Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#319594
Ik vroeg me af of er eigenlijk onderzoek gedaan is hoeveel vocht katten binnenkrijgen met natvoer resp. droogvoer. Maw of ze dus genoeg water bijdrinken als ze alleen brokjes krijgen. Ik heb hier vaak gelezen dat dat niet zo is en dat je daarom beter blikvoer dan bv. nutro oid kunt geven als je kat nog niet enkel kvv wil eten. En zit er hierbij dan ook nog een verschil tussen de 'supermarktbrokken' (waarvan ze veel meer moeten eten) en de 'premium' brokken, omdat ze met de laatste neem ik aan minder bij hoeven te drinken omdat ze ook minder droge voeding binnenkrijgen? Weet iemand of dit bekend/onderzocht is? Of hebben jullie zelf ervaring hiermee?
En wat is tenslotte eigenlijk een goede hoeveelheid vocht die een kat binnen moet krijgen? Of is dit erg afhankelijke van de hoeveelheid droge stof die hij per dag opneemt?
Alvast bedankt voor jullie reacties..! :D
Door Nelly
#319636
Moet eerlijk toegeven dat ik me hierin nooit heb verdiept. Nu is hier wel altijd water beschikbaar, zowel voor de honden als de katten. En als ze dorst hebben dan drinken ze gewoon. M'n beide (ex)katers zijn nu 15 jaar en hebben tot nu toe eigenlijk nog nooit gezondheidsproblemen gehad, van welke aard dan ook.
Tot voor kort heben ze altijd brokjes en blikvoer gegeten :-[, probeer ze nu over te zetten op kvv. Lukt met Zipper vrij aardig, Mistral heeft nog zo z'n bedenkingen ::)
Door Rosita
#319783
Ja, er is onderzoek gedaan en er is een verschil gevonden tussen katten die brokken of blik eten m.b.t. de hoeveelheid vocht die ze per dag binnen krijgen. Ik weet alleen even niet meer door wie en wanneer. Weet wel dat uit onderzoek bleek dat katten die droogvoer aten 50% minder vocht per dag binnen kregen dan katten die blikvoeding aten. De katten die brokken aten dronken wel meer, maar niet genoeg. Dit komt omdat katten een onderontwikkeld gevoel voor dorst hebben. Wij mensen (en honden) gaan drinken wanneer er weinig vocht in ons voedsel zit. Katten doen dit dus niet goed genoeg. Hun lichaam reageert voornamelijk op de hoeveelheid droge stof. Voor een kat maakt het dus (te) weinig uit hoeveel vocht er in zijn voer zit. Als voorbeeld kunnen we 2 katten (A+B) van 4.5 kg. nemen en hun Hill's voorschotelen :-X. Wanneer we kat A 75 gr. brokken geven (waarvan 10% vocht) dan krijgt hij 67.5 gr. droge stof binnen en 7.5 gr. vocht. Wanneer we kat B 270 gr. blikvoeding geven (waarvan 80% vocht) dan krijgt hij 54 gr. droge stof binnen en 216 gr. vocht. Kat A krijgt via zijn voer dus 208.5 gr. minder vocht binnen dan kat B. Wil kat A voor dit verschil compenseren dan moet hij dus 208.5 ml. meer drinken dan kat B. Kat A krijgt meer droge stof binnen dan kat B (67.5 – 54 = 13.5 gr.). Daarom zal hij ook meer drinken, maar helaas toch te weinig waardoor hij uiteindelijk tot wel 50% minder vocht per dag binnen krijgt. Nu bestaat een lichaam (van een prooidier) geloof ik tussen de 60-70% uit vocht en zal het verschil in de natuur dus iets minder groot zijn dan die 50%, maar dan nog lopen katten die langdurig brokken eten een vocht tekort op. Sommige DA menen zelfs dat deze katten chronisch zijn uitgedroogd en brengen dit in verband met het ontstaan van nierfalen op oudere leeftijd (het verband tussen brokken en blaasgruis is al aangetoond). Nierfalen is naar mijn mening dan ook geen ouderdom verschijnsel, maar meestal een gevolg van het langdurig eten van (uitsluitend) droge brokken. Vergeet niet dat nierproblemen in het bloed pas vrij laat zichtbaar zijn (wanneer 3/4 van de nieren al is aangetast), dat terwijl katten op een leeftijd van 7 jaar al last van eiwit lekkage in de urine kunnen hebben (wanneer dus nog geen sprake is van afwijkende bloedwaardes). Een van de reden die vaak gegeven wordt voor het verkiezen van brok boven blik, is dat het goedkoper is. Waarom voor duur water in een blikje betalen wanneer het een stuk goedkoper uit de kraan komt. Wat ze vergeten is dat katten van dit goedkope water alleen niet genoeg drinken. Uiteindelijk zijn ze dus duurder uit (denk aan speciale diëten, medicijnen, onderzoeken). Maar nog belangrijker het leven van hun viervoeter wordt hierdoor verkort :'(, want laten we niet vergeten dat nierfalen bij katten doodsoorzaak nr. 1 is. Wat ik overigens zelf heb gemerkt is dat mijn 2 gezonde katten vrijwel gelijk meer zijn gaan plassen sinds ik geen brokken meer geef. Weliswaar geen 50% meer, maar opvallend genoeg.
