Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door signmodel
#3182431
maxje die nu 10 jaar is, eet al 6 jaar barf.
op wat enkele dingen na eet hij altijd alles en heeft nog nooit voedsel overgelaten, bordje kon bewijze van spreken zo schoon weer terug de kast in.
sinds 2 weken eet hij lastig. het begon met konijnkarkas, maar deze kwam deze keer ergens anders vandaag dus dacht dat het daar aan lag. net heeft hij trouwens die weer wel opgegeten maar had hij de kippenmaagjes laten liggen. nu is hij daar nooit fan van geweest maar je moet t opeten anders doet een ander dat wel. en een stuk spiervlees (lam of geit).
ze krijgen hier niet zo vaak groenten maar ook daar haalt hij zijn neus voor op.
gisteren penslap gegeven waar hij normaal niet weet hoe snel die naar binnen moet heb ik m nu maar in stukken geknipt.

ik kan zelf zo snel geen gebreken aan zijn gebit vinden behalve dat zijn tanden wat versleten zijn. (en geel van de antibiotica die hij als pup in overvloed heeft gehad)

nu zit ik dus te dubben, zou het door de stress van vuurwerk komen? hij lijkt er minder last van te hebben dan voorgaande jaren. waar ik normaal deze tijd zijn hoeveelheid eten opvoerde omdat hij afviel is dat nu niet nodig.
hij wandelt een stuk minder, zou hij meer dan genoeg hebben? hij is prima op gewicht, niks te weinig maar zeker niks teveel.
toch last van zijn tandjes?
overstappen op kvv zodat hij niet kan selecteren in wat hij lekker vind of waarvan hij het de moeite niet vind om te gaan kauwen.

andere suggesties?
Door smulpaap
#3182463
Tja het kan van alles zijn . Misschien in deze periode van vuurwerk even wat kvv geven ?
Hoe is de ontlasting /vertering ? Heb je het idee dat dat nog wel goed gaat ?
Ik denk verder dat het wel verstandig is om het gebit even na te laten kijken
Mijn oudje van 12,5 jaar begon enige tijd geleden ook te miepen met eten
Bij haar was er dus sprake van een beginnende ontsteking hoektand
Ik weet niet wanneer er bij jouw hondje voor het laatst bloedonderzoek is gedaan ?
Dat zou je ook kunnen laten doen om medische oorzaken uit te sluiten

En ja , verder is de ene hond de andere niet . Ik heb twee oudjes tot aan hun dood op BARF gehad (ze zijn ruim 13 en ruim 14 geworden )
Wel met wat aanpassingen in hun menu . Vet(ter) werd door beide honden niet zo goed meer verdragen
Door de groentemix ging geen bloemkool meer , en ik ben met beide honden terug gegaan op het zachte beginners vleesbot
Ik moest voor de ene hond wat vaker knippen en het vleesbot tot moes slaan , voor de andere hond was dat niet nodig
Ook mijn honden gingen natuurlijk wat minder bewegen , maar naarmate ze ouder werden hadden ze alleen maar meer voeding nodig
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw hond wel teveel krijgt , dat is een kwestie van het goed bekijken en het gewicht in de gaten houden

En nu heb ik dus mijn oudje van 12,5 jaar nog . En die eet sinds enige maanden ook gemalen . Ze vind het heerlijk en gedijt er nu prima op .
Want ""het hoefde allemaal niet meer "" Ik wil eten en dan lekker slapen en geen gedoe meer met werken op mijn eten
Mijn andere hond is ruim 10 jaar en beleeft nog wel steeds veel plezier als ze haar BARF krijgt
Door signmodel
#3182556
volgens mij er er nog nooit bloedonderzoek gedaan bij hem. en ik heb zelf niet het idee dat hij ergens last van heeft. ja hij jeukt wat maar dat is vrees ik mijn eigen schuld, ben hard aan het trainen met mijn andere hond en daarvoor gebruik ik rodi worst en natuurlijk krijgt hij dan ook weleens wat, en gezien meneertje nergens tegen lijkt te kunnen dan vlees. dus die krijgt hij uiteraard nu niet meer.

hij is nooit een schrokker geweest en toen hij nog op brok stond at hij heel slecht, en als het een van de andere was geweest die zo at dan was ik wel wat in paniek geraakt hoor.
en ik weet dat 10 voor de ene hond oud is en voor de andere hond nog lang niet. hij heeft staar en is toen hij pup was voor 40% verbrand geweest, en het zal me ook niks verbazen als hij uit zo n oostblok schuur komt. steeds meer krijg ik ook het idee dat zijn verleden hem nu inhaalt.
en nu ik dit zo neerzet ga ik over op kvv ik haal zo gelijk wel smuldier en na oud en nieuw (ik ga nu de deur niet meer uit met hem, dierenarts is een uur heen en uur terug reizen) een bezoekje dierenarts brengen. misschien is het wel gewoon tijd voor alleen maar wat pijnstilling.

zijn ontlasting ben ik ook niet heel erg tevreden over. het is nog prima hoor maar niet wat ik gewend ben, maar zoals ik hem ken is dit wel pure stress ontlasting, prima vertering, geen harde stukken of onverteerde stukken maar wat zachter, hij probeert het ook zo lang mogelijk op te houden vanwege het vuurwerk)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door