Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3143498
Dit jaar hebben we de voortuin aangepakt en niet gehinderd door enige kennis heb ik hem vol gegooid met planten. Met een heerlijk kleurrijk geheel als gevolg en ik geniet er ook helemaal van!

Ik ben ook wel zo slim geweest om diverse vaste planten te kopen.  Alles is er tussen half april en vandaag in gezet. Alleen niet alles staat even handig. Dus ik wil een en ander gaan verplaatsen. Wanneer kan ik dat het beste doen? Voor de winter of er na? Het meeste bloeit nu, dus nu lijkt me in ieder geval niet handig. Ik heb wel redelijk een idee hoe ik het nu zou willen hebben, dus ik zou het het liefste in 1 keer reorganiseren.
Door Anneloog
#3143499
Heesters en struikgewassen kan je vaak als ze net in rust zijn in het najaar ( oktober/november) verplaatsen, andere vaste planten is beste in voorjaar te doen voor ze beginnen uit te lopen dus rond maart/april  wel even dan eventueel grondvorst in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3143500
Anneloog schreef: Heesters en struikgewassen kan je vaak als ze net in rust zijn in het najaar ( oktober/november) verplaatsen, andere vaste planten is beste in voorjaar te doen voor ze beginnen uit te lopen dus rond maart/april  wel even dan eventueel grondvorst in de gaten houden.
Merci!

En stel dat we een hele koude winter hebben (het kan  ::) :biggrin2:), dan zsm na de vorst?
Door Anneloog
#3143502
Ja het kan zeker ook na de ijsheiligen mocht het een lange harde winter zijn maar dan dagelijks bij wateren en het geeft je dan wel de kans eventueel ook goed bij temesten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3143503
Helemaal top! Dank je wel!

Ik ga eerdaags even wat overzichtfoto's maken en dan bedenken welke vaste planten waarheen gaan. Nu staat bijvoorbeeld ijzerhard in het smalle stuk naast het pad, dus dat komt half over het pad heen. Terwijl in de hoek alleen maar een paar kleine 1 jarigen verloren staan. Niet handig!
Gebruikersavatar
Door pike
#3143508
Beste tijd om te planten en verplanten is september. En mocht het in september toevallig nog hoogzomer zijn (zoals bijvoorbeeld verleden jaar het geval was) dan kan je beter wachten tot oktober. Dan kunnen ze zich gedurende het winterhalfjaar goed settelen en wortelen en lopen ze in het voorjaar netjes uit. Verplant je ze in het voorjaar krijgen ze een terugslag en lopen ze pas veel later uit. Herfstbloeiers kan je wel nog goed in het voorjaar verplanten. Tijdens vorstperiodes moet je niet verplanten.

Je hebt het over ijzerhard. Welke ijzerhard bedoel je? De hoge Verbena bonariensis bijvoorbeeld (super vlinderplant) verdraagt maar een paar graden vorst maar slaat wel heel erg goed op uit zaad. Moeten die zaadjes wel op een zonnig plekje vallen (waar de bodem dus al vroeg in het jaar opwarmt) anders kiemen de zaadjes te laat in het jaar om nog tot bloeiende planten te komen.

Van ijsheiligen heb ik me (wat vaste planten betreft) nog nooit wat aangetrokken, alleen met eenjarigen moet je oppassen die leggen bij wijze van spreken al het loodje als je het woordje vorst alleen maar uitspreekt. Maar goed, eenjarigen koop je dus elk jaar opnieuw (of je zaait en trekt ze zelf op).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3143509
pike schreef: Beste tijd om te planten en verplanten is september. En mocht het in september toevallig nog hoogzomer zijn (zoals bijvoorbeeld verleden jaar het geval was) dan kan je beter wachten tot oktober. Dan kunnen ze zich gedurende het winterhalfjaar goed settelen en wortelen en lopen ze in het voorjaar netjes uit. Verplant je ze in het voorjaar krijgen ze een terugslag en lopen ze pas veel later uit. Herfstbloeiers kan je wel nog goed in het voorjaar verplanten. Tijdens vorstperiodes moet je niet verplanten.

