Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3240628
Ik kom er niet uit, ik heb van alles gelezen maar ik weet het niet. Ik weet dat het mijn eigen beslissing en verantwoordelijkheid is, maar toch.

Mijn Saluki pup van 14 weken heeft bij de fokker met 9,5 week de DHP+L4 gehad. Ik wil eigenlijk de L4 niet geven, denk ik. Ik keek net in de boekjes en ik zag dat Sammy & Isa in 2014 ook beide de L4 hebben gehad. Daarna hebben zij geen inentingen meer gehad.

Nu ben ik dus al redelijk laat en ik weet niet wat ik wil. De dierenartsen die ik gebeld heb verklaren me voor gek dat ik de L4 niet wil en zeker niet tegelijk met de DHP. Ze hebben nog nooit wat gehoord van bijwerkingen van de L4 enting.

Ik heb morgen een afspraak met de dierenarts om haar te laten enten, maar wat doe ik? Alleen DHP? L3? L4? Ga ik de L4 booster helemaal niet doen? Of doe ik die over 1/2 weken? en nu de DHP?

Zahra heeft Puppy DP gehad op 27-6 en Parvo-C + L4 op 19-7.

Wie kan mij helpen/advies geven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3240629
Ik zou sowieso de DHP niet samen met de Lepto laten zetten. Dat dat extra consult kost, so be it.

IK, ik dus, zou alleen de DHP laten zetten. Die Lepto hadden ze sowieso mogen houden.
Door fransbulletje
#3240630
Vorig jaar heb ik onze pup met 9 weken alleen parvo laten enten en met 12 weken de DHP.
Dierenartsen hebben nooit gehoord van bijwerkingen van de L4 toch is er zoveel narigheid over te vinden/horen :-X
Hier dus geen L4.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3240632
Wat ik zou doen:
- titeren wat die DHP heeft gedaan met 9,5 week. En vervolgens alleen enten als de titers dermate laag zijn dat je zeker weet dat een nieuwe enting wat gaat doen
- L4 mochten ze houden

en wat je ook kiest: zet ze niet tegelijk en laat je niet wijsmaken dat de L4 alleen tegelijk met DHP gezet kan worden. L4 oplossen is een fysiologische zoutoplossing en dan enten kan ook.
Door BelleFae
#3240633
pluk schreef:Wat ik zou doen:
- titeren wat die DHP heeft gedaan met 9,5 week. En vervolgens alleen enten als de titers dermate laag zijn dat je zeker weet dat een nieuwe enting wat gaat doen
- L4 mochten ze houden

en wat je ook kiest: zet ze niet tegelijk en laat je niet wijsmaken dat de L4 alleen tegelijk met DHP gezet kan worden. L4 oplossen is een fysiologische zoutoplossing en dan enten kan ook.
Dankje. Ze doen hier inderdaad heel moeilijk om ze apart te laten zetten. Ik had eigenlijk voor vanochtend een afspraak om DHP apart te zetten maar werd ik ineens weer gebeld dat het toch niet kon omdat ze geen oplosmiddel hadden. Vandaag weer gebeld en nu hadden ze het ineens wel.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3240636
BelleFae schreef:Dankje. Ze doen hier inderdaad heel moeilijk om ze apart te laten zetten. Ik had eigenlijk voor vanochtend een afspraak om DHP apart te zetten maar werd ik ineens weer gebeld dat het toch niet kon omdat ze geen oplosmiddel hadden. Vandaag weer gebeld en nu hadden ze het ineens wel.
pff met een dierenarts die om zoiets simpels al moeilijk doet was ik snel klaar... als je niet op je strepen gaat staan mikken ze er dus gewoon alles tegelijk in...
let ook even op dat ze de DHP geven en niet de DHPPi, bij die laatste zit kennelhoest en neem aan dat je daar ook niet voor wil enten
Door Parelridder
#3240644
Ik sluit me volledig aan bij Pluk. Ik heb inmiddels bij 2 pups middels titerbepaling het moment van vaccineren laten bepalen. Bij de eerste heeft dat er in geresulteerd dat ze na haar 6-wkn vaccinatie bij de fokker nog maar 1 vaccinatie nodig had, op de leeftijd va 3 maanden. Drie jaar na dato zijn de titers nog steeds voldoende tot zelfs hoog!
Ook de andere pup is getiterd op 9 1/2 week. Bij haar lijkt de 6-wkn vaccinatie aangeslagen te zijn. Indien op 3 mnd. dit het geval blijkt te zijn, wordt ze pas rond de leeftijd van 8 mnd. weer gevaccineerd. En het niet onnodig belasten met vaccinaties is van waarde voor de ontwikkeling van een gezond immuunsysteem, dus héél blij met deze resultaten!!

