Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Keegan
#307438
Wat een opluchting toen ik deze site ontdekte! Eindelijk informatie over zelf een menu voor mijn hond samenstellen. Internet is geweldig! Nu mijn vraag:
ik heb een tweejarige Vizsla, die al enige tijd maagproblemen heeft. Eerst een tijd op kip-rijst gehad, toen weer aan de brokken en het probleem kwam terug. Volgens de dierenarts kunnen de brokken hier de oorzaak van zijn en hij adviseerde hypoallergeen voer. Daarop ben ik in de materie gedoken en kwam ik hier terecht. Ik wil wel overgaan op BARF of versvleesvoeding, maar wil me er eerst goed in verdiepen zodat ik geen blunders maak ten koste van mijn hond. Aan de andere kant moet het ook wel snel gebeuren, want hij staat weer op kip-rijst en daar wordt hij ook niet vrolijker en dikker van. Ik ben deze site aan het doorspitten, maar het is soms zoveel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie. VRAAG: Gezien zijn maagklachten(nu licht) op welke manier kan ik hem zo voorzichtig mogelijk, maar wel zsm overzetten. Zou ik hem eerst een tijdje op versvleesvoeding kunnen zetten om eventueel daarna over te stappen op BARF? Graag jullie ervaringen/meningen!
Door Lizzy
#307455
Welkom op Barfplaats, om eens mee te beginnen!

Mag ik vragen wat voor maagproblemen je hond heeft?

Als ik in jouw schoenen stond, dan ging ik eerst over op een goed kant en klaar versvlees. De reden is dat je even tijd nodig hebt (denk ik) om je te verdiepen in het zelf samenstellen. En, je hebt adresjes voor je vleesbotten, vlees en orgaanvlees nodig. Meestal moet je ook daar even 'in duiken' voordat je wat goede/betaalbare adresjes hebt.

Ik zou de overschakeling naar kant en klaar versvlees zelf langzaam doen, omdat je hond tenslotte al problemen heeft met z'n maag.

Je kunt kiezen uit diverse manieren van overschakelen. Een ervan staat hier beschreven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790.

Een andere manier staat bijv. hier beschreven: http://www.carnibest.nl/introductie-carnibest.htm

Om over te schakelen naar het zelf samenstellen, daar heb ik ook een onderwerp over geschreven dat je misschien wel handig vindt. Dat staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326 en hier zitten dan weer verwijzingen in naar bijv. een document dat uitlegt hoe je je hond over moet schakelen naar het eten van botten. Zelf samenstellen is overigens helemaal niet moeilijk hoor! Misschien overweldigt je de informatie een beetje, maar gewoon rustig blijven en verder lezen ;D en dan komt dat vanzelf goed.

Misschien is het ook leuk om even naar de handleiding op BarfClub te kijken (dit hebben we opgericht voor de leden van Barfplaats om dingen te verduidelijken): http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm

(de BarfClub site heet overigens gewoon http://www.barfclub.nl - er staat nog meer op maar voor jou is de handleiding nu handig, denk ik).
Door Keegan
#307468
Al bedankt voor jullie input!

Maagproblemen volgens dierenarts van mijn hond uitte zich door: erg veel mondgeur (leek wel een oude hond), veel rekken, gras eten, veel kwijlen en af en toe geel slijm overgeven. En achteraf gezien veel treuzelen met het eten (niet zijn brokken op willen eten) terwijl na een periode kip-rijst dat weer perfect was totdat hij weer last van zijn maag kreeg.

Ik zal de documenten over overschakelen vanavond eens doornemen en dan actie ondernemen.
Als jullie nog meer tips hebben, ik hoor het graag!
Door Lizzy
#307470
Keegan schreef: Al bedankt voor jullie input!

Maagproblemen volgens dierenarts van mijn hond uitte zich door: erg veel mondgeur (leek wel een oude hond), veel rekken, gras eten, veel kwijlen en af en toe geel slijm overgeven. En achteraf gezien veel treuzelen met het eten (niet zijn brokken op willen eten) terwijl na een periode kip-rijst dat weer perfect was totdat hij weer last van zijn maag kreeg.

Ik zal de documenten over overschakelen vanavond eens doornemen en dan actie ondernemen.
Als jullie nog meer tips hebben, ik hoor het graag!
Yup, dit klinkt inderdaad als maagproblemen zoals ik ze wel ken. Misschien is je hond ook wel misselijk en spuugt hij gal omdat hij honger heeft (spuugt hij vooral 's morgens dat gele slijm?). Ik zou hem lekker overzetten op vers en dit voorlopig verdelen over twee maaltijden. Desnoods 's avonds nog een schepje naturel yoghurt met melkzuurbacterieen, voor het slapen gaan.

En als het op de verse voeding niet over gaat (ik denk zelf dat de kans erg groot is dat het in ieder geval sterk zal verbeteren): dan kun je hiermee ook heel goed een goede homeopathisch werkend dierenarts bezoeken!
Door Keegan
#308084
Nou de eerste fase lijkt geslaagd. Ik heb gisteren meteen KVV gehaald (energique nr. 1). Eerst maar 1 plak met gekookt water overgoten. Hij vond het heerlijk. Vanochtend nogmaals geprobeerd, alleen bleek dat de KVV die op het aanrecht stond in de hondenbak was verdwenen voordat ik er water overheen kon gieten. Ik was even heel erg verbaasd, want hij haalt nooit zomaar wat van het aanrecht af! Blijkbaar vond hij het erg lekker en wilde niet wachten! We zullen zien hoe zijn darmen het doen zonder gekookt water....
Door Keegan
#308088
De eerst fase van overstappen lijkt een succes. Gisteren meteen KVV gehaald en met water overgoten, hij smulde!
Vanochtend weer een poging gedaan, alleen bleek dat toen ik het KVV met water wilde overgieten, het verdwenen was uit de voerbak die op het aanrecht stond! Hij heeft nog nooit wat van het aanrecht gehaald! Ik zal dit maar interpreteren als een positief teken, nu even afwachten hoe zijn maag-darm het doen op het rauwe vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door