Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3222694
Hoi allemaal,

mijn Meneer Jip (in juni alweer 13 lentes jong!) wordt nogal stijf in de heupjes. Hij slaapt vaker. Wanneer hij wakker is, is hij minder actief. Meestal zoekt hij een niet te hoog gelegen plekje in de zon, of gaat even rondlummelen in de tuin.

Ik vermoed dat hij last heeft van die heupen, wellicht slijtage / artrose. Ik lees op internet dat wanneer je er redelijk op tijd bij bent, een kat met de juiste behandeling en wat geluk nog vele jaren (grotendeels pijnvrij) tegemoet kan zien. Onder andere:

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/ar ... ij-de-kat/

Nu is Meneer Jip echt heel bang van de dierenarts, dus plaag ik hem liever niet met een consult als dat niet echt moet.

Vandaar eerst hier de vraag. Hebben jullie ervaring met zoiets? Zijn er supplementen die ik zou kunnen proberen? - Ik lees hier glucosaminen, chondroïtinen of hyaluronzuur. Ik stop de ouwe baas liever niet vol met de geadviseerde pijnstillers / ontstekingsremmers, of het geadviseerde speciale voer van RC. :-X

Of toch maar eerst langs de DA met hem?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3222699
Artrose is een natuurlijk proces en iedereen, zowel mens als dier, krijgt ermee te maken.
De middelen die je noemt zijn -netjes gezegd- nogal gebaseerd op metafysica. Naar mijn idee doet het niks.

Naar de DA voor consult en overleg is denk ik geen overbodige luxe, want het zoubook iets anders, wat wel op te lossen valt, kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3222704
Ik zou ook eerst laten onderzoeken. Onze Pluk bewoog steeds minder en moeizamer, dus ik vermoedde ook iets met slijtage, artrose oid. Die blijkt nierfalen te hebben, de botjes lijken vooralsnog prima in orde.

Mocht het artrose zijn, dan kun je meerdere dingen geven. Ik geloof wel in glucosamine/gondriotine, maar dan wel hoog genoeg gedoseerd. Bij een te lage dosering doet het niets of niet genoeg. De meeste gangbare middeltjes zijn te laag gedoseerd. Visolie is ook een bekende bij gewrichtsklachten, vanwege de omega3. Voor honden bestaan er nog legio middelen waar goede resultaten mee zijn geboekt, zoals cortaRX, ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Waar ik wel ervaring mee heb is de pijn die het veroorzaakt. Ik vind pijnbestrijding enorm belangrijk. Artrose doet zeer, ook al zie je het misschien niet duidelijk. Ik vind pijnbestrijding prioriteit 1. Maar dan moet je dus wel zeker weten dat het artrose is!
#3222715
Wauw Koekje, jij bent snel :)
En Kaela ook.
Het advies is in ieder geval eenduidig: ga naar de DA.

Dan doe ik toch als eerste stap een consult (arme Jip, ik voel me er bijna schuldig over, hij is echt zo bang :'( ) om te laten kijken wat er precies aan de hand is.
Hij krijgt in ieder geval een DA die hij al kent en waar ik het volste vertrouwen in heb, dus die kant is 'afgetikt'.
De afspraak kon morgen al, is dat maar gelijk gebeurd.

Nog een vraag, mocht het artrose zijn:
Ik geloof wel in glucosamine/gondriotine, maar dan wel hoog genoeg gedoseerd.
Ken jij de doseringen een beetje, Kaela? Wat zou hoog genoeg zijn? (Meneer Jip is een klein katertje, iets minder dan 4 kilo.)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3222827
Ik geloof dat huisdierendokter er ook natuurlijke middelen voor heeft zoals rejoint?
In ieder geval eerst zekerheid over de oorzaak voor je kan behandelen is wel verstandig ;-)
Door Martine-Tom
#3222852
Er zijn ook vrij verkrijgbare kalmeerpillerjes die je zou kunnen geven voor het da bezoek (zylkene bijv) of de da aan huis laten komen?
Iig wel gaan! Ik heb zelf vrij ver gevorderde artrose en die pijn is echt niet leuk, als je dat vermoed is het niet iets waar je zelf eerst mee gaat doktereb, vast laten stellen en pijnmedicatie erin...van daaruit kan je verder gaan zoeken.

