Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#3262075
Ziet eruit als een volledig volwassen vacht, doorgaans duurt het bij een langhaar een jaar of 3 voor ze die in volledigheid ontwikkelen dus ik zou zeggen in elk geval 3 jaar.
Als de klitten echt op zijn achterlijf zaten en hij zo rustig is zou ik ook even aan iets als artrose of hd denken. Katten zijn daar best bevattelijk voor, klitten op die plek en niet zoveel bewegen passen daar ook best bij ;)
Korte weg kan dan zijn om hem een paar dagen op een pijnstiller te zetten, als hij dan actiever word weet je iig dat je het in die hoek moet zoeken.
#3262077
koekje schreef:Kattenziekte en niesziekte. De eerste is parvo (mogelijk niet dezelfde als van de honden en komt alleen in cocktail met niesziekte. Rabies zou ik niet tegelijk zetten.


Maar.
Een zieke kat niet vaccineren. Is z'n hoest voldoende onder controle?

Zo te lezen is rabiës al gezet ;-)

Normale entingen in Nederland voor katten zijn kattenziekte (1× per 3 jaar) en Niesziekte (jaarlijks).

Maar wat is Sven een prachtige kat zeg :smitten:
Het rustig zijn zou samen kunnen hangen met zijn benauwdheid/bronchitis.
#3262080
Wat is Sven mooi!
Ik had echt een compleet rode kater in gedachten. Geen idee hoe ik daar dan weer aan kom... ::)

Wat fijn dat het zo vlot gelopen is. Dat jouw katten prima gereageerd hebben en dat Sven er zo relaxed onder is.
Elkaar op de trap voorbijgaan is echt heel goed. Dat lukt hier nog steeds niet tussen Kleintje en de jongens. Dat is de enige plek waar Kleintje nog steeds standaard moeilijk doet. En elkaar passeren is echt niet aan de orde.

Ik ben heel blij voor je!

Mijn ervaring is ook dat ze tot 2 jaar echt heel actief zijn. Erna meestal ook nog minstens op bepaalde momenten maar wel merkbaar minder dan toen ze jonger dan 2 waren.
Ik weet ook wel dat katers die intact blijven sneller niet meer speels worden. En echt serieus kunnen worden. Dat wijze zoals jij dat beschrijft, herken ik daar wel in.
Bij de kater die ik vroeger had werd hij wel weer iets speelser na castratie maar toch niet zoals de jongens die jong gecastreerd zijn... Hij werd wel veeeel relaxer dan castratie, dat was super duidelijk.

Ik zou kattenziekte zetten en daar zit de nies dus bij. Maar de nies apart zou ik niet jaarlijks zetten. Zeker niet bij een kat die al gevoelige luchtwegen heeft.
#3262081
Rabiës is inderdaad afgelopen week gezet. Gelukkig geen enkele bijwerking.

Hoesten doet hij bijna niet meer. Hij is nu de hele dag binnen en hij hoest zelden. Ik heb de indruk dat het hoesten verband houdt met opwinding, zodra het opwindende verwerkt is, is het hoesten ook over. Helemaal weg is het nog niet, maar ik vind hem absoluut niet ziek ogen of doen.

@Martine: de vervilting zat over zijn hele rug, maar dat van die pijnstiller vind ik wel een goed idee. Ik zal dat even met de da hier overleggen. Goeie tip trouwens, om op basis van de vacht de leeftijd te schatten. De vacht is inderdaad heel lang en vol.

@Dinky: mooitje, hè? En zo lief! Ik dacht dat ik met Vaya en Sokjes het wereldrecord aanhankelijke katten wel had gebroken inmiddels, maar deze kan er ook wat van! Halve seconde krabbelen en waf, hij ligt al op zijn rug met gespreide pootjes. ;D

Hij is overigens wel nieuwsgierig, hoor. Toen ik het licht aandeed in het trapgat, kwam hij meteen naar beneden gelopen. Hij zit nu op de op twee na onderste traptrede en houdt het allemaal in de gaten. Misschien is hij ook nog wat op zijn hoede vanwege de honden, al laten die hem wel met rust en is hij ook niet bang voor ze.
Herstel: ik spiek net even en meneer is de keuken aan het verkennen. :biggrin2: De honden zijn bij mij in de huiskamer, Vaya ligt in de krabpaal en Sokjes is buiten. Een geschikt moment om even rond te loeren, misschien is dat het?
#3262085
pearlsofpassion schreef:Wat is Sven mooi!
Ik had echt een compleet rode kater in gedachten. Geen idee hoe ik daar dan weer aan kom... ::)

