Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#306424
Misschien wat buitennissig....Maar hubbie heeft van een zakenreis 2 kilo ( :o) feta meegenomen.

Hijzelf eet het niet....en 2 kilo is wel erg veel voor mij in m'n eentje :P.. Nou is het behoorlijk zout, maar zou je je hond af en toe een stukje mogen geven?
(Beau is nierpatient...dus ik twijfel nogal, specifiek voor hem)...

Het is overigens wel echt biologische feta, superlekker :P :D
Door Lizzy
#306432
Traditionele feta wordt als volgt bereid.
Nadat de melk in een kaasbak is gegoten, worden melkzuurbacteriën (= zuursel) en stremsel toegevoegd. Voor de bereiding van één kilo feta is ongeveer acht kilo melk nodig. Zodra de melk begint te stremmen, wordt de wrongen (= de gestolde melkmassa) in kleine stukjes gesneden waardoor de wei (= het vocht) gemakkelijker kan weglopen. De wrongel wordt geroerd en vervolgens in rechthoekige of ronde kaasvormen gedaan. Vervolgens wordt de kaas in een zoutoplossing gelegd. In sommige gevallen wordt de feta rechtstreeks in de verpakking gelegd en met pekel overgoten. Traditionele feta heeft een stevig, kruimelig zuivel met kleine gaatjes.
Dodoni-feta (= Griekse feta, gemaakt van schapen- en geitenmelk), Apetina-feta in kruidige olie, AH Deense fetakaasblokjes, Gazi-feta, Apetina-feta en Apetina met kruiden zijn alle volgens dit procédé bereid.

Ultrafiltratie-feta (uf-feta) is feta waarbij de melk eerst door een fijnfilter wordt geleid om de wei van de wrongel te scheiden. Hierna wordt aan de vloeibare wrongel zuursel toegevoegd. De kaasmassa blijft in de melktank staan om te verzuren. Vervolgens wordt stremsel toegevoegd en onmiddellijk daarna wordt de kaasmassa direct in de verpakking getapt. De kaas blijft nu gedurende 24 uur in de verpakking staan om te stremmen. Vervolgens wordt pekel toegevoegd, waarna de verpakking wordt gesloten.
Deze feta heeft een gelijkmatig, lichtromig zuivel zonder gaatjes.
Apetina-feta en feta in kruidige olie met olijven (beide bedieningsafdeling) zijn volgens dit procédé bereid.

--------------

Ik heb ook even gezocht en het wordt echt gepekeld. Ik zou het zelf niet aan Beau geven.
Door Peet
#306439
Ok..... :P...dat wordt dus stouwen....Afbeelding

...ik denk dat ik mijn bikinie maar in de kast laat, deze zomer....Afbeelding ;D ;D
Door tieneke
#306483
Peet schreef: Ok..... :P...dat wordt dus stouwen....Afbeelding

...ik denk dat ik mijn bikinie maar in de kast laat, deze zomer....Afbeelding ;D ;D
;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#306512
Ik wil wel komen helpen met stouwen hoor, lekkere olijven erbij mmmmmmmmmmmmm
Gebruikersavatar
Door Sonja
#306524
Lekker in een griekse salade. Of stukjes feta in een reepje spek rollen en dat dan uitbakken. Kun je een erg lekkere maaltijdsalade van maken!
Door bernerfan
#306525
Sonja schreef: Lekker in een griekse salade. Of stukjes feta in een reepje spek rollen en dat dan uitbakken. Kun je een erg lekkere maaltijdsalade van maken!
:P :P :P
Door Martine2
#306568
Sonja schreef: Lekker in een griekse salade. Of stukjes feta in een reepje spek rollen en dat dan uitbakken. Kun je een erg lekkere maaltijdsalade van maken!
:D :D :D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#306745
Ik gooi weleens wat feta door de groentemix hoor en beide honden leven nog dus het kan volgens mij geen kwaad ;D
Door Lizzy
#306746
Rovanna schreef: Ik gooi weleens wat feta door de groentemix hoor en beide honden leven nog dus het kan volgens mij geen kwaad ;D
Ja, hoewel die van jou geen nierproblemen hebben (tenminste, dat hopen we!!). Beau wel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 18 apr 2005, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#307077
Wanneer is de eerstvolgende Barfwandeling?

Dan neem ik een pondje of wat mee, voor bij de after-borrel :P :P :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door