Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3158609
ik zou toch voor mijn hond kiezen
op een wedstrijd bij martin gaus
werd ook geeist dat de honden moesten worden ingeent tegen kennel hoest
boekje mee brengen wand er zou een dierenarts komen om te controleren
dus ik braaf geent
zegt mijn dieren arts dit is de grote onzin
er zijn wel 20 soorten kennelhoest
en de enting is er maar voor 1 soort
kom ik bij de wedstrijd geen dierenarts te bekennen
iedereen mocht naar binnen
het jaar erop weer het zelfde verhaal
ik geprotesteerd en toen hoefde het niet
#3158619
Ik ga zeker de discussie aan. Het blijft gewoon vreemd dat er zulke ouderwetse eisen worden gesteld terwijl de discussie omtrent enten en dan vooral Lepto en kennelhoest veel verdeelde partijen geeft. Ondertussen heb ik al meer mensen gesproken die afgelopen zondag hetzelfde probleem hadden. We gaan samen de discussie met CCNL aan. De DA van afgelopen zondag deed er niet moeilijk over en heeft iedereen zonder Lepto en kennelhoest gewoon laten starten.

Natuurlijk mag iedereen op zijn eigen feestje zijn eigen regels stellen. Maar dit is geen privefeestje. Het is een open wedstrijd en ook nog eens in een openbaar gebied.

Maar goed, we zijn er nog niet klaar mee. Ik heb vorig jaar wedstrijden gelopen die niet onder CCNL vielen en daar was het dus ook geen probleem. De verdeeldheid is er dus ook tussen de verschillende organisaties.
Door Martine-Tom
#3158620
Suzanne schreef: Ik mag het niet zeggen, doe het ook niet, maar ik zou 's een goed gesprek met een DA gaan voeren die precies begrijpt wat je zegt en eh.... een reservevoorraad stickers heeft.

Suzanne
dan vraag je een arts te frauderen en zijn baan op het spel te zetten :-\
Dat zou ik dus never nooit niet doen...vind het eigenlijk ook een apart advies van iemand die altijd zo alles volgens de regeltjes doet, ik vermoed dat je je niet echt ingelezen hebt over de mogelijke gevolgen voor de arts...

Het is een aparte eis, maar idd mogen ze vragen wat ze willen...
#3158653
Martine-Tom schreef: dan vraag je een arts te frauderen en zijn baan op het spel te zetten :-\
Dat zou ik dus never nooit niet doen...vind het eigenlijk ook een apart advies van iemand die altijd zo alles volgens de regeltjes doet, ik vermoed dat je je niet echt ingelezen hebt over de mogelijke gevolgen voor de arts...

Het is een aparte eis, maar idd mogen ze vragen wat ze willen...
ze kunnen zoveel vragen als ze willen
hun hondenschool staat of valt met het aantal leden
en als die massaal weigeren en weg gaan
doei honden school
dan gaan ze zich misschien is achter de oren krabbelen en na denken
straks komen ze met de eisen dat iedere hond een muilkorf om moet
Door Martine-Tom
#3158661
nikèdog2000 schreef: ze kunnen zoveel vragen als ze willen
hun hondenschool staat of valt met het aantal leden
en als die massaal weigeren en weg gaan
doei honden school
dan gaan ze zich misschien is achter de oren krabbelen en na denken
straks komen ze met de eisen dat iedere hond een muilkorf om moet
dat is ook zo, maar dat staat allemaal los van je da te vragen fraude te plegen.
De school mag eisen wat ze willen, en de mensen diendaar komen gaan daar of mee akkoord of niet, als je maar met genoeg bent krijg je mss wat veranderd, maar feit blijft dat ze het mogen vragen (waarbij ik niet zeg dat ik het redelijk vind, mijn mening doet er gzd niet toe. Het is gewoon wat het is, een prive evenement waarbij ze mogen eisen. Wat zenwillen, ga je akkoord dan heb je je daar ook gewoon aan te houden.)
#3158668
3.1. Honden

Zijn toegelaten tot de canicross wedstrijden: honden met een minimum leeftijd van 1 jaar  op de dag van de wedstrijd, na
goedkeuring bij de verplichte dierenartscontrole, of na goedkeuring van het gezondheidsformulier.
Zijn toegelaten tot de  bikejöring  wedstrijden: honden met een minimum leeftijd van  18 maanden  op de dag van de  wedstrijd, na  goedkeuring bij de verplichte dierenartscontrole, o f na goedkeuring van het gezondheidsformulier. 
Tevens dient men in het bezit te zijn van een “ontheffing trekhondenverbod”  van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland. 

