Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3232597
Staat hier ergens een duidelijk overzichtje voor een leversparend dieet? Ik kan het niet vinden. Als iemand een link heeft, graag!
Gebruikersavatar
Door pike
#3232685
Mag je nou eigenlijk wel of geen vleesbot geven? dat is mij niet geheel duidelijk.
En moet het vlees nou wel of niet gekookt worden?
Pike, waar het in dit geval om gaat, heeft een intolerantie voor granen (ook rijst); havermout heeft hij nooit gehad voor zover ik weet maar dat durf ik echt niet te proberen. Charmed noemde ergens quinoa als koolhydratenbron dat zou ik dan wel kunnen gebruiken. Zijn (gekookte?) aardappels misschien ook een optie?
Door Lizzy
#3232708
Ik zal deze percentages erbij zetten:

Ik zou aanhouden: 30% vleesbotten van kip, kalkoen, parelhoen, 5% orgaanvlees in de vorm van hart, nier en lever, 5% pens, 15% groentes, 25% granen, 20% hüttenkäse, eieren, yoghurt, ricotta, witvis en spiervlees van kip en kalkoen.

Bij ernstige lever problemen moet je wel het vel van kip en kalkoen en parelhoen zoveel mogelijk weghalen omdat dit erg vet is en ook vet niet teveel gevoerd moet worden. Dus ook geen volvette yoghurt geven.

Ik blijf erbij dat rauw vlees van hoge kwaliteit het beste te verteren is, ook voor een hond met leverproblemen. Nu hangt het er wel vanaf wat voor leverproblemen de hond heeft. Maar als het kan: rauw dus.

Nu qua koolhydraten: er zijn websites die gewoon heel simpelweg beweren dat je een hond met leverziekte ook geen koolhydraten moet voeren. Wel kruiden en groenten en bessen maar verder geen koolhydraten in de vorm van graan of aardappel of zetmeelrijke groenten. Dit is ook wel weer (denk ik) afhankelijk van de ziekte aan de lever. Kijk, heeft je hond leverkanker (ik zeg maar wat): denk ik toch dat je er wijs aan doet om geen granen of koolhydraatrijke groenten te voeren. Heeft je hond een levershunt: moet je dat toch echt beter wel doen als je het mij vraagt. Bij chronische leverziekten kan het toch ook raadzaam zijn om wat extra granen te voeren. Ik geef je een site waar ze zeggen "nee joh, troep voor een hond!": http://primalpooch.com/raw-feeding-guid ... r-disease/ moet je zelf maar kijken wat jij er van vindt. Zij vindt zelfs dat je ook gerust een beetje rood vlees moet kunnen voeren, als het maar van super hoge kwaliteit is. Mjah, bij een hond met levershunt zou ik dat niet doen (vanwege ammoniak). Misschien ook afhankelijk van de ernst van de leverproblemen....
Gebruikersavatar
Door pike
#3232727
Dank je Lizzy, ik ga er mee aan de slag. Ik weet nog niet precies wat er aan schort maar sommige dingen kan ik wel al direct vervangen. Met de koolhydraten wacht ik nog even... Pike is bijna 14 jaar. Er is iets goed mis, wat precies weten we nog niet maar ik vrees wel het ergste eigenlijk. Morgen wordt een echo gemaakt. Dan weet ik hopelijk wat meer.
Door smulpaap
#3232729
pike schreef:Dank je Lizzy, ik ga er mee aan de slag. Ik weet nog niet precies wat er aan schort maar sommige dingen kan ik wel al direct vervangen. Met de koolhydraten wacht ik nog even... Pike is bijna 14 jaar. Er is iets goed mis, wat precies weten we nog niet maar ik vrees wel het ergste eigenlijk. Morgen wordt een echo gemaakt. Dan weet ik hopelijk wat meer.
Alvast sterkte voor morgen ! :-* :-*
Gebruikersavatar
Door pike
#3232937
Lizzy schreef:Ik zal deze percentages erbij zetten:

Ik zou aanhouden: 30% vleesbotten van kip, kalkoen, parelhoen, 5% orgaanvlees in de vorm van hart, nier en lever, 5% pens, 15% groentes, 25% granen, 20% hüttenkäse, eieren, yoghurt, ricotta, witvis en spiervlees van kip en kalkoen.

