Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3256418
Kleintje wordt een dagje ouder...
En dat begin je te zien.
Ze is nu 12 jaar en sinds kort begin je te zien dat bewegen moeizamer gaat. Het is nog heel onopvallend. Ze springt nog overal op of af en doet af en toe nog gek. Maar steeds minder en je ziet dat bewegen strammer is dan vroeger.

Wat kan ik haar nu geven ter ondersteuning? Dacht aan omega 3 maar zijn er nog zo zaken? En waar kan ik die dan kopen?
Is er een verschil in wat je geeft als het over spondylose of artrose gaat? En hoe maak je dat onderscheid?

Het is mijn eerste dier dat zo oud wordt, dus hier heb ik totaal geen ervaring mee. Ik hoop dat iemand me wat kan helpen.
Door Martine-Tom
#3256431
Ik zou eerst eens op artrose laten tjekken, vrijwel alle katten op de leeftijd van 12 hebben in meer of mindere mate artrose...en aangezien dat gruwelijk pijnlijk is...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3256446
Ik ben niet thuis in de -al dan niet alternatieve- middeltjes. Maar in huis kan je wel het eea doen. Maak opstapjes voor plekken waar graag gelegen wordt, zoals bank, bed, vensterbank, etc. Maak nieuwe prettige plekjes, die speciaal voor haar zijn. Neem een ruime kattenbak, eventueel met lage instap. En veel aaien en lieve woordjes zeggen.

Sien heeft versleten achterpootjes. Ze kan niet echt meer klimmen en springen.
Door frodo quin
#3256777
Cyc had artrose en kreeg daar omega 3, glucosamine met kurkuma en soms pijnstilling voor. Bij hem was het probleem dat hij ook nierfalen had en alhoewel dat al jaren het geval was en zijn waarden zelfs beter waren dan voordien (hij had nog maar licht verhoogde waarden) crashten zijn nieren wel op pijnstilling. Glucosamine is ook slecht voor de nieren dus zelfs als haar nieren nog goed zijn, wat meestal toch niet helemaal zo is bij een kat van 12, is het een afweging om te maken.

Omega 3 zou ik zeker geven. Een warme omgeving helpt ook bij de pijn. Cbd olie heb ik zelf nooit geprobeerd en ik weet niet of het echt geen negatief effect op de nieren heeft, maar het lijkt mij zeker het bekijken waard. Traumeel heeft hij trouwens wel gehad en hielp niet merkbaar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3256800
Ok, bedankt allemaal.

Pijnstilling is er echt nog niet bij. Zover zijn we nog niet.
Ze beweegt iets strammer maar pijn merk ik echt niet. Ik weet dat je dat niet snel merkt maar er zijn wel signalen die je kan opvangen en die zie ik niet.
Ik ken haar bewegingen gewoon perfect en merk dat ze iets minder soepel is in de achterhand. Iemand anders ziet dat zelfs niet...

Ze kruipt nog steeds in de krabpaal zonder problemen en springt dagelijks vrijwillig een meter omhoog en terug eraf. Soms doet ze zelfs nog echt gek en crosst de bank over of de kamer door.

Goeie dat glucosamine ook nierbelastend is.
Maar het schijnt wel te werken, en dan kan je er maar beter op tijd mee beginnen he.
Omega 3 ga ik zeker doen. Ik merk al dat vis voeren verschil geeft met als ze het een tijdje niet krijgt. Vis blijft gewoon een moeilijke dus best toch eens visolie aanschaffen.

Ik zal er de DA ook eens naar laten kijken.
Door Martine-Tom
#3256807
pearlsofpassion schreef:Ok, bedankt allemaal.

Pijnstilling is er echt nog niet bij. Zover zijn we nog niet.
Ze beweegt iets strammer maar pijn merk ik echt niet. Ik weet dat je dat niet snel merkt maar er zijn wel signalen die je kan opvangen en die zie ik niet.
Ik ken haar bewegingen gewoon perfect en merk dat ze iets minder soepel is in de achterhand. Iemand anders ziet dat zelfs niet...

