Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
eelke schreef: Kranten!
Inderdaad, hier had meneer Keetje zo'n flesje met spul (van HB ofzo? ) gekocht. Mijn vriendin had het over 'gewoon een beetje as mengen met spiritus" :D en ik dacht, vrogguh maakte mijn moeder de formica (?) ruitjes van de kachel toch altijd schoon met een prop kranten? Ja dus, ik doe dat nu ook. Eventueel even met een microvezeldoekje iets vochtig en daarna met de kranten.
Maarrrrrr, mij is verteld als je goed stookt en je kachel is goed dan hoef je eigenlijk zowat nooit je ruitjes schoonmaken en inderdaad. Ik doe het omdat ik ze echt heel erg schoon wil hebben, (je wilt wel vlammetjes zien toch?) maar echt nodig is het nog niet geweest. Alleen bij het instoken maar dan mag je niet op volle kracht, zal ik maar zeggen. :biggrin2:
Laatst gewijzigd door keetje op za 29 nov 2014, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door doranto
klopt! Als je een goede kachel hebt én je stookt goed en droog hout, blijven de ruitjes inderdaad veel langer schoon.
Als bij jou de ruitjes nauwelijks vies worden, houdt dat dus in dat je het goed voor elkaar hebt  ;)
Door keetje
Het is wel verslavend, kom ik net van buiten, ruik ik daar dus kachelrook, kijk dus automatisch omhoog, wie is er aan het stoken? De buurman dus. Wij hebben een blok van 5 huizen en huis 1-3-5 hebben nu een pijp op het dak. Lijkt wel een virus. ;) Dan heb ik de neiging om dat ding ook aan te steken, maar het is nog niet nodig dus ik wacht tot vanmiddag. Moeilijk hoor, zo'n kachel. Is gewoon verslavend, ik jaag het hout er door heen. Als meneer Keetje straks thuis komt moet hij wellicht weer op pad om hout ergens te ronselen. :D
Door doranto
keetje schreef: Het is wel verslavend, kom ik net van buiten, ruik ik daar dus kachelrook, kijk dus automatisch omhoog, wie is er aan het stoken? De buurman dus. Wij hebben een blok van 5 huizen en huis 1-3-5 hebben nu een pijp op het dak. Lijkt wel een virus. ;) Dan heb ik de neiging om dat ding ook aan te steken, maar het is nog niet nodig dus ik wacht tot vanmiddag. Moeilijk hoor, zo'n kachel. Is gewoon verslavend, ik jaag het hout er door heen. Als meneer Keetje straks thuis komt moet hij wellicht weer op pad om hout ergens te ronselen. :D
Nou de kachelrook kunnen wij hier missen hoor  :P
We hebben nog maar 1 houtkachel op het moment, maar als het hout op is gaan we deze misschien toch ook wel vervangen door een pelletkachel. Je hebt vrijwel geen rook meer en ruikt ook niets meer buiten.
Niet leuk als je je ramen dicht moet houden omdat anders je huis stinkt naar de rook van de buren. (Hier gelukkig geen buren die stoken  :biggrin2:)
Door eelke
Hier worden de ruitjes wel vies  :-\ misschien omdat we nog moeten oefenen.

