Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Seppe
#310281
Hallo, ik ben Seppe een reutje van vermoedelijk 2j. Ik heb een tijdje in het asiel geleefd, was gewoon om rijst met pens te eten maar ondertussen ben ik geadopteerd en krijg ik oefeningen in Barf. Zijn er ander honden online die door ervaring mij kunnen helpen zodat ik mn baasje naar de juiste winkel kan trekken. Ik weeg 15kg maar zou liever wat ronder zijn. Heeft iemand een idee of ik het juiste gewicht heb. Plan: Ik krijg 3150 gr voeding per week (1890 vlees/bot, 470 orgaan, 630 g/f en 150 tafelrest) De eerste dagen heb ik geweigerd te eten (dierenhandelaar had mn baasje namelijk aanbevolen te stoppen met rijst en op brokken over te stappen, stel je voor...) later, van den groten honger, at ik dan toch maar met mondjesmaat maar nu met dat heerlijke vers vlees geef ik haar zelfs de kans niet meer om de ander kant van de keuken te laten bereiken. Geeft ze me wel genoeg? (aub zeg nee, mij gelooft ze niet als ik met mijn droevige honde-oogjes naar haar kijk, ook niet als ik met mn tong van mn ene naar mn ander oor ga tegelijkertijd)
#310284
Hai Seppe,

welkom op de Barfplaats. Ben je erg mager, dat je vind dat je wel wat meer mag hebben? De vuistregel is 20 tot 25% van het lichaamsgewicht per dag eten. Dus als jij 15 kilo weegt, mag je zo rond de 300 tot 375 gram per dag eten. Volgens mij komt jouw baasje daar ruim aan (3150/7 = 450 gram per dag).

Maar als je echt te mager bent, moet je gewoon wat meer vragen hoor, want een vuistregel is leuk, maar goed voeren doe je met je "ogen"... ;)

Helaas heb ik geen tips voor adresjes in Antwerpen voor je, maar die komen vast nog wel.
#310295
;D ;D De honden worden wel met de dag slimmer zeg!! Dat zal ik eens misbruiken. Als je nou de hele dag als een stuiterbal in de ronte spring dan mag je ook meer eten!!!! ;) Nooit lekker gaan liggen in huis dus. Veel plezier.
#310321
Hoi Seppe en baasje ;D

Al eens geprobeerd bij slagers in je buurt, islamitische slagers of eventueel aan de Slachthuislaan in Antwerpen?
Aan goede adressen kan ik je verder helaas niet helpen, hopelijk krijg je nog andere tips.
Zelf ben ik (enfin mijn honden) "part-time Barfer". Ik geef meestal kompleet versvlees (Duck) wat ik afwissel met wat zelf samengestelde dingen.
Ik haal dat meestal gewoon in de supermarkt maar probeer zoveel mogelijk de superaanbiedingen in het oog te houden en koop daar dan meteen een aantal kilo van en vries het in. Vlees in snelverkoop neem ik ook dikwijls mee. Geschikte botten hebben ze niet altijd liggen, maar als dat wel zo is ben ik met bijna de hele voorraad weg! ;)
#310339
Binno schreef: Hoi Seppe en baasje ;D

Al eens geprobeerd bij slagers in je buurt, islamitische slagers of eventueel aan de Slachthuislaan in Antwerpen?
Aan goede adressen kan ik je verder helaas niet helpen, hopelijk krijg je nog andere tips.
Ja ben wel aant rondkijken, de islamitische slager keek me een beetje vreemd aan, maar als ik mn beste frans ophaal en met hand en tand kan uitleggen wat ik bedoel moet het wel lukken. Kippenekjes heeft hij niet maar lamsribbetjes zeker wel. Het vlees ben ik gaan halen in de slachthuislaan maar het zijn zakken van 1 kg en er staat geen samenstelling op. Bij de zakken kip merk ik dat er stukjes (kraak)been in zitten (wat overigens geen kwaad kan neem ik aan, alleen weet ik op die manier niet hoeveel bot hij binnenkrijgt). En dit roept bij mij direkt de vraag op of ze er ook orgaanvlees bij mixen...

Wat is overigens het verschil tusen kvv en barf ?

groetjes karen
#310351
Seppe schreef: Ja ben wel aant rondkijken, de islamitische slager keek me een beetje vreemd aan, maar als ik mn beste frans ophaal en met hand en tand kan uitleggen wat ik bedoel moet het wel lukken. Kippenekjes heeft hij niet maar lamsribbetjes zeker wel. Het vlees ben ik gaan halen in de slachthuislaan maar het zijn zakken van 1 kg en er staat geen samenstelling op. Bij de zakken kip merk ik dat er stukjes (kraak)been in zitten (wat overigens geen kwaad kan neem ik aan, alleen weet ik op die manier niet hoeveel bot hij binnenkrijgt). En dit roept bij mij direkt de vraag op of ze er ook orgaanvlees bij mixen...

Wat is overigens het verschil tusen kvv en barf ?

groetjes karen
Hoi Karen, KVV is kant-en-klaar versvlees en dus door een fabrikant gemaakt. Barf is het zelf samenstellen voor je hond.

Hoeveel zou jouw hond moeten wegen trouwens? Want je kunt 2% tot 5% van zijn ideale lichaamsgewicht geven.
#310390
Lizzy schreef: Hoi Karen, KVV is kant-en-klaar versvlees en dus door een fabrikant gemaakt. Barf is het zelf samenstellen voor je hond.

Hoeveel zou jouw hond moeten wegen trouwens? Want je kunt 2% tot 5% van zijn ideale lichaamsgewicht geven.
Kant en klaar versvlees, is dat dan blikvoer of spreken we over vers vlees dat reeds is samengesteld (orgaan, beenderen, vlees) ?

