Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#307956
Ik heb wat gamba's gescoord voor weinig ;) Is het handig om ze even te vermalen of kan ik ze beter pellen? De schil (schelp) is wel erg hard.
Door Lizzy
#307970
Hebben ze al eens eerder gamba's gegeten? Heel zelden komt het voor dat honden er allergisch voor zijn (mensen ook trouwens). Aangezien ik ze zelf niet eet en ze ook niet aan Dalmaten gevoerd moeten worden, heb ik geen idee wat je met die dingen aan moet... Geen idee of de schil uberhaubt te verteren is....
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#307998
Lizzy schreef: Hebben ze al eens eerder gamba's gegeten? Heel zelden komt het voor dat honden er allergisch voor zijn (mensen ook trouwens). Aangezien ik ze zelf niet eet en ze ook niet aan Dalmaten gevoerd moeten worden, heb ik geen idee wat je met die dingen aan moet... Geen idee of de schil uberhaubt te verteren is....
Waarom mogen ze niet aan Dalmaten gevoerd worden?
Door Lizzy
#308013
Rovanna schreef: Waarom mogen ze niet aan Dalmaten gevoerd worden?
Omdat ze veel purine zouden bevatten (hoewel ik ook wel weer lijstjes heb gezien waarbij de hoeveelheid van garnalen mee lijkt te vallen. Maar ik weet weer niet of een gewone garnaal 100% te vergelijken is met een gamba - want veel van die grote garnalen die onder de naam gamba worden verkocht zijn zoetwatergarnalen).
Door tieneke
#308058
Als je ze geeft zou ik de schil eraf halen of malen,deze is best hard en scherp.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#308066
Lizzy schreef: Omdat ze veel purine zouden bevatten (hoewel ik ook wel weer lijstjes heb gezien waarbij de hoeveelheid van garnalen mee lijkt te vallen. Maar ik weet weer niet of een gewone garnaal 100% te vergelijken is met een gamba - want veel van die grote garnalen die onder de naam gamba worden verkocht zijn zoetwatergarnalen).
En waarom zouden Dalmaten geen purine mogen? Ik vind dit dus een zeer interessante stelling.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#308067
tieneke schreef: Als je ze geeft zou ik de schil eraf halen of malen,deze is best hard en scherp.
Ik heb ze inmiddels gemalen gegeven door hun groentemix heen en vooralsnog heb ik niets vreemds kunnen ontdekken.
Door the dude
#308142
Ik weet niet hoe groot de gamba's zijn, hier bij ons krijgt de hond de schalen nadat wij de gamba's hebben gegeten.

Dit zijn dan vrij kleine gamba's tussen de 5 en 10 centimeter.

Hij krijgt dus de kopjes, pootjes en schalen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door the dude op wo 20 apr 2005, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#308150
Rovanna schreef: En waarom zouden Dalmaten geen purine mogen? Ik vind dit dus een zeer interessante stelling.
Als je het echt wil weten, hier wat details ;D:

Het urinesysteem van de Dalmaat is uniek. De Dalmatische hond kan, doordat zijn urinesysteem anders werkt dan bij andere honden, blaasgruis/steentjes ontwikkelen van het type uraat.

Normaal gesproken, wanneer een hond purine binnen krijgt (via zijn voedsel - purine is een type eiwit), zal dit omgezet worden tot urinezuur. De meeste honden zetten daarna dat urinezuur om in 'allantoïne' (een afbraakproduct van urinezuur dat gemakkelijk oplosbaar is in water) door middel van een enzym dat de naam 'uricase' draagt. Dit enzym bevindt zich in de lever. Urinezuur dat niet direct wordt omgezet, wordt opgeslagen in de nieren. Daar zal het uiteindelijk alsnog omgezet worden in allantoïne. Urinezuur dat niet omgezet wordt in allantoïne, zet zich om in een bepaald soort zout dat we uraat noemen. Alle carnivoren maken het enzym 'uricase' aan en zetten urinezuur dus om in allantoïne. Bij de mens vindt er echter geen omzetting plaats van urinezuur naar allantoïne, omdat de lever van de mens geen 'uricase-enzymen' aanmaakt. Bij de mens kan urinezuur zich opslaan in de gewrichten. Dit noemen we dan jicht.

