Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door An
#315622
dat kattenmensen zo bang zijn van barf en niet kunnen geloven dat hun kat een carnivoor is? Dat valt me nu zo hard op. Ga op een hondenforum in discussie en de meerderheid denkt er op zijn minst effe over na. Ga op een kattenforum in discussie en je bent satan die zijn katten vermoord.

Is het miss omdat honden al langer brokken eten dan katten en we bij honden nu al veel beter de schadelijke gevolgen zien?
Door gonny
#315627
of omdat een heleboel mensen de kat "zwakker" vinden dan een hond?? ...ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen.. ;)
Door amber2
#315638
Misschien is de gemiddelde hondeneigenaar gewoon wat 'stoerder' dan de gemiddelde katteneigenaar.... Ik hoor tenminste ook geregeld dat het mensen met katten maar onhygienisch en bloederig lijkt dat kvv (dan hebben we het dus nog niet eens over barf)! ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315639
Dat komt omdat het voer voor de kat al voor de brok uit het blik werd getrokken. Een jaat of twintig geleden begon het bij de eerste kattenfokkers met een nieuwe generatie brokken, ik weet nog goed dat bij ons in de cattery de eerste zak Hill's binnen kwam, mijn moeder was helemaal lyrisch ervan, ze hadden veel minder voeding nodig, en binnen no time zat iedere fokker die wij konden aan de hill's brokken.
(tot dat er ineens veelvuldig miskramen voor kwamen en misvormde kittens geboren werden, en er een paar fokkers na hebben laten gaan aan het voer waar dat aan kon liggen en de rol van Etoxiquine bekend werd) maar ipv terug te gaan naar het blikje was er ondertussen al een ander merk opgestaan, en langzaam aan gingen de gewone katten bezitters ook over op de duurdere en ozooo gezonde volledig in balans zijnde brok, tenslotte een blikje is meer water dan wat anders ::)
De ommezwaai en heilig verklaring van de brok is in kattenland dus veel later begonnen dan bij de hond, katten zijn ook meer prive huisdieren, je loopt niet met je kat buiten, je gaat niet met een kat iets doen , dus kattenmensen ergens aan krijgen gaat langzaam maar iets wat er gewoon is veranderen duurt nog veel langer.

Katten mensen zijn net helemaal heilig overtuigd dat brokken het meest gezonde voer is voor een kat, komen wij vertellen dat ze gewoon een stukkie vlees in dat bakje moeten gooien, kan natuurlijk nooit waar zijn dat dat beter is dan die brokjes die voor goudprijzen de winkel uit vliegen.



maar even een optimistische noot, de poezenhoek van barfplaats wordt langzaam aan steeds drukker, er melden zich steeds meer katten mensen aan waaronder enkele fokkers het begin is er.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 06 mei 2005, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door WorldOfDani
#315667
sylvia schreef:Katten mensen zijn net helemaal heilig overtuigd dat brokken het meest gezonde voer is voor een kat, komen wij vertellen dat ze gewoon een stukkie vlees in dat bakje moeten gooien, kan natuurlijk nooit waar zijn dat dat beter is dan die brokjes die voor goudprijzen de winkel uit vliegen.
En hoe vaak je dan wel niet de opmerking krijgt "iedereen die ik ken voert brok en al die katten zijn gezond". Tja, ze denken er niet bij na dat nierproblemen, tandvleesproblemen etc daar ook wel eens van zou kunnen komen ::) Katten overleven het heus wel op brokken hoor, maar ze welvaren niet!

Ze slaan op tilt als je zegt dat het kipfilet niet gekookt hoeft te worden en dat botten niet verwijderd hoeven te worden. "Dat is gevaarlijk!" Ja nee sorry inderdaad ik zag inderdaad laatst de buurtkat die duif netjes fileren en even rosé aanbakken, het muisje werd gedraaid tot gehakt alvorens er soepballetjes van werden gemaakt ;D *zucht*
Door An
#315692
sylvia schreef: Dat komt omdat het voer voor de kat al voor de brok uit het blik werd getrokken. Een jaat of twintig geleden begon het bij de eerste kattenfokkers met een nieuwe generatie brokken, ik weet nog goed dat bij ons in de cattery de eerste zak Hill's binnen kwam, mijn moeder was helemaal lyrisch ervan, ze hadden veel minder voeding nodig, en binnen no time zat iedere fokker die wij konden aan de hill's brokken.
(tot dat er ineens veelvuldig miskramen voor kwamen en misvormde kittens geboren werden, en er een paar fokkers na hebben laten gaan aan het voer waar dat aan kon liggen en de rol van Etoxiquine bekend werd) maar ipv terug te gaan naar het blikje was er ondertussen al een ander merk opgestaan, en langzaam aan gingen de gewone katten bezitters ook over op de duurdere en ozooo gezonde volledig in balans zijnde brok, tenslotte een blikje is meer water dan wat anders ::)
De ommezwaai en heilig verklaring van de brok is in kattenland dus veel later begonnen dan bij de hond, katten zijn ook meer prive huisdieren, je loopt niet met je kat buiten, je gaat niet met een kat iets doen , dus kattenmensen ergens aan krijgen gaat langzaam maar iets wat er gewoon is veranderen duurt nog veel langer.