Over het gewicht van Seppe. Hij is een Bordercollie van 2j, een reutje, schofthoogte 60 cm en weegt 15 kg. Heb geen echt duidelijk idee over wat hij zou moeten wegen, mij lijkt hij een beetje scherp. Maar hij komt uit het asiel, hij was gewoon van rijst met pens te eten.
#310393
Seppe schreef: Kant en klaar versvlees, is dat dan blikvoer of spreken we over vers vlees dat reeds is samengesteld (orgaan, beenderen, vlees) ?

Over het gewicht van Seppe. Hij is een Bordercollie van 2j, een reutje, schofthoogte 60 cm en weegt 15 kg. Heb geen echt duidelijk idee over wat hij zou moeten wegen, mij lijkt hij een beetje scherp. Maar hij komt uit het asiel, hij was gewoon van rijst met pens te eten.
Kant en klaar versvlees is meer Kompleet versvlees.
Met andere woorden, het is een volwaardige voeding, waar alles inzit!
Kijk eens op http://www.carnibest.nl daar kun je meer erover lezen.
Het is diepgevroren en er zijn meerdere merken. Duck is een merk, wat in België goed verkrijgbaar is.
We rekenen voor een volwassen hond op ongeveer 20 gram per kilo lichaamsgewicht.
Laatst gewijzigd door Ine op ma 25 apr 2005, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#310497
Seppe schreef: Kant en klaar versvlees, is dat dan blikvoer of spreken we over vers vlees dat reeds is samengesteld (orgaan, beenderen, vlees) ?

Over het gewicht van Seppe. Hij is een Bordercollie van 2j, een reutje, schofthoogte 60 cm en weegt 15 kg. Heb geen echt duidelijk idee over wat hij zou moeten wegen, mij lijkt hij een beetje scherp. Maar hij komt uit het asiel, hij was gewoon van rijst met pens te eten.
In een aantal KVV merken zit inderdaad gemalen bot (er zijn er ook die een calcium supplement aan het vlees toevoegen), gemalen vlees, orgaanvlees, soms groente (rauw of gekookt) en rijst of andere graansoorten. In de meeste merken zit dan nog een vitamine/mineralen preparaat.
#310508
Seppe schreef: Kant en klaar versvlees, is dat dan blikvoer
NEE! Blikvoer, voer in kuipjes etc is geen versvoer. Dit is verhitte rommel, wat echt helemaal niets met vers, laat staan met vlees te maken heeft >:( ;)
of spreken we over vers vlees dat reeds is samengesteld (orgaan, beenderen, vlees) ?
Precies! Dat is bijvoorbeeld Duck, Carnibest, Bibi, Prins, Rodi etc etc. :D
#311020
Ik ben geen bordercollie expert maar volgens mij mag een reu met een schofthoogte van 60 cm toch zeker 25 kg wegen. Dat betekend dat je met voeren uit gaat van zijn ideale gewicht en daar zo'n 2 à 3 procent van geef. Als hij moet aankomen zou ik eerder richting die 3% gaan. Mijn honden zijn behoorlijk actief en zitten ook op ruim 3%
#312103
Martine2 schreef: Ik ben geen bordercollie expert maar volgens mij mag een reu met een schofthoogte van 60 cm toch zeker 25 kg wegen. Dat betekend dat je met voeren uit gaat van zijn ideale gewicht en daar zo'n 2 à 3 procent van geef. Als hij moet aankomen zou ik eerder richting die 3% gaan. Mijn honden zijn behoorlijk actief en zitten ook op ruim 3%
Ja ik vermoed toch ook wel dat hij op zijn minst 20 kg mag wegen, hij is eigenlijk ook nog jong en erg speels. Op dit moment zijn zn ribben gewoon zichtbaar. Toch krijgt hij al maaltijden van 450 gr compleet (dat is toch 3% van zijn lichaams gewicht). Hij heeft ook weinig ontlasting, maar dat kan toch ook als hij weinig overtollige voedingsellementen binnenkrijgt, he...

btw dank jullie voor al jullie reacties. Heb ondertussen nog wel bruikbare tips voor hondevriendjes in Antwerpen, of diegene die er een dagtripje voor over hebben; kippenekjes aan 1.20 de kilo, 2e keus paardestoofvlees aan 2,35, ze hebben ook een mengeling van vlees en charcuterie aan 1euro de kilo maar dat koop ik liever niet. Verder nog orgaanvlees (maar ken de prijs nog niet, heb nog niets besteld). Deze handelaar vraagt wel op voorhand te bestellen als je grotere hoeveelheden wil. Laat maar iets weten bij interesse...
#312784
Seppe schreef: Ja ik vermoed toch ook wel dat hij op zijn minst 20 kg mag wegen, hij is eigenlijk ook nog jong en erg speels. Op dit moment zijn zn ribben gewoon zichtbaar. Toch krijgt hij al maaltijden van 450 gr compleet (dat is toch 3% van zijn lichaams gewicht). Hij heeft ook weinig ontlasting, maar dat kan toch ook als hij weinig overtollige voedingsellementen binnenkrijgt, he...
Dat is idd 3 procent van zijn lichaamsgewicht van nu, maar wat Martine bedoeld is, 3 procent van zijn ideale lichaamsgewicht.

Ik weet niet wat het ideale lichaamsgewicht van een Border Collie is, maar volgens mij toch echt wel wat meer dan 15 kilo.
Dus het beste zou je dan het voer moeten opvoeren in de hoeveelheid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door