L4 vaccineer ik niet, maar na zeer uitvoerig wikken & wegen, informeren naar de mate waarin het door hondenscholen en dierenklinieken is gezien en in overleg met dierenartsen (waaronder Tannetje Koning). Mijn eigen dierenarts is voor de L4, maar erkend ondanks dat hij voor zelfs jaarlijkse vaccinatie van de 3-jaar geldige DHP is, dat de Lepto vaccinatie een pittige is met veel bijwerkingen. Ik heb die altijd apart laten zetten, op eigen initiatief, en daarvoor is nooit een extra consult berekend. Mijn dierenarts vond het begrijpelijk en verstandig, maar adviseert het niet. Reden is volgens mij dat ze bang zijn dat klanten een maand later niet nogmaals komen, dus dan een vaccin minder laten plaatsen.

Voor je afweging al dan niet L4 te vaccineren zou ik mee nemen in je afweging of je dit vaccin überhaupt 2x wilt laten toedienen voor de leeftijd van 3 mnd. (boosteren moet n 3 tot max. 4 weken). Dat is in Nederland de standaard leeftijd, maar wordt tav de ontwikkeling van het immuunsysteem afgeraden. Het is immers ook nog een optie om de beslissing uit te stellen, je niet te laten opjagen door de reeds toegediende L4, maar er voor te kiezen pup voorlopig uit de sloot te houden (ongevaccineerd, puppy weerstand en periode van het jaar met 't meeste risico) en intussen rustig verder in te lezen en te overleggen.. Dan ben je inmiddels in een periode van het jaar beland met nauwelijks risico op Lepto en moet je volgend voorjaar kiezen hoe verder..

Als je voor een vaccinatie gaat, benoem dan ondanks alle afspraken vooraf ook ter plaatse, in de behandelkamer, vóór er een injectie gezet wordt nog even duidelijk wat je wel en niet wilt. Ik ken meerdere ervaringen waarin de dierenarts ondanks alle gesprekken vooraf vanuit gewoonte de hele mikmak er in spoot. Als goedmakertje werd het niet in rekening gebracht, maar ja.. daar schiet je niks mee op!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3240654
Parelridder schreef:Ik sluit me volledig aan bij Pluk. Ik heb inmiddels bij 2 pups middels titerbepaling het moment van vaccineren laten bepalen. Bij de eerste heeft dat er in geresulteerd dat ze na haar 6-wkn vaccinatie bij de fokker nog maar 1 vaccinatie nodig had, op de leeftijd va 3 maanden. Drie jaar na dato zijn de titers nog steeds voldoende tot zelfs hoog!
Ook de andere pup is getiterd op 9 1/2 week. Bij haar lijkt de 6-wkn vaccinatie aangeslagen te zijn. Indien op 3 mnd. dit het geval blijkt te zijn, wordt ze pas rond de leeftijd van 8 mnd. weer gevaccineerd. En het niet onnodig belasten met vaccinaties is van waarde voor de ontwikkeling van een gezond immuunsysteem, dus héél blij met deze resultaten!!
zo heb ik het ook (ongeveer) gedaan
puppy enting op 6 weken bij de fokker, met 10 weken titeren en met 14 weken DHP (helaas wel met Pi :censored2:) geent. Scott is vorig jaar (toen was hij 2) getiterd door Tannetje en advies is over een jaar of 6 nog eens te titeren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3240664
Hier heeft de L4 voor levenslang ellende gezorgd. Ik zou die dus niet laten zetten en al zeker niet met deze leeftijd.
Als je hem later wil doen dan moet je ook weer opnieuw boosteren want de eerste en tweede enting mogen niet te ver uit elkaar zitten.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3240668
BelleFae schreef:Dankje. Ze doen hier inderdaad heel moeilijk om ze apart te laten zetten. Ik had eigenlijk voor vanochtend een afspraak om DHP apart te zetten maar werd ik ineens weer gebeld dat het toch niet kon omdat ze geen oplosmiddel hadden. Vandaag weer gebeld en nu hadden ze het ineens wel.
Dit is een beetje een vreemde reden. Je kan namelijk fysiologisch zout als oplosmiddel gebruiken.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door