Door amber2
#319883
Hmm, interessant..! Maar is het dan zo dat katten 'in de natuur' niets bijdrinken naast hun prooi die ze eten? Dus dan is die verhouding droge stof:vocht dus optimaal bij 40:60 %, toch? Dat zijn dus precies de verhoudingen van kvv! Hebben jullie de ervaring dat jullie katten naast kvv of barf niets (of heel weinig) aan water erbij drinken? Omdat onze kat geen rauw vlees meer kan verdragen, denk ik erover om voor hem een combinatie te maken van graanloos blikvoer (80% vocht) en brokjes (8% vocht) zodanig dat de verhouding in totaal op die 40:60 uitkomt, zou dat goed zijn denken jullie? Ik kan natuurlijk ook enkel graanloos blikvoer geven, maar hiervan moet hij wel 300 gram eten om op gewicht te blijven en dat lukt hem dus niet (door het extra vocht is het veel volume en relatief weinig energie). Een klein beetje brok kan dan toch geen kwaad? Als blikvoer geef ik Anifit, en als brok wil ik Catloversgold gaan proberen (=opvolger van Felidae; ik zag dat de nieuwe website net actief is: dogloversgold.com, hierop kan je het ook bestellen en gratis thuis laten bezorgen).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#319897
waarom wil je in hemelsnaam perse die brok blijven geven, voor katten is brokken nog een graad desastreuzer dan voor honden ???
Laatst gewijzigd door sylvia op za 14 mei 2005, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#319909
Je katten moeten ook maar willen hoor, op kvv!!! Mistral vertikt het nog steeds; hij verhongert geloof ik nog liever.
Door amber2
#319920
Zoals ik al zei kan onze kat helaas geen rauw meer eten vanwege zijn verzwakte maagdarmstelsel... Die brok wil ik graag dus nog een klein beetje van bijgeven omdat hij van het graanloze blikvoer wat hij nu krijgt niet genoeg naar binnen kan krijgen per dag om op gewicht te blijven (doordat er extra vocht aan toegevoegd is). Ik wil dan dus erop letten dat de verhouding droge stof:vocht in totaal uiteindelijk gelijk is aan dat van kvv. Maar drinken jullie katten nou nog bij of niet op enkel kvv/barf?
