Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3085609
Waar ik het meest tegenop zie is het portitioneren van:
1000 gr. runderpens.
1000 gr. geitenpens.
500 gr. rundernier.
500 gr. lamshart.
Dit moet in stukjes van 24 gram! Ben je wel even bezig.
De rest is grotendeels al in blokjes.
Lijkt me lastig met een bijltje.
Nog andere ideeen?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 13 mar 2015, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3085621
Nier is heel makkelijk te snijden als het nog grotendeels bevroren is, dan kan je het echt heel klein snijden. Ik doe dat ook om beloningsblokjes te maken (1x1 cm). Pens is bevroren ook veel makkelijker snijden. Groot hakmes en een goed scherp mes doen wonderen.
Dus niet te ver laten ontdooien, alleen zover dat de ergste vorst eraf is.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3085876
Hier idem dito, kleine porties maken  :D..... Spiervlees,orgaan en pens laat ik eerst 2 tot 3 uur op het het aanrecht liggen (allen een bonk van 1 kg, diepgevroren) en dan met een broodmes of ander mes in plakken snijden en dan in wat kleinere stukken en dan afwegen.... Pens knip ik met een snoeischaar (waar je ook de stelen van een bos bloemen mee knipt), met een mes kom ik er ook erg moeilijk doorheen.... Orgaan van konijn vind ik het makkelijkst snijden, is erg zacht, dus die kan ik meestal als 1ste portioneren.....
#3092172
Nou het snijden van de runderpens en de geitenpens is gelukt hoor, viel me 100% mee.
Ik verdeel alles in een zakje bij elkaar per dag, dus bot. spiervlees en orgaan.
Nu wilde ik vanavond de witlof en andijvie koken, of moet dat rauw?
Kan ik de witlof of andijvie in hetzelfde zakje per dag doen, kan dat of beter van niet.
Ik heb geen blender om te pureren, maar wilde het heel fijn maken.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3092175
Ik kook alle groentes tegelijk en verdeel het idd in dagelijkse porties samen met orgaan en spiervlees. Botvlees doe ik een ander zakje (past beter in de vriezer), dus 4x per week haal ik per dag 2 zakjes uit de vriezer (ochtend botvlees en acond de rest)......
#3092177
[quote="CindyMayella"]
Ik kook alle groentes tegelijk en verdeel het idd in dagelijkse porties samen met orgaan en spiervlees. Botvlees doe ik een ander zakje (past beter in de vriezer), dus 4x per week haal ik per dag 2 zakjes uit de vriezer (ochtend botvlees en acond de rest)......
[/quote]

Dank je voor je snelle antwoord dus gewoon alles bij elkaar in hetzelfde zakje.
Dacht even dat wellicht het groentevocht dan teveel in het vlees trekt en ze het niet meer lust.
Doe ik botvlees ook maar apart.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3092226
[quote="Lazy Garfield"]
Dacht even dat wellicht het groentevocht dan teveel in het vlees trekt en ze het niet meer lust.
[/quote]

Dat zou zomaar kunnen hoor. Als je niet zeker bent dat ze de groenten lust dan zou ik het apart invriezen. Als je het dagportie gaat ontdooien zou ik alles pas bij elkaar doen. Qua vlees kun je alles per dag bij elkaar doen of juist per soort, net wat je makkelijk vind.

En als je de groente gaat koken hoef je het niet fijn te snijden hoor. Het is of rauw blenderen/pureren of koken. Als je kookt geef je gewoon wat grotere stukken.
#3092260
[quote="pluk"]
Dat zou zomaar kunnen hoor. Als je niet zeker bent dat ze de groenten lust dan zou ik het apart invriezen. Als je het dagportie gaat ontdooien zou ik alles pas bij elkaar doen. Qua vlees kun je alles per dag bij elkaar doen of juist per soort, net wat je makkelijk vind.

