Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Qwea
#3081043
Hallo :)

Ik heb een Labrador (Link) van 13 maanden. Link heeft al zijn puppy entingen gehad en zou nu voor de jaarlijkse cocktail moeten. Ik hou niet van klakkeloos vaccineren.. dus ik heb hem laten titeren bij de DA.

Daar kwam uit dat hij voldoende beschermd was (afgezien van weil want die kun je niet prikken. En omdat Link echt elke seconde dat hij de kans krijgt in het water ligt en alles vreet heb ik hem wel laten enten voor weil dit jaar). Nu belde de DA net op, ze had overleg gehad met haar collega (ze zou terug komen op de kosten van de vaccicheck, die wist ze niet precies) en haar collega zegt dat de vaccicheck momenteel onbetrouwbaar is omdat Link nog nooit zijn jaarlijkse enting (grote cocktail) heeft gehad. Pas na zo'n cocktail die dus blijkbaar eenmalig gegeven moet worden, kun je de titerbepaling als betrouwbaar classificeren.

Ik lees online dat dit "boosteren" heet. Ik vind dit zelf een beetje kul (maar het gaat even niet om mijn mening, maar om daadwerkelijke feiten) want zoals ik redeneer : Hij heeft 3x? (dat is geloof ik standaard toch?) de entingen gehad. Dus waarom zou je dan die nog een x gaan geven? Het lichaam kent ze al, het lichaam heeft al geheugencellen aan kunnen maken... ik snap dan niet waarom je dat zou moeten boosteren.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik vind online bv dit :
Vindt u het 3-jarige vaccinatieschema met het boosteren op 1-jarige leeftijd en een herhaling elke 3 jaar van de virale vaccins juist? Of is het verantwoord om te vertrouwen op de hoge titers uit de 16 weken titerbepaling en de booster vaccinatie op 1-jarige leeftijd uit te stellen?

Na de laatste pupvaccinatie kun je op 1-jarige leeftijd een titerbepaling uitvoeren.
http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/Vr ... nDodds.htm
#3081046
[quote="Qwea"]
Hallo :)

.......
Het lichaam kent ze al, het lichaam heeft al geheugencellen aan kunnen maken... ik snap dan niet waarom je dat zou moeten boosteren.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik vind online bv dit :

http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/Vr ... nDodds.htm
[/quote]
Volgens mij dat dus. . En wat ik begreep zijn die geheugencellen eeuwig, dus eenmaal bewezen geactiveerd hoef je sinds kort niet meer te enten
#3081051
Ja, dit is dus kul, wat je dierenarts zegt.

De vaccicheck is betrouwbaar bevonden uit de test. En als jouw honden antistoffen heeft tegen alle 3 de ziektes, heeft ie antistoffen. Dus misschien dat je dierenarts uit kan leggen hoe zij dat ziet? Dit is een beetje magertjes, stellen dat het onbetrouwbaar is.

Misschien dat jouw dierenarts eens moet luisteren naar dit filmpje: Dan leert ze van de grand master van deze planeet (Ronald Schultz) hoe dat zit, met titeren, antistoffen, etc.

Waar jouw dierenarts misschien bang voor is, is dat er nog maternale immuniteit aanwezig was ten tijden dat je pup zijn puppy entingen kreeg. Daarom herhalen ze de enting op 1 jaar nog een keer. Voor de zekerheid. Want, een puppy enting slaat niet aan als er nog maternale immuniteit aanwezig is. Maar wat jouw dierenarts zou moeten weten is dat er op 1 jarige leeftijd geen antistoffen gemeten kunnen worden van maternale immuniteit. Dat is al lang en breed verdwenen. Dus wat er met die titer gemeten is zijn of antistoffen die je hond aan heeft gemaakt naar aanleiding van zijn reeks entingen. Of antistoffen die hij heeft aangemaakt omdat hij de ziekte "in het wild" is tegen gekomen. Beide is goed. Beide betekent dat je hond nu tegen deze drie ziektes beschermt is.
#3081061
[quote="Fenixjuh"]
Volgens mij dat dus. . En wat ik begreep zijn die geheugencellen eeuwig, dus eenmaal bewezen geactiveerd hoef je sinds kort niet meer te enten
[/quote]

Dus ik hoef volgend jaar ook niet te titeren? Hoe zit dit met weil dan?

