Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door abmiS
#3143124
Oorsprong en verloop van hondenvoeding.

Hey hey,
De honden gaan binnenkort over op kvv.

Maar nu wou ik mijn moeder wat korte artikelen/documenten laten lezen over het hoe en wat en vooral waarom.
Ik dacht dat dat toch vrij makkelijk te vinden zou moeten zijn, maar in tegendeel.
Of ik kan totaal niet met zoekfuncties overweg, of er is gewoonweg niet iets wat ik zoek.

Vinden wat kvv precies is, is niet zo lastig.

Maar ik doel meer op zoiets ->

De hond stamt af van zus en zo, zijn binnenste werkt zo en zo.
Het verloop van voeding door de jaren heen, het ontstaan van brokken, en dan het ontstaan van het fenomeen BARF en kvv voeren.
Hoe dat tot stand is gekomen, waarom het logisch zou zijn dat te voeren ?

ik denk dan aan bv zaken die uitleggen hoe het zit met het lichamelijk stelsel en de darmen,spijvertering maar ook bv het gebit etc

Want hoewel ik er zelf wel van overtuigd ben dat ik dit liever voer dan brok, in mijn zoektocht naar artikelen/documenten of andere resources... dacht ik ook wel even, maar wacht eens even ? waarom ben ik er zo van overtuigd als ik er eigenlijk amper iets over kan vinden.

Tuurlijk staat barfplaats,voernatuurlijk en andere fora vol met info over hoe en wat te voeren, maar waar ik op doel heb ik eigenlijk nergens terug kunnen vinden, niet meer dan aannames eigenlijk.

Al vind ik dat het engelse boekje over BARF van ian billinghurst wel goed een idee geeft van wat ik bedoel,
alleen is dat dan natuurlijk wel weer heel erg op BARF gericht en niet zo op kvv.

Wat nog idealer zou zijn, is een of andere docu of andere informatieve video natuurlijk, maar ik heb het niet kunnen vinden.
( wel wat handige videos hoor, oa van tannetje koning, maar ook weer niet echt wat ik bedoel, waarom het dan precies zo goed zou zijn.)

alles wat enigzins bruikbaar is is meer dan welkom
Laatst gewijzigd door abmiS op di 11 aug 2015, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3143129
Je hebt het e-book van dierbewust.nl
de website voerwijzer.com
Op youtube staat o.a. een interview met Tannetje Koning
Ik denk dat als je hier rondkijkt, er vast genoeg verwijzingen staan  ;)
Door abmiS
#3143144
[quote="Fenixjuh"]
Je hebt het e-book van dierbewust.nl
de website voerwijzer.com
Op youtube staat o.a. een interview met Tannetje Koning
Ik denk dat als je hier rondkijkt, er vast genoeg verwijzingen staan  ;)
[/quote]

Dat boekje ga ik eens bekijken,bedankt.

Het interview en voerwijzer zijn zeker handig hoor maar dat sluit dus niet aan bij wat ik zoek in deze specifieke vraagstelling.
En ook hier via de zoekfunctie heb ik eigenlijk niets bruikbaars kunnen vinden, dus als jij een draadje hebt dan graag ?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3143157
Door Lizzy
#3143170
Om te kijken hoe honden vroeger te eten kregen (voor de intreden van de brok) kun je het beste boeken lezen van Donath en Juliette de Bairacli Levy. En toen deed de brok zijn intreden. En in 1990 (ergens in die buurt) ontstond er een groep dierenartsen (waaronder Lonsdale en Billinghurst) die rauw gingen promoten omdat ze een enorme toename zagen van allerlei gezondheidsproblemen sinds de brok (in Australie vond die intrede van brok pas veel later plaats dan hier). En ergens rond 1990 groeide het aantal mensen dat weer terug ging naar het zelf samenstellen. In die tijd waren er ook in Nederland al KVV fabrikanten die niet in die brokrommel geloofde. De eerste bedrijven waren Bibi diervoeding, Kivo (volgens mij), Energique (zij fokte Duitse Doggen en waren uitermate ontevreden over de resultaten sinds zij brok voerde). En hoe groter de groep werd die niet meer geloofde in de brok en vers/rauw wilde gaan voeren, hoe groter het aantal KVV fabrikanten werd. En nu is het dat mensen die tot 10 kunnen tellen en denken nog geld te kunnen verdienen hun eigen prakje gaan maken. En sommige laten de prak bij Smuldier diervoeding maken en plakken er hun eigen etiketje op. Niet alleen in Nederland hoor, sinds 1995 (ongeveer) groeit het aantal prakjes fabrikanten wereldwijd.

