Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pippie
#313489
Morgen krijg ik een herderpupje van 16 weken in de opvang. Ze komt uit Spanje en heeft daar in haar korte leventje de meest slechte voeding gegeten wat er maar is en onregelmatig. Zou ik haar meteen op barf zetten of toch eerst maar voorzichtig beginnen met kvv.
Addy
Door Lizzy
#313500
pippie schreef: Morgen krijg ik een herderpupje van 16 weken in de opvang. Ze komt uit Spanje en heeft daar in haar korte leventje de meest slechte voeding gegeten wat er maar is en onregelmatig. Zou ik haar meteen op barf zetten of toch eerst maar voorzichtig beginnen met kvv.
Addy
Ik zou zelf direct zelf gaan samenstellen omdat ik geen reden zie om eerst kvv te geven (tenzij je liever eerst gemalen voer geeft).

Maareuhh, ik wil toch even mijn bewondering voor je uitspreken. Dat je haar opvangt. Een vette pluim voor jou!
Door pippie
#313505
Ik dacht zelf ook meer aan meteen barf en ik denk niet eens met al de troep die ze gegeten heeft dat ik me nog moet vermoeien met kippenekjes te pletten ::)
Normalerwijze geef je een pupje meerdere malen per dag maar dat is zij helemaal niet gewend, moet het maar even heel erg rustig opbouwen met haar
Door rees
#313508
Toen wij onze eerste bulle dame kregen was ze ruim een jaar en had nog nooit normaal te eten gehad was alleen brood en water gewend.

Dus ze was zwaar verwaarloost en uit gehongerd en woog nog geen 12 kilo toen we haar wogen .

En had net een nest gehad van 7 pups dus was ook uitgeput .

Ben toen begonnen met 4 x per dag een plak rodi compleet omdat haar maag moest wennen aan normaal eten

En af en toe wat kip nekken of een stukje file
En daarna gelijk met beetjes over gegaan op barf maar voordat ze het door had waren we zeker 3 mnd verder .
Succes er mee :)
Laatst gewijzigd door rees op ma 02 mei 2005, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#313509
Ik zou wel extra voorzichtig zijn met botten...als dit puppie voornamelijk op resten vuilnis, oud brood of iets dergelijks heeft geleefd, krijgt hij ongetwijfeld problemen met botten.

Herders zijn notoir om hun gevoelige maag-darmstelsel, helemaal als ze in een stressie periode zitten.
Met alle respect voor Lizzy (!), maar bij een Herder-pup zou ik zelf beginnen met een lichte kvv, bijvoorbeeld Kip-rijst, of Cb light oid.....

Aan de andere kant, kan ze natuurlijk ook inmiddels een maag van beton hebben ontwikkeld hoor, dat zie je dus bij Tunja heel duidelijk. Maar voor de zekerheid..... :)

Heel veel succes en alvast een dikke knuf voor 't meissie!! (en als je een keertje oppas zoekt..... :P)
Door Lizzy
#313513
Je kunt met barf toch ook prima heel rustig aan beginnen? Nog wel rustiger zelfs! Je kunt bijv. alleen beginnen met wat pens en daar wat gemalen eierschaalpoeder overheen. Om eens te kijken hoe dat gaat. Je hoeft toch niet direct met allerlei botten te beginnen? En die botten kun je toch ook eerst malen of goed pletten? En afhankelijk van hoe het gaat, voeg je steeds meer toe.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 02 mei 2005, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pippie
#313515
Ik denk dat ik voor de eerste paar dagen maar even wat duck geef en dan toch de nekjes maar plet en even kijken hoe ze het doet qua ontlasting. Binnen een week hoop ik dan haar op de totale barf te hebben. Eigenlijk ben ik met de rest van de honden ook met Duck begonnen en binnen een week op totale barf overgestapt
Addy
Laatst gewijzigd door pippie op ma 02 mei 2005, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#313517
pippie schreef: Ik denk dat ik voor de eerste paar dagen maar even wat duck geef en dan toch de nekjes maar plet en even kijken hoe ze het doet qua ontlasting. Binnen een week hoop ik dan haar op de totale barf te hebben. Eigenlijk ben ik met de rest van de honden ook met Duck begonnen en binnen een week op totale barf overgestapt
Addy
Nou ja, dat kan natuurlijk ook prima. Je zou zelfs de Duck nog even kunnen overgieten met gekookt water. Lekker wat probiotica erbij.... Nou ja, dat gaat helemaal goed komen met die kleine!
Door rees
#313638
pippie schreef: Ik ben de noodopvang en in sommige gevallen is dat vreselijk leuk ;D ;D ;D
En heel dankbaar denk ik :)
Door pippie
#313894
Lizzy schreef: Je kunt met barf toch ook prima heel rustig aan beginnen? Nog wel rustiger zelfs! Je kunt bijv. alleen beginnen met wat pens en daar wat gemalen eierschaalpoeder overheen. Om eens te kijken hoe dat gaat. Je hoeft toch niet direct met allerlei botten te beginnen? En die botten kun je toch ook eerst malen of goed pletten? En afhankelijk van hoe het gaat, voeg je steeds meer toe.
Misschien wel een domme vraag, waarom niet een heel eitje, effe breken en over de pens heen ? Ik heb voor vandaag toch maar pens en als toetje wat kalfsbotjes maar dan het kraakbeengedeelte dus niet hard, erg zacht
Door Lizzy
#313897
pippie schreef: Misschien wel een domme vraag, waarom niet een heel eitje, effe breken en over de pens heen ? Ik heb voor vandaag toch maar pens en als toetje wat kalfsbotjes maar dan het kraakbeengedeelte dus niet hard, erg zacht
Nee hoor, geen domme vraag! Pens bevat fosfor en zelfs een redelijke hoeveelheid calcium. Als je er een beetje eierschaalpoeder bij gooit, dan is het prima in balans (stel dat je dit dus een aantal dagen zou willen voeren om langzaam op te bouwen - ik bedoel, normaal let ik niet echt op dit soort balans omdat je dan veel uitgebreider voert). Een eitje bestaat ook weer uit veel fosfor en weinig calcium. Met schil is het eitje weer prima in balans. Voer je dus pens + een eitje met schil, dan zit daar dus meer fosfor in als calcium want het schil van het eitje geeft balans aan het eitje en is niet voldoende om balans te geven aan ook nog eens de pens. Daarvoor is het te weinig schil, zeg maar.

Nogmaals, ik zou me hier normaal nooit druk om maken hoor. Alleen als je een paar dagen vlees zonder bot zou voeren. Dan zou ik er dus zelf eierschaalpoeder bij doen. Totdat de hond er aan toe is om botjes te eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door