Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3235518
Ik zou het niet doen als hij er weinig last van heeft.
Niet eens voor het estetische of zo, maar ik heb ook het idee dat het andere oor zou kunnen volgen en dan is hij wel doof. Zelfs gehoor aan 1 kant verliezen is voor een al onzekere kat erg lastig en kan die onzekerheid in de hand werken. Dan kunnen ze geen geluid meer localiseren en dat kan beangstigend zijn.
Waarschijnlijk hoort hij wel slechter aan die kant maar helemaal niets is nog wat anders...
#3235525
Voor zijn angst, gebrek aan vertrouwen, zijn onbekende verleden, het handelen van stress.... ik weet niet hoe jij tegenover bloesemremedies [of vergelijkbare zaken] staat.
Als je het veel te metafysisch vindt snap ik dat ook maar er zijn hier op BP mensen met heel goede ervaringen met 'maatwerk' druppels
En dat kan ook na een telefonisch consult samengesteld worden, da's dan een meevaller voor de man ;)
Er zijn er vast meer hoor maar ik weet dat Astrid [Borke hier op het forum] heel goede ervaringen heeft met HomeoNatura
#3235584
Ik heb geen ervaring met katten maar mijn maltezer had ook van dat hele donkerbruin-zwart oorsmeer. Na verschillende behandelingen bij 2 verschillende da ben ik bij nog een andere da gegaan die me Surolan meegaf, het zijn wel druppels en waarschijnlijk voor jou kat niet bruikbaar (en dubbel lastig als het bij de twee oren moet) maar ik wil hiermee maar zeggen dat het soms lastig te behandelen is. Het is bij Boy ook niet meer teruggekomen.
Is er niks wat je een kat een paar dagen kan geven waar rustiger van is en je haar wel kan behandelen? Hopelijk vind je snel een oplossing zonder ingreep.
#3235889
Bedankt voor alle hulp, dit wordt zeer gewaardeerd!

@pearlsofpassion
Precies, daar ben ik ook bang voor! Hij is ook nog zo jong..

@Too
Bedankt voor de tip! Ik had al wel iets gehoord over bach bloesems, maar nog niet over homeonatura. Ik zal mij hier nu eens verder in verdiepen. Het scheelt inderdaad enorm wanneer Nosi niet ergens mee naartoe hoeft haha ;).

@inni
Druppels zijn inderdaad technisch gezien niet mogelijk haha. Ik weet dat er voor mensen verschillende medicijnen zijn die je tijdelijk wat rustiger maken, zoals diazepam. Voor dieren is dit volgens mij veel minder bekend. Aan een van de dierenartsen heb ik gevraagd of er ook zoiets voor katten bestaat, maar zij vertelde dat ze niet zo gauw iets kon bedenken. Toch kan ik me voorstellen dat er wel zoiets moet bestaan..

Ohja, ik wil het eliminatiedieet graag beginnen met de diersoort konijn, echter Nosi lijkt dit niet te willen eten haha.. Gisterochtend heb ik hem brokjes gegeven en 's avonds tinlo konijn. Vanochtend was zijn bakje nog onaangeraakt... Kan ik nu toch nog steeds cold turkey overstappen? Vanochtend heb ik hem toch weer wat brokjes gegeven, misschien had ik dit niet moeten doen?

De afgelopen dagen heb ik mij zoveel mogelijk proberen in te lezen in barfen. Het hele concept spreekt me echt enorm aan, ik heb alleen een probleempje: ik heb alleen maar een klein vriesvak in mijn koelkast, geen andere vriezer. Ik woon in een huis met 6 andere huisgenoten (studentenhuis, alleen werkt bijna iedereen al ;) ), hierdoor ben ik niet in de mogelijkheid om een aparte vriezer aan te schaffen. Op dit moment heb ik niet de ruimte om hele stukken verschillend vlees in de vriezer te houden. Barf wordt dan redelijk lastig of niet? Van de gemalen rollen kan ik wel wat kwijt in mijn vriezer, zodat ik in ieder geval wel redelijk wat kan bestellen in 1 keer. Aangezien barf me tozh heel erg aanspreekt ben ik van plan om regelmatig een muis, kuiken, duif, etc aan Nosi te geven naast het gemalen vlees. Zo weet ik zeker dat ik altijd voldoende voedsel voor hem in huis heb, maar krijgt hij ook wat hele dieren. Is dit ook een goede oplossing? Of heeft iemand nog andere ideeën?
#3235917
Heeft hij al rauw vlees gegeten?
Stukje rauwe kip vb?
Want het kan ook dat hij het niet zomaar gaat eten.

Katten die het niet kennen zijn niet altijd eenvoudig om te praten als ze het niet meteen lusten maar met wat geduld lukt het meestal wel. Alleen denk ik dat je in dat geval het eliminatiedieet even gaat moeten uitstellen tot hij rauw vlees gewend is. Hopelijk duurt dat dan niet te lang... :-\

Wat aan prooitjes mogelijk is, zien we later wel. Eerst maar eens zien dat hij wil eten en je eliminatiedieet gestart raakt.
Je kan ook konijn samenstellen als je dat graag wil. Dan moet je karkas kopen, konijnenvlees en orgaan (hart, lever en nier). Konijn is daar nog een gemakkelijke voor, eend gaat ook redelijk vlot maar is harder bot.
Als hij niet zo graag knaagt is kwartel misschien eerder een optie. Dat is heel zacht bot, de meeste katten vinden het erg lekker en zoals Koekje al aangaf kan je die gemakkelijk heel vinden. Dat is nog zo gemakkelijk want de verhoudingen zijn meteen goed. Wel een iets duurdere diersoort tenzij je ze vb bij Kiezebrink kan halen. Daar zijn ze per 5kg minder dan 3 euro per kg...
#3235968
Ik was volgens mij iets te voorbarig met zeggen dat Nosi niet van konijn houdt haha, ik heb vandaag stukjes gedroogde konijn gekocht en die vindt hij echt heerlijk! Ik ga zo weer proberen of hij de tinlo kvv wil eten.

