Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#322717
1. Ik vind het een beetje eng om mijn honden lever en nieren te voeren omdat er zoveel afvalstoffen in zitten. Is orgaanvlees van jonge dieren dan beter?
2. Moet groente niet eerst gekookt worden om dat celstoflaagje kapot te maken? Of lukt dat met pureren ook.
3. De groenten worden rauw gevoerd maar in de maag van een prooidier wordt het toch ook met maagsappen e.d. bewerkt?
4. Hebben honden volgens jullie bijna geen koolhydraten nodig? En eten prooidieren ook geen graan? Ik kan me zo voorstellen dat een muis het best naar z'n zin heeft in en graanveld en daarna opgepeuzeld wordt door een wilde kat.
5. Ik geef mijn hond elke dag 400gr. vit.c Hij weegt 65 kilo. Wat vinden jullie daarvan?

Beetje veel, ik weet het, maar ben zeer benieuwd naar jullie mening.
#322739
Nathalie B schreef: 1. Ik vind het een beetje eng om mijn honden lever en nieren te voeren omdat er zoveel afvalstoffen in zitten. Is orgaanvlees van jonge dieren dan beter?
Je kunt lever en nieren nemen van jonge dieren of van biologisch gehouden dieren.
2. Moet groente niet eerst gekookt worden om dat celstoflaagje kapot te maken? Of lukt dat met pureren ook.
Ja, dat lukt met pureren ook (als je tenminste echt goed pureert).
3. De groenten worden rauw gevoerd maar in de maag van een prooidier wordt het toch ook met maagsappen e.d. bewerkt?
Bedoel je de prooi van de wolf? Een wolf eet de maaginhoud vaak niet eens op (David Mech) (tenzij er een gebrek aan voedsel is) dus uit dat oogpunt zou je kunnen stellen dat een hond groentes niet nodig hebben. Ik ben overigens de mening toegedaan dat groentes wel degelijk z'n nut hebben. Wij voeren onze honden namelijk niet met wilde prooidieren. Dieren die hun hele leven in de buitenlucht hebben geleefd. Dingen hebben gegeten die de natuur hen weer heeft geboden. Wij voeren onze honden farbrieks-matig-opgefokte dieren. Onze honden liggen 23 uur per dag 'bankaardappel' te wezen, ademen onze sigarettenrook in (als ze pech hebben) en ademen uitlaatgassen in. Volgens mij kan een hond dus wel wat extra voedingsstoffen, anti-oxidanten, vetzuren, chlorofyl, e.d. uit groentes gebruiken. Maar goed, da's mijn mening.
4. Hebben honden volgens jullie bijna geen koolhydraten nodig? En eten prooidieren ook geen graan?
Koolhydraten uit graan heeft de hond zeker niet nodig. In vlees en groentes zit overigens ook wel wat koolhydraat maar dat percentage is echt niet te vergelijken met de hoeveelheid koolhydraat in graan. Prooidieren eten vrijwel geen graan. Van kleine prooidieren wordt de maaginhoud wel opgegeten maar deze bevat niet veel graan. Van grote dieren wordt de maaginhoud dus veelal niet opgegeten, maar als zouden ze deze al wel opeten: ook deze bevat niet/nauwelijks graan. Graan is overigens familie van graszaad. Ik denk dat veel prooidieren ontkiemd graan eten (volgens mij voor de hond ook de gezondste manier om graan te eten): gras. En bladeren en boomschors. Kleine prooidieren eten natuurlijk ook wel de zaden. Maar ja, zie hieronder:
Ik kan me zo voorstellen dat een muis het best naar z'n zin heeft in en graanveld en daarna opgepeuzeld wordt door een wilde kat.
Maar hoe groot is het percentage maaginhoud van een muis ten opzichte van de rest van het diertje? En wat is het percentage graan van de gehele maaginhoud? Ik Hier kun je overigens zien dat de maag en darmen (zonder inhoud) bij de muis zo'n 7.5% van het totaal bedragen: http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm
5. Ik geef mijn hond elke dag 400gr. vit.c Hij weegt 65 kilo. Wat vinden jullie daarvan?
Ik geef zelf niet standaard vitamine C. Mogens Eliasen heeft hier wel een interessant stuk over geschreven waarbij hij beweerd dat de hond (die zelf vitamine C aan kan maken) stopt met de natuurlijke aanmaak van vitamine C wanneer je hem dagelijks vitamine C supplementen geeft. Ik weet niet wat het waarheidsgehalte van deze bewering is (ik heb nog geen wetenschappelijke onderbouwing kunnen vinden), maar ik vind zijn verhaal logisch genoeg om niet iedere dag vitamine C te geven. Ik denk overigens dat een hond die fruit en groente krijgt voldoende vitamine C binnen krijgt.
Beetje veel, ik weet het, maar ben zeer benieuwd naar jullie mening.
Valt toch wel mee ;D? Nou ja, bovenstaande is dus mijn mening.
#322778
Lizzy, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vraag me alleen af of er in onze groente heden ten dage nog wel genoeg vit. c zit. En is vet van het schaap of rund niet beter dan visolie aangezien een wolf of wilde hond toch bijna nooit vis eet?

