Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3227584
Zijn er meer dierenartsen die de grote cocktail enting met 10 weken geven of is dat een fout van de dierenarts?

De tweede enting die de dierenarts heeft gegeven is de grote cocktail.
Ik vermoed dat hij een fout gemaakt heeft maar geeft het niet toe.
Na aanleiding van een telefoontje kreeg ik eerst te horen dat onze hond parvo en weil gehad heeft maar dat staat niet in het boekje en op de rekening.
Toen zei ze dat hij wel de cocktail gehad heeft en dat dit gebruikelijk is en nu dus de tweede cocktail moet hebben.
Je snapt wel dat ik dit niet geloof. Mede doordat mijn eerste vraag was hoe ze pups enten en dat was niet 2x de grote cocktail.


Zou het mogelijk zijn dat mijn hond 2 weken na de enting een reactie erop heeft gehad?
Is dat een fout van de dierenarts?
#3227596
Ik snap de vraag niet echt.. Wanneer heeft je pup welke enting gehad? Dit moet zichtbaar zijn in zijn ent-boekje, de stickers ervan dient de dierenarts daarin op te plakken.
Met 6 weken de novibac puppy, dit is een volledig vaccin
Met 9 weken alleen parvo, deze wordt opgelost in de lepto
met 12 weken de cocktail, wordt ook altijd opgelost in lepto.

Ik vermoed dat hij die van 9 weken gehad heeft, dus de parvo met lepto. Dierenartsen kunnen deze vaccinatie helaas niet allemaal oplossen in fysiologisch zout.

Edit: Een reactie op een enting kan altijd natuurlijk, dat hoeft niet per se een fout van de dierenarts te zijn, tenzij de fout toegerekend kan worden aan verkeerd prikken. Het is meestal een reactie op de ent-vloeistof en daar is weinig aan te doen. Wat je wel kunt doen is je hond ondersteunen als hij een vaccinatie nodig heeft of kiezen voor titeren.
Voor info:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 0&t=125170
Gebruikersavatar
Door pluk
#3227608
Gebruikelijk is het niet, de meeste da hanteren het adviesschema van Nobivac

6 weken Nobivac Puppy DP
9 weken Nobivac Lepto + Nobivac Parvo-C + Nobivac KC
12 weken Nobivac DHP + Nobivac Lepto
6 mnd Nobivac R
1 jaar Nobivac DHP + Nobivac Lepto + Nobivac KC

D: Distemper of hondenziekte
H: Hepatitis of besmettelijke leverziekte
P: Parvo
Pi: Paraïnfluenza, één van de veroorzakers van kennelhoest
L: Leptospirose (ziekte van Weil)
R: Rabiës of hondsdolheid
KC: Paraïnfluenza en Bordetella bronchiseptica, veroorzakers van kennelhoest

Jouw dierenarts hanteert blijkbaar een ander schema. Ongebruikelijk maar niet noodzakelijkerwijs fout omdat er nu eenmaal geen wet is die zegt dat het zus of zo moet. Slechts adviezen van fabrikanten, waarbij het advies van bijv Vanguard zomaar anders kan zijn dat dan van Nobivac.

De reactie die je in het andere topic beschrijft kan komen door de enting maar ook door een uitwendig iets. Bijv de steek van een dier of contact met een plant.

Ik zou de hond met 14 weken laten titeren bij een dierenarts die hier bekend mee is en op basis daarvan verder bepalen wat te doen. Met een beetje mazzel heeft de cocktail gepakt en hoef je helemaal niet meer te enten. Zo niet, dan kun je in overleg bepalen wat je wel en wat niet alsnog ent.
Lepto kun je niet titeren. Lees je dus vooraf goed in of je deze enting wel of niet wil geven. Zo ja, dan NOOIT tegelijk met een andere enting. Ook niet als de da zegt dat het niet anders kan. Dat kan namelijk wel (mbv fysiologische zoutoplossing) maar het is ook een kwestie van willen.
#3227617
Dank je wel voor het antwoord Pluk. Dit is weer een ander schema.
Parvo en Weil zou de tweede enting zijn volgens de meeste schema's.

Volgens onze dierenarts zou de pup nu 3x hondenziekte krijgen terwijl de meeste dierenartsen 2x hondenziekte enten.

6 weken leeftijd : puppyenting (bevat hondenziekte en Parvo)
9 weken leeftijd : cocktailenting (bevat hondenziekte, Parvo, ziekte van Weil en Canine Adenovirus)
14 weken leeftijd : cocktailenting
#3227621
Baloe de bouvier schreef:Zou je dan met 14 weken of met 16 weken titeren?
Hij is nu 14 weken en ik las ook dat met 16 weken de antistoffen via de moeder uitgewerkt zijn dus zou ik dan beter 2 weken wachten?
Wanneer de antistoffen van de moeder verdwenen zijn valt helaas niet te voorspellen. Met 16 weken zal dit vaak wel zo zijn, maar het hoeft niet!
Omdat het niet te voorspellen is worden de entingen zo verspreid gegeven.

Mijn hond is met 10 weken getiterd en obv de uitslag is hij geënt met 14 weken. Mijn da schatte in dat dan de antistoffen van moeder wel weg zouden zijn.

Ik zou dus een da met voldoende titer ervaring zoeken en met hem overleggen wat wijsheid is.

In welke regio woon je?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door