Rest kom ik zo even op terug (met name lizzy) zit mobiel bij de fysio. Thnx voor de snelle reacties iig!
#3081111
Inge en Bono schreef: Hij heeft z'n pupentingen gehad, die zijn aangeslagen anders was er niet uit de titertest gekomen dat hij voldoende beschermd is. Dus nee; de booster voegt niks toe
Ja, dat was dus precies wat ik ook dacht.
Lizzy schreef: Ja, dit is dus kul, wat je dierenarts zegt.

De vaccicheck is betrouwbaar bevonden uit de test. En als jouw honden antistoffen heeft tegen alle 3 de ziektes, heeft ie antistoffen. Dus misschien dat je dierenarts uit kan leggen hoe zij dat ziet? Dit is een beetje magertjes, stellen dat het onbetrouwbaar is.
Ze belde dat haar collega een college had gevolgd waarbij dus was aangegeven dat als je je hond nog nooit de jaarlijkse cocktail had gegeven, het niet betrouwbaar was. Maar die jaarlijkse cocktail boeit in mijn ogen helemaal niet, want hij heeft zijn pupentingen met exact dezelfde zooi gehad...
Misschien dat jouw dierenarts eens moet luisteren naar dit filmpje: Dan leert ze van de grand master van deze planeet (Ronald Schultz) hoe dat zit, met titeren, antistoffen, etc.
Ik ga die even kijken!
Waar jouw dierenarts misschien bang voor is, is dat er nog maternale immuniteit aanwezig was ten tijden dat je pup zijn puppy entingen kreeg. Daarom herhalen ze de enting op 1 jaar nog een keer. Voor de zekerheid. Want, een puppy enting slaat niet aan als er nog maternale immuniteit aanwezig is. Maar wat jouw dierenarts zou moeten weten is dat er op 1 jarige leeftijd geen antistoffen gemeten kunnen worden van maternale immuniteit. Dat is al lang en breed verdwenen. Dus wat er met die titer gemeten is zijn of antistoffen die je hond aan heeft gemaakt naar aanleiding van zijn reeks entingen. Of antistoffen die hij heeft aangemaakt omdat hij de ziekte "in het wild" is tegen gekomen. Beide is goed. Beide betekent dat je hond nu tegen deze drie ziektes beschermt is.
Dus betekend dat dat hij die jaarlijkse vaacinatie niet hoeft. Duidelijk. Sowieso ben ik niet helemaal blij want weil en rabies zijn tegelijk geënt kwam ik achter (hij gaat mee naar BE) en dat moet dus niet zoals ik het lees.
Fenixjuh schreef: De Weil valt hier niet onder..
Dit is wat ik begreep... Erg lastig, want ik wilde mijn hond volgend jaar (na 3 jaar dus) pas laten titeren.. Ga tzt eens overleggen wat handig is..

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 854.0.html
Thnx!
#3081359
T zgn 'preventief' ontwormen bedoel je. . .
Dat is godsonmogelijk, als je vandaag een pilletje in je hond (of kat) kiept kan t zomaar zijn dat ze overmorgen tegen een besmetting 'aanlopen'.
Ontwormen heeft zin als je weet dat er daawerkelijk sprake is van een besmetting en dat kan met een ontlastingsonderzoek aangetoond worden. Bovendien kun je op dat moment ook t juiste middel inzetten voor die specifieke besmetting.

Er is een  groot, 2? jaar durend onderzoek gedaan naar wormbesmetting, in Utrecht waarbij van een grote groep honden maandelijk de ontlasting werd onderzocht guess wat. . . er was maar zelden sprake van een besmetting.
T hele topic waar diverse bp-ers de uitslagen deelden staat vast nog wel ergens.
#3081366
[quote="Too"]
Er is een  groot, 2? jaar durend onderzoek gedaan naar wormbesmetting, in Utrecht waarbij van een grote groep honden maandelijk de ontlasting werd onderzocht guess wat. . . er was maar zelden sprake van een besmetting.
T hele topic waar diverse bp-ers de uitslagen deelden staat vast nog wel ergens.
[/quote]
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 704.0.html :)