Katten mensen zijn net helemaal heilig overtuigd dat brokken het meest gezonde voer is voor een kat, komen wij vertellen dat ze gewoon een stukkie vlees in dat bakje moeten gooien, kan natuurlijk nooit waar zijn dat dat beter is dan die brokjes die voor goudprijzen de winkel uit vliegen.



maar even een optimistische noot, de poezenhoek van barfplaats wordt langzaam aan steeds drukker, er melden zich steeds meer katten mensen aan waaronder enkele fokkers het begin is er.
Dus een beetje zoals ik denk, ze lopen een jaar of 10 achter op de hondenmensen?
WorldOfDani schreef: En hoe vaak je dan wel niet de opmerking krijgt "iedereen die ik ken voert brok en al die katten zijn gezond". Tja, ze denken er niet bij na dat nierproblemen, tandvleesproblemen etc daar ook wel eens van zou kunnen komen ::) Katten overleven het heus wel op brokken hoor, maar ze welvaren niet!

Maar het is wetenschappelijk bewezen dat katten nu langer leven door de goei voeders....das ooka ltijd zo'n goeie ;D
Door Loeka
#315706
Ik weet ook niet hoe dat komt. Echt geen idee! Maar.... De laatste tijd, euh zeg half jaar zijn er steeds meer mensen die minimaal geinteresseerd zijn in wat ik voer.

Ik heb toch de indruk dat er steeds meer mensen de balen hebben van de balen brok die ze steeds maar in moeten slaan. Ook hebben steeds meer kattenmensen van Carnibest gehoord dat het goede voeding is, maar echt verdiept hebben ze zich er niet in. Sommige weten niet eens dat het rauw is en ook rauw gevoerd moet worden 8) Maar ja misschien toch wel willen overschakelen omdat ze van horen zeggen hebben dat het goed is. Eigenlijk een zelfde ontwikkeling als wat Sylvia eerder schreef over de brok. Of dat een goede ontwikkeling is vraag ik me af... ???
Laatst gewijzigd door Loeka op vr 06 mei 2005, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#315707
An schreef: dat kattenmensen zo bang zijn van barf en niet kunnen geloven dat hun kat een carnivoor is? Dat valt me nu zo hard op. Ga op een hondenforum in discussie en de meerderheid denkt er op zijn minst effe over na. Ga op een kattenforum in discussie en je bent satan die zijn katten vermoord.
De kattenmens is denk ik van nature strondeigenwijs te reageren en dan pas na te denken ;D :P 8)
Gebruikersavatar
Door Mischa
#315820
Zelf heb ik altijd zonder er veel bij na te denken brok en blik gevoerd. Het enige wat ik me afvroeg was of de dure merken nou zoveel beter waren dan de goedkope. Daar heb ik toen een belrondje klanteninformatienummers aan gewaagd en de uitkomst was eigenlijk dat alle kattenvoeders die in Nederland verkocht worden "compleet" zijn: de keuze hangt meer samen met je budget en wat de kat wel of niet eet. Waar zou ik me dan nog druk over maken. Daarbij goed van vertrouwen dat de fabrikanten er al heel veel onderzoek in hebben zitten: dus hoe kan ik het ooit "completer" krijgen.

Verder had ik het idee dat vers en kvv onbetaalbaar en ingewikkeld zouden zijn. Leuk voor mensen met veel geld en tijd en mensen die er zelf een macrobiotische leefstijl op na houden.
...trouwens, voor mezelf doe ik ook niet moeilijk over eten.

Wat ook heel erg meespeelt is dat er geen reklame gemaakt voor rauwe producten: een beeldschone dame die haar peperdure kat paté met garnering voorschotelt spreekt ook makkelijker aan dan dezelfde dame die een schaal met dode kuikens neerzet.