Ze kruipt nog steeds in de krabpaal zonder problemen en springt dagelijks vrijwillig een meter omhoog en terug eraf. Soms doet ze zelfs nog echt gek en crosst de bank over of de kamer door.

Goeie dat glucosamine ook nierbelastend is.
Maar het schijnt wel te werken, en dan kan je er maar beter op tijd mee beginnen he.
Omega 3 ga ik zeker doen. Ik merk al dat vis voeren verschil geeft met als ze het een tijdje niet krijgt. Vis blijft gewoon een moeilijke dus best toch eens visolie aanschaffen.

Ik zal er de DA ook eens naar laten kijken.
Dat is dus al een teken he...
Onderschat het echt niet, signalen zijn soms zo subtiel als dat. Ik heb een oppaskat van 14 die nu op de pijnmedicatie staat. Zij deed alles nog, sprong op de krabpaal enzovoorts. Maar het is echt een wereld van verschil nu. Ipv in 1x op de krabpaal springen springt ze nu op het tv meubel, daarna op de tafel en vandaar op de krabpaal. Ze sprong zo min mogelijk omdat het haar gewoon pijn deed. Goed dat je er naar laat kijken!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3256810
Maar ze vermijd dus niet om te springen. Ze springt nog de hele dag overal op en af. Ook terwijl dat helemaal niet hoeft. Niet gewoon even de bank op om te soezen, maar echt op en weer eraf dan weer elders op. Als ze niet slaapt of soest uiteraard... ;)
Maar ze ligt ook niet meer neer dan voorheen en ze wast zich nog uitgebreid.
Ze is zelfs actiever dan de laatste jaren sinds ze buiten mogen.

Ik onderschat het niet hoor, maar ik denk echt niet dat het echt pijn is. Ongemak wel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3256929
Ik zou om te testen een een week pijnstilling geven. Dat kan geen kwaad en dan weet je het zeker.

Ze laten zo slecht pijn zien en vaak valt het gewoon ook niet genoeg op omdat het sluipend gaat. Valt die pijn op korte termijn weg, is het verschil beter te zien. Merk je niets, alleen maar beter, maar dan weet je het zeker. Want ik vind persoonlijk de grens tussen ongemak en pijn erg vaag voor ons mens om in te schatten.

Daarna zou ik zeker visolie inzetten, wat er ook uit de pijnstillingstest komt. Glucosamine alleen als de nieren oke zijn, want nieren zijn al zo'n ding bij katten. En als het ongemak groter wordt inderdaad de omgeving aanpassen, maar zolang ze nog overal goed komen kan, lijkt het mij ook heel goed om die beweging en sprongen erin te houden voor sterke spieren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3257376
Jullie hebben vast wel gelijk.
Gisteren stond ze op en had ze wel pijn. Ik zag het.
Als ze even rondliep zag ik het weer niet meer, maar toen ze pas opstond dus wel.
Dus dat wijst wel op artrose.

Maar permanent op pijnstilling zetten is ook super nierbelastend. Toch nog meer dan de glucosamine veronderstel ik?
Door Martine-Tom
#3257378
pearlsofpassion schreef:Jullie hebben vast wel gelijk.
Gisteren stond ze op en had ze wel pijn. Ik zag het.
Als ze even rondliep zag ik het weer niet meer, maar toen ze pas opstond dus wel.
Dus dat wijst wel op artrose.

Maar permanent op pijnstilling zetten is ook super nierbelastend. Toch nog meer dan de glucosamine veronderstel ik?
Pijn is ook erg belastend voor een lijf, voor mij persoonlijk zou de keus niet zo ingewikkeld zijn, ik ga mijn dier geen pijn laten lijden. Heb zelf artrose en die pijn is echt niet te harden af en toe. Klinkt hard maar dan heb ik liever dat hun leven wat verkort zou worden dan dat ze dagelijks die pijn moeten ervaren...
Glucosamine is leuk als aanvulling (al deed het bij mij en de mensen om mij heen echt 0,0) maar bij artrose gaat er bij mij pijnstilling in.
Door paasnini
#3257563
Onsior is wat niervriendelijker dan metacam/novacam. Voor mij staat katwaardig op 1, liever geen pijn dan het sparen van de nieten, dat is voor mij egoistisch.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door