Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#323098
Ik krijg er steeds meer lol in om ze behalve kvv ook puur vlees te voeren. Ze doen het alledrie fantastisch en alles gaat met smaak naar binnen.

KVV is nog steeds de basis, van de 14 maaltijden per week krijgen ze 8/9 keer bibi of carnibest.
De andere 5/6 maaltijden runderstrot, kippennek, kipkarkassen, runderhart/lamshart, kalfsribben, kippenbouten of halve kippen, kippenmaag, pens en runderlever en kopvlees.
1 keer per week een fytomaaltijd.

Nog geen groente en fruithapjes, zuivel ook niet. Vis ook niet en ik wil ook wel meer lam/ evt. geit gaan voeren.
Ik wil het wel meer gaan uitbreiden maar zit met dat ik niet weet wat ik nu wel/niet tot spiervlees kan rekenen.

Kopvlees is spiervlees. Denk ik. Strot? Kippenkarkassen, die zijn met veel vlees. Kippenbouten is ook behalve bot m.n. spierweefsel. Hart, maag is orgaan, pens ook toch?

Om een goede samengestelde weekmaaltijd te maken wil ik dat graag weten. Voordat ik zeker weet wat ik geef en waarom durf ik niet 100% over te gaan.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.
Bij voorbaat dank.
Door Lizzy
#323100
bas rouge schreef: Ik krijg er steeds meer lol in om ze behalve kvv ook puur vlees te voeren. Ze doen het alledrie fantastisch en alles gaat met smaak naar binnen.

KVV is nog steeds de basis, van de 14 maaltijden per week krijgen ze 8/9 keer bibi of carnibest.
De andere 5/6 maaltijden runderstrot, kippennek, kipkarkassen, runderhart/lamshart, kalfsribben, kippenbouten of halve kippen, kippenmaag, pens en runderlever en kopvlees.
1 keer per week een fytomaaltijd.

Nog geen groente en fruithapjes, zuivel ook niet. Vis ook niet en ik wil ook wel meer lam/ evt. geit gaan voeren.
Ik wil het wel meer gaan uitbreiden maar zit met dat ik niet weet wat ik nu wel/niet tot spiervlees kan rekenen.

Kopvlees is spiervlees. Denk ik.
Ja, kopvlees = spiervlees
Strot?
Beetje van alles en nog wat. Er zit vaak aardig wat vlees aan. Dit is spiervlees. Er zit ook redelijk wat kraakbeen aan. En tja, kraakbeen = kraakbeen... niet echt bot, geen vlees... tis kraakbeen.
Kippenkarkassen, die zijn met veel vlees.
Een vleesbot. En dat is dus xx% bot en xx% spiervlees.
Kippenbouten is ook behalve bot m.n. spierweefsel
Ja, net als de karkassen is dit xx% bot en xx% spiervlees. En dus wat we noemen ook een vleesbot.
Hart, maag is orgaan, pens ook toch?
Dit is orgaanvlees.
Door bas rouge
#323101
Ok, dank. Ik heb de indruk dat dat kopvlees ze wat zwaar valt.
Rein heeft erna ook wat dunnere ontlasting gehad.
Geef je kopvlees gewoon zo als lappen, ik heb dit wel gedaan en stond met verwondering te kijken dat dat zo in 1 keer naar binnen wordt gesloekt :o
Door pippie
#323106
Hier geef ik het kopvlees inderdaad als lappen en ze schrokken het ook vrij snel naar binnen
Addy
Door Lizzy
#324245
Overigens, ik zat in het boekje van Jan van Rheenen te lezen en daarin schreef hij dat strotten heel veel calcium bevatten. Geen idee, maar misschien dat je het toch tot bot kunt rekenen. Andere mensen ideeen hierover?

