Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nero
#3080354
Ik heb in het verleden al vaker een teek verwijdert maar deze zat wel erg hardnekkig vast.
Ik krijg hem er met geen mogelijkheid uit. Ik heb er nu allemaal stukjes vanaf waardoor het alleen maar lastiger wordt om hem te verwijderen.

Nu heb ik de dienstdoende dierenarts gebeld en dit was de reactie:
1) weet je wel zeker dat het een teek was want dit is niet de tijd van de teken. En als het wel een teek was hoef ik me niet druk te maken want alleen de teken van bijvoorbeeld de waddeneilanden brengen ziektes over????
2) niks meer aan doen als het over een paar dagen nog rood en gezwollen is kan ik altijd nog naar mijn eigen dierenarts gaan.

Ik ga er nu niet meer aanzitten, maar kan dit nu verder geen kwaad? Ik wil eigenlijk niet een paar dagen wachten maar gewoon morgen even langs de dierenarts lopen.
Zijn er nog tips wat ik dan tot morgen kan doen of toch maar gewoon zo laten?

Ik lees dingen zoals schoonmaken met alcohol maar dat is pas als de teek er helemaal uit is.
Laatst gewijzigd door Nero op wo 15 apr 2015, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3080368
Ik haal de teken er altijd uit door te draaien, niet te trekken. Dit gaat eigenlijk altijd goed. Een enkele keer ben ik te laat en heeft de hond zelf de teek al "verwijderd". Meestal zit het kopje er dan nog in. Het lukt dan vrijwel altijd om alsnog het kopje eruit te krijgen. Niét door te trekken, maar alleen maar draaien met een klein spits tekentangetje.
Als je er niets meer aan wilt doen, kun je het evt. wat ontsmetten en er dan verder afblijven. Het zal nu misschien wat opgezet zijn door het peuteren. Misschien dat het morgen of overmorgen wél lukt door te draaien om het kopje eruit te krijgen. Vaak gaat dat 1 of 2 dagen later wat gemakkelijker, omdat het dan vanzelf wat minder vast zit. Volgens mij zal er echter ook niet zoveel gebeuren als je het hier gewoon bij laat.
Gebruikersavatar
Door Nero
#3080442
hannabelgje schreef: Gewoon even niks doen. Er komt een onstekingsreactie van de huid en dan gaat het er of vanzelf uit, of je kunt het er makkelijk uithalen.
Oh dat zal heel fijn zijn. Geen paniek dus :)
Gebruikersavatar
Door Nero
#3080463
Fijn!
We gaan vanaf donderdag lekker nog een paar dagen met de hond naar texel, uitwaaien en lekker rennen op het strand dus dat zeewater bevordert de genezing wel denk ik.
Door inni
#3081032
"Niks aan doen, ook niet ontsmetten, het komt vanzelf goed" kreeg ik te horen van de da toen Berre een teek had kapotgebeten die in z'n poot vastzat. "Als de plaats opzwelt natuurlijk wel even langs de da gaan. 't moet ook niet te erg gaan ontsteken.
Gebruikersavatar
Door Nero
#3081218
Het was gister wel wat rood maar verder zie ik er nu niks raars meer aan. Ga er dan maar vanuit dat het goedkomt. Kan het natuurlijk pas goed zien als de korst weg is.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3081223
Het kan een behoorlijke dikke bult worden, dit had kira ook toen ik vorig jaar een teek probeerde te verwijderen en deze brak.. Mijn DA gebeld en ze zei dat dit normaal was, het is een normale reactie omdat het lichaam dit stukje wil verwijderen (zoals een splinter). Het stukje wat nog in de huid zit zal niet meer schade aanrichten. Het is namelijk al (indien de teek levend was) het moment dat jij hem probeerde te verwijderen en dreigde te breken al zijn maaginhoud heeft uitgespuugd... Dus indien deze teek besmet was met één of andere ziekte is het kwaad al geschied... Alleen gaan er daar uiteraard niet vanuit :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Nero
#3081441
Inouchka schreef: Het kan een behoorlijke dikke bult worden, dit had kira ook toen ik vorig jaar een teek probeerde te verwijderen en deze brak.. Mijn DA gebeld en ze zei dat dit normaal was, het is een normale reactie omdat het lichaam dit stukje wil verwijderen (zoals een splinter). Het stukje wat nog in de huid zit zal niet meer schade aanrichten. Het is namelijk al (indien de teek levend was) het moment dat jij hem probeerde te verwijderen en dreigde te breken al zijn maaginhoud heeft uitgespuugd... Dus indien deze teek besmet was met één of andere ziekte is het kwaad al geschied... Alleen gaan er daar uiteraard niet vanuit :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nee alsjeblieft niet zeg, haha.
Heb hier al een beste pechvogel, dit gaat hem gewoon bespaard blijven ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door