Voor de honden zijn de volgende geldige vaccinatie s verplicht:
            D    Hondenziekte
            H    Hepatitis
            L    Leptospirose
            P    Parvovirose   

Daarnaast wordt de neusenting tegen Kennelhoest (PB ) aanbevolen omdat tijdens wedstrijden de kans op besmetting via
de drinkbakken vrij groot is.
Een geldige Rabiës-inenting is wettelijk verplicht bij deelname aan wedstrijden in het buitenland en in Nederland voor honden van buitenlandse deelnemers. 
In het geval deelnemers middels titerbepaling het bloed van hun hond hebben later onderzoeken op antistoffen, wordt hen
aangeraden contact op te nemen met het bestuur voor een eventuele ontheffing op de vaccinatieverplichting. 

Voor alle honden moet een geldig paspoort of inentingsboekje kunnen worden getoond. Identificatie door middel van een
chip is verplicht bij internationale wedstrijden. 
#3158672
Lizzy schreef: Ja, maar vooral dat "massaal" is vaak een probleem. De meeste mensen interesseert het geen bal, die vaccineren gewoon hun hond met het gevraagde. Overigens, staat dit in de spelregels die je vooraf kunt weten?
Dat is wat ik bedoelde. In de agility waren wij in Duitsland met 10 leden op de 170. Dus vandaar dat ik dacht goed gesprek beter dan zeggen ik ga weg, dan zeggen ze gewoon doei en de groeten. Ons geluk was dat er stond voldoende geënt dus niet opgesomd. Vandaar dat een goed onderbouwd gesprek hielp.
#3158695
Nancy73 schreef: 3.1. Honden

Zijn toegelaten tot de canicross wedstrijden: honden met een minimum leeftijd van 1 jaar  op de dag van de wedstrijd, na
goedkeuring bij de verplichte dierenartscontrole, of na goedkeuring van het gezondheidsformulier.
Zijn toegelaten tot de  bikejöring  wedstrijden: honden met een minimum leeftijd van  18 maanden  op de dag van de  wedstrijd, na  goedkeuring bij de verplichte dierenartscontrole, o f na goedkeuring van het gezondheidsformulier. 
Tevens dient men in het bezit te zijn van een “ontheffing trekhondenverbod”  van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland. 

Voor de honden zijn de volgende geldige vaccinatie s verplicht:
            D    Hondenziekte
            H    Hepatitis
            L    Leptospirose
            P    Parvovirose   

Daarnaast wordt de neusenting tegen Kennelhoest (PB ) aanbevolen omdat tijdens wedstrijden de kans op besmetting via
de drinkbakken vrij groot is.
Een geldige Rabiës-inenting is wettelijk verplicht bij deelname aan wedstrijden in het buitenland en in Nederland voor honden van buitenlandse deelnemers. 
In het geval deelnemers middels titerbepaling het bloed van hun hond hebben later onderzoeken op antistoffen, wordt hen
aangeraden contact op te nemen met het bestuur voor een eventuele ontheffing op de vaccinatieverplichting. 

Voor alle honden moet een geldig paspoort of inentingsboekje kunnen worden getoond. Identificatie door middel van een
chip is verplicht bij internationale wedstrijden.
OK, duidelijk dus. Dus je voldoet aan de regels of niet. Jij mag kiezen. En je kunt natuurlijk de discussie wel aangaan. Want laten we wel wezen, Lepto wordt eigenlijk niet overdragen van hond op hond. Dus die hele eis slaat kant nog wal.
#3158698
Nancy73 schreef: Ik ga zeker de discussie aan. Het blijft gewoon vreemd dat er zulke ouderwetse eisen worden gesteld terwijl de discussie omtrent enten en dan vooral Lepto en kennelhoest veel verdeelde partijen geeft. Ondertussen heb ik al meer mensen gesproken die afgelopen zondag hetzelfde probleem hadden. We gaan samen de discussie met CCNL aan. De DA van afgelopen zondag deed er niet moeilijk over en heeft iedereen zonder Lepto en kennelhoest gewoon laten starten.