Maar de basis ligt bij dat een hond een bewezen carnivoor is, hij tot een jaar of 80 geleden ook als zodanig werd gevoerd.

Toen kwam de brok.

En nu respecteren steeds meer mensen gelukkig weer de oorsprong van de hond. En vinden dus ook dat hij niet met het grootste aandeel granen en troep gevoerd moet worden maar met vlees.

Nogmaals, Juliette de Bairacli en Donath: kan ik je aanbevelen : http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=3
Door abmiS
#3143194
Oh helemaal top !
Hier kan ik zeer zeker heel veel mee.
Zoek je zoiets?

http://www.dierbewust.nl/de-werking-van ... carnivoor/
Dat is precies wat ik bedoelde inderdaad !
Ik was al bijna bang dat ik zelf zo'n soort samenvatting zou gaan moeten maken met allerlei verzamelde info, maar dit is perfect.
Fenixjuh schreef: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg19060


http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg269541
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg269545
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg269546


Over groentjes kwam ik dit tegen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3090372

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1470047

Gezocht op 'wolf', misschien kun je zelf nog zoekwoorden toevoegen? Denk aan evolutie, verteringsstelsel e.d. (denk dat je op 'brokjes' weinig hits zal krijgen hier  ;) ;D )

Ah heel erg bedankt ! die eerste link is ook weer helemaal in de trant van wat ik zocht.

En de andere linkjes zijn zeer zeer interessant vooral voor mezelf, wat een ongelofelijk interessante informatie zeg.
En wat stom dat ik dat zelf niet heb kunnen vinden, heb toch echt dagenlang lopen spitten, had wel het idee dat ik het hele forum al had doorgezocht.

Maar je moet ook maar net weten op welke termen je moet zoeken denk ik haha...
Wel slecht voor de portomonnee, nu wil ik allerlei boeken aanschaffen.

Mijn moeder zal zich niet zo ver willen verdiepen, juist daarom zijn die eerste twee linkjes lekker kort en bondig maar wel precies met de juiste info,
dan zet ik er nog wat algemene kvv en BARF info bij en dat lijkt me helemaal prima.


Lizzy schreef: Om te kijken hoe honden vroeger te eten kregen (voor de intreden van de brok) kun je het beste boeken lezen van Donath en Juliette de Bairacli Levy. En toen deed de brok zijn intreden. En in 1990 (ergens in die buurt) ontstond er een groep dierenartsen (waaronder Lonsdale en Billinghurst) die rauw gingen promoten omdat ze een enorme toename zagen van allerlei gezondheidsproblemen sinds de brok (in Australie vond die intrede van brok pas veel later plaats dan hier). En ergens rond 1990 groeide het aantal mensen dat weer terug ging naar het zelf samenstellen. In die tijd waren er ook in Nederland al KVV fabrikanten die niet in die brokrommel geloofde. De eerste bedrijven waren Bibi diervoeding, Kivo (volgens mij), Energique (zij fokte Duitse Doggen en waren uitermate ontevreden over de resultaten sinds zij brok voerde). En hoe groter de groep werd die niet meer geloofde in de brok en vers/rauw wilde gaan voeren, hoe groter het aantal KVV fabrikanten werd. En nu is het dat mensen die tot 10 kunnen tellen en denken nog geld te kunnen verdienen hun eigen prakje gaan maken. En sommige laten de prak bij Smuldier diervoeding maken en plakken er hun eigen etiketje op. Niet alleen in Nederland hoor, sinds 1995 (ongeveer) groeit het aantal prakjes fabrikanten wereldwijd.

Maar de basis ligt bij dat een hond een bewezen carnivoor is, hij tot een jaar of 80 geleden ook als zodanig werd gevoerd.

Toen kwam de brok.

En nu respecteren steeds meer mensen gelukkig weer de oorsprong van de hond. En vinden dus ook dat hij niet met het grootste aandeel granen en troep gevoerd moet worden maar met vlees.

Nogmaals, Juliette de Bairacli en Donath: kan ik je aanbevelen : http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=3
Donath en Juliette de Bairacli Levy staan genoteerd, had hier al wat over gezocht op google maar kon maar weinig vinden.
Lijkt me erg informatief en interessant, dank daarvoor dus.

