Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaitkeeper
#29282
Allo allo,

Vandaag mn grenzen weer ietsje verlegd en naar een slachterij geweest om vlees.
(voor sommige mensen is dat echt een drempel hoor >:()

Maar afijn...ik kan er vanalles krijgen als ik even eind van de week bel. Kon nu hart meekrijgen (niet gedaan) en wat knarsjes (wel gedaan) en een pens (ook gedaan :-X)
Dus thuis aan het snijden gegaan :-\ :-X in het hok en ontdekte dat zo'n pens er iets anders uitzag dan ik dacht. Zo zaten er nogal wat hardere witte stukken aan waarvan ik vermoed dat dat puur vet is ?
Wat doen jullie daarmee ...eraf snijden of gewoon alles geven ?
En zo'n stuk pens beschouw ik dan dus als orgaanvlees met groeninhoud he ? Een stuk van bijv. 500 gr is dan zo'n 400 gram orgaanvlees ?(tenzij er 100 gram vet aanzit ? ::))

En hij had het ook over stukjes wervel met slokdarm die ik ook wel mee kon krijgen maar ik heb hier volgens mij gelezen dat slokdarm niet echt iets is...toch ?

Dus ik probeer volgende keer meer spiervlees en evt bot van jonge beesten te krijgen...

Maar die pens lusten ze best ! De teckel van mn moeder mocht even ruiken in de emmer maar voor ik boe kon roepen was ie vertrokken met een groot stuk slepend achter zich aan !! :o ;D

Oh ja...dat verhaal over schapenpens gaat niet op voor koeiepens he ? (heb namelijk gelijk een stuk gegeven :-X en volgens mij is het een koeiepens aan het formaat te zien)
Laatst gewijzigd door Gaitkeeper op ma 08 dec 2003, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#29375
Allo allo hierooow, ja volgens mij zijn die witte stukken gewoon vet. En weet je wat? Dat is fantastisch!! Onze honden krijgen over het algemeen veel te weinig vet in hun voeding. Dus, gewoon eraan laten zitten is mijn advies. Doe ik ook. Vet is voor onze honden gezond!

Zit er nog groen inhoud in dan? Of is het leeggeschut? Ik beschouw pens in zijn geheel als orgaanvlees en het percentage vet... nou daar let ik niet zo op. Ik zorg dat mijn honden iedere dag wat vet binnen krijgen in de vorm van kippenvleugels MET vel of lamsvlees met vet of rundvlees met vet of pens met vet.

Qua leverbot (want dat zit in de pens van een schaap). Ik heb eens even op Internet zitten kijken en ja hoor, leverbot kan ook in koeien voor komen. Minder vaak als bij het schaap. Maar de vraag is even of je je er wel werkelijk zorgen om moet maken. Hoe ik ook zoek op Internet, ik kan niet echt vinden wat de leverbot voor schade aan kan richten bij de hond. Overigens "ontwormen" boeren tegen leverbot hoor en is het niet iets dat in alle schapen voor komt. Voor het schaap en koe kan leverbot dodelijk zijn dus er is economisch belang bij het leverbot-vrij houden van vee.

http://www.keerhoeve.nl/leverbotten.htm

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... &art_id=97

Ik ben nu verder aan het speuren op Engelstalige sites. De Latijnse naam voor leverbot is overigens: Fasciola hepatica.

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#29379
Misschien een tip,als je wat moeite hebt met het snijden van de pens met een goeie keukenschaar is het makkelijk te knippen.Ik laat het vet er ook altijd aan zitten.
Door SemBo
#29972
Waar haal je vuile pens? Gewoon bij de slager op de hoek of moet je daarvoor echt naar de slachterij? En wat moet je er dan mee doen? Wat is vuile pens eigenlijk? Zit daar nog vanalles in? moet je dat schoonmaken? Kun je het ook in de vriezer vinden?

Oeioei wat een vragen.... :-[
Door sylvia
#30085
SemBo schreef: Waar haal je vuile pens? Gewoon bij de slager op de hoek of moet je daarvoor echt naar de slachterij? En wat moet je er dan mee doen? Wat is vuile pens eigenlijk? Zit daar nog vanalles in? moet je dat schoonmaken? Kun je het ook in de vriezer vinden?

Oeioei wat een vragen.... :-[
In de vriezer vindt je vuile pens maar dat is wel gespoeld.Ik zelf haal de vuile pens bij de slager hier op het dorp die zelf slacht.Als je die niet in de buurt hebt wordt het inderdaad slachthuis of diepvries.
Door Gaitkeeper
#30374
Daar haal ik het dus ook......bij een zelfslachtende slager.

Het is een grote lap orgaanvlees met groene ribbels.
En het ruikt ontzettend :-X (maar daardoor heeft het volgens mij ook enorme aantrekkingskracht op de honden ;D )

Zo ziet het eruit :
Afbeelding

Je moet het juist niet schoonmaken (volgens mij spoelt een slachter hem leeg, dus is de inhoud eruit maar wordt hij verder niet schoongemaakt...schone pens heeft niet zoveel waarde voor een hond)
Het is in feite een grote zak en je kan hem in stukken van je gewenste formaat knippen of snijden en dan apart verpakken en als porties invriezen.

Ik geef het in grote lappen zodat ze even bezig zijn dat te kauwen en kapot te trekken....
Ze krijgen het alleen buiten :-X en vinden het zaaaalig.
Laatst gewijzigd door Gaitkeeper op vr 12 dec 2003, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#30447
de pens die ik haal is 1000x smeriger :P het is vol groene smurrie, daarom vroeg ik ooit als ik het toch moet spoelen.
Als ik het zou schoonmaken zou het eruit zien als hier op de foto.
Door sylvia
#30546
Lupa schreef: de pens die ik haal is 1000x smeriger :P het is vol groene smurrie, daarom vroeg ik ooit als ik het toch moet spoelen.
Als ik het zou schoonmaken zou het eruit zien als hier op de foto.
Die van mij ook hoor lupa bij mij zitten de strootjes en grasjes er nog in.
Door Lizzy
#30557
Ik ga toch eens kijken of wij de pens op kunnen halen van onze Biologische koeien. Dat lijkt me toch wel ideaal. Wat weegt nou 1 pens?
Door Lizzy
#30570
Paul_Barte schreef: Volle pens Lizzy...dik 100 kg!!
Nah.... doe mij maar een lege pens! Getver! Wat weegt een lege pens dan?
Door sylvia
#30571
Lizzy schreef: Nah.... doe mij maar een lege pens! Getver! Wat weegt een lege pens dan?
geen idee,ik heb verleden keer voor ine 15 kilo gehaald ik weet niet of dat een hele was ???
Dus Ine was dat een hele pens?
Door Gaitkeeper
#30715
Ik had één complete pens en heb hem niet gewogen maar denk dat ie toch zeker rond de 10 kilo moet hebben gewogen.

Zag er ook niet zo uit als op de foto maar er zaten geen ruwvoerdelen meer in of aan.

Ik vraag me een beetje af wat men eigenlijk de pens noemt. Ik denk dat ik alles van de volgende foto in mijn emmertjes had.
Een groot gedeelte zag er namelijk zo uit als wat ze op deze foto 'netzmagen' (in het nederlands 'netmaag' ??)
noemen.

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door