Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#303426
Ik weet dat er wordt geadviseerd om groenten met een keukenmachine te pureren maar die heb ik niet.
Nou heb ik van de week snijboontjes en bietjes tot moes geprakt met een aardappelstamper. Geeft dat hetzelfde effect of is dit onzinnig om te doen.

Ze vonden het overig uitstekend te eten bij hun pensmaaltijd.

Groet, Sieneke
Door Lizzy
#303431
Tja, ik kan moeilijk beoordelen hoe fijn je het hebt gekregen want ik heb daar een ervaring mee, met de aardappelprakker. Nu zegt men dat de bacterieen in pens ook een voorverterende werking heeft op groente. Dus door de groente fijn te raspen of stampen en dan toe te voegen aan de pens: dat zou dan voldoende moeten zijn om de hond de voedingsstoffen uit groente op te kunnen laten nemen.
Door bas rouge
#303447
Ik heb ze eerst licht gekookt, snijbonen zijn best hard en prakken lukt dan slecht. Maar ik heb het redelijk fijn gekregen.
Dank voor je antwoord, ik wist niet dat de bacterien in pens een voorverterende werking hebben op groentes.
Door ~Joke~
#303857
Je kunt ook heel goed een staafmixer gebruiken om kleinere hoeveelheden groente te pureren.
Door 202spots
#303867
Wanneer je gekookte groente geeft hoeft het 't niet eens gepureerd te worden.(de celwand is al zacht gemaakt door 't koken)
Gekookte tafelresten kunnen tenslotte ook zo aan de voer worden toegevoegd.
Wanneer je echt groentmix wil maken dan is 't wel de bedoeling dat alle groentes ongekookt zijn.
(behalve bij sperzieboontje,daar even de kook erover)
Bij de rauwe groentes moet de celwand doorbroken zijn om opgenomen te worden.
En als je geen keukenmachine,blender of staafmixer hebt,dan is het als Lizzy zegd...dan maar 'n rasp gebruiken.

btw...voor duidelijkheid...af en toe 'n beetje gekookte groentes van tafelresten is niet erg hoor,maar wanneer je elke dag groentemix wil geven dan kan je beter rauwe groentes gebruiken.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 14 apr 2005, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door