Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#222567
Ik (Lizzy) open deze vraag even voor ons lid Lady-Gourgi:

Hoe dikwijls moet ik mijn paard/hond ontwormen per jaar. Ik ontworm 3 keer per jaar. Mijn vorige hond is 15 geworden.

Groeten
Lady-Gourgi
Door tessa
#222634
Mijn honden ontworm ik alleen als ik echt een sterk vermoeden heb dat ze last hebben van wormen of tijdens de loopsheid als ze gedekt moeten worden. Onze paarden worden wel elke drie a vier maanden ontwormd, ook dat zou ik liever minder doen maar bij paarden is er weinig info of discussie over het ontwormen, wel kun je bij paarden mestonderzoek laten doen en ik heb begrepen dat een aanwezigheid van 200 wormieren per gram mest normaal is ,slik.... weet je wel hoeveel kilo mest drie paarden per dag produceren.... :-X maar goed, ik zou wel willen weten of er voor paarden ook een soort barfplaats is, waarbij je kunt discussieren over het nut van elk half jaar enten en veelvuldig ontwormen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#222656
Ik ontwormde mijn honden standaard 4x per jaar :-[, maar Gitte is voor het laatst ontwormd in december vorig jaar. Sinds ik op Barfplaats lees ben ik anders tegen het ontwormen (en een héééleboel andere dingen) aan gaan kijken ;). De ontlasting van Gitte is super dus ik zie voorlopig geen reden om haar te gaan ontwormen.
Door Lizzy
#222658
De honden ontworm ik dus niet. Tenzij ze wormen hebben. Maar, eerst moet het bewijs geleverd worden dat ze wormen hebben. Wormmiddelen zijn bepaald niet onschadelijk voor het lichaam (en lever) van de hond. Want de middelen zijn in staat om diverse soorten gezonde wormen te doden en dan moet je, als middel, van goede huizen komen! Aangezien er niks pro-actiefs uit gaat van wormenmiddelen, zie ik geen noodzaak tot ontwormen.

Grappig he, toen ik een eigen pony had (heeeeel lang geleden) ontwormde we deze dieren nooit. Ik wist toentertijd niet eens dat het nodig was/moest. En ze mankeerde nooit wat, onze paarden......
Door Ordell
#222716
Lizzy schreef: De honden ontworm ik dus niet. Tenzij ze wormen hebben. Maar, eerst moet het bewijs geleverd worden dat ze wormen hebben. Wormmiddelen zijn bepaald niet onschadelijk voor het lichaam (en lever) van de hond. Want de middelen zijn in staat om diverse soorten gezonde wormen te doden en dan moet je, als middel, van goede huizen komen! Aangezien er niks pro-actiefs uit gaat van wormenmiddelen, zie ik geen noodzaak tot ontwormen.

Grappig he, toen ik een eigen pony had (heeeeel lang geleden) ontwormde we deze dieren nooit. Ik wist toentertijd niet eens dat het nodig was/moest. En ze mankeerde nooit wat, onze paarden......
Vroeger ontwormde ik altijd tegelijkertijd met de enting. Nooit last van gehad trouwens, maar nu doe ik al beide jaren niet meer. Ook nu geen last overigens... ;)

Maar toch schrok ik wel een beetje van die Border Collie op Animal Planet, die was 10 maanden oud en had het parvovirus... :(. Echter deze hond was helemaal nooit geent geweest.
Door Lizzy
#223138
Ordell schreef: Vroeger ontwormde ik altijd tegelijkertijd met de enting. Nooit last van gehad trouwens, maar nu doe ik al beide jaren niet meer. Ook nu geen last overigens... ;)

Maar toch schrok ik wel een beetje van die Border Collie op Animal Planet, die was 10 maanden oud en had het parvovirus... :(. Echter deze hond was helemaal nooit geent geweest.
Tja, het is ook wel eens moeilijk... Ontwormen brengt risico's met zich mee. Niet ontwormen brengt ook risico's met zich mee (hoewel deze natuurlijk te beperken zijn).