Door Rosita
#319921
Ik heb zelf het liefst een verhouding van 70/30 daarom meng ik altijd nog wat extra water door de CB. Mijn 2 gezonde katten zie ik inderdaad niet veel drinken, mijn nierpatiënt natuurlijk wel. Wanneer ze een dag minder eten dan drinken ze natuurlijk wel iets meer. Nero heeft b.v. nu een anti natuurvoer periode waardoor hij maar mondjes maat eet. Sinds een kleine mnd geef ik weer uitsluitend natuurvoer en daarvoor gaf ik het fretten voer wat ze met veel meer smaak aten. Nero at dus te veel van het fretten voer dan nodig was waardoor hij bijna 1 kilo was aangekomen. Inmiddels is die kilo er alweer bijna af omdat meneer gewoon niet meer zo heel veel vreet. Ik vind het wel erg snel gaan overigens en ben hem sinds gisteren iets aan het bijvoeren (is hij gelukkig heel makkelijk in). Maar omdat hij afgelopen periode niet heel veel gegeten heeft dronk hij wel iets meer. Als je kat echt geen 300 gr. blikvoer op krijgt dan zou je hem inderdaad een beetje brok kunnen bijvoeren. B.v. 160 gr. blik en max. 32 gr. brok. Wanneer hij hiervan te dik wordt zou ik minder brok gaan geven en wanneer hij te dun wordt meer van beide. Overigens eten katten het liefst meerdere maaltijden per dag dus misschien als je hem 3x wat zou geven dat hij wel 300 gr. op zou kunnen (ga er nu dus vanuit dat hij 2x iets eet). Ik zou dus 's morgens lekker veel blik geven (en dit een klein uurtje laten staan) en dan in begin van de avond ook weer lekker veel blik (en dit ook weer een tijdje laten staan) en dan voor de nacht wat brokjes (max. 30 gr.) neer zetten. Wanneer hij de helft van zijn brokjes laat staan heeft hij schijnbaar toch geen 300 gr. blikvoer per dag nodig anders zou hij echt wel alles opeten (mijn katten eten ook heel soms s' nachts iets wanneer ze overdag niet zo heel veel hebben gegeten). Wanneer alle brokjes worden gegeten en hij juist overdag met moeite 100 gr. blikvoer eet dan vindt meneer de brokjes gewoon lekkerder (vooral als dit dagelijks gang van zaken is) en stelt hij zich dus aan (je moest eens weten wat een kat in 1x op kan eten ;).
Door amber2
#319938
Dank voor je uitleg! Ik zal eens kijken of ik het zo kan combineren dat ik een verhouding van 70/30 krijg. Ik denk dat het bij hem echt zo is dat hij gewoon niet meer op kan den 200 gram anifit, want hij vindt het wel duidelijke veeel lekkerder dan brokjes. Maar toch blijft hij mager (was voorheen op enkel royal canin geen probleem om hem op gewicht te houden) en hij doet er ook de hele dag over om zijn voer op te eten (krijgt nu 2x per dag eten). Mijn plan was juist om de brokjes door het blikvoer heen te mengen zodat hij niet alleen die droge hap in 1 keer naar binnen krijgt.. Waarom zou jij die brokjes juist wel apart 's nachts geven?
En zijn er meer mensen die kunnen vertellen of hun katten genoeg hebben aan het vocht wat ze met kvv/barf binnenkrijgen? Dan weet ik tenminste zeker dat het normaal is als mijn kat niets bijdrinkt (bij een verhouding tussen de 60/40 en 70/30 net zoals in kvv).
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#319988
Maar is hij ook mager, mischien is hij nu wel gewoon goed.
Ik vind heel veel katten een flink overgewicht hebben namelijk.Mijn twee katten zijn ook niet dik te noemen vergeleken bij de katten hier uit de buurt.
Door amber2
#320042
Nee, hij was voorheen precies goed (ribben makkelijk te voelen maar zeker geen laag vet erop), nu is hij wel echt wat te dun (ribben zonder druk te voelen, als hij geen vacht had zou je ze zien uitsteken, ook steekt zijn ruggegraat nu bv. veel meer uit/makkelijker te voelen dan voorheen..).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#320073
amber2 schreef: Nee, hij was voorheen precies goed (ribben makkelijk te voelen maar zeker geen laag vet erop), nu is hij wel echt wat te dun (ribben zonder druk te voelen, als hij geen vacht had zou je ze zien uitsteken, ook steekt zijn ruggegraat nu bv. veel meer uit/makkelijker te voelen dan voorheen..).
Ja dat is te mager. misschien kunn je ook wat vlees en vis voor hem koken, het is niet ideaal , rauw is altijd beter , maar wie weet lust hij dat wel en komt wat aan, dat lijkt me een veel beter plan dan die brokken.
