Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door dribbeldiesel
#3241815
Ik sta op de lijst bij een fokker voor een pup Cavalier.
Nu wil ik deze pup zo min mogelijk enten en heb een paar vragen hierover.
Kan hij al met bijv. 6 weken getiterd worden of moet hij zijn 1e enting altijd hebben?
Kan fokker hier problemen mee krijgen met bijv. Raad van Beheer ?
Verder nog tips ?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3241821
Zijn 1ste enting hoeft hij niet perse te hebben (de DP) maar je bent als fokker wel wettelijk verplicht een pup na 7 weken met inenting af te leveren. Je kan dit als koper natuurlijk fijnafstemmen met je fokker, maar het is niet iets om aan de grote klok te hangen dan.
Door dribbeldiesel
#3241827
Ok. De fokker had het er al over dat ze het verplicht was, maar stond niet verkeerd tegenover titeren.
Maar zal dan denk ik maar de 1e enting laten doen en dan de rest titeren.
Door enya13
#3241845
probeer in ieder geval of de fokker de 1e enting zo laat mogelijk zet. dus pas vlak voor het ophalen met 7,5 week of zo. beter dan met 5/6 weken. ook niet enten/chippen en ontwormen op 1 dag. dat hoor ik nog veel te vaak helaas.
Door Lizzy
#3241850
Angelique schreef:Zijn 1ste enting hoeft hij niet perse te hebben (de DP) maar je bent als fokker wel wettelijk verplicht een pup na 7 weken met inenting af te leveren. Je kan dit als koper natuurlijk fijnafstemmen met je fokker, maar het is niet iets om aan de grote klok te hangen dan.
Nou heb ik hier naar gezocht (omdat ik mijn pups niet ga laten vaccineren totdat titer uitwijst dat alle maternale immuniteit weg is) maar ik kan deze verplichtingsbepaling nergens vinden. Weet jij waar ie staat?
Door Lizzy
#3241853
dribbeldiesel schreef:Ik sta op de lijst bij een fokker voor een pup Cavalier.
Nu wil ik deze pup zo min mogelijk enten en heb een paar vragen hierover.
Kan hij al met bijv. 6 weken getiterd worden of moet hij zijn 1e enting altijd hebben?
Kan fokker hier problemen mee krijgen met bijv. Raad van Beheer ?
Verder nog tips ?
Als je het mij vraagt krijg je geen problemen met de RvB. Ik heb mijn pups in het eerste nest laten titeren en ik zie niet wanneer ik waar met wie problemen had moeten krijgen. Bovendien accepteert de RvB het titeren zelf, dus ik zou dat een gekke actie vinden. NVWA idem.

http://www.centaurea.nl/titerbepaling-t ... eplicht-2/

Maar als de fokker zich hier helemaal niet mee bezig houdt brengt dit wel extra gedoe voor de fokker met zich mee waar zij/hij misschien niet op zit te wachten. Je zou ook een fokker kunnen zoeken die op dit gebied wat kritischer is natuurlijk.

Want op 6 weken worden de pups voor het eerst gevaccineerd. Jij zou dan al een keuze moeten maken welke pup jij hebben wilt en de fokker moet het daar dan ook nog eens mee eens zijn. En 6 weken is best jong. Maar goed, jij moet dan een dierenarts organiseren die komt titeren. En die moet vooral in de interpretatie goed kunnen doen. Want even wat bloed prikken en titeren is 1, de interpretatie en jou vertellen wanneer pup opnieuw getiterd moet worden is 2. En daar zijn er maar heel weinig goed in.

En het kan zijn dat de titer al heel laag is maar nog niet weg. Dan zou je bijv. op 8 weken liefst weer willen titeren. En dat moet dan allemaal net lekker passen/uitvliegen pup en titeren. Maar goed, daarna is het verder jouw zaak en heeft het voor de fokker geen consequenties meer, organisatorisch. En nou ja, verplicht je pups te vaccineren als fokker...? Zoals ik hierboven vraag aan Angelique: ik zie niet waar dat staat. Alleen is het wel zo: ik wil de pups in het aanstaande nestje ook niet enten maar titeren dus de kans bestaat dat ze ongevaccineerd de deur uit gaan. En dan is het maar te hopen dat ik alle pupkopers op de juiste manier te begeleiden naar een juiste dierenarts, eentje die niet gaat lopen krijsen dat ik een broodfokker ben omdat ik mijn pups niet vaccineer ::)
Door Lizzy
#3241856
Volgens mij staat dit gedefinieerd door de RvB:
Ontwormen en enten: de fokker draagt zorg voor het deugdelijk ontwormen en inenten van de pups volgens gangbare veterinaire inzichten en voor een volledig door de dierenarts ingevuld en ondertekend Paspoort voor Gezelschapsdieren. De pups dienen bij aflevering adequaat ontwormd te zijn en zij dienen voorzien te zijn van een unieke ID transponder.
Met titeren doe je in mijn ogen niks dat bij wet verboden is. Het zijn normale veterinaire inzichten, titeren.
Door dribbeldiesel
#3241923
Oke, dit geef weer een beetje hoop.
De pups gaan bij deze fokker met 8 weken weg.
De pup kiezen met 6 weken en dat de fokker er mee eens moet zijn is geen probleem, maar een arts vinden die de titer goed kan lezen en beoordelen is moeilijker.
En ja als ik als enige pupkoper wil titeren etc. geeft dat wel een hoop rompslomp voor de fokker denk ik.
Gelukkig kan ik er nog even over nadenken en overleggen wat we gaan doen.
Gebruikersavatar
Door joel
#3241926
Bedankt voor de link, ik heb onze fokker van ons toekomstige pupje ook gevraagd hoe zij tegen over het titeren staat en zij gaat zich er na alle shows in sept meer in verdiepen, vind ik echt positief! Bewaar deze link dan ook voor haar
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door