Nosi krijgt al regelmatig stukken vis, kip en soms wat ander vlees. Hij houdt volgens mij op dit moment nog niet zo van veel knagen, met kippennekken weet hij namelijk nog niet echt wat hij moet doen. Wanneer we straks verder in het eliminatiedieet zitten zal ik eens beginnen met het zachtere bot van een kwartel, dan kan hij op die manier leren hoe hij bot kan eten :).
#3235974
Oke, katten en hun logica..
Ik heb net een deel kvv konijn uit de koelkast gehaald en op het aanrecht gelegd in een bakje zodat het helemaal op kamertemperatuur kan komen. Zit ik even niet op te letten, wat denk je.. Zit Nosi het stiekem al uit het bakje op te eten hahaha! Zo te zien vindt hij het stiekem toch wel lekker :biggrin2:
#3235988
Ahja, wat ze kunnen stelen is veel lekkerder.
Dat is wel een geruststelling dat hij het toch lust.
Dan kan je meteen al de rest weglaten idd...

Let je wel op met gedroogde snacks? Als je ze zelf droogt is het prima, maar uit de winkel kunnen er ook altijd toevoegingen bij zitten, dus even goed kijken.
#3236055
Hahaha ja precies :biggrin2:

De gedroogde konijnenstukjes die ik nu heb zijn van het merk carnis en bij de ingrediëntenlijst staat 100% konijn (er worden ook geen andere toevoegingen vermeld). Ik ben van plan om ook wat konijn karkassen te bestellen. Het eliminatiedieet wil ik graag opstarten op de kvv manier, dus met gemalen vlees, en daar steeds iets meer barf aan toevoegen. Zo kan ik geleidelijk aan leren/wennen aan de juiste hoeveelheden geven en kan ik ook kijken wat mogelijk is qua grootte van de vriezer.

Misschien een domme vraag, maar hoe droog je zelf stukjes konijn? Gaat het niet rotten?

Tijdens het eliminatiedieet hoef ik me niet aan 1 merk te houden toch? Zolang er maar 100% konijn in zit en niks anders is het goed? Stel dat ik bijvoorbeeld ook kiezebrink konijn zou gaan voeren, er wordt bij dit merk aangeven dat je het beste nog wat spier- of orgaanvlees kan toevoegen. Zou ik dan bijvoorbeeld konijnen niertjes kunnen toevoegen, of is het beter om ander konijnenvlees toe te voegen? Of is het niet nodig om iets anders toe te voegen, omdat het merk kvv iedere dag wordt afgewisseld?
#3236202
Kiezebrink zou ik afraden.
Dat is ontzettend moeilijk compleet te krijgen doorgaans. Al is dat voor elke smaak verschilllend.

In principe kan je merken afwisselen, ik heb echter nog nooit iemand geweten die het deed omdat het al moeilijk genoeg is 1 betrouwbaar merk te vinden...
#3236270
Maak het jezelf niet lastiger dan het al is , Kiezenbrink is een hele puzzel...
Zoek een konijn-only [of welke smaak je maar wilt] kvv en ga daarmee aan de gang, zorg dat er niks te snaaien is op je aanrecht, bord, whatever
En doe dan een paar weken helemaal 'niks' nieuws qua voeding
#3236307
Hmm oke dan ga ik geen kiezenbrink bestellen.

Hier op BP staat het onderstaande lijstje met merken die vaak aan de katten worden gevoerd. Zijn dit ook de wat betrouwbaardere merken?
- Bandit
- Bibi
- Carnibest
- Carnivoer
- Haaksbarf

Bandit, Bibi, Carnibest en Carnivoer hebben niet een smaak waar alleen konijn in zit, dus is op dit moment nog geen optie.
Tinlo is ook een betrouwbaar merk dacht ik? Zijn er nog andere merken?

Als ik zou moeten kiezen tussen Tinlo of Haaksbarf, kies ik voor Haaksbarf (deze is net iets goedkoper en de samenstelling is van Haaksbarf beter bekend). Nou had ik ook iets gezien van Daily meat, ik kan hier echter niet van terug vinden of dit merk ook goed is. Lastig hoor, al die verschillende merken!
#3236336
Daily meat zou ik op basis van de percentages [en geen toevoegingen] wel durven , je zou er nog een mailtje aan kunnen wagen om te vragen welke organen ze precies gebruiken
Haaksbarf .. hondenversie zitten groentes in, kat niet toch?
Tinlo.. volgens mijn dames ook niks mis mee
#3236341
In de hondenvariant van Haaksbarf zitten inderdaad groenten, gelukkig bij de kattenvariant niet (70% konijnenspiervlees, 15% konijnenorgaan en 15% konijnenbot).

Oke dan ga ik daily meat een mail sturen met de vraag welke organen in de kvv zitten. Voor katten is het toch belangrijk dat er minder nier en lever inzit en juist wat meer hart? Of zit ik hier helemaal verkeerd haha.
#3236354
Bijna goed ;D

Het zou heel fijn zijn als er hart lever en nier in zit...+ een beetje van wat anders mag ook wel hoor [in een zelf samengesteld menu volstaat gelijke delen van alles ook ]
long is ook orgaan maar voegt verrekte weinig toe dus als 90% van het orgaan long is zou dat een beetje jammer zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door