Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eentonig
#323862
Hallo,

nieuw op de lijst en Belg. Via hondenvrienden.be ben ik naar hier doorverwezen voor mijn Barf vraagjes. Ik zou willen overschakelen op barf voor mijn boxer en franse bulldog. Momenteel is mijn vrouw hier nog niet echt voor te vinden, omdat ze het nogal een vieze bedoening vind. Maar om haar van het tegendeel te overtuigen zou ik willen beginnen met de ene dag op de week dat ik thuis ben, om de honden barf eten te geven.
Zij heeft dan geen last van eventuele vuiligheid (op voorwaarde dat ik rap genoeg opkuis uiteraard) en dan kunnen de honden langzaamaan wennen.

Maar nu vraag ik me af. Is het wel een goed idee om maar één dag in de week Barf en de overige brokken?

PS. Momenteel ben ik juist overgeschakeld op FarmFood HE brokken.
Door Peet
#323867
Ik zou dan eerder kiezen om te starten met een of meerdere KVV dagen (KVV = Kompleet Vers Voer).

Dat is kant en klaar diepvries, dus geen vies gedoe, gewoon ontdooien en geven.
Barfen kan natuurlijk ook, maar een hond die brokjes eet, kan je niet zo maar botten gaan voeren.

Brokjes-honden hebben een veel minder zure maagzuur, waardoor ze de botten niet goed verteren. Kan dus absoluut gevaarlijk zijn. Maar in een goede KVV (bijv Duck, is in Belgie verkrijgbaar) zit gemalen bot.

Als dat goed bevat, zou je kunnen uitbreiden met een visje, lapje pens, kippenekje (heel zacht bot, eigenlijk kraakbeen), en zo het veilig-barfen een beetje opvoeren.
Succes en welkom op BP :D
Door eentonig
#323870
Bedankt Peet,

Ik had al een beetje rondgelezen en gezien dat ik rustig moest beginnen met beenderen. Dus kippenekken en vleugels platslaan.
Ik heb ook al een proefpakketje Duck aangevraagd, zodat ik inderdaad eerst enkel met KVV kan beginnen en dan opbouwen naar kippenekjes platgeslagen tot uiteindelijk gewoon vleesbeenderen.

Maar mijn vraag was echt bedoeld op het feit van één dag op zeven te barfen i.p.v. full-time. Los van het feit dat ik het barfen zelf rustig moet opbouwen.
Door Peet
#323877
Ik denk dat het best kan, 1/7e barfen....mits...maar dat zeg je zelf al...je heeeeeeeeel voorzichtig bent met botten.

Persoonlijjk zou ik geen botten aan een hond geven die 6/7e brokjes eet.... : :-\

Maar laat je honnies zo maar lekker smullen :D
Laatst gewijzigd door Peet op ma 23 mei 2005, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eentonig
#323884
Bedankt nogmaals Peet.

Tot het moment dat ik m'n ega kan overtuigen om helemaal om te schakelen, ga ik sowiso in mijn menu moeten blijven rekening houden met hun brokkenmaag.

Dus idd. eerst versvoer. -> evalueren hoe dit gaat. (Dit werd me trouwens reeds door de brokkenfabrikant aangeraden om af en toe een dagje versvlees/vuile pens in te lassen.)
Door Laura2004
#323891
Als je overweegt om versvlees te gaan geven dan kan je dat toch iedere dag geven. Dat vind je vrouw toch niet vies. Dat hoeft alleen maar te ontdooien en in het bakje van je hond gedaan te worden en als je dat iedere dag geeft dan is het geen probleem om 1 keer in de week zelf samen te stellen.
Door Lizzy
#324224
Ik denk inderdaad (net als Peet) dat je prima zelf kunt samenstellen en dit af kunt wisselen met brokken (hoewel ik zelf niet kapot ben voor brokken dus liever versvlees als brokken zou geven). En inderdaad: uitkijken met botten. Neem vooral dingen als kippennekken, eendennekken. En als dit goed gaat: geplette kippenvleugels, kipkarkassen, parelhoenkarkassen, konijnkarkassen. En langzaam opbouwen.
Door An
#324956
hey eentonig ;)

Ja hoor dat kan , ik vind best dat je 1 dag kan barfen, maar wel goed overal info zoeken en lezen he ;) En volgens mij eens je begint zal je neit lang meer brokken geven...ik ging oorspronkelijk ookg ewoon in het weekend barfen en de rest brokken, heb dat welgeteld 3 dagen volgehouden en dan alle brokken de vuilbak ingegooit hahaha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door