Dit is allemaal echt heel interessant :)  wat goed zeg,  had een beetje verwacht dat mensen mn vraag niet goed zouden begrijpen.
Ook vind ik de radar uitzending over hondenbrokken erg goed ! wellicht dat anderen nog meer van dit soort docu's / series/ programmas kennen ?

Alles is welkom hoor, ook over wolven voeding, etc etc. ( heb hier zelf nog niet actief naar gezocht dus excuus daar voor alvast, het is vaak vervelend als mensen maar lopen te roepen zonder zelf te zoeken)
Door Lizzy
#3143215
THE WOLF’S NATURAL DIET – A FEEDING GUIDE FOR YOUR DOG?

Dit is dan het boek wat je echt moet lezen. Van Mogens Eliasen. Het is een PDF file. Als je het wilt lezen, kan ik het wel uitlenen aan je :)
Door abmiS
#3143240
[quote="Lizzy"]
THE WOLF’S NATURAL DIET – A FEEDING GUIDE FOR YOUR DOG?

Dit is dan het boek wat je echt moet lezen. Van Mogens Eliasen. Het is een PDF file. Als je het wilt lezen, kan ik het wel uitlenen aan je :)
[/quote]

Als dat zou kunnen, heel erg graag :).
Door abmiS
#3144806
Ik voeg hier zelf ook af en toe wat artikelen aan toe hoor.
Ben bezig er een soort van "werkstukje " van te maken.

Een soort van geheel als dat gaat lukken.
Voornamelijk om m'n moeder ( en nabije omgeving) in te laten zien en te laten beseffen wat het is, waarom het beter is , hoe het werkt enzovoorts.

Nu gaan we eerst alleen op kvv over maar ik wil al wel de nadruk leggen op het BARF gedeelte zodat nu al goed aan bod komt en dat dat eigenlijk de meest ideale optie zou zijn in de toekomst ( let wel: de meest ideale optie in mijn ogen, dat wil niet zeggen dat iemand die dit niet doet of wil gaan doen het minder goed doet of welk negatief iets dan ook)

Maar goed ik ga dus niet het hele kvv gebeuren ophemelen, wil het meer naar voren laten komen zoals ik het zie.
En zoals ik het zie is het zo dat kvv en brok eigenlijk beide niet ideaal zijn.
Bij beide weet je niet wat je voert.
Het voordeel van kvv ten opzichte van brokken is voor mij dan ook alleen het feit dat je iets beter weet wat je voert in verhouding met brok maar alsnog niet barre veel.

Daarom wil ik toch echt de nadruk leggen bij BARF en alvast een beginseltje bij mn moeder planten voor de toekomst haha :) 

Nou goed, ik ben dus nog druk bezig allerlei informatie te verzamelen en te bundelen.
De bedoeling is dat ik duidelijk en niet al te lang op papier krijg hoe het hondenlichaam werkt, welke soorten voeding er zijn en wat het meest overeenkomt met de hond zijn behoeftes.
En dan wou ik er nog wat overtuigende wetenschappelijke en medische artikelen aan toevoegen, zag al wat interessante stukjes over hd en andere problemen.

Nou zal het geen moeite kosten mijn moeder te overtuigen de 2 grote honden op kvv te zetten maar er hobbelt ook een chihuahua rond en eigenlijk zie ik er nu al tegen op om ook voor te stellen hem over te zetten op kvv.
Hij zit momenteel op royal canin, en mn moeder is echt een miep met de chihuahua dus dat word nog wel even lastig.

Maar misschien wil ik teveel in 1 keer.
Ik denk dat het best is haar eerst gewoon al die info te geven zodat ze het kan laten bezinken, ik ondertussen de grotere honden op kvv over zet en het een poosje laat rusten.
Dan daarna misschien beginnen over de chi ook op kvv, en de grotere honden wat dagen BARF erbij misschien.

Nouja eigenlijk is dit allemaal een beetje off topic hé.
Mochten er nog tips of ideeen of artikelen of docu's of wat dan ook te binnen schieten :) alle hulp is welkom.
( foto's van smikkelende chi's op barf of kvv is ook niet weg trouwens )

Ik zag trouwen toevallig nog een lezing barf/kvv voorbij komen en dat lijkt me ook wel wat !
Alleen ben ik wel erg huiverig daarmee, er zijn zoveel verschillende meningen en manieren, en ik weet natuurlijk niet hoe en wat zo iemand in zo'n lezing zal overbrengen.
Misschien strookt dat wel helemaal met mijn ideeen.

