Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door catwoman
#312031
Ik zit met een probleem, ben bijna in staat om zoe van 2jaar weer brokjes te gaan geven :-[ Ze eet al ongeveer een maand kvv, eerst was dat prins en sinds 2 weken krijgt zij carnibest, ik geef haar dat 3 keer per dag dus kleine beetjes maar ze spuugt het naar ongeveer een half uur alles uit. Dit doet ze nou al een dag of 3 en weet niet meer wat te doen. Ze is absoluut niet ziek want na het spugen wil ze gelijk weer eten ::) Weten jullie raad???
Door Lizzy
#312034
Spuugde ze de Prins ook weer uit?

Heb je al geprobeerd om er gekookt water overheen te gooien? Of een ander smaakje CB te geven? En geef je probiotica?

(mocht je echt van KVV af willen door deze problemen, geef dan tenminste een goed blikvoer ipv brokken! Brokken verzieken echt pikaal de nieren van katten).
Door catwoman
#312036
Nee met prins had ze er geen last van en ik heb verschillende merken cb gegeven, lam-mix en vleesmix, en natuur eet ze niet, maar als ik haar blikvoer ga geven dan stinkt ze haar bak uit :P. Maar tegenwoordig zitten er in brokjes toch iets waardoor ze geen last meer krijgen van haar nieren?? En wat is probiotica en waar kan ik dat halen??
Door An
#312052
Oh ik ben niet alleen ;) Hier ook telkens ellende met carnibest. Gewoon een ander merk proberen joh of zelf gaan samenstellen, dat is nog veel goedkoper ook want ik vind kvv voor katten eerlijk gzegd schandalig duur.
Door Lizzy
#312118
catwoman schreef: Nee met prins had ze er geen last van en ik heb verschillende merken cb gegeven, lam-mix en vleesmix, en natuur eet ze niet, maar als ik haar blikvoer ga geven dan stinkt ze haar bak uit :P. Maar tegenwoordig zitten er in brokjes toch iets waardoor ze geen last meer krijgen van haar nieren?? En wat is probiotica en waar kan ik dat halen??
Waarom ga je dan niet lekker terug op Prins? Of ga inderdaad zelf samenstellen!! Helemaal niet moeilijk en leuk om te doen!
Door Borke
#312152
Ik zou even anti-haarbalpasta halen bij de dierenarts, wellicht is dat het wat haar dwars zit?

Geef je het eten direct uit de koelkast, dat kan ook een reden zijn?

Ik zou inderdaad even terug naar Prins gaan als het zo blijft.
Door Rosita
#312378
catwoman schreef: Nee met prins had ze er geen last van en ik heb verschillende merken cb gegeven, lam-mix en vleesmix, en natuur eet ze niet, maar als ik haar blikvoer ga geven dan stinkt ze haar bak uit :P. Maar tegenwoordig zitten er in brokjes toch iets waardoor ze geen last meer krijgen van haar nieren?? En wat is probiotica en waar kan ik dat halen??
Gewoon weer lekker Prins geven als dat wel goed ging ;). Het probleem met brokken is dat er o.a. veel te weinig vocht in zit. Anders dan honden en mensen hebben katten een slecht ontwikkeld gevoel voor dorst (na een droge hap gaan ze dus niet als gekken drinken). Voor het verschil in vocht tussen blik/kvv en brokken (wat iets van 50-60% is) wordt dus niet goed genoeg gecompenseerd. Het gevolg is dat een kat die brokken eet iedere dag 50% minder vocht vocht binnen krijgt dan een kat die blik/kvv eet. De nieren moeten dagelijks dus extra veel concentreren zodat het minimale aan vocht wordt uitgeplast. Op langtermijn kan dit gewoon niet gezond zijn. Vreemd is het dus niet dat nierfalen bij katten doodsoorzaak nr.1 is. Dat "iets" waar je na verwijst is denk ik een verzurende stof die struviet vorming tegen gaat. Dat stofje zit tegenwoordig standaard in de meeste brokken. Daarnaast zit er ook vaak minder magnesium in. Het gevolg is dat het aantal gevallen met struviet gruis is afgenomen (het komt overigens nog wel te vaak voor, want ook het tekort aan vocht vergroot de kans op blaasgruis), maar doordat de boel nu te zuur is en doordat er nu ook te weinig magnesium inzit komen calcuimoxalaat kristallen tegenwoordig weer vaker voor. Zo zie je telkens weer dat de brokkenfabrikant het lang niet zo goed geregeld heeft als Moedertje Natuur.
Door An
#313514
sylvia schreef: Ik vind de katten kvv trouwens ook schandalig duur.
Echt he? Wat is het 4.5 euro de kilo voor een kip variant...zo komt het kattenvoeren bijna duurder uit dan je honden voeren. Heel erg jammer is dat trouwens...dat houdt volgens mij heel wat mensen met katten tegen om eraan te beginnen.
Door Supermax
#313538
Hoi An,
is die 4.50 Euro van de Carnibest of van een ander merk? Want mijn katten staan ook op de Cb (vlees- of natuur) en daar betaal ik 3.90 Euro per kilo voor. Scheelt toch 60 cent....
Inderdaad is het duurder dan de KVV voor de hond, vraag me af en toe wel eens af waarom dat nu is...
Door An
#314511
Supermax schreef: Hoi An,
is die 4.50 Euro van de Carnibest of van een ander merk? Want mijn katten staan ook op de Cb (vlees- of natuur) en daar betaal ik 3.90 Euro per kilo voor. Scheelt toch 60 cent....
Inderdaad is het duurder dan de KVV voor de hond, vraag me af en toe wel eens af waarom dat nu is...
Yup wil ik hier aan Carnibest komen betaal ik dus 4.50 ::)

