Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#3262453
Er zijn idd ook een aantal waardes vor ontsteking verhoogd. Niet heel sterk en ook niet allemaal, maar wel boven de normaalwaardes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3262455
Ok, geen ontsteking. Dus dat had hij al niet.
Jamme dat hij AB heeft gehad want dat heeft dus niets gedaan.

Ja, verder zie ik ook niets geks, enkel die nierwaarden. Ik vind ze eerlijk wel al redelijk hoog...
Verder zie ik wel dat zijn fosfor laag staat. Maar wat sat wil zeggen durf ik niet zeggen.
Wat voer je hem? Zou het misschien kunnen dat het calciumgehalte dus botgehalte nogal hoog is in zijn voeding? En dus de Ca-F verhouding niet goed?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3262456
koekje schreef:Er zijn idd ook een aantal waardes vor ontsteking verhoogd. Niet heel sterk en ook niet allemaal, maar wel boven de normaalwaardes.
Welke zie jij?
Want de neutrofielen stijgen altijd van de stress bij het bloedafnemen. Ze zijn in absolute aantallen niet verhoogd en de leucocyten ook niet. Dus dat lijkt me perfect normaal.

Bij mensen weet ik nog andere ontstekingsparameters, .maar bij katten weet ik niet of ze er nog testen...
Door hannabelgje
#3262459
Hij kreeg 40% vleesbot. In de vorm van kipkarkas, konijnkarkas, kwartelkarkas en eendennekken.
Hij heeft maar drie dgn ab gehad. Toen ben ik gestopt omdat hij na 1 dag eigenlijk al weer de oude was. Mijn conclusie was dat ab dan meer kwaad dan goed zou doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3262462
pearlsofpassion schreef:Welke zie jij?
Want de neutrofielen stijgen altijd van de stress bij het bloedafnemen. Ze zijn in absolute aantallen niet verhoogd en de leucocyten ook niet. Dus dat lijkt me perfect normaal.

Bij mensen weet ik nog andere ontstekingsparameters, .maar bij katten weet ik niet of ze er nog testen...
Ow, ik dacht dat al die fielen en cyten voor ontsteking waren. Dan heb ik niets gezegd.

@Hanna: zo kweek je wel mogelijke resistentie. Voortaan netjes kuur afmaken.
Door hannabelgje
#3262467
Als er iets anders uit de test kwam moest ik sowieso stoppen met de ab van de da. Heeft weinig zin om ab te geven als er geen infectie is. In dit geval dus niks te maken met resistentie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3262472
hannabelgje schreef:Als er iets anders uit de test kwam moest ik sowieso stoppen met de ab van de da. Heeft weinig zin om ab te geven als er geen infectie is. In dit geval dus niks te maken met resistentie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Das wat kort door de bocht. Je kweekt zo wel degelijk resistentie. Het werkt in op alle bacterien in een lichaam, niet enkel op die dat er nu niet zijn.
Ow, ik dacht dat al die fielen en cyten voor ontsteking waren. Dan heb ik niets gezegd.

@Hanna: zo kweek je wel mogelijke resistentie. Voortaan netjes kuur afmaken.
De neutro's zijn ook voor ontsteking hoor. Maar zijn ook altijd verhoogd bij stress. Dus deze lichte verhoging zonder dat de witte bloedcellen in het algemeen verhoogd zijn, komt hoogstwaarschijnlijk gewoon daarvan.
Door hannabelgje
#3262489
Ik had gisteravond Tannetje nog gemaild met de uitslag van het bloedonderzoek erbij.

Antwoord van Tannetje:

Hoi Hanna,

Wat ik uit het bloedonderzoek haal is dat hij was uitgedroogd. De erythrocyten verhoogd en de nierwaarden ook. Dus ik verwacht dat als je het bloedonderzoek nu over zou doen het al een stuk beter zou zijn. Misschien zelfs al wel helemaal goed.
Als een kat niet eet, droogt hij heel snel uit. Dus dan weten we nog de oorzaak niet van het niet eten. Maar ik vermoed dat het gewoon over is nu en hij weer de oude is. Je zou voor alle zekerheid nog een keer alleen de nierwaarden kunnen laten doen.
Ik vond ze ook niet heel ernstig verhoogd.

Groetjes,
Tannetje
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3262494
Ah kijk, dat dacht ik dus al.

Dat uitdroging een verhoging van de erytrocyten geeft wist ik nog niet. Klinkt wel logisch. Een goede om te onthouden.
Door hannabelgje
#3262495
Tannetje zegt niks doen behalve extra vocht door het eten. Pfff ik hoop zo dat het dat is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3262684
Wanneer ik die nierwaardes zie dan zijn ze niet schrikbarend hoog.
Mocht je willen weten of er langere tijd sprake is van verminderde nierfunctie dan moet je de FosforIP waarde hebben omdat die de nierfunctie meet over een langere periode.
Daarnaast zou je ook na een tijdje opnieuw kunnen prikken om te kijken hoe het verloop is.

Direct 5 dagen spoelen met deze waarden komt op mij erg drastisch over. Wanneer er sprake zou zijn van een vergiftiging dan tref je over het algemeen veel hogere nierwaardes (en dan is direct spoelen absoluut aan te raden om de gifstoffen uit het lichaam te krijgen maar dan wordt volgens mij eerder 3 ipv 5 dagen aangehouden?).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3262688
Spoelen moet ook zo snel mogelijk. Om te vermijden dat een acuut nierfalen chronisch wordt... Niet na een week nog.
Ik zou wel eerder een keertje te veel spoelen ipv het risico te lopen dat het achteraf te laat is.

Maar ik denk ook niet dat het hier nodig was. Ik denk hetzelfde als dat Tanneke aangaf.
Ik zou nu extra vocht toedienen via de voeding en dan volgende week nog eens bloed trekken.
Door hannabelgje
#3262764
Het extra vocht gaat makkelijker dan ik dacht. Er staat sowieso nu een grote bak geitenmelk aangelengd met water. Ik verdenk Fleur ervan dat ze die alleen oplebbert, maargoed extra vocht is altijd goed natuurlijk. Bij Wasabi doe ik 's avonds water bij zijn ontbijt (stukjes orgaan en spiervlees) dat roer ik ff goed door en dan laat ik het tot 's morgens staan. In de ochtend is het dan doordrengd met de vleessappen en likt hij het netjes uit zijn bakje. In de avond maak ik zijn stukken vleesbot wat nat waardoor hij daar ook wat extra vocht bij krijgt. Hij eet echt fantastisch goed weer op het moment en heeft gisteravond heel de avond bij me op schoot gelegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door