Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3222265
Mijn Zweedse zwerfkatje is inmiddels zo ver dat hij (ik meen balletjes te hebben gezien :biggrin2: ) zich luid snorrend en kopjes gevend laat aaien door mij, en tijdens een van die aaisessies heb ik gemerkt dat zijn vacht op de rug ernstig vervilt is. Echt heel erg. Er ligt een keihard plakkaat vilt op zijn rug. Ik had dat voorheen niet gezien omdat er lange haren uit steken en het dus één aaneengesloten vacht leek te zijn, maar bij het aaien schrok ik me wezenloos. Alsof hij een pantser meedraagt. :'(

Nou vertrek ik a.s. vrijdag weer naar Duitsland, en momenteel laat kattenkop zich niet zien wanneer ik hem kom voeren - waarschijnlijk omdat de schuurdeuren regelmatig open staan nu Herr Antje er is en de tractor naar buiten en naar binnen rijdt. Ik vrees dan ook dat ik deze week niets meer voor katterd kan doen.

De buuf gaat het zwerfkatje de komende maanden verzorgen (= voeren en aaien), en wanneer ik - vermoedelijk in september - weer terugkeer in Zweden, zal ik ervoor zorgen een vangkooi bij me te hebben. Maar is er iets wat we in de tussentijd aan die vacht kunnen doen? Bestaan er middeltjes die door het eten kunnen worden gemengd o.i.d, die dat vervilten wat kunnen verhelpen? Ik vind het zo sneu voor hem... Buuf kan ik niet vragen de kat te vangen en naar de da te brengen, die krijgt zoiets echt niet voor elkaar. Ik weet niet eens of hij zich al zou laten oppakken, al vermoed ik dat dat op een gegeven moment wel mogelijk zal zijn.

Of zit er niets anders op dan te hopen en te bidden dat kattenkop het najaar haalt en dat ik dan met hem naar de da kan voor het hele pretpakket (vachtbehandeling, castratie, enting tegen niesziekte etc)? Hij nieste namelijk ook behoorlijk wanneer ik hem aaide (ook alleen dan, als ik hem niet aai, niest hij ook niet). Katterd eet nog goed in ieder geval, maar nogmaals, de afgelopen week heb ik hem niet of nauwelijks gezien.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 12 dec 2016, 12:50, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3222266
Oeioei. Hij moet echt zsm van dat vilt af.mIk weet niet hoe erg het is, maar heb vroeger wel eens verhalen gehoord van overleden katten door vervilte vacht.
Ik hoop dus echt dat je hem deze week nog te pakken kunt krijgen. Idd met vangkooi en dan door de DA laten platspuiten. Deze kan scheren of uitkammen als dat nog een optie is. Tamme katten kan je naar de kattentrimmer brengen, maar ik acht deze daar niet tam genoeg voor. En volgens mij is de dokter een stuk (uren) dichterbij dan een kattentrimmer.

Een vervilte vacht is voor een kat echt heel pijnlijk en belastend :'(
Door Mijati
#3222268
Ik zou ook echt proberen deze week een vangkooi neer te zetten. En dan met beschermende kleding de vacht afscheren of knippen. Nu krijgt de huid onder de vacht geen lucht met als gevolg dat die gaat smetten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3222307
Als hij nog bij jullie eet is vangen niet zo'n probleem als je een vangkooi hebt.
Ik had Mies binnen 10 minuten ::)