En inderdaad, je kan veel beter de ontlasting laten controleren op wormen. Preventief ontwormen bestaat nl niet ;) Bij het Woud kan je ontlasting laten onderzoeken
#3081634
Too schreef: T zgn 'preventief' ontwormen bedoel je. . .
Ja. 3 maandelijks.
Dat is godsonmogelijk, als je vandaag een pilletje in je hond (of kat) kiept kan t zomaar zijn dat ze overmorgen tegen een besmetting 'aanlopen'.
Ontwormen heeft zin als je weet dat er daawerkelijk sprake is van een besmetting en dat kan met een ontlastingsonderzoek aangetoond worden. Bovendien kun je op dat moment ook t juiste middel inzetten voor die specifieke besmetting.
Serieus, ik moet echt meer naar mijzelf gaan luisteren. Dit had ik ook al bedacht. Moest wel lachen heb een DA assistente op FB en hele discussie op een status van me gehad. Stukje van haar reactie :
En onderzoek heeft uitgewezen dat 1 x per half jaar ontwormen geen sikkepit doet dan kun je beter niet ontwormen. Je hond komt altijd in aanraking met wormen en met 4 x per jaar voorkom je besmetting en dat is beter dan behandelen als ze al wormen hebben.
Waarop ik zei dat Tannetje Koning het niet eens is maar haar ontwormen redenatie. Haar reactie:
Goh tannetje koning wil wel dat eigenaren 2 x per jaar een mestonderzoek laten doen...... Goh wat zal dat kosten?
Punt is dat het mij iig niet om het geld gaat. Het gaat erom dat je niet onnodig rotzooi in een hond trapt. Had ook nog een discussie met haar over barf voeren, dat DA's zo vaak grepen naar brokvoeding. Ja maar dat was enkel omdat de eigenaren te laks waren om zich in barf te verdiepen en ze daardoor honden zagen met flinke tekorten. Maar ga dan preventief adviseren in BARF ipv brokzooi aan te raden!
Er is een  groot, 2? jaar durend onderzoek gedaan naar wormbesmetting, in Utrecht waarbij van een grote groep honden maandelijk de ontlasting werd onderzocht guess wat. . . er was maar zelden sprake van een besmetting.
T hele topic waar diverse bp-ers de uitslagen deelden staat vast nog wel ergens.
Ik ga hem even zoeken. Maar ik weet dus wel dat Link niet preventief ontwormt gaat worden.

De DA belde overigens nog terug, nou ja, de assistent. Link had lepto 4 gehad afgelopen donderdag en die moest nog geboosterd worden. Uhu. Goed met jullie troep. Die entingen mogen ze verder houden. Had dat lepto 4 topic hier gelezen.. sinds de enting van Donderdag is Link a) uit zijn humeur, b) heeft vieze pus ogen.
#3081691
[quote="Qwea"]
Zo. DA gebeld en gezegd dat we niet gaan enten. Hey Lizzie? Heb jij ook nog een mening toevallig over 3 maandelijks ontwormen? Ik vind dat ook nogal kul...
[/quote]

Ja, daar heb ik toevallig ook nog een mening over :biggrin2:. Dat doe ik dus niet. Nooit gedaan, ga ik ook nooit doen. Preventief ontwormen bestaat niet. Dus waarom gif in een hond gooien als ie mogelijk geen wormen heeft? Ik doe 2 keer per jaar wel een mestonderzoek bij Het Woud.
#3081708
Lizzy schreef: Die mestonderzoeken doe ik sinds 2009. Met gemiddeld 3 tot 4 honden. Wil je weten hoe vaak er wormen aan zijn getoond?

Nul.
Lol :') Dat zegt dus ook wel genoeg. Ik was altijd zo van als Link wormen heeft dan zie je die, en dan ga je reageren. Niet preventief troep erin stampen. Ik neem toch ook niet preventief AB omdat ik wel eens longontsteking zou kunnen krijgen.

Even voor mijn idee, want de DA assistente op FB zei dus dat die mestonderzoeken onwijs duur waren, zijn die krengen zo duur? Volgens haar is het goedkoper om te ontwormen preventief :biggrin2: :biggrin2: sowieso gaat het mij niet om de kosten. Het gaat mij om het welzijn van de hond. Maar ik moest er wel om lachen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door