Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door signmodel
#3220909
na al een tijdje zorgen om maxje gemaakt te hebben, veel kleine dingetjes die ik onder ouderdom gooide. echter ging het ineens best snel met hem.
is hij zo omdat zijn lichaam minder sterk wordt? ziet hij nog wel iets( hij heeft staar)? begint hij doof te worden? dement?
bloedonderzoek gedaan en alles prima, echo gehad en die was niet helemaal goed, maar voor een hond met zijn verleden mag ik niet klagen.
hij heeft een plek tussen zijn nier en dikke darm. het kan littekenweefsel zijn of een tumor (gezien zijn leeftijd en conditie) de behandeling ervan blijft hetzelfde.
hij heeft dus lucht in zijn darm, waarschijnlijk heeft hij buikpijn omdat de darm tegen de plek aan drukt wanneer deze actief is. en zeer waarschijnlijk is het luchtzuigen wat hij doet daar een gevolg van. nu zit er dus ook lucht in zijn darmen.
ik vond namelijk de vraag of hij lucht zoog erg opmerkelijk. ja dat is wat hij doet! ik had het erop gegooid dat hij last had van zijn middenrif maar dat is dus luchtzuigen.
nu op pijnstillers en kijken of dat wat helpt.
nu ken ik het luchtzuigen alleen van paarden.
iemand bekend met honden en luchtzuigen? is daar wat tegen te doen?
[img]
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57D64855[/img]
Door Lizzy
#3220932
Luchtzuigen... Ik heb er echt niet eens beeld bij! Kun je er een filmpje van maken als ie dat doet?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3220942
Luchtzuigen bij honden, ik heb er nog nooit van gehoord. Maar ja, daar heb je niks aan.

Bij paarden gaan we in elk geval altijd de maag behandelen. De maagwand beschermen met een goede, vloeibare olie is een hele goedkope maar vooral hele effectieve manier om te kijken, bij paarden dus, of het luchtzuigen dan minder wordt. Het idee is namelijk dat de olie een flinterdun laagje op de maagwand legt waardoor die minder geïrriteerd aanvoelt. Ik moet zeggen dat ik mijn vorige paard daar voor 90% mee van zijn fanatieke luchtzuigen heb afgeholpen.
Door signmodel
#3221006
eelke schreef:Bedoel je niet een soort reverse sneezing?
nee, daar heeft hij ook weleens last van.
het is meer zoals een hond zich zeg maar aan het wassen, bijten is dat geluid niet dat smakkende geluid maar alsof zijn middenrif beweegt / veel slikken en ik zal het inderdaad eens proberen te filmen, niet dat het een iets is dat minuten duurt hoor dus moet ik alles maar klaar leggen.
ook smakt hij regelmatig alsof hij misselijk is of iets tussen zn tanden heeft dat schijnt volgens de dokter ook luchtzuigen te zijn.

het is dus niet zoals paarden dat doen, zich ergens aan vastbijten en het een tijdje vol houden.

en ik heb zelf bij elkaar geplakt dat hij dit doet omdat hij last van zijn buik heeft, het is nu zo n 2 maanden aan de gang en heb er gewoon niet over na gedacht. eerst een blaasontsteking dus ik dacht eerst dat hij misselijk was van de ab kuur, nu lijkt hij ook wel vaker misselijk, maar lijkt me logisch wanneer je ademhaling niet oke is en je last van je buikje hebt.

filmpje komt er misschien aan, want sinds gisterenavond na de pijnstiller heb ik heb niet meer gehoord
Laatst gewijzigd door signmodel op di 24 mei 2016, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3221015
Ik herken het wel een beetje, Oscar doet dat ook, alleen minder vaak. Ik heb sterk de indruk dat Oscar het doet vanwege maagpijn, maar dat komt ook omdat wij hem op een hoge dosering pijnstillers hebben en hij meer symptomen van maagklachten laat zien. Net zoals het bij jullie hond met deze diagnose ook niet gek is dat hij last van zijn maag zou hebben.

