Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eefje
#322090
hoi,

ik wil straks in juli onze hond gaan laten barfen.
Nou las ikdat een hond 20gr. per kilo lichaamsgewicht mag.
Mijn hond is 8kilo dus mag hij 160gram toch?
is dit dan perdag?en moet ik dit dan verdelen over de dag(*hij krijgt nu 2x eten per dag)of mag hij dit in 1keer?
En zou je bijvoorbeeld s'ochtends de groenteprut of yoghurt kunnen geven en dan s'avonds de botten met vlees?
Ik heb veel vragen en ben nogal onzeker(wil het graag goeddoen)
dus als iemand me bijv. een voorbeeld kan geven van hoe jij het doet kan ik je naapen ;D nee maar dan heb ik iets van een leidraad.

groetjes eefje
Door Lizzy
#322095
eefje schreef: hoi,

ik wil straks in juli onze hond gaan laten barfen.
Nou las ikdat een hond 20gr. per kilo lichaamsgewicht mag.
Mijn hond is 8kilo dus mag hij 160gram toch?
is dit dan perdag?en moet ik dit dan verdelen over de dag(*hij krijgt nu 2x eten per dag)of mag hij dit in 1keer?
En zou je bijvoorbeeld s'ochtends de groenteprut of yoghurt kunnen geven en dan s'avonds de botten met vlees?
Ik heb veel vragen en ben nogal onzeker(wil het graag goeddoen)
dus als iemand me bijv. een voorbeeld kan geven van hoe jij het doet kan ik je naapen ;D nee maar dan heb ik iets van een leidraad.

groetjes eefje
Ik vind het zelf makkelijker om te rekenen met 3% tot 8% van het lichaamsgewichts. En reken daarbij dus dat kleine hondjes meer verbranden en meer eten nodig hebben als grote. Ik denk dus dat jouw hond eventueel wel meer mag eten als die 160 gram per dag.

Je mag hem 1 keer per dag eten geven. En 2 keer. Net wat jou handig uit komt. En je kunt dan ook gerust 's ochtends groente eten en 's avonds vlees met botten. Houdt er alleen wel rekening mee dat de meeste honden pas hun groente opeten als het gemengd is met vlees. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je nooit te kale botten geeft, zonder eerst wat vlees te hebben gegeven.

In de categorie MENU kun je gerust diverse ideeen op doen. Ik zou alleen wel uitkijken, als ik jou was, dat je het principe van het zelf samenstellen goed onder de knie hebt en dus wel blijft samenstellen volgens dit principe. En dus nooit klakkeloos een menu overnemen van een ander. Overigens ben ik daar toch niet zo'n voorstander van hoor. Want de meeste mensen passen de menu's toch aan aan hun eigen mogelijkheden en hun eigen hond. Maar, ik denk wel dat je er veel van kunt leren de diverse menu's te bestuderen!
Door Mevroi Kruim
#322135
Lizzy schreef: En je kunt dan ook gerust 's ochtends groente eten en 's avonds vlees met botten.
Mjam, lekker ;D ;D ;D
Door rees
#322214
Onze kruizing tekkel met een westie is de hele dag in beweging weegt maar 6 kilo en eet per dag 200 gram.
En is lekker slank moet ze ook voor haar rug .

Maar ze eet gewoon meer omdat ze dat nodig heeft ;) :P
Door eefje
#322275
hij krijgt nu 2x per dag eten en daarom had ik het idee van s'ochtends groente (met een klein beetje vlees) en sávonds het bot met vlees ik denk namelijk dat ie niet op een lege maag de dag of de nacht doorkomt,dan vreet ie alles op wat ie tegen komt(kasten en me bank e.d >:()
maar ik zal eens in het menu stuk gaan kijken,had ik al gedaan maar ik ben een beetje bang dat ie misschien wat te kort komt ofzo.

groetjes eefje
Door eefje
#322426
heb ik nog een vraag.
waar moet ik me aanhouden qua verhoudingen?
ik zie overal staan dat er zoveel % orgaanvlees enz maar ik weet niet hoeveel dat dan bij die van mij moet zijn(vandaar dat ik ook om een voorbeeldje vroeg)
ik wil het toch wel zelf gaan aanpassen maar als ik alvast een soort schema heb dan kan ik alvast een beetje gaan kijken wat ik wil.

en als ik hem maar 1keer per dag voer wanneer is dat dan het beste?
en dan zou ik bijvoorbeeld voor de vulling s'ochtends biogarde met fruit kunnen geven toch?

groetjes eefje
Door eefje
#324588
dank je wel!
ik ga het uitprinten en dan eens kijken of we wat kunnen uitproberen!

ben benieuwd

groetjes eefje
Door Truus
#324589
eefje schreef: dank je wel!
ik ga het uitprinten en dan eens kijken of we wat kunnen uitproberen!

ben benieuwd

groetjes eefje
O.K. ;) In de bibliotheek over barf staat nog veel meer informatie hoor.
Door eefje
#324597
ik zit al die tijd al met mijn neus te kijken denk ik want ik kon echt niks vinden over exacte percentages enzo maar goed zo komen we er wel!

groetjes eefje
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door