Hij staat al wel weer aan, 18 graden is wel fris anders he. En ik heb er een ovenschaal met saucijs en kaas broodjes opgezet. Worden die ook lekker warm.
Door cath
Doranto schreef: Nou de kachelrook kunnen wij hier missen hoor  :P
We hebben nog maar 1 houtkachel op het moment, maar als het hout op is gaan we deze misschien toch ook wel vervangen door een pelletkachel. Je hebt vrijwel geen rook meer en ruikt ook niets meer buiten.
Niet leuk als je je ramen dicht moet houden omdat anders je huis stinkt naar de rook van de buren. (Hier gelukkig geen buren die stoken  :biggrin2:)
Helemaal mee eens! Ik kan hier geen venster openzetten, want het stinkt ontzettend die rook!
Ik vind dat ze het moesten verbieden!
Door doranto
cath schreef: Helemaal mee eens! Ik kan hier geen venster openzetten, want het stinkt ontzettend die rook!
Ik vind dat ze het moesten verbieden!
Tja, het schijnt wel beter te zijn voor het milieu (al zou je dat als je het ruikt niet zeggen  ;D)
Dus verbieden lijkt me niet zo'n goed plan.
Maar het kan wél met minimale overlast. Door goed droog hout te stoken. Maar ja, zelfs dán blijf je het ruiken.  :-\
De enige echte oplossing is het stoken van houtpellets dan. Heb je tóch een gezellige kachel, ben je milieutechnisch heel erg goed bezig en bespaar je ook nog eens een hoop in je portemonnee.
Laatst gewijzigd door doranto op za 29 nov 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
Wij maken de raampjes schoon met de zachte kant van een schuursponsje, dat vochtig maken en dan even door de as.
Het gaat echt goed. Daarna even schoon poetsen met een doek of stukje papier.
Goed hout stoken , controleren of het droog genoeg is. Dat is het minste wat je kunt doen voor de stankoverlast.
Je kunt zo'n ding kopen om het vochtgehalte te meten.

Hanny
Door cath
Doranto schreef: Tja, het schijnt wel beter te zijn voor het milieu (al zou je dat als je het ruikt niet zeggen  ;D)
Dus verbieden lijkt me niet zo'n goed plan.
Maar het kan wél met minimale overlast. Door goed droog hout te stoken. Maar ja, zelfs dán blijf je het ruiken.  :-\
De enige echte oplossing is het stoken van houtpellets dan. Heb je tóch een gezellige kachel, ben je milieutechnisch heel erg goed bezig en bespaar je ook nog eens een hoop in je portemonnee.
Beter voor het milieu?
Lijkt me toch niet zo gezond om in te ademen.
Door Ike
Als de ruit vies is gewoon met n krant schoonpoetsen, gaat prima  ;)
Of desnoods een stukje keukenrol, vochtig maken...in de as dopen en poetsen maar!
Door keetje
Tja Cath,  ik denk dat er altijd wel iemand last heeft van iemand anders zijn plezier. Ik houd rekening met heel veel dingen wbt mijn medemensch. En ik heb een houtkachel. Lijkt toch redelijk goed samen te gaan.

Ik heb bijv. erg last van een stel steenuilen, ze staan op een of andere lijst die ze beschermd maar wie beschermd mij tegen die beesten?

Ik bedoel, er is altijd wel wat.
Door eelke
Ik krijg niet het idee dat het hier heel erg ruikt. Binnen sowieso al niet.

Het is wel echt heerlijk zo, bij de kachel :)
Door keetje
Lekker he? Hier heeft hiij ook de hele dag de kamer lekker warm gehouden. Ik heb nu door hoe ik hem netjes brandend houd. En vanmiddag mijn boerenkoolovenschotel lekker in het oventje opgewarmd. Ik moet nog even uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen, die oven gebruiken.

Ik heb naar aanleiding van het rookoverlastverhaal even staan klokken buiten hoelang mijn kachel rookt, nou, de volle 7.5 minuten, daarna is het roken over en als ik de klep dichtgooi dan is er natuurlijk ook al geen rook meer. Nou, daar moet de medemench het dan maar mee doen. Ik heb weer genoten, lig nu in bed en heb hem gloeiend beneden achtergelaten. Morgen weer stookplezier.
Door doranto
Nadia schreef: Whoesjjj. 27 graden vanavond. Ben benieuwd hoe warm het  morgenvroeg is
Jeetje, nou dat gaat hier niet gebeuren! Eerstens stook ik het niet zo heet en mocht het per ongeluk een keer gebeuren dat het wat te hard gaat, gaat hier alles open!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door