Wat fijn dat het zo vlot gelopen is. Dat jouw katten prima gereageerd hebben en dat Sven er zo relaxed onder is.
Elkaar op de trap voorbijgaan is echt heel goed. Dat lukt hier nog steeds niet tussen Kleintje en de jongens. Dat is de enige plek waar Kleintje nog steeds standaard moeilijk doet. En elkaar passeren is echt niet aan de orde.

Ik ben heel blij voor je!

Mijn ervaring is ook dat ze tot 2 jaar echt heel actief zijn. Erna meestal ook nog minstens op bepaalde momenten maar wel merkbaar minder dan toen ze jonger dan 2 waren.
Ik weet ook wel dat katers die intact blijven sneller niet meer speels worden. En echt serieus kunnen worden. Dat wijze zoals jij dat beschrijft, herken ik daar wel in.
Bij de kater die ik vroeger had werd hij wel weer iets speelser na castratie maar toch niet zoals de jongens die jong gecastreerd zijn... Hij werd wel veeeel relaxer dan castratie, dat was super duidelijk.

Ik zou kattenziekte zetten en daar zit de nies dus bij. Maar de nies apart zou ik niet jaarlijks zetten. Zeker niet bij een kat die al gevoelige luchtwegen heeft.
Ja nee, ik heb een wilde fantasie, maar rood zou ik hem niet durven noemen. ;D

Ik ben ook heel trots op mijn diertjes. Buuf wordt er helemaal emotioneel van, zoals de honden met Sven omgaan. Ze was een paar dagen geleden op bezoek en toen sjouwde Sven ook door de keuken, snuffelend aan de oren van de honden, die geen kik gaven. Maar dat het met de honden goed zou gaan, had ik wel verwacht. Vaya en vooral Sokjes waren een grotere zorg, maar ook dat gaat dus goed. Ik ben ook heel blij voor mij!
#3262093
Wat een leuk nieuws allemaal! En wat is Sven mooooooi!!!! En wat is ie met zijn kont in de boter gevallen bij jullie!

Ik ga wel met Koekje mee dat het wel wat te rustig gedrag lijkt. Fijn dat je al een dierenarts in Duitsland in gedachten hebt. Wie weet is hij gewoon zo, maar dan is het toch goed het zeker te weten.
#3262096
Kaela schreef:Wat een leuk nieuws allemaal! En wat is Sven mooooooi!!!! En wat is ie met zijn kont in de boter gevallen bij jullie!

Ik ga wel met Koekje mee dat het wel wat te rustig gedrag lijkt. Fijn dat je al een dierenarts in Duitsland in gedachten hebt. Wie weet is hij gewoon zo, maar dan is het toch goed het zeker te weten.
Heb net wat gechat met Martine, die een vriendin heeft die trimster is. Zij schatten Svennerd ook op een jaar of drie-vier, toch wel. Op basis van de vacht. Maar hoe dan ook, ik ga met hem naar de da in Duitsland.

Mooi mannetje, hè? En zooo zacht!
#3262104
Kan ik me voorstellen dat ie zacht is.
Luis heeft een ietwat langere vacht (kwartlanghaar) en sinds hij vers krijgt is die ook ontzettend zacht. We krijgen daar vaak complimenten over.
Zeker voor mensen die brokkenvachten gewend zijn is dat natuurlijk heel opvallend.

Bij Luis denkt trouwens ook bijna iedereen dat ie dik is, terwijl dat gewoon zijn vacht is.
#3262215
Misschien is dat rustige gedrag toch een kwestie van nog een beetje bleu zijn, en wordt hij actiever naarmate hij zich veiliger voelt in huis. Daarnet was hij al onderweg in de keuken, en nu zit hij boven voor het raam 'tv' te kijken (= vogeltjes die het vogelvoer komen pikken dat ik op het balkon heb neergezet). :biggrin2: En ik had hem bijna zo ver dat hij een propje papier terugvoetbalde naar me, maar toen kwam Laika zich ermee bemoeien. >:( ::) en dat vond Sven nog wel een beetje veel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door