Als dat nu niet lukt of kan, kan buuf hem dan niet naar de da brengen? De nazorg van een kater is simpel na castratie.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3222385
Ik zou hem ook vangen en de vacht (laten) verwijderen. Het is pijnlijk en met de zomer op komst..... Hoe langer het blijft zitten hoe meer het gaat vervilten, hoe meer pijn, etc.
Door Anne in Zweden
#3222431
Ik zal morgen eens bellen met de da, of ik een vangkooi kan lenen. Het wordt een beetje kort dag allemaal, omdat we vrijdag naar een bruiloft moeten en hier de boel moeten inpakken en opruimen voor het vertrek naar Duitsland, ook vrijdag. Ik hoop dat het lukt hem te vangen. Straks maar eens overleggen met de buuf, wat die eventueel kan doen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3222446
Anne in Duitsland schreef:Ik zal morgen eens bellen met de da, of ik een vangkooi kan lenen. Het wordt een beetje kort dag allemaal, omdat we vrijdag naar een bruiloft moeten en hier de boel moeten inpakken en opruimen voor het vertrek naar Duitsland, ook vrijdag. Ik hoop dat het lukt hem te vangen. Straks maar eens overleggen met de buuf, wat die eventueel kan doen.
Jammer dat je een beetje uit de richting zit. Ik heb wel wat met zwerfkatten ::)
Door Anne in Zweden
#3222466
Hope schreef:Jammer dat je een beetje uit de richting zit. Ik heb wel wat met zwerfkatten ::)
Ach, dat omweggetje. Nelson en paard mee in de trailer en hoppetiehop. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3222470
Anne in Duitsland schreef:Ach, dat omweggetje. Nelson en paard mee in de trailer en hoppetiehop. :biggrin2:
Kunnen we wel mooi wandelen :g:
Door Martine-Tom
#3222479
Anne in Duitsland schreef:Ik zal morgen eens bellen met de da, of ik een vangkooi kan lenen. Het wordt een beetje kort dag allemaal, omdat we vrijdag naar een bruiloft moeten en hier de boel moeten inpakken en opruimen voor het vertrek naar Duitsland, ook vrijdag. Ik hoop dat het lukt hem te vangen. Straks maar eens overleggen met de buuf, wat die eventueel kan doen.
Is daar nietbiets als dierenbescherming/dierenambu/zwerfdierenopvang?
Door frodo quin
#3222504
Een flink vervilte vacht is inderdaad levensbedreigend en pijnlijk. De huid sterft af door het constante trekken van het haar en krijgt geen lucht (met de dood tot gevolg als het erg is), niet iets waar je een tijdje mee kan wachten dus. Het vervelende is natuurlijk dat het om een zwervertje gaat die buiten leeft. Scheren is volgens mij de enige optie, maar je moet wel opletten bij een buitenkat met de temperaturen. Hoe warm is het nu in Zweden? Zijn er organisaties in de buurt die kunnen helpen?

Hopelijk krijg je het snel voor elkaar en valt de schade mee.
Door hamada
#3222512
in welke omgeving zit je in Zweden? Wij gaan de 16e weer die kant op maar weet niet of dit echt " in de buurt" is.
Gemakkelijkst is natuurlijk als je DA een vangkooi kan lenen..
Door Anne in Zweden
#3222608
hamada schreef:in welke omgeving zit je in Zweden? Wij gaan de 16e weer die kant op maar weet niet of dit echt " in de buurt" is.
Gemakkelijkst is natuurlijk als je DA een vangkooi kan lenen..
Ongeveer 140 km schuin omhoog landinwaarts vanaf Sundsvall.

Vanavond was knuffelebuf weer in de schuur, en ik zag dat een flink stuk van de vervilte vacht bezig was los te gaan. Ik heb er een beetje aan getrokken om te zien of dat iets opleverde, maar nee. Kon natuurlijk ook niet hard rukken, nu ik net het vertrouwen van de kat heb gewonnen. Hij reageerde trouwens niet gepijnigd, blies en sloeg niet naar me. Hij wilde vooral zien wat er in zijn etensbak zat. ::) :D

Als ik geen vangkooi kan lenen, wat voor opties zijn er dan nog? Zou ik om slaappilletjes kunnen vragen en die in het eten verstoppen, en als hij dan onder zeil is de vervilte vacht voorzichtig verwijderen? Een dierenorganisatie weet ik zo snel niet, maar daar zou ik naar kunnen vragen bij de da.
Door Anne in Zweden
#3222609
frodo quin schreef:Een flink vervilte vacht is inderdaad levensbedreigend en pijnlijk. De huid sterft af door het constante trekken van het haar en krijgt geen lucht (met de dood tot gevolg als het erg is), niet iets waar je een tijdje mee kan wachten dus. Het vervelende is natuurlijk dat het om een zwervertje gaat die buiten leeft. Scheren is volgens mij de enige optie, maar je moet wel opletten bij een buitenkat met de temperaturen. Hoe warm is het nu in Zweden? Zijn er organisaties in de buurt die kunnen helpen?

Hopelijk krijg je het snel voor elkaar en valt de schade mee.
Momenteel is het heerlijk weer, 23-25 graden met stralende zonneschijn. Ik heb overigens een lekker warm pluizig iglootje in de schuur neergezet, dus zelfs als hij een flink stuk van z'n vacht zou verliezen nu, zou hij lekker warm kunnen liggen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3222610
Eraan trekken zou ik niet doen, je kan makkelijk z'n vel beschadigen.
Drogeren en zelf trimmen kan je overwegen. Overleg met de DA voor geschikte en snelwerkende pilletjes met een korte halfwaardetijd. Dan een kam plat tegen z'n lijf zetten tussen vilt en huid. Boven de kam knippen met schaar met afgeronde punten. De kam is erg belangrijk omdat je zo een gapend gat in een kattenvelletje knipt. Katten hebben een hele aparte elastische snelwijkende huid.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door