Dan nog "de wetenschap" dat katten nat het eten van een kippenbot een gruwelijke dood sterven en brokken goed tegen tandsteen zijn. Je gaat toch geen risico nemen met je dier.

Zelf ben ik pas overgestapt omdat ik op zoek was naar wat anders; Gijs werd ineens zo slecht. Op een site over "wat voer jij je kat" zag ik veel enthousiaste verhalen over de dure fabriekvoeders en toen ineens een dame: "Nee hoor, ik voer gewoon volgen het BARF-principe nekken en vleugels en karkassen van een konijn en staarten en lamsoren enz.
Nu associeer ik het woord barf in de eerste plaats met 'braaksel' en geen van de genoemde producten met iets eetbaars, dus was ik gelijk geprikkeld om uit te zoeken waar deze "gek" het over had.
Ben gaan zoeken op internet, ook hier op deze site uitgekomen, en heb veel gelezen over "gangbare" kwaaltjes die mijn katten ook hadden, en die zouden kunnen verdwijnen met versvoer. Ook het verhaal dat rauwe botten gewoon door een kat te verteren zijn klonk, aannemelijk. Toen ben ik het gewoon maar gaan proberen. Gijs fleurde op, beide katten werden speelser en ik hoef tot hun opluchting ook niet meer in hun bekjes om tandsteen te verwijderen. Alleen de kale buik van Menno bleef, maar daar probeer ik nu een middeltje voor dat ik via Tannetje heb verkregen.

Als ik nu vrienden enthousiast probeer te krijgen zijn ze vooral bang dat het duur (en kvv is ook zeker niet goedkoop), niet compleet en veel gedoe is:
- en waarom zou ik want poes is toch gezond?
- weer een ander ging over haar nek bij het zien van Carnibest
- en dat ik wel in staat ben een schaal met kuikens neer te zetten vinden sommige ook een beetje griezelig. Alsof een dood kuiken zieliger is dan een dood varken.
De enige die ik nu een beetje om heb is mijn moeder die haar twee hondjes af en toe Carnibest voert.

Ik denk dat er meer bekendheid aan moet worden gegeven in een van de vele dierenprogramma's. Verder zou het misschien helpen als dierenartsen er over worden voorgelicht, want die worden door veel mensen toch als autoriteit beschouwd. Helaas is dat misschien onrealistisch omdat er teveel geldelijke belangen meespelen.
Anders is het gewoon een kwestie dat er iets moet gebeuren met het huisdier waar het gangbare geen uitkomst biedt en dat mensen vanzelf iets anders gaan proberen.
Door amber2
#315863
Nou, kvv is zeker niet duurder dan een 'premium' brok hoor! (zoals royal canin, eukanuba, nutro etc.)
Door An
#315896
Mischa schreef: Wat ook heel erg meespeelt is dat er geen reklame gemaakt voor rauwe producten: een beeldschone dame die haar peperdure kat paté met garnering voorschotelt spreekt ook makkelijker aan dan dezelfde dame die een schaal met dode kuikens neerzet.

;D ;D ;D ;D
Door Loeka
#316105
amber2 schreef: Nou, kvv is zeker niet duurder dan een 'premium' brok hoor! (zoals royal canin, eukanuba, nutro etc.)
Eens! Mijn ouders hebben 1 "normale" kat, zij doen 9 dagen met 1 kilo cb. 1 kilo kost 2,70 (door de grootverbruikhoeveelheid van mij), dus 30 cent per dag. Volgens mij ben je meer kwijt met brok/blik?
Door Ollie
#316111
Het is mij de laatste tijd opgevallen in mijn zoektocht naar een 2de kat, dat de kattenmensen best wel open staan voor versvlees!

Maar het is mij ook opgevallen dat er heel veel hondenmensen juist niks van vers vlees willen weten :-\
Door Loeka
#316112
Ollie schreef: Het is mij de laatste tijd opgevallen in mijn zoektocht naar een 2de kat, dat de kattenmensen best wel open staan voor versvlees!

Maar het is mij ook opgevallen dat er heel veel hondenmensen juist niks van vers vlees willen weten :-\
Die indruk heb ik toch niet. Hoewel als je een kattenmens voorhoudt dat je kat het vogeltje dat hij vangt ook niet eerst kookt, je al een positievere reactie terug krijgt ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door