Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#304033
Ik wil graag weten hoe ik kan beginnen met barfen. Ziggy heeft al twee keer kippenekken op. 1keer geplet en 1 keer heel. Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen hoe ik het langzaam op kan bouwen. En met welke botten ik het beste kan beginnen. Ze krijgt nu al sinds maandag Bibi en die zaterdag en zondag ervoor had ze al gebarft (groente, fruit, yoghut, eitje en kippenekken).
Ik bedoel dus: welke botten kan ik geven na de nekjes. Ze reageert er heel goed op. Ze heeft helemaal geen diarree gehad en ze heeft al hele kleine harde drolletjes en ze poept ook veel minder.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 14 apr 2005, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door the dude
#304066
Waarom zou je het langzaam willen opbouwen als de hond goed reageert op versvoer ? Volgens mij haal je je alleen maar problemen op de hals met soms barf en soms niet.

Ik heb eerst een paar testmaaltjes gegeven, dat ging goed. Toen een menu samengesteld, alles ingekocht voor de eerste vijf weken, mix gemaakt en ingevroren en toen gewoon begonnen !

Dit lijkt mij de ideale werkwijze.

Voor de botten verwijs ik je door naar het botten document in de barf bibliotheek, daar staat alles in
Laatst gewijzigd door the dude op do 14 apr 2005, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#304073
the dude schreef: Waarom zou je het langzaam willen opbouwen als de hond goed reageert op versvoer ? Volgens mij haal je je alleen maar problemen op de hals met soms barf en soms niet.
Even nuanceren: soms barf en soms brok = vragen om problemen. Eerst je hond een aantal weken op een goede kvv zetten, zodat zijn maagzuur zich gaat aanpassen. Een brok-hond mag je nooit zo maar op barf zetten.

Maar soms barf en soms kvv is prima hoor.
Voor de botten verwijs ik je door naar het botten document in de barf bibliotheek, daar staat alles in
Inderdaad, en hoe hoe te starten en met welke botten.
Door the dude
#304115
Peet schreef: Even nuanceren: soms barf en soms brok = vragen om problemen. Eerst je hond een aantal weken op een goede kvv zetten, zodat zijn maagzuur zich gaat aanpassen. Een brok-hond mag je nooit zo maar op barf zetten.

Maar soms barf en soms kvv is prima hoor.Inderdaad, en hoe hoe te starten en met welke botten.
Ja, dat bedoel ik inderdaad.
Door Laura2004
#304453
Wie heeft er gezegd dat ze brokken krijgt. Geen van mijn honden krijgt brokken, ik snap niet waar jullie dit vandaan halen. ???
Door Laura2004
#304458
Ik wil dus eigenlijk weten. Na hoeveel tijd kan ik grotere botten geven zoals lamsribben, lamsnekken etc. Ik heb het brokken document al gelezen. Ik barf al meer dan twee jaar, maar met mijn andere honden ben ik gewoon in 1 keer begonnen, want toen wist ik niet dat het fout kon gaan.
Door Lizzy
#304697
Negen van de tien keer gaat het ook gewoon goed. Maar ja, het zou maar net te snel gaan.... En daarom geef ik het advies om het langzaam aan te pakken. Langzaam te wennen aan de diverse voedingsmiddelen en langzaam te wennen aan botten. En kijk, als je hond een spijsverteringssysteem heeft van beton, dan kun je vaak sneller gaan als een hond die een zeer gevoelige spijsvertering heeft. En een brokkenhond (die bijv. ook 'prettig' een flink aantal AB kuurtjes heeft gehad als pup): die zou een gevoelig spijsverteringssysteem kunnen hebben. Maar goed, ik schrijf je niet voor hoe snel je andere botten kunt gaan geven. Dat moet je zelf bepalen aan de hand van hoe jouw hond het doet qua ontlasting en qua het eten van botten (kluift ze goed of probeert ze het hele bot in 1 keer naar binnen te werken - dat soort dingen).
Door the dude
#304737
Laura2004 schreef: Wie heeft er gezegd dat ze brokken krijgt. Geen van mijn honden krijgt brokken, ik snap niet waar jullie dit vandaan halen. ???
Jij schreef dat ze nog maar twee keer heeft gebarft.

Ik ging ervanuit dat kvv ook BARF is, dus concludeerde dat ze aan de brokken zou zitten.

Over wanneer en hoe aan de botten, zou ik je ook weinig advies kunnen geven behalve klein beginnen en gewoon heel goed naar je hond kijken.
Laatst gewijzigd door the dude op vr 15 apr 2005, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#304761
Lizzy schreef: Negen van de tien keer gaat het ook gewoon goed. Maar ja, het zou maar net te snel gaan.... En daarom geef ik het advies om het langzaam aan te pakken. Langzaam te wennen aan de diverse voedingsmiddelen en langzaam te wennen aan botten. En kijk, als je hond een spijsverteringssysteem heeft van beton, dan kun je vaak sneller gaan als een hond die een zeer gevoelige spijsvertering heeft. En een brokkenhond (die bijv. ook 'prettig' een flink aantal AB kuurtjes heeft gehad als pup): die zou een gevoelig spijsverteringssysteem kunnen hebben. Maar goed, ik schrijf je niet voor hoe snel je andere botten kunt gaan geven. Dat moet je zelf bepalen aan de hand van hoe jouw hond het doet qua ontlasting en qua het eten van botten (kluift ze goed of probeert ze het hele bot in 1 keer naar binnen te werken - dat soort dingen).
Ze heeft volgens mij echt een maag van beton, want ze heeft nergens last van. Ze heeft meteen keiharde drolletjes. Ze kauwt ook heel goed op de nekjes.
Ik geef haar morgen wel een paar vleugeltjes en dan bouw ik het wel langzaam. Ik wil ook niet onnodig risico's lopen.
Door Laura2004
#304762
the dude schreef: Jij schreef dat ze nog maar twee keer heeft gebarft.

Ik ging ervanuit dat kvv ook BARF is, dus concludeerde dat ze aan de brokken zou zitten.
Met barf bedoelde ik zelf samengesteld eten. Misschien een beetje onduidelijk van mij :-\
Maar nee, geen van mijn honden eet brokken. Die komen er ook echt nooit meer in hier.
Door the dude
#304794
Laura2004 schreef: Met barf bedoelde ik zelf samengesteld eten. Misschien een beetje onduidelijk van mij :-\
Maar nee, geen van mijn honden eet brokken. Die komen er ook echt nooit meer in hier.
Das echt het nadeel van die forums, je communiceert alleen maar met woorden.

normaal gesproken heb je ook heel veel non-verbale communicatie zoals handgebaren, stemgeluid, intonatie, klemtoon leggen etc. etc. Ik heb eens een onderzoek gelezen waarin werd gesuggereerd dat in ene gesprek meer 20% van de communicatie verbaal is, de overige 80% allemaal non-verbaal.....

Daaorm ook de smilies :)

Brokken :P Barf :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door