Oh en over lappen vlees: Pinkel eet als een dame. Brutus als een varken.... Alles moet zo snel mogelijk naar binnen. En vaak kotst hij de lappen vlees dan nog een paar keer uit om ze vervolgens weer op te eten....
Door Mevroi Kruim
#324250
Ja, Kátur eet z'n botten keurig netjes (knaagknarscrunch) stukje voor stukje, maar z'n pens of kopvlees slokt 'ie in een keer naar binnen, gaat dan een beetje moeilijk staan kijken, draait zich om, kotst het discreet weer uit en gaat dan knippen ;D ;D ;D Hij is zoooo bang dat Tara het inpikt ;D ;D

Tja, van Rheenen - da's wel oud he. Ben voor de grap nog even bij Verwer en vdVelde gaan kijken, had ik al lang niet meer gedaan. Verwer, uit 1972, is van mening dat de hond primair een carnivoor is en dus prooi moet eten. Maar wel liefst gekookt vanwege enge bacterien, en natuurlijk geen levensgevaarlijke botten ;D
Van de Velde is uit 1976, en die is van mening dat een hond eigenlijk een mens in een bontjasje is, qua voedingsbehoefte dan, en dus prima zou moeten kunnen overleven op een mensendieet. Gekookt vlees, groente, aardappelen (jazeker), brood, melk kaas ... waarom eigenijk geen jam en hagelslag?
Grappig genoeg zegt hij in z'n inleiding wel dat 'het beste natuurlijk zou zijn de hond gehele dieren te voeren' om dan vervolgens in zijn eigenlijke dieet over de precieze samenstelling van zo'n geheel dier met geen woord meer te reppen.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 24 mei 2005, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#324257
Lizzy schreef: Overigens, ik zat in het boekje van Jan van Rheenen te lezen en daarin schreef hij dat strotten heel veel calcium bevatten. Geen idee, maar misschien dat je het toch tot bot kunt rekenen. Andere mensen ideeen hierover?

Oh en over lappen vlees: Pinkel eet als een dame. Brutus als een varken.... Alles moet zo snel mogelijk naar binnen. En vaak kotst hij de lappen vlees dan nog een paar keer uit om ze vervolgens weer op te eten....
Ik reken strot wel als bot, het is gewoon een soort van kraakbeen, ik zie het dus als een RMB
Door Mevroi Kruim
#324266
Ja, maar kraakbeen bestaat voor een groot deel uit collageen en dat is een eiwit en geen botweefsel. Hmmm ... kan zo gauw de samenstelling van kraakbeen niet vinden op internet.
Door Lizzy
#324270
Ja, Rheenen is heel oud.... Maar ja, het punt is dus inderdaad dat ik verder eigenlijk niks over de samenstelling van strot van vinden. Dit kwam het dichtst in de buurt ;D

Die van de Velden: ken ik ook. Hahaha, die heeft inderdaad een hoop onzin geschreven. Ik denk dat het ook vooral goedkoop moest, hondenvoeding.
Door Mevroi Kruim
#324271
Ja lach maar :-\ :-X ;D
Maar ik heb dus braaf mijn toenmalige enge heddur volgens vdV gevoerd (tja, wist ik veel, t stond in een boek dus het moest wel goed zijn) en die arme ziel kreeg/had HD. Nooit meer te achterhalen waar het van kwam natuurlijk, maar achteraf ben ik wel gaan denken.
Door Lizzy
#324277
Kruimel schreef: Ja lach maar :-\ :-X ;D
Maar ik heb dus braaf mijn toenmalige enge heddur volgens vdV gevoerd (tja, wist ik veel, t stond in een boek dus het moest wel goed zijn) en die arme ziel kreeg/had HD. Nooit meer te achterhalen waar het van kwam natuurlijk, maar achteraf ben ik wel gaan denken.
Nee hoor, ik lach niet... ik vind het best wel triest. Maar ja joh, wisten we toen veel? Iedereen voerde z'n hond met tafelrestjes (aardappel, groenterestjes en jus) in die tijd, toch?
Door Mevroi Kruim
#324377
Ja, en ik dacht dat ik het extra goed deed, want tafelrestjes voerde ik dus juist niet, dat was niet gezond. Ik was er echt uuuuuren mee bezig, met hond z'n voer samenstellen, groentetjes koken, bruine rijst, ei, Gistocal, Vitamine A en D ...
Hoewel ik nooit vlees gekookt heb, daar was ik toen al te eigenwijs voor, in de natuur wordt het toch ook niet gekookt dacht ik, dus ... en trouwens, vuile pens koken nei tak :-X :-X ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door