Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3172791
Ik zoek de gouden tip van een kvv wat onze kritische dames erg lekker gaan vinden en wat goed verkrijgbaar is.
Wat het kost is dan niet mijn eerste prioriteit, als ze het maar eten en het goed voor hun nieren is.

Inmiddels raken wij hier een beetje moegestreden in onze pogingen onze kattendames op kvv te houden  :'(

Twee Maine Coon dames: Lola (13.5 jaar) en Haley (12.5 jaar), Lola is bij ons geboren en Haley is vanaf 13 weken bij ons. Beide dames eten sinds 12 jaar kvv, al was het een hele worsteling om ze zover te krijgen.
De dames krijgen dagelijks Fortekor voor hun nieren en volgens de DA moeten ze nierdieet krijgen en geven wij kvv.

Probleem: ze gaan steeds slechter eten!
Er is hier in huis niets verandert, dus ik denk dat ze gewoon weer zijn uitgekeken op hun eten.
Dat waren ze eerder op Prins, BIBI, Carnibest, Bandit en nu dus Tinlo.

Toen Borke nog leefde, onze Barfende hond die alles lekker vond, heb ik nog geprobeerd om ze aan het Barfen te krijgen. Zelf samenstellen, zelf malen etc.
Geen succes, alleen de overgrootmoeder van Haley wilde het eten, de rest wilde iets likbaars en weigerde te eten.

Inmiddels is onze allesetende Stabij Borke alweer ruim 4 jaar overleden en is Sofi een kvv etende hond, die net zo kritisch is als de katten. Dus experimenteren met zelf samenstellen, daar begin ik niet meer aan.

Als ik het mijn DA vraag dan geeft hij me vast nierdieet mee met lekkere smaakstoffen van Koninklijk Konijn en dat zal mijn laatste keuze zijn. Dat geeft dan vast weer vachten met dunne poepsporen en dat heb ik liever niet meer  :-\

Wie heeft een gouden tip van een overheerlijk kvv, goed verkrijgbaar en wat goed gegeten wordt door kritische dames?
#3172801
Ik weet niet hoe goed Haaksbarf voor jou te krijgen is en hoe de kwaliteit tegenwoordig is (om die reden ben ik er in ieder geval mee gestopt toen er destijds een overname van het bedrijf is geweest).

Verder wil ik dit even in het algemeen vertellen: als een kat (of eender welk dier) iets niet meer wil eten, denk ik dat dat niet direct wil zeggen dat ze het niet meer lusten. Het kan ook zo zijn dat de behoefte aan voedingsstoffen die in het voer zitten, het lichaam al genoeg heeft voorzien en zodoende het instinctief niet meer gegeten wordt zeg maar. Eten naar behoefte dus. Ik denk dat dieren daar beter in zijn dan mensen.

Aansluitend op bovenstaand: In Tinlo zit te veel bot/orgaan voor een kat met nierfalen. De percentages kloppen niet (die ik destijds tenminste heb doorgekregen). Je zou ze zelf aan kunnen passen door simpelweg meer spiervlees toe te voegen. Bijvoorbeeld de helft Tinlo, de helft spiervlees (bijvoorbeeld kip of paard, beide lager in fosfor). Zie hiervoor www.voedingswaardetabel.nl . Dan heb je ongeveer de juiste verhouding als dat men adviseert voor een nierdieet van kvv.

Probeer in ieder geval achter de percentages van een kvv te komen, zodat je zelf kleine aanpassingen kan maken. Niet zoveel werk als helemáál zelf samenstellen.
Laatst gewijzigd door Jacoba op zo 22 nov 2015, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#3172868
Kieskeurige Nymphea lust graag Mulder paard, Naturis geit, Naturis konijn, Naturis rund, Rodi rund (ze laat die twee erwten liggen :biggrin2:)Rodi lamshart en Rodi lam rijst. De laatste het minste. Ze krijgt het wisselend met soms als ze minder graag eet wat stukjes kipfilet en/of wat runder soepvlees.
#3172949
Minder goed eten kan bij nierproblemen twee oorzaken hebben. Of ze vinden het niet lekker of ze zijn misselijk door een hoog ureum.

Weet niet of je bijvoorbeeld ergens 1 rolletje bandit nierdieet zou kunnen krijgen?
Rund zit volgens mij relatief hoog in fosfor en is daardoor minder geschikt voor nierpatienten (als ik het goed heb)
#3172951
Ik zou idd proberen af te wisselen.
Misschien heb je wat aan deze site, denk dat zoetermeer wel in de cirkel van bezorgen  ligt. Ze denkt ook mee met je, ik heb daar voor mn hond besteld, maar in het probeer pakket zat eend, en laat hij daar nou last van krijgen, dus dit gemeld en het werd geregeld dat er een alternatief in het pakket kwam.
http://www.meat4animals.nl/.
De alroda puur vond ik er erg mooi uitzien(toastje erbij en klaar voor een feestje  ;) :biggrin2: :biggrin2:).
#3173061
Extreme schreef: Ik zou idd proberen af te wisselen.
Misschien heb je wat aan deze site, denk dat zoetermeer wel in de cirkel van bezorgen ligt. Ze denkt ook mee met je, ik heb daar voor mn hond besteld, maar in het probeer pakket zat eend, en laat hij daar nou last van krijgen, dus dit gemeld en het werd geregeld dat er een alternatief in het pakket kwam.
http://www.meat4animals.nl/.
De alroda puur vond ik er erg mooi uitzien(toastje erbij en klaar voor een feestje ;) :biggrin2: :biggrin2:).
Zeker in onze cirkel en sinds kort ook de Dogmeat en CatsNature erbij te verkrijgen. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door