Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door SabenJin
#313940
Ik lees her en der dat er mensen zijn die hun hond(en) botten geven. Zijn dit gewoon die botten die je in de dierenwinkel koopt of haal je die bijvoorbeeld bij de slager?? Ik weet van beide nooit wat ik nu moet hebben.
Ook vind ik het splinteren een erg eng idee. Meestal krijgt Jin gewoon van die runderhuidbotten waar ze eigenlijk al niet meer naar taait.

Ik heb haar eens een keer een bot gegeven die ik bij de dierenwinkel had gekocht. Deze was best groot en bruin en zat vacuum verpakt. Ik moest een keer wat langer van huis vandaar...... Ze is echter een paar dagen aan de diarree geweest en begon 1x heel hard te joelen bij het poepen, waarschijnlijk toch door harde stukken die er nog in zaten ofzo....

Ik weet niet of ik hier goed zit om de vraag te stellen of dat het al eens besproken is, maar ik ben dus benieuwd wat ik eens zou kunnen proberen voor variatie en wat goed is voor haar tanden en waar je het kan halen.
Door Lizzy
#313946
In deze link heb ik een document geschreven waar je meer informatie vindt over het eten van botten:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

We hebben het hier dus over botten die we bij de slager, Islamitische slager, verkooppunten van versvleesvoedingen, etc. halen. Dit zijn rauwe en geschikte botten! Wat een bot geschikt maakt of niet, dat kun je dus in de link lezen.

Goed, het zijn dus zeker niet de botten die je bij de dierenwinkel kunt kopen. Daar verkopen ze gerookte 'krengen' en andere gorigheid. Botten die verhit zijn geweest zijn gevaarlijk. Gerookte botten zijn sowieso niet gezond. En, honden die nooit botten eten, honden die brokken eten, honden die het nog niet gewend zijn: die moet je sowieso nooit zomaar een heel bot op laten eten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet begrijp dat ze dit soort botten mogen verkopen in dierenwinkels.... Helaas heb jij zelf dus ook slechte ervaringen ermee. Maar ik zal je zeggen: het is bij jouw arme hond nog relatief goed afgelopen!
Gebruikersavatar
Door chooky
#313947
botten die we geven zijn allemaal rauw.
Die haal je dus inderdaad bij slagers (meeste succes vaak bij een islamitische slager).
de botten in de dsz, zijn gerookt, en dus verhit geweest.
het gevaar van (eetbare) verhitte botten, is dat ze snel splinteren (niet geven dus).

De eetbare botten die wij geven komen af van jonge dieren en zijn de niet-dragende-delen, dwz geen poten, maar bijv. nekken, ribben, staart. Hierfbij dus ook letten op leeftijd van dier, een schaap heeft veel 'hardere' botten dan een lam.

Als je begint met het geven van botten zijn kippe- of eendenekken het meest geschikt. Die kan je ook nog even platslaan om het nog makkelijker te maken.
Door SabenJin
#313960
Wat ik al niet over heb voor dat meissie van me hahaha.

Ik heb die man in de dsz nog zo gevraagd naar splinters e.d. maar kon geen kwaad. Dat was toen dus echt 1x en nooit weer, vandaar alsmaar die runderhuidbotten, maar Jin kijkt er niet meer naar om, is te gewoon denk ik. Nou ik moet vanmiddag boodschappen doen dus ga ook maar is langs de slager. Ik zelf eet eigenlijk nooit echt vlees dus is er ook nooit wat over dus kan ik het maar beter speciaal voor haar inkopen, dat verwende ding hahaha ;)
Gebruikersavatar
Door chooky
#313968
Mijn honden zsijn ook uitgekeken op gedroogde huid. Ik heb hier ook vaker gehoord dat ook de gedroogde huid voor problemen kan zorgen. In ieder geval niet geven als ze alleen zijn.
Het ennige wat in gedroogde vorm hier nog naar binnen wordt gewerkt is pens, spiervlees (soms), lever, hart.

Als je bij de slager bent kun je vragen om snijlingen/afsnijdsels (is vlees wat over is na het letjes in lapjes snijden van het vlees.). Of je moet graag een lap willen. Maar ik zou in ieder geval geen varkensvlees nemen. En als botten kun je missschien kippekarkasjes, kippenekken, kippevleugels krijgen.
Door SabenJin
#313980
chooky schreef: Mijn honden zsijn ook uitgekeken op gedroogde huid. Ik heb hier ook vaker gehoord dat ook de gedroogde huid voor problemen kan zorgen. In ieder geval niet geven als ze alleen zijn.
Het ennige wat in gedroogde vorm hier nog naar binnen wordt gewerkt is pens, spiervlees (soms), lever, hart.