....

Nu qua koolhydraten: er zijn websites die gewoon heel simpelweg beweren dat je een hond met leverziekte ook geen koolhydraten moet voeren. Wel kruiden en groenten en bessen maar verder geen koolhydraten in de vorm van graan of aardappel of zetmeelrijke groenten. Dit is ook wel weer (denk ik) afhankelijk van de ziekte aan de lever. Kijk, heeft je hond leverkanker (ik zeg maar wat): denk ik toch dat je er wijs aan doet om geen granen of koolhydraatrijke groenten te voeren. Heeft je hond een levershunt: moet je dat toch echt beter wel doen als je het mij vraagt. Bij chronische leverziekten kan het toch ook raadzaam zijn om wat extra granen te voeren.
wat extra granen zeg je. Ik vind 25% veel meer dan "wat" klinken!

Ik geef je een site waar ze zeggen "nee joh, troep voor een hond!": http://primalpooch.com/raw-feeding-guid ... r-disease/ moet je zelf maar kijken wat jij er van vindt.
Nou ja, ik ben het wat Pike betreft wel met haar eens, hij kan er niet tegen en ik kan ze dus echt niet geven, voor hem is het troep. Duc met zijn epilepsie mag ze ook niet hebben. Maar in het algemeen: Als het om glucose gaat, waarom dan granen of zetmeelhoudende knollen voeren? De koolhydraten uit granen/knollen worden in het lichaam weliswaar omgezet naar glucose, maar dat doen de koolhydraten uit groente en fruit/fruitsappen ook. Vanuit dat oogpunt bekeken begrijp ik dat ze de voorkeur geeft aan een appeltje en bessen.
Door Lizzy
#3233024
pike schreef:wat extra granen zeg je. Ik vind 25% veel meer dan "wat" klinken! Nou ja, ik ben het wat Pike betreft wel met haar eens, hij kan er niet tegen en ik kan ze dus echt niet geven, voor hem is het troep. Duc met zijn epilepsie mag ze ook niet hebben. Maar in het algemeen: Als het om glucose gaat, waarom dan granen of zetmeelhoudende knollen voeren? De koolhydraten uit granen/knollen worden in het lichaam weliswaar omgezet naar glucose, maar dat doen de koolhydraten uit groente en fruit/fruitsappen ook. Vanuit dat oogpunt bekeken begrijp ik dat ze de voorkeur geeft aan een appeltje en bessen.
Nou, ik vind 25% ook heel veel. Maar gut, lang niet zoveel als dat er in een hepatic brok zit hoor!
Mij lijkt niks mis met het voeren van fruit en groenten. En ik heb niks tegen wat groenten waar zetmeel in zit, dat dan weer niet. Ik denk dat je beter een gepureerde bio oranje bataat kunt voeren dan rijst. Maar goed, dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Door pike
#3233031
Lizzy schreef:Nou, ik vind 25% ook heel veel. Maar gut, lang niet zoveel als dat er in een hepatic brok zit hoor!
Mij lijkt niks mis met het voeren van fruit en groenten. En ik heb niks tegen wat groenten waar zetmeel in zit, dat dan weer niet. Ik denk dat je beter een gepureerde bio oranje bataat kunt voeren dan rijst. Maar goed, dat is mijn mening.
Dan zijn we het wel eens. En wat die brok betreft; die heb ik geeneens bekeken want die komt hoe dan ook niet in aanmerking.
Door smulpaap
#3233296
pike schreef:Dank je Lizzy, ik ga er mee aan de slag. Ik weet nog niet precies wat er aan schort maar sommige dingen kan ik wel al direct vervangen. Met de koolhydraten wacht ik nog even... Pike is bijna 14 jaar. Er is iets goed mis, wat precies weten we nog niet maar ik vrees wel het ergste eigenlijk. Morgen wordt een echo gemaakt. Dan weet ik hopelijk wat meer.
Hoe is het met Pike gegaan vandaag ?
Gebruikersavatar
Door pike
#3233396
Het ging niet zo best gisteren met Pike :'(
Een echo zonder roesje waar ik op gehoopt had ging niet lukken. Hij brulde de hele praktijk bij elkaar en lag de spartelen als een idioot. Dus toch maar een roesje dan nu we eenmaal zover waren.
Alhoewel wij met hem naar de dierenarts gingen vanwege een vermoeden van een nierprobleem (veel drinken en ook veel grote plassen) waren uit het bloedonderzoek torenhoge leverwaardes gekomen. De nieren, de blaas, de prostraat, de bijnieren, die zagen er allemaal ook prima uit. De galblaas echter was niet goed. De leverlob die tegen de galblaas ligt vertoonde donkere plekken, naar alle waarschijnlijkheid tumoren. De andere leverlob vertoonde diverse ontstekingen. Dat is het in een notendop, het hele verhaal kan ik niet echt navertellen. Aangezien hij toch al onder zeil was, hebben we besloten dunne naald biopten te laten nemen zodat we zekerheid krijgen over die vermoedelijke tumoren. Het ziet er dus slecht uit voor Pike :'(