Bij de Dalmaat werkt het omzettingsproces van urinezuur naar allantoïne niet optimaal. Het eiwit purine wordt wel omgezet in urinezuur, maar het urinezuur wordt niet volledig omgezet tot allantoïne. Het is onduidelijk of het enzym 'uricase' bij de Dalmaat niet goed werkt, of dat er niet voldoende van dit enzym wordt aangemaakt. Het lijkt erop dat het enzym wel aanwezig is en zelfs actief is, maar dat het levertransport van uraten bij de Dalmaat vertraagd is. Dit is de oorzaak dat bij de Dalmaat maar 30% tot 40% van het urinezuur omgezet wordt in allantoïne, terwijl dit bij andere rassen 90% is. Bij de Dalmaat zal er in 24 uur tijd 400 tot 600 mg uraat worden uitgescheiden, terwijl dit bij andere rassen ongeveer 60 mg is. Op deze manier komt er dus urinezuur en uraatzout in de urine van de Dalmaat terecht.

*** En het hele verhaal is nog langer. Als je geinteresseerd bent, wil ik je het complete verhaal wel toesturen ***
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 20 apr 2005, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#308192
Wat mij hieraan intrigeert is, dat dus blijkt dat niet iedere hond hetzelfde spijsverteringsstelsel (waar de urinewegen een onderdeel van zijn) heeft. Terwijl dit wel algemeen wordt aangenomen (zo leer ik dat ook in mijn cursus 'paraveterinair'). Dus zou voeding ook ras-gerelateerd moeten zijn en kun je niet zonder meer aannemen dat iedere hond hetzelfde nodig heeft. Als dat zo is, zou je dus wel degelijk onderscheid moeten maken in voeding voor teckel, rottweilers en labradors. Of zie ik dat verkeerd :-\
Door 202spots
#308193
the dude schreef: Ik weet niet hoe groot de gamba's zijn, hier bij ons krijgt de hond de schalen nadat wij de gamba's hebben gegeten.
Dit zijn dan vrij kleine gamba's tussen de 5 en 10 centimeter.
Hij krijgt dus de kopjes, pootjes en schalen.
Maar dan zijn de gamba's en schalen dus ook gekookt?
Wanneer de schalen gekookt zijn dan zijn ze ook harder toch ???.
Ik heb 1 keer geprobeerd of ze het hier wilde eten,en heb toen grote garnalen rauw gegeven,ze aten 't wel maar vonden het niet zo geweldig geloof ik...dus hoeft niet meer.
Van de schaal heb ik ook niks terug gevonden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#308200
Rovanna schreef: Wat mij hieraan intrigeert is, dat dus blijkt dat niet iedere hond hetzelfde spijsverteringsstelsel (waar de urinewegen een onderdeel van zijn) heeft. Terwijl dit wel algemeen wordt aangenomen (zo leer ik dat ook in mijn cursus 'paraveterinair'). Dus zou voeding ook ras-gerelateerd moeten zijn en kun je niet zonder meer aannemen dat iedere hond hetzelfde nodig heeft. Als dat zo is, zou je dus wel degelijk onderscheid moeten maken in voeding voor teckel, rottweilers en labradors. Of zie ik dat verkeerd :-\
Ja dat zie je verkeerd, vooralsnog is het alleen de dalmaat die deze afwijking heeft, eigenlijk is het een ingefokt genetisch probleem. Oftewel de dalmaat is gevoelig voor blaasgruis , net als dat een cocker gevoelig is voor oorproblemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door