Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#322339
Ik heb vorige week bij de islamitische slager een (gratis) zak met botten meegekregen en daar zaten ook botjes van lamspoten en een kalfspoot / -voet bij. Volgens de slager was het nog van erg jonge dieren, maar ik vond ze zo groot en het is en blijft toch dragend bot.
Die lamsbotten zijn ca 20 tot 25 cm lang en er zit totaal geen vlees meer aan. Die kalfspoot is zeg maar afgezaagd bij de pols en dan het stuk wat daaronder zit (compleet met hoefjes en al) en daar nog wel aardig wat vlees en vet aan.
Kan ik dit geven als recreatiebot? Of kan ik die lamsbotjes beter weggooien en ze het vlees / vet van de kalfspoot laten kluiven en dat dan ook afpakken en weggooien?
Door Peet
#322341
Ik ben nog altijd een beetje mutserig, zeker met mijn ouwetjes.. ;)...Ik laat ze hooguit onder toezicht effe knagen en zogauw als het me te eng wordt pak ik het af... :-[

en dan nog na eerst een vleesmaaltije gehad te hebben.... ;D
Door Audrina
#322344
Ja, lap vlees vooraf doe ik sowieso altijd met kalere botten, anders poepen ze van die kneiterharde krijtbollen. ;D Maar het gaat mij er om of die botten niet te hard zijn.
Door evds
#322763
Een van mijn honden kraakt binnen een minuut lamspoten (35-30 cm lange botten) en eet alles op inclusief scherpe spliters. Voor haar ingewanden is dat geen probleem maar de kiezen en tanden slijten er wel van! Vandaar dat ik het niet zo heel vaak geef aan "mijn wolfje".

Mijn andere honden vinden vooral het merg lekker en kluifen de kop ervan (die zachter is) om bij het merg te komen. Zij laten de scherpe stukken liggen. Die kan je dus gerust dergelijke botten geven zonder dat ze de tanden kapot bijiten (verstandige honden dus!).
Door Cathelijn
#322767
evds schreef: Een van mijn honden kraakt binnen een minuut lamspoten (35-30 cm lange botten) en eet alles op inclusief scherpe spliters. Voor haar ingewanden is dat geen probleem maar de kiezen en tanden slijten er wel van! Vandaar dat ik het niet zo heel vaak geef aan "mijn wolfje".

Mijn andere honden vinden vooral het merg lekker en kluifen de kop ervan (die zachter is) om bij het merg te komen. Zij laten de scherpe stukken liggen. Die kan je dus gerust dergelijke botten geven zonder dat ze de tanden kapot bijiten (verstandige honden dus!).
als jij nog eens zoveel botten over hebt, hou ik me weer aanbevolen hoor!
Door Breezer
#322795
Ik heb van de week een gerookte kalfspoot mee genomen. Breezer vindt hem heerlijk, althans de pezen en zo die mee gerookt zijn. Hij knaagt niet op het bot maar trekt er iedere keer reepjes vanaf.
Nou vraag ik me af tot hoever moet ik hem laten gaan, volgens mij mogen ze het hele bot opeten, maar het lijkt mij behoorlijk hard en dat daardoor de tanden errug slijten.
Ik denk dat ik hem gewoon lekker de randjes eraf laat trekken en dat ik dan de rest weg gooi.
Door Audrina
#322803
Breezer schreef: Ik heb van de week een gerookte kalfspoot mee genomen. Breezer vindt hem heerlijk, althans de pezen en zo die mee gerookt zijn. Hij knaagt niet op het bot maar trekt er iedere keer reepjes vanaf.
Nou vraag ik me af tot hoever moet ik hem laten gaan, volgens mij mogen ze het hele bot opeten, maar het lijkt mij behoorlijk hard en dat daardoor de tanden errug slijten.
Ik denk dat ik hem gewoon lekker de randjes eraf laat trekken en dat ik dan de rest weg gooi.
Die gerookte botten zijn heel erg slecht. Door de verhitting wordt zo'n bot poreus en kan er zo een groot scherp stuk vanaf schieten. En door het roken kunnen er allerlei schadelijke (kankerverwekkende) stoffen op dat bot zitten. Beter niet meer geven dus, ook al zeggen ze bij de dierenwinkel misschien dat het geen kwaad kan.

Ik had het in mijn 1e berichtje trouwens over een rauwe kalfspoot. ;)
Door evds
#322927
Cathelijn schreef: als jij nog eens zoveel botten over hebt, hou ik me weer aanbevolen hoor!
Ik ben niet meer bij mijn "slachtertje" geweest want ik had ineens zoweel ander vlees/botten maar als ik weer een lading botten heb laat ik het weten ;)
Door 202spots
#322928
Ik zou helemaal NOOIT poten geven en helemaal geen gerookte poten!!! :'(
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 20 mei 2005, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathelijn
#322931
evds schreef: Ik ben niet meer bij mijn "slachtertje" geweest want ik had ineens zoweel ander vlees/botten maar als ik weer een lading botten heb laat ik het weten ;)
graag! Dank je. ;D
Door Truus
#322937
Breezer schreef: Ik heb van de week een gerookte kalfspoot mee genomen. Breezer vindt hem heerlijk, althans de pezen en zo die mee gerookt zijn. Hij knaagt niet op het bot maar trekt er iedere keer reepjes vanaf.
Nou vraag ik me af tot hoever moet ik hem laten gaan, volgens mij mogen ze het hele bot opeten, maar het lijkt mij behoorlijk hard en dat daardoor de tanden errug slijten.
Ik denk dat ik hem gewoon lekker de randjes eraf laat trekken en dat ik dan de rest weg gooi.
Nooit meer geven die troep en zeker niet met die geirriteerde huid van Breezer. Geef alles rauw !
Laatst gewijzigd door Truus op vr 20 mei 2005, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#322941
Tja...advies word gratis gegeven Truus...
maar waneer er niet naar word geluisterd,
dan word er later misschien liever aan de DA betaald denk ik... :-\
Door Lizzy
#323369
Er zijn natuurlijk zat mensen die de pootjes wel geven. En meestal gaat dat ook prima. Maar het zijn inderdaad wel tandenslijtertjes. Tevens hoef je van harde botten nauwelijks een tandreinigend effect te verwachten. Puur omdat de botten te hard zijn en de tanden van de hond niet in het bot 'zakken'. Tom Lonsdale heeft hier een goed stuk over geschreven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door