Je hebt het over ijzerhard. Welke ijzerhard bedoel je? De hoge Verbena bonariensis bijvoorbeeld (super vlinderplant) verdraagt maar een paar graden vorst maar slaat wel heel erg goed op uit zaad. Moeten die zaadjes wel op een zonnig plekje vallen (waar de bodem dus al vroeg in het jaar opwarmt) anders kiemen de zaadjes te laat in het jaar om nog tot bloeiende planten te komen.

Van ijsheiligen heb ik me (wat vaste planten betreft) nog nooit wat aangetrokken, alleen met eenjarigen moet je oppassen die leggen bij wijze van spreken al het loodje als je het woordje vorst alleen maar uitspreekt. Maar goed, eenjarigen koop je dus elk jaar opnieuw (of je zaait en trekt ze zelf op).
Je stelt wel moeilijke vragen  :biggrin2:. Ik heb geen idee! Maar op het kaartje stond dat ie winterhard was. Ik kan morgenmiddag wel even foto's maken van wat ik allemaal heb staan.

Alleen nu heb ik 1 die voorjaar zegt en 1 die september zegt.
Door zurca
#3143511
Om precies dezelfde reden als jij heb ik afgelopen herfst een aantal vaste planten een ander plekje in de tuin gegeven ;)
Alle plantjes zijn in het voorjaar weer netjes uitgelopen.

Mijn vader, hovenier geweest en werkt nu bij de buitendienst van de gemeente, had mij gezegt dat het najaar de beste tijd is om vaste planten te verpoten :)
Door Anneloog
#3143512
alles hangt af van het weer  ik heb afgelopen jaren niks in september willen verplanten ivm het weer en dus gedaan in oktober en wat sterke heesters zelfs in november nog, maar zo zijn er ook planten die ik bewust alleen in vroege voorjaar verplant ivm kans dat na verplanten vorst als nog schade geeft.
Door Anneloog
#3143515
hier in najaar ook een paar planten op nominatie staan tot verplanten zoals 3 wisteria's  ( roze regens geen blauwe) en wat aalbessen die ik dan ook direct goed kan terug snoeien. Ook wil ik wat varens verwijderen  en daar wat nieuws voor terug en ik verwijder dus in najaar maar zet iets nieuws er pas in voor jaar neer zodat ik kan zien dat ik alles goed heb weg gekregen.
Door zurca
#3143521
Anneloog schreef: Maar mijn grote buddleja davidii ( vlinderstruik) snoei ik pas in het voorjaar dit ivm voorkomen van vorst schade door invriezen van de snoei wonden etc ;)
Ja maar dat is snoeien....en daar gelden andere "regels" voor ;)
De vlinderstruik gaat hier ook pas in het voorjaar kort, tot bijna boven de grond. Vind dat altijd zo verbazend hoe zo'n struik dan in zo'n korte tijd weer zo groot kan worden.
Door Borke
#3143525
Medio september is de mooiste tijd in mijn ervaring.
Na het verplaatsen dagelijks water geven gedurende de eerste maand zeker.
Het najaar is vochtiger dan het voorjaar en dan slaan dingen makkelijker aan.

Maar wij hebben ook hoog zomer wel dingen verplant, volgens de boekjes een echte no-no en het ging prima.

Het geheim zit hem echt in goede potaarde in de plantgaten doen, aarde die vocht goed vasthoudt (en dus voor bloembakken is) en veel aangieten.
Door spikkel
#3143539
Veel vaste planten plant en verplant je in het najaar, september, oktober. Een aantal vaste planten kun je beste in het voorjaar verplanten, vooral als je nog hele jonge planten hebt. Herfstanemonen, verbena en echinacea kun je beter in het voorjaar verplanten. Ze kunnen niet tegen te vochtig weer in de late herfst of vroege winter. Ze zijn dan vaak nog niet genoeg winterhard, of de wortels gaan dan rotten door het vocht.

Het 1 en ander hangt ook af van waar je woont. Limburg of het Noorden maakt veel verschil.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door