Heeft iemand ervaring? tips voor zo'n soort lezing ?
( het beste zou zijn tannetje natuurlijk)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3145030
Nou wil ik niet heeeel vervelend zijn hoor maar,

[quote="abmiS"]
Ik voeg hier zelf ook af en toe wat artikelen aan toe hoor.
Ben bezig er een soort van "werkstukje " van te maken.

Een soort van geheel als dat gaat lukken.
Voornamelijk om m'n moeder ( en nabije omgeving) in te laten zien en te laten beseffen wat het is, waarom het beter is , hoe het werkt enzovoorts.

Nu gaan we eerst alleen op kvv over maar ik wil al wel de nadruk leggen op het BARF gedeelte zodat nu al goed aan bod komt en dat dat eigenlijk de meest ideale optie zou zijn in de toekomst ( let wel: de meest ideale optie in mijn ogen, dat wil niet zeggen dat iemand die dit niet doet of wil gaan doen het minder goed doet of welk negatief iets dan ook)

---
[/quote]
Dan kan ik je nu vast vertellen dat dát niet gaat gebeuren...
Waarschijnlijk ga je bij elk wissewasje dat elke hond heeft aangeven dat hond misschien fatsoenlijk moet eten, je wordt een zeur/miep en jouw hond stom en verwend..
Pas als iemand uit zichzelf de moeite wil nemen, is het geven van informatie iets waard...
Door abmiS
#3145049
[quote="Fenixjuh"]
Nou wil ik niet heeeel vervelend zijn hoor maar,
Dan kan ik je nu vast vertellen dat dát niet gaat gebeuren...
Waarschijnlijk ga je bij elk wissewasje dat elke hond heeft aangeven dat hond misschien fatsoenlijk moet eten, je wordt een zeur/miep en jouw hond stom en verwend..
Pas als iemand uit zichzelf de moeite wil nemen, is het geven van informatie iets waard...
[/quote]
hih, ik begrijp wel wat je bedoeld hoor.
Misschien mezelf wat onhandig uitgedrukt hierin.

Ik ben helemaal niet iemand die een ander voorschrijft wat te doen of wat het best is.
Alles wat op dit moment het beste is voor mens of dier of natuur, wat dan ook, dat is ook maar relatief en zwaar onderhevig aan veranderingen, nieuwe ontdekkingen etc etc.
Ik zal de laatste zijn die een ander verteld dat wat hij of zij doet verkeerd is.

Uiteraard verwijs ik wel door naar zoektermen en dergelijke wanneer mensen een probleem voorleggen en ik denk dat het goede informatie is om eens naar te kijken.
Maar iemand overtuigen dat iets beter is dat is inderdaad zonde van tijd en moeite.

Bij mijn moeder bedoel ik ook niet zo zeer overtuigen misschien, ik denk dat als ze kort maar helder zulke informatie tot zich neemt ze uit zichzelf ook het idee zal hebben dat dat beter is.
Het is alleen niet zo dat die informatie haar bereikt als ik daar niet voor zorg.

Ik wil haar niet overtuigen dat ik gelijk heb, maar ik hoop en vermoed dat ze net als vele anderen die voor het eerst met dit onderwerp te maken krijgen ook heel erg geinteresseerd zal zijn en wat bewuster en kritischer gaat kijken naar hoe we het nu doen.

Brok voeren is geen onwil of desinteresse, soms moet je ook even wakker worden of bewust nadenken, het gaat allemaal op zo'n automatische piloot dat je daar soms niet eens bij stil staat tot je op de feiten word gedrukt en denkt, wacht eens even, waarom heb ik dat zelf nou nooit bedacht.
#3145456
"hoe het hondenlichaam werkt, welke soorten voeding er zijn en wat het meest overeenkomt met de hond zijn behoeftes."

Beknopte antwoorden op deze vragen kun je ook vinden in de folder van Voerwijzer: http://www.voerwijzer.com/folder-gezonde-hondenvoeding. Met een korte folder heb je meer kans dat ze de moeite nemen om het te lezen, maar als er al interesse is zou een uitgebreidere tekst meer kunnen 'opleveren'. Misschien heb je ook iets aan de teksten onder de Start Hier: http://www.voerwijzer.com/waarom-gezonde-hondenvoeding

Ik ben erg benieuwd naar jouw stuk, plaats je die hier als ie af is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door