Maar de problemen begonnen toen hij uit zijn roes kwam. Een epileptiforme aanval. Hij liet alle urine lopen en lag er bij te brullen. Gelukkig duurde het maar heel kort. Er werd gelijk naar zijn hartje geluisterd, vervolgens weer snel de echo erbij om naar het hartje kijken. Dat deed het gelukkig goed. We zijn nog een hele tijd met hem in de kliniek gebleven, ik wou niet met hem weggaan zonder het idee te hebben dat hij redelijk goed wakker was en er niets meer zou gebeuren. Hij bleef wel continue urine druppelen. Volgens de dierenarts doordat vanwege de narcose de spieren verslapt waren. En hij had waarschijnlijk meer tijd nodig om de stoffen uit zijn lichaam te werken omdat zijn lever slecht werkt.
Toen hij uiteindelijk goed aanspreekbaar was zijn we met hem naar huis gegaan. Daar lag hij echter als een zombie in zijn bench (daar had ik hem ingelegd zodat de andere honden hem met rust zouden laten, met name Duc kan behoorlijk opdringerig zijn). Deurtje op een kier.
Na een paar uur stapte hij ineens uit de bench, om vervolgens weer een aanval te krijgen :'( Ik heb de kliniek gebeld, die hebben mijn da gebeld en daar kon ik direct heen gaan. Arme Pike alweer op de tafel. Hij was helemaal de kluts kwijt. Hij heeft onderhuids vocht gekregen. Weer naar huis. Ik draag hem naar binnen, zet hem over de drempel neer en weer een aanval. Een grote plens urine liet hij weer lopen. Hij lag daar in de bijkeuken op de koele steentjes waar hij wou blijven liggen, dus zo goed en zo kwaad als ging om en onder hem schoongemaakt, een dekentje voor hem ernaast gelegd. Op een gegeven moment is hij daarop gaan liggen. Om een uur of zeven ging het onweren. Twee gigantische klappen boven ons hoofd deden hem opschrikken en de kamer instrompelen, daar ging hij onder de tafel liggen. Na verloop van tijd kroop hij in zijn mand. Later op de avond had ik eten gemaakt voor de andere twee honden, voor Pike had ik een klein bakje magere kip en een beetje geitenpens gemalen, hopende dat hij later nog iets zou willen eten maar daar ging ik eigenlijk niet van uit. Maar toen ik klaar was en wou gaan afwassen, kwam daar ineens Pike de keuken in, kwispelstaartend: ik heb honger baas!!! En hij at zomaar zijn bakje leeg :D dronk er vervolgens enkele deciliters water erachteraan :-X en nu wil ik naar buiten baas. Tjonge wat kan je dan blij zijn. Een klein rondje achter het huis, een grote plas verder en met een paar mooie barfkeuteltje rijker kwamen we weer terug. Het zag er naar uit dat hij toch weer een beetje begon op te knappen. Wat een opluchting.
Hij heeft de nacht in de koelste kamer geslapen en ik heb hem niet gehoord. Hij is de bench niet uitgeweest. Zijn kussen was droog vanochtend dus geen gedruppel meer. Vanochtend heeft hij een wandelingetje gemaakt, hij mocht zelf het tempo bepalen, hij was wel wat sneller moe dan anders. Maar hij zal nog steeds naweeën hebben van gisteren en het is natuurlijk ook nog eens ontzettend warm, dat helpt niet echt mee. Hij heeft ook weer met smaak een hapje gegeten (ik ben overgegaan naar 3 kleinere maaltijden op een dag (misschien maak ik er vier van, ik zit nog een beetje te werken aan zijn nieuwe dieet). Helaas kotste hij na verloop van tijd alles weer uit, om het echter ook weer direct op te eten. En nu zit alles er nog steeds in. Vanochtend vroeg had hij nog keurige kleine keuteltjes, nu is hij een beetje aan de dunne. Misschien ook door de narcose en/of alle stress? IN elk geval is hij vandaag heel wat beter dan gisteren, toen gaf ik er helemaal niets meer voor.
Vandaag nog krijg ik hopelijk de uitslag van de biopten. Als het inderdaad tumoren zijn, en daar gaan we wel van uit, gaan we kijken hoe we zijn leventje nog zo aangenaam mogelijk kunnen maken. 31 oktober moet hij 14 jaar worden...


