere knuffel!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door