Vaccineren brengt risico's met zich mee. Niet vaccineren brengt ook risico's met zich mee.

Gisteren heb ik in het park aan een paardeneigenaar gevraagd hoevaak de paarden op de manege ontwormt werden. Antwoord: 1 keer per 12 weken. Dus, voor de mensen die denken dat je hond nog steeds gerust een hapje paardenpoep kan nemen: ik zou het risico niet lopen!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#223724
Ordell schreef:

Maar toch schrok ik wel een beetje van die Border Collie op Animal Planet, die was 10 maanden oud en had het parvovirus... :(. Echter deze hond was helemaal nooit geent geweest.
Er is een wereld van verschil tussen helemaal niet enten en overenten.
Door gonny
#225825
Als er kinderen in het gezin zijn, vind ik ook dat je alerter moet zijn op het "ontwormen" ! Zoals hier bv Daan (4) Mientje likt hem vaak en Daan deed (heb ik nu eindelijk afgeleerd) dan gewoon zn mond open!! dus met dit soort siuaties moet je wel goed opletten!
Boris is nu 8,5 maand en is toch hier al wel 5/6x ontwormd omdat hij dus een behoorlijke wormbesmetting had..ik wil hem dan volgend weekend nog 1x ontwormen voor de safe side.... ;)
Door lot25
#229447
Honden eens per jaar is wel voldoende vind ik, al schijnt het 2 x per jaar te moeten.

Paarden zijn een ander verhaal. Dit is o.a. afhankelijk van de conditie van het paard zelf, én de weide.

Mijn paard had de beschikking over zo'n 6 hectare, met z'n 2 en. En als die ponys kregen gaf ik de mijne ook. Dat was denk ik 1 a 2 keer per jaar.

Mijn vriendins paard stond op een overbeweid land, met paarden van verschillende mensen. Verder was dat gras ontzettend kort en werd niet vaak mest geruimd.
En kijk, dan krijg je wel problemen.
Worminfectie, en het dier heeft blijvende schade aan de darmen, of waar die beesten ook mogen zitten.
Zij ontwormde om de 3 maanden. Echter, de dierenarts vond dat zij nu maar 2 x per maand moest ontwormen.

Nu vraag ik mij dus af hoe 'gezond'dat is voor een paard, zo'n kuurtje. En, als er steeds methetzelfde middel zou worden ontwormd, hoe effectief zo'n middel blijft.

Dus, als het goed land is met niet teveel paarden is enkele malen per jaar voldoende.
Als het paardje vatbaar blijkt, en op kort land loopt zou ik kijken of er wat aan te doen is qua beweiden. Volgens mij scheelt dat al de helft, helemaal als de rest van de paarden ook gedaan is.

suc6
Gebruikersavatar
Door Hitam
#229902
Ik ontworm de honden eigenlijk alleen als ik het vermoeden heb dat ze wormen hebben. Dan doe ik ze allemaal. Hoewel dat laatste eigenlijk nergens op slaat, want als de een wormen heeft hoeft de ander ze helemaal niet te hebben.

De paarden ontworm ik twee keer per jaar een keer in het voorjaar voor ze de wei op gaan en een keer in het najaar als ze 's nachts op stal gaan. Ik geef het ze 's avonds voor de de stal in gaan en de poep die uit de stal komt gooi ik weg. Dat spul is namelijk funest voor je weiland. Tussendoor krijgen ze twee keer een kuur met Wormbalans van Greenbalance om hun weerstand tegen wormen te verhogen.
Met name als je ze vaak ontwormt is het belangrijk dat je verschillende ontwormmiddelen gebruikt omdat de wormen gemakkelijk resistent kunnen worden.

