Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#309264
Tong is toch gewoon spiervlees of heb ik dit verkeerd?
Door 202spots
#309265
In principe is de tong 'n orgaan voor smaak en gevoel en helpt om voedsel te kauwen.

Ik denk dat je tong, (net als hart) als spiervlees EN als orgaanvlees kan rekenen... :-\
Door Lizzy
#309373
Tong komt qua analyse veel meer overeen met hart als met rundvlees. Qua eiwit en water gehalve, qua natrium en kaliumgehalte en dergelijke. Voorbeeldje: hart bevat 108 mg natrium per 100 gram, tong bevat 100 mg per 100 gram en rundvlees bevat 43 mg per 100 gram.

De definitie van een orgaan is eigenlijk: een deel van een organisme met één of meer functies. En als je het goed beschouwt, dan is een spier ook een orgaan.

Maar ga je dan de 'vleeswereld' in, dan is iedere spier spiervlees en niet-spieren noemen we orgaanvlees. Als je het zo gaat bekijken is hart en tong en pens en maag en lever en nier en hersenen en long en milt, enzovoort allemaal orgaanvlees.

Beetje suffe site, maar hier zie je ook een lijstje met orgaanvlees (definitie van vlees vind ik zooo stom!): http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/p ... t=menu4127
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 23 apr 2005, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#309375
Lizzy schreef: Tong komt qua analyse veel meer overeen met hart als met rundvlees. Qua eiwit en water gehalve, qua natrium en kaliumgehalte en dergelijke. Voorbeeldje: hart bevat 108 mg natrium per 100 gram, tong bevat 100 mg per 100 gram en rundvlees bevat 43 mg per 100 gram.

De definitie van een orgaan is eigenlijk: een deel van een organisme met één of meer functies. En als je het goed beschouwt, dan is een spier ook een orgaan.

Maar ga je dan de 'vleeswereld' in, dan is iedere spier spiervlees en niet-spieren noemen we orgaanvlees. Als je het zo gaat bekijken is hart en tong en pens en maag en lever en nier en hersenen en long en milt, enzovoort allemaal orgaanvlees.

Beetje suffe site, maar hier zie je ook een lijstje met orgaanvlees (definitie van vlees vind ik zooo stom!): http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/p ... t=menu4127

Maar het hart is dan weer 1 grote spier en de tong ook , de maag is ook 1 grote spier dus dan zouden die dan toch volgens de "vleeswereld" dus toch weer niet onder de organen moeten vallen?
Laatst gewijzigd door sylvia op za 23 apr 2005, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#309386
Ja, dus wel. Qua aminozurenpatroon, vitamines, mineralen e.d. lijken ze voor geen meter op spiervlees. Spiervlees wordt alleen dat vlees genoemd dat het skelet bij elkaar houdt en voor beweging van het skelet zorgt. Kan er ook niks aan doen ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 23 apr 2005, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#309393
Lizzy schreef: Ja, dus wel. Qua aminozurenpatroon, vitamines, mineralen e.d. lijken ze voor geen meter op spiervlees. Spiervlees wordt alleen dat vlees genoemd dat het skelet bij elkaar houdt en voor beweging van het skelet zorgt. Kan er ook niks aan doen ;D
Ja ik vind al die dingen ook onder orgaan vallen, maar ik begreep die zin even niet, want hart,maag en tong zijn als je het goed bekijkt spieren.( maar lijken in de verste verte niet op spiervlees )
Door Laura2004
#309811
sylvia schreef: Zonde dat moet je zelf opeten .
Ik eet geen vlees :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door