De artrose in mn rug voelt alsof ze met een rasp over mn ruggegraat heen gaan...om je een indicatie van de pijn te geven ;)
Gaan dus ;)
#3223002
Net terug van de dierenarts. Het is inderdaad artrose :'( Het zit aan de achterkant, vooral de knieën zijn aangetast.

Jip krijgt nu pijnmedicatie, zodra dat aanslaat gaan we verder kijken.

Uit het bloedonderzoek bleek ook dat Jipje zijn nieren nog wel goed functioneren, maar een aantal waarden ligt vrij dicht bij de drempel. Daarom over een half jaar opnieuw bloed prikken ter controle. Voorlopig even niet rommelen met zijn dieet of met voedingssupplementen, was het advies van de DA, aangezien de pijnmedicatie al behoorlijk belastend is voor zijn organen.

Ik kreeg wel een compliment over de uitstekende staat van zijn gebit :)

Nu ligt hij de schrik van zich af te slapen, lekker in de zon. Zijn beste vriendje Hessel blijft nu dicht in de buurt, zo schattig, die ligt een stoeltje verderop.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3223087
mariekes_katten schreef:Wauw Koekje, jij bent snel :)

Nog een vraag, mocht het artrose zijn:
Ken jij de doseringen een beetje, Kaela? Wat zou hoog genoeg zijn? (Meneer Jip is een klein katertje, iets minder dan 4 kilo.)
Ik heb het alleen uitgezocht voor een hond van 30 kilo en kwam op minimaal 1000mg uit. Terwijl in de meeste supplementen voor een hond van 30 kg 200-400 mg zit.

Goed dat je het nu weet en met pijnmedicatie begonnen bent. Leuk is anders, maar nu kun je hem tenminste helpen. Ik vind een half jaar wachten voor je iets met supplementen kan doen wel heel lang. Die supplementen doen toch iets aan oorzaakbestrijding cq voorkoming dat het erger wordt. En iets als visolie is toch niet iets wat direct slecht voor de nierfunctie zou moeten zijn. Mijn da houdt bij Pluk elke 3 maanden controle aan, dan zie je meer dan voldoende effect van verandering in dieet of medicatie. Ter overweging.
#3223379
Ha, meneer voelt zich al een stuk beter.

Hij is meer wakker en heeft ook weer zin in een spelletje of een knuffel. Ook is hij minder chagrijnig richting de stuiterballen Fritz en Pung.

Het mooiste was dat Meneer Jip gisteravond zelf het initiatief nam voor een uitgebreide knuffelsessie, dat had hij al zeker een week niet gedaan. Heel gezellig lag hij tussen mij en het toetsenbord te spinnen (ondertussen werd hij uitgebreid geaaid en gekriebeld, typen kon wel ff wachten), en uiteindelijk is hij ook zo in slaap gevallen met zijn dikke harses op mijn arm. :smitten:

Als deze verbetering doorzet, ga ik de DA even terugbellen over mogelijke voedingssupplementen die geen extra belasting vormen voor de nieren. Mogelijk is visolie een goede optie :)

Dank voor deze reactie:
Ik heb het alleen uitgezocht voor een hond van 30 kilo en kwam op minimaal 1000mg uit. Terwijl in de meeste supplementen voor een hond van 30 kg 200-400 mg zit.
Goeie help... Dat wordt dan even puzzelen. Sowieso zijn pilletjes uitgesloten bij deze soms-kwaaie-peer, dus ik hoop dat de glucosamientjes / chondroïtientjes ook in vloeibare vorm verkrijgbaar zijn. Nu zal een katje van amper 4 kilo geen 1000 mg nodig hebben gelukkig, wellicht is dat met een acceptabele hoeveelheid te organiseren. *Denkmodus*
Door frodo quin
#3224020
Ik had voor Cyc glucosamine pillen met ook kurkuma er in en die waren blijkbaar heel lekker. Ik ben de naam kwijt, maar ik had ze van bij de da en ze zijn er ook voor honden. Visolie kan inderdaad ook helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door