Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#312817
ik heb een stuk geit gekocht, bestaat uit nek, schouderblad, klein stukje poot, ribben en ruggewervel.
denk ik tenminste dat het dit allemaal is.
wat kun je nu geven, ik zelf vinv het vrij hard en kan er met mes niet doorheen komen.
de poten met schouderblad apart eraf gehakt.
stukken rib met vlees ook.
en de nek en ruggewervels ook apart.

de pups hebben de ribben met vlees al gehad.
minx heeft nu schouderblad met stuk poot.
essie het gedeelte met nek en wervels.
mogen ze t allemaal helemaal op eten of is er iets wat ik af moet pakken?

is geit altijd zo hard?
Door Helen
#312820
danielle1980 schreef: ik heb een stuk geit gekocht, bestaat uit nek, schouderblad, klein stukje poot, ribben en ruggewervel.
denk ik tenminste dat het dit allemaal is.
wat kun je nu geven, ik zelf vinv het vrij hard en kan er met mes niet doorheen komen.
de poten met schouderblad apart eraf gehakt.
stukken rib met vlees ook.
en de nek en ruggewervels ook apart.

de pups hebben de ribben met vlees al gehad.
minx heeft nu schouderblad met stuk poot.
essie het gedeelte met nek en wervels.
mogen ze t allemaal helemaal op eten of is er iets wat ik af moet pakken?

is geit altijd zo hard?
Tja, je weet het waarschijnlijk nog wel he...Dergelijk harde geitenbotten hebben Kuma bijna haar leven gekost....
Door danielle1980
#312821
Helen schreef: Tja, je weet het waarschijnlijk nog wel he...Dergelijk harde geitenbotten hebben Kuma bijna haar leven gekost....
ja vandaar dat ik zo voorzichtig ben en t toch maar even vraag.
essie is geen probleem die verbrijzelt alles, maar minx en de pups :-\
Door Helen
#312831
Tja, ik ben heel voorzichtig geworden en harde botten krijgen ze hier niet meer.
Door 202spots
#312837
danielle1980 schreef: wat kun je nu geven, ik zelf vinv het vrij hard en kan er met mes niet doorheen komen.
Je kan 'n bot toch niet met 'n mes snijden ???
Daar moet je 'n goeie knipschaar,(voor ribben en kleinere botten) of zaag of bijl voor gebruiken.
de pups hebben de ribben met vlees al gehad.
minx heeft nu schouderblad met stuk poot.
essie het gedeelte met nek en wervels.
mogen ze t allemaal helemaal op eten of is er iets wat ik af moet pakken?
Wanneer de schouderblad is gegeten,en de vlees of vel van de poot is getrokken, dan zou ik in ieder geval de poot weg halen voordat ze op de bot gaat kluiven.
is geit altijd zo hard?
ligt er aan welk bot je bedoeld en hoe oud of de geit is
Door danielle1980
#313033
202spots schreef: Je kan 'n bot toch niet met 'n mes snijden ???
Daar moet je 'n goeie knipschaar,(voor ribben en kleinere botten) of zaag of bijl voor gebruiken.Wanneer de schouderblad is gegeten,en de vlees of vel van de poot is getrokken, dan zou ik in ieder geval de poot weg halen voordat ze op de bot gaat kluiven.ligt er aan welk bot je bedoeld en hoe oud of de geit is
het is speciaal (hak)mes voor botten en vlees enz, geen flauw idee hoe t heet :-[ :-\

ik heb essie het allemaal op laten eten,
bij minx heb ik het gedeelte van de poot weggehaald en het vlees dat er nog aan zat maar eraf geknipt.

al het bot was trouwens heel hard, al lijken de honden er absoluut geen moeite mee te hebben. ::)

waarom mogen ze ookal weer geen dragende botten, ze kunnen het wel kapot bijten namelijk ??? :-[ :-\
Door 202spots
#313036
danielle1980 schreef: het is speciaal (hak)mes voor botten en vlees enz, geen flauw idee hoe t heet :-[ :-\
Ja,dan weet ik 't helemaal niet :-\
waarom mogen ze ookal weer geen dragende botten, ze kunnen het wel kapot bijten namelijk ??? :-[ :-\
Ze kunnen hun tanden OOK met 'n hard bot kapot bijten of vlugger laten slijten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#313061
Ik heb hier geitenribben die ik met het hakbijltje met gemak doorsla maar ik heb ook ribben met een dikker verbindingsstuk die ik met de handzaag moet zagen, toch gaat dit nog steeds door voor zacht bot.
Door bakker vleeshandel
#313094
hallo,

tussen de ribben door snij je gemakkelijk met een keuken mes maar wervels dat is wat moeilijker helemaal als je nie bekent ben met hoe het tussen de wervels loopt
je kan dat beter aan een slager of iemand die het vaker doet laten doen want de meeste eindigen op de eerste hulp
met aanschaf van een hakbijl haal die bij een groothandel in slagerij gereedschap niet bijv de aldi want na 2 wervels zijn die vaak krom
Door K@rin
#313113
Ik snap eigenlijk niet waarom je dit vraagt NADAT je het al aan de honden hebt gegeven ........... ::) ::)
Door danielle1980
#313118
Karin & Pyrs schreef: Ik snap eigenlijk niet waarom je dit vraagt NADAT je het al aan de honden hebt gegeven ........... ::) ::)
ze hadden t op dat moment, zo snel kauwen ze dus ook weer niet.
ze nemen er echt de tijd voor.
na dory dr advies heb ik dus bot van minx afgepakt ;)
Door ikke
#313194
Vind zelf de geitenribben nogal gevaarlijk.
Ik heb de vorige week 's-avonds tegen een uur of zes geitenborststuk gegeven.
De volgende morgen kreeg hij van de baas wat broodkorsten (vind hij altijd lekker) en heeft tegen een uur of 10 alles weer uitgekotst.
Er zaten hele lange scherpe botsplinters in van de geitenborsstuk.
Het leken wel naalden.
Hier dus geen geitenribben meer.
Door ikke
#313326
Ik begrijp het dus ook niet.
Onze hond krijgt altijd ribben etc en kauwd altijd goed.
Na dit voorval en het verhaal van Helen en Kuma in m'n achterhoofd durf ik geen geitenborststuk meer te geven.
Wat eruit kwam waren echt geen kleine stukjes maar hele scherpe splinters.
Misschien ben ik nu wel te bang geworden maar toch. geen geitenborststuk meer.
Door danielle1980
#313375
tja essie heeft dus vandaag gekotst, bot stukken en niet klein ook.(echt stukken bot, terwijl ze toch echt super goed kauwt :()
het kan alleen maar van de geit zijn :( :-\
want ze heeft verder alleen cb gehad.
ikzelf vind het niet zo heel erg, want het kwam er gewoon weer uit, maar mn moeder is er niet echt blij mee.
weet niet of we nog geit gaan geven, blijf denk voortaan bij de lam en zoek iets anders dan geit. :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door