En als je de groente gaat koken hoef je het niet fijn te snijden hoor. Het is of rauw blenderen/pureren of koken. Als je kookt geef je gewoon wat grotere stukken.
[/quote]

Dank je pluk, gaan we doen.
Door Lizzy
#3092307
[quote="Lazy Garfield"]
Nou het snijden van de runderpens en de geitenpens is gelukt hoor, viel me 100% mee.
Ik verdeel alles in een zakje bij elkaar per dag, dus bot. spiervlees en orgaan.
Nu wilde ik vanavond de witlof en andijvie koken, of moet dat rauw?
Kan ik de witlof of andijvie in hetzelfde zakje per dag doen, kan dat of beter van niet.
Ik heb geen blender om te pureren, maar wilde het heel fijn maken.
[/quote]

Als je het rauw wilt geven, moet je het pureren. Fijn hakken is niet genoeg. Ik zou het dus koken. En beide groenten kun je tegelijkertijd geven.
#3093652
Nou het eerste barfmenuutje zit erin:

Afbeelding

Alleen de nier liet liggen of is het de lever?

Afbeelding

Hoop dat dit beter gaat ze was na tien dagen vandaag toch weer een beetje misselijk, na twee dagen KVV paard.
Wellicht verdraagt ze paard minder, daarvoor had ze eend gehad en nergens last van.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 30 apr 2015, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3093687
Is een smakelijk bordje geworden!

Foto is niet helemaal scherp, maar nier zou zomaar kunnen. Dat wordt hier ook slecht gegeten.
Ik heb t een paar weken lang telkens even aangebakken (1-2 tellen per kant). Eerst met een drup kokos of olijfolie, daarna zonder olie. vervolgens at Scott het wel weer rauw. Sinds vorige week laat ie nier weer liggen dus ben weer terug naar kort aanbakken  ::)

Verstoppen tussen de pens zou ook kunnen, maar volgens mij laat een teckel zich net zomin foppen als een terrier, dus kans is groot dat ze er niet intrapt. Hier werden alle stukjes nier netjes uitgespuugd tenminste ;D
#3093690
[quote="pluk"]
Is een smakelijk bordje geworden!

Foto is niet helemaal scherp, maar nier zou zomaar kunnen. Dat wordt hier ook slecht gegeten.
Ik heb t een paar weken lang telkens even aangebakken (1-2 tellen per kant). Eerst met een drup kokos of olijfolie, daarna zonder olie. vervolgens at Scott het wel weer rauw. Sinds vorige week laat ie nier weer liggen dus ben weer terug naar kort aanbakken  ::)

Verstoppen tussen de pens zou ook kunnen, maar volgens mij laat een teckel zich net zomin foppen als een terrier, dus kans is groot dat ze er niet intrapt. Hier werden alle stukjes nier netjes uitgespuugd tenminste ;D
[/quote]

Ja klopt die laten zich niet foppen!
Is er ook een andere optie dan nier? Of een beetje meer pens geven en dan alleen lever en hart zodat ik toch aan de juiste verhoudingen kom?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op wo 01 apr 2015, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3093699
[quote="Lazy Garfield"]
Nou het eerste barfmenuutje zit erin:
Afbeelding
Alleen de nier liet liggen of is het de lever?
Afbeelding
Hoop dat dit beter gaat ze was na tien dagen vandaag toch weer een beetje misselijk, na twee dagen KVV paard.
Wellicht verdraagt ze paard minder, daarvoor had ze eend gehad en nergens last van.
[/quote]
Zo hé, wat een een sjiek bordje barf voor Prinses Saartje is dat geworden! :D
De tweede foto is de nier inderdaad. Het is wel belangrijk om die in het menu te houden, maarrrr.... Je verdeelt hart, lever en nier nu in 3 gelijke delen, maar je kunt de verdeling eventueel veranderen in bijvoorbeeld 10 hart, 8 lever, 6 nier, of lever en nier voeren aan de hand van haar gewicht: 5gr lever per kilo lichaamsgewicht per week en voor nier 2,5 gram. Onze Lily (6 kilo)  krijgt 30gr lever en 15gr lever per week. Hart 4 à 5% en pens 10% weer wel van menutotaal.

Maar ik zou beginnen met het stukje nier gewoon heel kort aan te bakken (alleen buitenkant). Saartje moet het even leren eten. ;)
#3093700
  Onze Lily (6 kilo)  krijgt 30gr lever en 15gr lever per week.
Snap ik niet helemaal, typefoutje?
Dank je Ruisje! Is toch al moeilijk met zulke kleine hoeveelheden, is wel eens een gram meer of minder bij deze minihoeveelheden.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op wo 01 apr 2015, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door