Wij zoeken altijd naar de balans door de medicatie wat aan te passen. 1 dagje geen extra pijnstiller, wat extra kaopectate om het maagzuur te verminderen. Oscar heeft dan ook vaak oprispingen, dus dan helpt wat kaopectate vaak goed. En meestal gaat het ook weer redelijk vlot over, hij heeft er niet lang last van.

Wat heeft de dierenarts je nu voorgesteld aan behandeling?
Door signmodel
#3221026
Kaela schreef:Ik herken het wel een beetje, Oscar doet dat ook, alleen minder vaak. Ik heb sterk de indruk dat Oscar het doet vanwege maagpijn, maar dat komt ook omdat wij hem op een hoge dosering pijnstillers hebben en hij meer symptomen van maagklachten laat zien. Net zoals het bij jullie hond met deze diagnose ook niet gek is dat hij last van zijn maag zou hebben.

Wij zoeken altijd naar de balans door de medicatie wat aan te passen. 1 dagje geen extra pijnstiller, wat extra kaopectate om het maagzuur te verminderen. Oscar heeft dan ook vaak oprispingen, dus dan helpt wat kaopectate vaak goed. En meestal gaat het ook weer redelijk vlot over, hij heeft er niet lang last van.

Wat heeft de dierenarts je nu voorgesteld aan behandeling?
dank je wel. ik schrok wel even namelijk van het commentaar op het filmpje.
we hebben geen behandelplan eigenlijk. ik heb zelf pijnstilling voorgesteld maar allemaal nog niet eens vanwege het luchtzuigen, alleen vanwege de plek in zijn buik, ik hoop op gedragsverandering, anders is hij namelijk ook nog dement aan het raken.
zo ben ik ook in 1 week tijd in allerlei onderzoeken terecht gekomen. veel kleine dingetjes die anders zijn dan normaal. ik geloof niet dat ouderdomskwalen zomaar ineens de kop op komen steken, gezien hij een maand geleden een blaasontsteking heeft gehad (waar ik echt bij puur toeval achter kwam) was ik bang dat hij last had van zijn nieren en daar ben ik ook op verder gaan zoeken.
de lucht die ik al in zijn buik regelmatig had gezien, het zat me dwars maar alsnog was mijn angst dat hij iets aan zijn nieren had, tot hij gister dus de echo kreeg en er duidelijk veel lucht in zijn buik zit.
dat de dokter vroeg of hij luchtzoog, ik wist gelijk wat ze bedoelde.
maar goed dan kom je thuis en ga je nadenken en nu zit dat luchtzuigen me dus behoorlijk dwars, want daar heeft hij gewoon last van.

en dat we geen behandelingen gaan doen, ik wil alleen maar dat hij geen pijn heeft en gelukkig is. hij is nu 11 jaar, voor een klein hondje niet oud maar hij heeft zo n verleden dat het hem nu inhaalt, in dat verleden kan dus ook dat littekensweefsel (of tumor) gebracht zijn. hij heeft tonnen medicatie gehad en als godswonder heeft hij de aanslag op zijn leven overleeft en 11 jaar als blije hond door het leven gekund, hij gaat niet zijn laatste maanden of jaren in zoals hij ter wereld is gekomen.

en daarbij door de lucht in zijn buik (het zit dus echt in zijn darmen) zwelt hij soms best op, hij heeft vrijwel nihil flexibiliteit in zijn huid die ook trekt. ik smeer hem regelmatig in om het soepel te houden, de kans is best aanwezig dat hij straks zo n last van zijn huid krijgt dat ik voor hem een vreselijke beslissing moet maken, daarom die lucht moet er gewoon niet meer inkomen.

ik heb wel nog omeprazol liggen, ik kan het proberen of het helpt.
Door smulpaap
#3221029
Als ik de hond in het filmpje zie dan denk ik aan inwendig ongemak /pijn
Alsof ie bij wijze van wil zeggen .... er zit me iets in de weg