dan even terug naar het dieet:
Als de tumoren inderdaad tumoren zijn wil ik geen koolhydraten geven. Wat geef ik in de plaats van die 25% aan koolhydraten? Kan ik dat een beetje gelijkelijk verdelen over de overige ingredienten (m.u.v. het orgaan)? Ik wil wel bataat door zijn groentemix doen, maar geen 25% bataat geven dat lijkt me ook niet goed. Is de volgende verdeling wat:

35% vleesbot (kip, parelhoen, tam konijn? mogen eendennekken indien ontdaan van vetrandjes?)
35% wit spiervlees (ik heb nu kip, kalkoen, tam konijn, koolvis) cottage cheese, magere yoghurt, wit van het ei, magere kwark e.d.
5% pens
5% orgaan (hart, lever, nier)
20% groente (waarvan bijvoorbeeld de helft bataat en/of pompoen?)

goede raad is welkom :)

Ik heb nu cottage cheese en vetvrije griekse yoghurt gekocht om te proberen. Ik denk dat hij het wel lust maar ik moet nog zien hoe zijn spijsvertering er op reageerd. Zelfde geldt voor witte vis. 10 jaar geleden kotste hij die uit en kabeljauwkoppen bliefde hij niet dus dat heb ik nooit meer gegeven. Het wordt dus wel behoorlijk experimenteren. Lizzy noemde ook ricotta. Maar ik was vanmiddag in de winkel en zag dat die nog behoorlijk vet is?

Snoepjes van gedroogde lamslong die mogen vast en zeker ook niet meer? Of maakt een klein snoepje niet uit? Anders doe ik wel kip of kalkoen voor hem in de droger. Of stukjes pens mag dat nog?
Gebruikersavatar
Door pike
#3233397
5% orgaan komt neer op 175 gram per week.

Kan ik dat als volgt verdelen:

25 gram nier
25 gram lever
50 gram maag (van kip)
75 gram hart

??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door