Als je bij de slager bent kun je vragen om snijlingen/afsnijdsels (is vlees wat over is na het letjes in lapjes snijden van het vlees.). Of je moet graag een lap willen. Maar ik zou in ieder geval geen varkensvlees nemen. En als botten kun je missschien kippekarkasjes, kippenekken, kippevleugels krijgen.
En zoals die kippenvleugels zijn die niet gevaarlijk, de botten althans?

Hoevaak per dag/per week mag je eigenlijk van die botten geven?
Ik kan dus gewono bij de slager binnenstappen en vragen naar resten zoals: kippekarkasjes en kippenekken en anders gewoon vragen naar kippevleugels.
Laatst gewijzigd door SabenJin op di 03 mei 2005, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SabenJin
#314105
nou ben ik net weer naar die dsz geweest en extra gekeken hoe dat bot heette wat ik toen een keer had gegeven. Het was iets van hydobot of hydrobot, het eindigde in ieder geval op bot en er zat een y in hahaha duidelijk? ;)
Door Lizzy
#314107
SabenJin schreef: En zoals die kippenvleugels zijn die niet gevaarlijk, de botten althans?
Nee, rauwe kippenbotten zijn niet gevaarlijk. Maar misschien vind je het prettiger om nog langzamer te beginnen met kippennekken. Deze kun je vaak bij Islamitische slagers kopen en soms bij poeliers.
Hoevaak per dag/per week mag je eigenlijk van die botten geven?
Dat hangt van een paar dingen af. Als je zelf versvlees geeft en je wil wat grotere botten (ter recreatie) geven bedoel je? In dat geval zou ik zeggen: 1 a 2 keer per week. Maar wil je zelf wat dagen gaan zelf samenstellen, dan zou je op beider dagen iets met bot kunnen geven.
Ik kan dus gewono bij de slager binnenstappen en vragen naar resten zoals: kippekarkasjes en kippenekken en anders gewoon vragen naar kippevleugels.
Je kunt voor kippennekken dus het beste een Islamitische slager of poelier binnen stappen. Voor kippenvleugels kun je het beste naar een poelier of Islamtische slager of supermarkt gaan. Als je kippenvleugels gaat geven, zorg dan wel dat je deze de eerste keren goed inknipt of met een hamertje plet (de botjes). En laat jouw hond de eerste keer zo vleugel uit de hand eten. Mooie foto's hoe je een hond botten leert eten zie je hier: http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm en let dan vooral op Tous.

Voor de wat meer gevorderde botten (lamsribben, kalfswervels, etc) kun je het beste naar een Islamtische slager gaan, de adresjes op Barfplaats afstruinen of bij versvleesverkooppunten/fabrikanten na vragen (in de categorie vraag & aanbod). Zo hebben ze bij Carnibest bijv. een groot assortiment met allerlei soorten geschikte botten. Van eendennekken tot kippennekken en karkassen tot lamsbotten en kalfsbotten. Bij Bibi verkopen ze soms weer kalfswervels.
Door SabenJin
#314194
Lupa schreef: nylon bot.
zo nep al maar kan
Nee joh, als ze die op had gegeten was het helemaal niet goed geweest, het zat ook vacuum verpakt.
Door boerboel abel
#314224
Ai, ai ai ... - wat doen wij het, in onze onwetendheid, enorrem fout ...

Onze 2 hondjes (boerboels) hebben al enkele malen zo'n dsz-bot (gerookt, naar het lijkt koeie-poten) gekregen, en blijkbaar hebben we mazzel gehad, zoveel dat er fout kon gaan.
Hoe ernstig is het ? - het poepen gaat prima. Enkele oudere botten waar geen vlees meer aan zat, enkel nog 'n beetje merg er in staan hen constant ter beschikking en af & toe knagen ze d'r wat aan - en dat splintert 't wel 'ns wat - ze willen immers bij het merg komen!
De jongste botten krijgen ze inderdaad kort tot hun beschikking, en dan gaat 't weer in de vriezer. Het schijnt dat er anders wat maden in gaan kruipen - Abel en Lucy boeit dat niet echt ...

Voor foto's van boerboel Abel en Lucy, zie http://members.lycos.nl/boerboelabel/ .
Door SabenJin
#314293
Audrina schreef: Dynobot? Zoiets: Afbeelding

:-X
Ja dat was hem, alleen wel wat kleiner als op de foto... zie had ik het toch goed met de "y" en "bot" maargoed nooit weer dus!!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door