Mijn eigen oudje begon ook te smakken - happen soms met gestrekte nek alsof ze bv naar een vlieg wilde happen
Maar ze hield haar lichaam stil
Bij haar werd na onderzoek d.a een ontstoken hoektand gezien , de ontsteking ging ook al richting neusholte
Door smulpaap
#3221032
Kan het ook geen dwangmatig gedrag zijn /worden ? Omdat je ook schrijft dat ie dement begint te worden
Door signmodel
#3221035
smulpaap schreef:Als ik de hond in het filmpje zie dan denk ik aan inwendig ongemak /pijn
Alsof ie bij wijze van wil zeggen .... er zit me iets in de weg

Mijn eigen oudje begon ook te smakken - happen soms met gestrekte nek alsof ze bv naar een vlieg wilde happen
Maar ze hield haar lichaam stil
Bij haar werd na onderzoek d.a een ontstoken hoektand gezien , de ontsteking ging ook al richting neusholte
zijn gebit is versleten maar hij heeft geen gaatjes of openliggende zenuwen, daar heb ik zelf ook al aangedacht en dat was het eerste wat ik vorige week na liet kijken.
ik heb ook filmpjes gezien inderdaad van dat "vliegen happen" en dat heeft hij niet.
Door signmodel
#3221036
smulpaap schreef:Kan het ook geen dwangmatig gedrag zijn /worden ? Omdat je ook schrijft dat ie dement begint te worden
sluit ik zeker niet uit, maar eerst natuurlijk pijn uitsluiten, want misschien is hij ook wel niet dement maar heeft hij gewoon stress van de pijn. dat ben ik nu dus aan het onderzoeken. en ik heb ook geen idee hoe lang precies en hoe vaak hij dit deed. ik heb er gewoon niet heel veel aandacht aanbesteed, net als zoveel dingen die hij doet of niet meer doet. het sluipt er allemaal ongemerkt zo in en tot je dan ineens een optel som maakt.
de hond in het filmpje heeft dus epilepsie, ook dat zou een mogelijkheid kunnen zijn die ik niet uit wil sluiten.

maar goed mocht het dwangmatig zijn, nog een idee om daar dan vanaf te komen? ik weet dat ze bij paarden een band om de nek doen, nu zullen die er vast niet voor honden zijn, ik hoop op iemand met ervaring of een logische gedachte
Door eelke
#3221044
Wat de hond in dat filmpje doet doet Joep ook. Ik gooi het dan op misselijk / maagzuur. Soms helpt okugest, soms Emeprid, en soms moeten we echt naar de dierenarts voor een spuit... maar bij 'iets tegen de misselijkheid' stopt het altijd wel.
Door smulpaap
#3221062
signmodel schreef:sluit ik zeker niet uit, maar eerst natuurlijk pijn uitsluiten, want misschien is hij ook wel niet dement maar heeft hij gewoon stress van de pijn. dat ben ik nu dus aan het onderzoeken. en ik heb ook geen idee hoe lang precies en hoe vaak hij dit deed. ik heb er gewoon niet heel veel aandacht aanbesteed, net als zoveel dingen die hij doet of niet meer doet. het sluipt er allemaal ongemerkt zo in en tot je dan ineens een optel som maakt.
de hond in het filmpje heeft dus epilepsie, ook dat zou een mogelijkheid kunnen zijn die ik niet uit wil sluiten.

maar goed mocht het dwangmatig zijn, nog een idee om daar dan vanaf te komen? ik weet dat ze bij paarden een band om de nek doen, nu zullen die er vast niet voor honden zijn, ik hoop op iemand met ervaring of een logische gedachte
Ja ik snap dat pijn ook uitgesloten moet worden . Moeilijk soms hoor ;)
Wat ik wel doe in dergelijke gevallen ... een dagboek bijhouden
Observeren en noteren
Het is soms voor de DA ook handig
Door signmodel
#3221075
eelke schreef:Wat de hond in dat filmpje doet doet Joep ook. Ik gooi het dan op misselijk / maagzuur. Soms helpt okugest, soms Emeprid, en soms moeten we echt naar de dierenarts voor een spuit... maar bij 'iets tegen de misselijkheid' stopt het altijd wel.
soms is hij inderdaad misselijk, maar meestal niet. nu je het zegt; hij is misschien wel vaker misselijk dan ik denk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door