Door Rosita
#320283
Ja, ik ben het met Syl eens. Vlees en vis is altijd nog veel beter dan brokken, want dat is toch merendeels graan met een hoop onnodige toevoegingen. Heb ooit gelezen dat een volwassen dier qua vitaminen/mineralen genoeg heeft aan 50% van zijn dagelijkse hoeveelheid aan compleet voer. Wat overblijft is dan de energiebehoefte en die kan aangevuld worden door extra eiwit, vet of koolhydraten. Jouw kat komt dus energie tekort vandaar dan hij te mager is. Ideaal is het dus om dit aan te vullen met vlees of vis (eiwit en vet) i.p.v. brokken (koolhydraten). Weet overigens niet hoeveel vlees/vis je maximaal bij kan voeren zonder dan je de calcium/fosfor verhouding scheef trekt. Ik geloof dat je per 500 gr. vlees 1 theelepel calciumcarbonaat/gemalen eierschalen moet toevoegen. Als jouw kat dus vlees/vis wil eten naast zijn 200 gr. blikvoer dan zou ik dat dus eerder geven dan brokken. Als het een beetje veel werk is om dagelijks voor je kat te koken (heb namelijk zelf een paar jaar geleden voor mijn kat 6 weken lang dagelijks in de keuken gestaan :P) dan zou je 1x in de mnd een grote hoeveelheid kunnen maken en invriezen. Mocht je naast blikvoer toch liever brokken willen geven dan (als ik het goed gelezen heb eet jouw kat 2/3 van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan blikvoer) zou je 1/3 van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan brokken moeten bijvoeren. Overigens kan je natuurlijk de brokjes gewoon door het blikvoer mengen, maar sommige katten (ik had er vroeger een) eten dan hoofdzakelijk de brokjes ::). Wat je trouwens ook nog kan doen i.p.v. extra brokken of vlees/vis is zelf wat extra vet door het blikvoer mengen (schapenvet of zo, Biofood heeft vloeibaar schapenvet voor katten met omega vetzuurtjes). Daarnaast zou je ook een beetje rijst door het blikvoer kunnen doen (iets van 14 gr. per 200 gr. blikvoer of zo) omdat er toch geen koolhydraten inzitten. Ja rijst = graan = koolhydraten, maar ook in CB zit iets van 7% rijst. Zelf zou ik dus het blikvoer aanvullen met extra vlees/vis (en bij mager vlees/vis ook wat extra vet) en daarnaast eventueel wat extra rijst i.p.v. brokken.
Door amber2
#320304
Dankjulliewel voor de tips!! Ik zal eens kijken wat handig is. Ik denk dat gekookt vlees niet gaat werken want dat krijgt 'ie nu immers ook al (anifit) en daar zou hij dan denk ik wel weer zo'n 100 gram van moeten eten om op gewicht te komen en dat lukt dus niet. Ik ga eens kijken naar dat vloeibaar schapevet+andere olieen van Biofood, wel een goed idee. En ik heb al een proefzakje van Catloversgold aangevraagd, kan ik dat even een paar dagen proberen... Hier zitten geen granen in alleen rijst, en in het blikvoer wat hij nu krijgt zit geen graan maar ook geen rijst dus ik vind dat dat wel moet kunnen. Ik geef dan toch niet meer dan 20-30 gram per dag daarvan, gemengd door z'n vlees met nog extra warm water erover, dus genoeg vocht krijgt hij dan wel binnen.
Ik laat jullie nog wel even weten wat het uiteindelijk geworden is!
Door Rosita
#320336
Heb voor de lol even een berekening gemaakt hoeveel rijst jouw kat zou moeten eten naast die 160 gr. blikvoeding. Ik geloof dat Anifit iets van 1110 kcal/kg voer levert. Jouw kat zou 300 gram moeten eten wat dan overeenkomt met 333 kcal. Hij eet maar 160 gr. = 178 kcal en komt dus 155 kcal te kort. Witte rijst levert iets van 3490 kcal/kg. Jouw kat moet dan naast zijn 160 gr. blikvoer iets van 45 gr. witte rijst eten. Voor rundergehakt is dit 65 gr (dus geen 100 :P).

Wanneer je 160 gr. blikvoeding aanvult met 30 gr. brokken zit je op iets van 13 gr. koolhydraten = 17 gr. rijst (ervan uitgaande dat er alleen graan= rijst gebruikt wordt). Wanneer je het blikvoer aanvult met 2/3 rundergehakt en 1/3 rijst dan zit je ook op iets van 13 gr. koolhydraten, maar dan zonder al die toevoegingen die wel in brokken zitten en met meer vocht (oké, hij moet dan wel iets meer eten, 218 gr. i.p.v. 190). Ik zou dus 1x in de mnd (of 1x in de 2 mnd) even lekker de keuken in duiken i.p.v. een zakje brokken open trekken, maar ja zo ben ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door