Ik heb eigenlijk zoveel vragen, elk antwoord roept meestal weer vragen op.
Ik maak me drukker om het eten van m'n honden dan wat ik bij mezelf naar binnen prop. Moet niet gekker worden..........
#322780
Lizzy schreef: Graan is overigens familie van graszaad. Ik denk dat veel prooidieren ontkiemd graan eten (volgens mij voor de hond ook de gezondste manier om graan te eten
Zijn er onder julie mensen die verschillende granen laten ontkiemen om dit aan hun hond te geven? Ik Barf nu een half jaartje dus nog druk lerende maar het lijkt mij heel goed. Ik weet tenminste niet beter als dat kiemgroentes heel veel goede voedingsstoffen bevatten.

Nathalie om op jouw vragen terug te komen, zelf voer ik lever en nier van hele jonge dieren, wild of van kip. Groente pureren gaat goed als je tenminste wel voor voldoende vocht erbij zorgt. Qua granen geef ik heel weinig. Af en toe een boterham of een handje granen vlokken (reform zaak) alhoewel dat kiemen mij ook wel wat lijkt.
#322786
Ja, die kiemgroenten lijken me ook wel wat.

Ik ga nu dus op zoek naar lams, en kalfsnier en hart.
Het is wel lastig want ik heb tot nu toe alleen maar rundvlees/pens en kip kunnen bemachtigen. Mijn slager doet wel z'n best maar het schijnt niet zo makkelijk te krijgen te zijn. Misschien is eens in de maand op en neer rijden naar Vianen wel een optie.
#322790
Nathalie B schreef: Nog zo'n maf dus. Zijn er vast nog wel meer hier..... ;) ;) ;)
Maf, wij? Als een kind zo blij met het aantal opkomende paardebloemen in mijn tuin. Scheelt weer meenemen uit het natuurgebied. ;D ;D Ach, neemt u een polletje mee voor uw konijn? Zeg tegenwoordig maar ja.
#322792
Martine2 schreef: Maf, wij? Als een kind zo blij met het aantal opkomende paardebloemen in mijn tuin. Scheelt weer meenemen uit het natuurgebied. ;D ;D Ach, neemt u een polletje mee voor uw konijn? Zeg tegenwoordig maar ja.
Wat doe je met die paardebloemen? In een vaasje of in de blender!!
#322793
Nathalie B schreef: Lizzy, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vraag me alleen af of er in onze groente heden ten dage nog wel genoeg vit. c zit. En is vet van het schaap of rund niet beter dan visolie aangezien een wolf of wilde hond toch bijna nooit vis eet?
Het gaat om de omega 3 vetzuren (die in vette vis zitten) en bij mijn weten zit er weinig tot geen omega 3 vetzuur in vlees.

In ons fruit en groente zit nog steeds wel vitamine C hoor. En of het genoeg is? Ik denk zelf van wel aangezien de hond zelf vitamine C aanmaakt.
Ik heb eigenlijk zoveel vragen, elk antwoord roept meestal weer vragen op.
Ik maak me drukker om het eten van m'n honden dan wat ik bij mezelf naar binnen prop. Moet niet gekker worden..........
Hihihihi, ach joh, zo blijf je lekker bezig ;D
#322794
Martine2 schreef: Zijn er onder julie mensen die verschillende granen laten ontkiemen om dit aan hun hond te geven? Ik Barf nu een half jaartje dus nog druk lerende maar het lijkt mij heel goed. Ik weet tenminste niet beter als dat kiemgroentes heel veel goede voedingsstoffen bevatten.
Ja ik. Ik kiem van alles en nog wat voor de honden. Soms koop ik het (luiheidshalve) kant en klaar in de reformwinkel. Maar spruiten/kiemen is leuk!! Wat een erg leuke en vooral leerzame site is: http://www.sproutpeople.com. Over het spruiten van granen: http://www.sproutpeople.com/seed/grains.html
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 20 mei 2005, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#322796
Lizzy schreef: Het gaat om de omega 3 vetzuren (die in vette vis zitten) en bij mijn weten zit er weinig tot geen omega 3 vetzuur in vlees.

Maar hebben ze dat wel zoveel nodig dan als het bijna niet in vlees zit? Hoeveel zou je me aanraden met een hond van 65 kilo?
#322798
Bij mijn weten is het gehalte omega 3 in wild prooi hoger als in ons 'fabrieksvlees'. Volgens mij bevat het rundvlees dat wij eten vijf tot vijftien keer meer omega-6 dan Omega-3 vetzuren. Volgens mij bevat vlees van wilde dieren 2 keer zoveel omega 6 als omega 3 vetzuren. "Plof-kip" is echt weer zeer rijk aan omega 6 vetzuren. En de verhouding kan dus zoek raken wanneer de hond te weinig omega 3 vetzuren binnen krijgt.

Vandaar dat het vaak toegevoegd wordt aan de voeding voor de hond.

Maar als je liever geen visolie geeft: dan hoeft het niet natuurlijk. Je kunt ook zoveel mogelijk natuurlijke/hele voedingsmiddelen geven waar omega 3 vetzuur in zit.

Overigens eten wolven in Canada wel zalm. Als ie het makkelijk kan pakken, zal ie het eten ook ;D.
#322804
Nathalie B schreef: Wat doe je met die paardebloemen? In een vaasje of in de blender!!
Gelukkig dan nog de minst maffe van de twee, in de blender nou ja, Magic Bullet in mijn geval, geweldig ding trouwens. Het wordt het superfijn, appelmoes fijn zeg maar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door