Natuurlijk mag iedereen op zijn eigen feestje zijn eigen regels stellen. Maar dit is geen privefeestje. Het is een open wedstrijd en ook nog eens in een openbaar gebied.

Maar goed, we zijn er nog niet klaar mee. Ik heb vorig jaar wedstrijden gelopen die niet onder CCNL vielen en daar was het dus ook geen probleem. De verdeeldheid is er dus ook tussen de verschillende organisaties.
Wat goed van jullie!
Ben erg benieuwd hoe dat gaat aflopen.

In het noorden van het land zijn regelmatig recreatieve loopjes en daar wordt nooit naar entings boekjes gevraagd.
#3158729
In het noorden van het land zijn regelmatig recreatieve loopjes en daar wordt nooit naar entings boekjes gevraagd. 
Dat bedoel ik dus. Er is zoveel verdeeldheid. Ik baal er gewoon van dat ik afhankelijk ben van de keurende DA en hoe zijn pet die dag staat. Ik denk dan, laten ze die gezondheidskeuring zwaar wegen want dat lijkt mij toch het belangrijkste.

Er zijn zelfs wedstrijden waar boekjes worden gecontroleerd maar geen DA aanwezig is. Onbegrijpelijk!!

Sorry hoor maar dit maakt mij gewoon ook boos!! Mede doordat het soms wel lijkt dat die entingen belangrijker zijn dan het welzijn van de hond. Zeker als ik soms zie hoe fanatiek sommige zijn en hoe ze daardoor met hun hond omgaan. Maar goed, dit is off topic natuurlijk.

Overigens kies ik ten alle tijden voor mijn hond hoor. Dan maar geen wedstrijden  ;)
#3158795
Nancy73 schreef: Dat bedoel ik dus. Er is zoveel verdeeldheid. Ik baal er gewoon van dat ik afhankelijk ben van de keurende DA en hoe zijn pet die dag staat. Ik denk dan, laten ze die gezondheidskeuring zwaar wegen want dat lijkt mij toch het belangrijkste.

Er zijn zelfs wedstrijden waar boekjes worden gecontroleerd maar geen DA aanwezig is. Onbegrijpelijk!!

Sorry hoor maar dit maakt mij gewoon ook boos!! Mede doordat het soms wel lijkt dat die entingen belangrijker zijn dan het welzijn van de hond. Zeker als ik soms zie hoe fanatiek sommige zijn en hoe ze daardoor met hun hond omgaan. Maar goed, dit is off topic natuurlijk.

Overigens kies ik ten alle tijden voor mijn hond hoor. Dan maar geen wedstrijden  ;)
Helemaal met je eens, entingsboekje is blijkbaar erg belangrijk, maar naar bv gangwerk wordt niet eens gekeken door de dierenarts.....
#3158799
Nancy73 schreef: Dat bedoel ik dus. Er is zoveel verdeeldheid. Ik baal er gewoon van dat ik afhankelijk ben van de keurende DA en hoe zijn pet die dag staat. Ik denk dan, laten ze die gezondheidskeuring zwaar wegen want dat lijkt mij toch het belangrijkste.

Er zijn zelfs wedstrijden waar boekjes worden gecontroleerd maar geen DA aanwezig is. Onbegrijpelijk!!

Sorry hoor maar dit maakt mij gewoon ook boos!! Mede doordat het soms wel lijkt dat die entingen belangrijker zijn dan het welzijn van de hond. Zeker als ik soms zie hoe fanatiek sommige zijn en hoe ze daardoor met hun hond omgaan. Maar goed, dit is off topic natuurlijk.

Overigens kies ik ten alle tijden voor mijn hond hoor. Dan maar geen wedstrijden  ;)


De inentingen waren 1 van de redenen waarom ik bij de hondenschool waar ik was weg ben gegaan.

Misschien zou je eventueel wat verder weg kunnen rijden naar wedstrijden die dit niet vragen..
#3158803
Tamara schreef:

De inentingen waren 1 van de redenen waarom ik bij de hondenschool waar ik was weg ben gegaan.

Misschien zou je eventueel wat verder weg kunnen rijden naar wedstrijden die dit niet vragen..

Er is maar één overkoepelende organisatie die officiële canicross wedstrijden organiseert in Nederland, en dat is Canicross Nederland, de rest is recreatief. Verder weg rijden heeft dus geen zin, ze vallen allemaal onder CCNL.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door