@Hitam: zo gek duur is spiervlees toch niet? Net nog 20 kilo gekocht aan 1 euro de kilo, ik neem aan de versvleesfabrikanten er nog wel een heel stuk goedkoper aan kunnen komen...en das dan nog schaap waarover ik spreek. Kip is meestal nog een eind goedkoper. een euro of 2 de kilo voor KVV zou ik nog kunnen inkomen, maar prijzen rond de 4 euro vind het echt gortig. Voor 4 euro heb ik hier makkelijk 6 kilo kattenvoer. Voor dat prijsverschil stel ik echt wel zelf samen ;)
Door catwoman
#314522
Hier een verslag van Zoë ;) Ik heb prins maar weer gehaald en wat denken jullie?? mot ze het niet meer :-\ Dan maar een beetje mengen met cb maar nee hoor is ook te min, dus toch maar brokjes gehaald van nutro :'(nou dat ging er in als koek ::) Het enige wat er bij haar in blijft zitten is lamshart van rodi, ik snap er echt niets meer van, o ja ze snoept wel van de restjes cb van Kaya gelukkig gaat dat wel goed, Ik probeer het maar weer eens over een tijdje, gelukkig heb ik tenminste een kat die wel alles lust......voorlopig dan ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#314542
In alle gekookte fabrieksvoer zitten smaak en geurstoffen, als je kat die gewend is te eten dan is vers vaak erg flauw van geur en smaak, er zijn katten die hebben daar geen moeite mee, maar de meeste dus wel, die zijn als het ware verslaafd aan de geur en smaakstof.
Je zou ook nog een bibi katten voer kunnen proberen of de enkelvoudige voeders van duck.
Wat je ook kunt doen is een vleesbouillon maken (rundvlees of rrn kippenbouillon, geen zout toevoegen) je laat het een beetje inkoken zodat het een goeie straffe bouillon is . Hier doe je een beetje van over het verse voer. De bouillon kun je invriezen in ijsblok bakjes . Ook kun je bv iets wat ze wel erg lekker vinden tijdelijk door het verse vlees doen. Of meng er eens een blikje sardines of makreel doorheen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#314788
An schreef: @Hitam: zo gek duur is spiervlees toch niet? Net nog 20 kilo gekocht aan 1 euro de kilo, ik neem aan de versvleesfabrikanten er nog wel een heel stuk goedkoper aan kunnen komen...en das dan nog schaap waarover ik spreek. Kip is meestal nog een eind goedkoper. een euro of 2 de kilo voor KVV zou ik nog kunnen inkomen, maar prijzen rond de 4 euro vind het echt gortig. Voor 4 euro heb ik hier makkelijk 6 kilo kattenvoer. Voor dat prijsverschil stel ik echt wel zelf samen ;)
Ik heb het over vlees dat voor menselijke consumptie geschikt is. Helaas ben je als versvleesvoer fabrikant verplicht omdat te gebruiken, of om het te verhitten.
Laatst gewijzigd door Hitam op wo 04 mei 2005, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door