Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lucky
#304928
Een paar weken geleden had ik al wat vragen m.b.t. het barfdieet, omdat ik Lucky op 'rauw' over wilde zetten. We zijn nu al weer een tijdje verder en ze krijgt nu alleen nog maar rauw spul (dus geen brokken meer). Ik heb de omrekentabel gebruikt om de hoeveelheden te bepalen, zo'n 800 gr. per dag. Nu is mijn vraag: kan ik bijv. een dag alleen orgaanvlees geven met een recreatiebot en groentenprut (dus in de verhouding 600 gr., 200 gr. en 200 gr.)? Of is het de bedoeling dat ik toch wat meer mix, bijv. wat minder orgaanvlees op een dag en misschien een paar sardientjes erbij?
Door Lizzy
#304935
Lucky schreef: Een paar weken geleden had ik al wat vragen m.b.t. het barfdieet, omdat ik Lucky op 'rauw' over wilde zetten. We zijn nu al weer een tijdje verder en ze krijgt nu alleen nog maar rauw spul (dus geen brokken meer). Ik heb de omrekentabel gebruikt om de hoeveelheden te bepalen, zo'n 800 gr. per dag. Nu is mijn vraag: kan ik bijv. een dag alleen orgaanvlees geven met een recreatiebot en groentenprut (dus in de verhouding 600 gr., 200 gr. en 200 gr.)? Of is het de bedoeling dat ik toch wat meer mix, bijv. wat minder orgaanvlees op een dag en misschien een paar sardientjes erbij?
Ja hoor, je kunt gerust 1 zo'n maaltijd per week geven. Als je maar in de gaten houdt dat je ongeveer 40% a 60% vleesbotten, 15% groente, 10% a 15% orgaanvlees, 20% spiervlees (afhankelijk van hoeveel bot je voert) en 5% (ongeveer) diversen voert. En dan mag je best die 15% orgaanvlees in 1 of 2 maaltijden per week doen. Morgen zou de ontlasting iets slap kunnen zijn want orgaanvlees laxeert (ik trek me daar niet veel van aan en accepteer gewoon dat de ontlasting de dag erop ietsjes dunner is).
Door Lucky
#304949
Bedankt voor het advies. En het gaat fantastisch. Toen Lucky nog op brokken zat dronk ze meer dan een liter water per dag (ik vond dat nogal veel), nu is dat geminiseerd naar een kwart wat ze eigenlijk alleen drinkt als ze gerend/gespeeld heeft. Ook de ontlasting is veel minder en ze hoeft niet meer iedere keer als we haar uitlaten. En ze vindt het heerlijk, die loopt wel 10 keer terug naar de bak om nog ergens een miniscuul restje groente weg te likken.
Door Lucky
#304958
O jee, daar gaan we weer, toch nog een vraagje. Wat bedoel je precies met: 20% spiervlees (afhankelijk van hoeveel bot je voert). De vlees/bot combinatie zit toch in de 60% vleesbotten? Of heb ik weer iets over het hoofd gezien?
Door Lizzy
#305524
Lucky schreef: O jee, daar gaan we weer, toch nog een vraagje. Wat bedoel je precies met: 20% spiervlees (afhankelijk van hoeveel bot je voert). De vlees/bot combinatie zit toch in de 60% vleesbotten? Of heb ik weer iets over het hoofd gezien?
Ik bedoel het volgende (was inderdaad zeer onduidelijk ja!): wanneer je 60% botten geeft die voor de helft uit vlees bestaan, dan geef je dus 30% bot en 30% spiervlees, right? Nou, er zijn veel mensen (waaronder ik) die 60% botten gewoon teveel vinden.... Ik geef dus zelf 40% rauwe vleesbotten (die voor minimaal 50% uit vlees bestaan). Maar als ik 40% vleesbotten geef: ik moet wel aan 100% voer zien te komen..... En ik vind dat je de hoeveelheid orgaanvlees niet moet overschrijden (15% is mooi zat), kun je dus beter iets van 20% spiervlees (gewoon vlees dus) geven. Dan kom je op 40% vleesbotten, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees, 15% a 20% groentes, 5% a 10% diversen/tafelrestjes/supplementen. Zit je op 100%.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door