Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3131444
Dat het lastig is lepto aan te tonen en dat dit bij gevaccineerde honden nog lastiger is? En dat stadium van de ziekte bepaald welke test je moet doen? Dat da duidelijk ten onrechte stellen dat je hond geen lepto kan krijgen als die de injectie lepto heeft gehad?

Wat haal jij eruit?
#3131467
Wat er staat is eigenlijk het volgende:
Met de standaard analyse methode is het moeilijk de verschillen aan te tonen tussen de biomarkers van immuniteit en de ziekte Leptose wanneer deze ziekte in de beginfase is. Daarvoor hebben ze een ELISA (eiwit analyse test, wordt ook gebruikt voor jullie titer bepaling) ontwikkeld die dat op basis van serologie wel zou moeten kunnen. Hun resultaten laten zien dat 1 maand na vaccinatie het signaal van deze marker (een antilichaam) laag genoeg is om te onderscheiden met de antilichamen die vrijkomen wanneer de hond echt ziek is.
Verder staat er heel duidelijk dat er 20 varianten zijn waar de hond maar 2 van toegediend krijgt.
Daarmee konden ze van een paar honden extra zeggen dat ze Lepto hebben waarbij de normale test dat niet volledig kon bewijzen maar de symptomen er wel op leken. De test is in 95-96% accuraat op de gemeten groepsgrote.
Het gaat niet over wel of niet vaccineren zover ik eruit kan opmaken, alleen dat vaccinatie de signalen kan verstoren waardoor een vals positief resultaat voor lepto kan geven.
#3131524
Ja OK, dat is wat ik er ook uit haal. Maar ik haal er ook uit dat dierenartsen inderdaad onterecht veronderstellen dat een gevaccineerde hond geen Lepto kan krijgen. Helemaal up-to-date is het artikel niet want het vaccin bevat nu 4 serovars.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door