Hoe vaak je het doet is inderdaad afhankelijk van op hoeveel wei ze staan, met hoeveel paarden en hoeveel mest er ligt.
Door tieneke
#229908
Hier worden de honden niet meer ontwormd.
De paarden iedere 3 maanden,alle poep wordt om de paar dagen uit het weiland gehaald.
Onze paarden lopen dag en nacht buiten,Flair schoor ik altijd en dan stond hij met een dikke deken op...heel onnatuurlijk allemaal voor een paard.
Ook hij zit nu heel dik in zijn wintervacht,nadeel is dat hij sneller kou kan vatten na het rijden buiten met die dikke vacht.
Nu staat hij nog op stal met een wollen hals-deken om tot hij droog is.
Door Mevroi Kruim
#305431
Mijn honden en katten worden alleen ontwormd als er tekenen zijn van besmetting. Voor de honden dus nooit, en voor de katten jaren geleden voor het laatst, toen ik lintwormen voorbij zag komen :P

Onze IJslandse paardjes staan al 5 jaar in dezelfde groep op 2 ha weiland, het hele jaar door, dwz we portioneren dus er heeft altijd een deel van de weiden vrij. We ruimen 2x daags mest, grondig! en ik bekijk een paar keer per jaar de mest op zoek naar stronglyiden en ascariden, cq hun eitjes. Ik vind met moeite per mestsample (30 g) 50 eitjes. Totaal dus.
We ontwormen 2x per jaar in het najaar/winter, vooral tegen horzellarven aangezien je die niet in de mest ziet, en dan in ene moeite door tegen de andere parasieten, tegenwoordig ook tegen lintworm.
Interessant is wel het verschil in besmetting tussen de paarden onderling: een bejaarde merrie van IJsland (die ook altijd reuze veel winden laat) heeft altijd de hoogste score, die van mij altijd de laagste.

De mest van na het ontwormen gaat op een aparte afgesloten mesthoop, daar mogen de honden beslist niet aan en ook voor onze geliefde mestwormen die de mest keurig transformeren naar kompost is dat spul niet best. Vreemde paardenmest mogen mijn hondjes dus nevernooitniet eten.
Door Yari
#305792
sylvia schreef: Er is een wereld van verschil tussen helemaal niet enten en overenten.
Juist. Das zeker zo.
Maar om even op 't ontwormen verder te gaan;
ik ontworm Yari in principe ook nooit, mits ik dus inderdaad zou vermoeden dat ze wormen heeft.
Het is wel zo dat wij 's zomers altijd naar 't buitenland gaan waar hartworm voorkomt, dus dan wordt er wel ontwormt. Heb daar de vorige keer Milbemax voor gebruikt en dat is dus meteen tegen de meest voorkomende wormen. Van hartworm kunnen ze de pijp uit gaan dus dat risico durf ik dan niet te nemen.

Nog even een vraagje aan jullie: welk middel zouden jullie gebruiken tegen de hartworm? Ik bedoel, welke is in jullie ogen het minst schadelijk? Aangezien je tabl. hebt die meteen tegen de meest voorkomende andere wormen zijn of pipetten die tevens tegen de vlooien zijn en een aantal wormen?
Door Ejka
#305860
Mijn vorige honden ontwormde ik zelden. Keek wel af en toe naar de poep of ik wat zag.
De pup heeft ook van mij nog geen ontworming gehad.

Wat mijn paarden betreft. Die ontworm ik twee keer per jaar. En zet ze dan even wat langer op stal om zeker te zijn dat ik de besmette mest uit de stal kan halen.
Een keer een logee gehad en die bleek achteraf stijf onder de wormen te zitten. Toen wel een keer extra ontwormd. Het is namelijk wel belangrijk om alles tegelijk te doen.
Wat betreft de wei is het goed om deze te hooien of er schapen op te laten grazen. Om de wei weer schoon te krijgen.
Verschillende wormenkuren hoeven niet per se als er ivermectine in zit.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door