Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie
#312857
Ik heb nog een vraagje.

Ik hoor dat als je vit.c geeft de hond op den duur stopt met zelf aan maken.
Dus neem ik aan als je er eenmaal mee begint je t voor de rest van zijn leven moet doen.
Zitten er aan teveel vit c nog andere nadelige gevolgen ?
Want ik hoor ook dat een teveel vanzelf weer uitgescheden word.

Wat is nu waarheid ?
Door Lizzy
#312887
Tja. Wie zal het zeggen.... Dat verhaal dat de aanmaak van vitamine C stopt wanneer je vitamine C toe dient, dat komt van Mogens Eliasen. En als ik het verhaal lees, dan vind ik het wel logisch. Ik heb geen iee of de aanmaak weer op gang komt wanneer je de toediening stopt. Ik zelf zou het risico niet nemen vitamine C te supplementeren. Je kunt natuurlijk ook je hond op een natuurlijke manier vitamine C geven. Door hem fruit en groente te laten eten.

Meer nadelen van vitamine C ken ik niet, maar deze bovenstaande vind ik zelf dus nadelig genoeg.
Door Aura
#313114
Ik weet wel dat mensen ook teveel vitamine C kunnen binnenkrijgen. Het wordt inderdaad gewoon weer afgevoerd, maar daardoor wordt je urine zuurder (vitamine C=ascorbinezuur, dus het zal wel vrij zuur zijn), en daardoor ook je nieren. Daardoor gaat er kalk neerslaan in je nieren.... of iets dergelijks. In ieder geval kunnen mensen last krijgen van nierstenen door teveel vitamine C.
Ik denk niet dat het gebeurt als je alleen veel fruit eet, maar wel als je chronisch vitamine C-tabletten slikt.

Hoe het met honden zit weet ik niet, maar het lijkt me wel vergelijkbaar....
Door Lizzy
#313395
Een Dalmaat zou ik zeker geen vitamine C van het type ascorbinezuur geven. De urine van de Dalmaat mag niet te zuur worden, dan kan hij namelijk uraatstenen ontwikkelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door