Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Mischa
#300801
Misschien weet iemand hier antwoord op. Menno (11jr, gecastreerd) heeft al sinds jaar en dag een kale buik en vaak zitten er ook korstjes. Hij likt de haren er, volgens mij, zelf af. De rest van zijn rode vacht ziet er mooi uit en voelt zacht aan. Menno is volgens mij verder helemaal gezond en gelukkig.

Jaren geleden zei een dierenarts dat hij er niets aan kon doen en dat het waarschijnlijk vlooienallergie was. Omdat de dierenarts er toch niets aan kon doen en Menno zelf geen last leek te hebben, heb ik het maar zo gelaten. Het haar op zijn buik komt en gaat en dat is al jarenlang zo.

Hoewel ik begrepen heb dat één beet 'fataal' kan zijn en vlooienallergie lang kan doorwerken, wil ik dit scenario ondertussen uit sluiten; Menno is al vele jaren totaal vlooivrij - daar ben ik heel zeker van.

Menno is erg lief, maar ook een heel klein beetje stressgevoelig: bang van vuurwerk en andere harde geluiden, maandenlang in plasongelukken in huis toen hij door een noodgedwongen verhuizing moest omschakelen van tuin- naar balkonkat. Toch kan ik het ontstaan van de kale buik qua tijd niet koppelen aan een stressgebeurtenis. Ook zie ik 'm niet overdreven aan zijn buik likken. Vanwege mijn werk ben ik vaak de hele dag thuis en dan slaapt hij vooral. Het zou mij verbazen als hij zich spontaan de haren uit zijn buik trekt zodra ik de hielen licht... maarja, die haren laten niet vanzelf los.

Laatst bij een nieuwe dierenarst geweest. Weer bericht dat er vaak weinig aan te doen is. Hij heeft getest op mijt en verder heb ik een potje "hydrocortiderm" meegekregen: "...misschien is dat net het zetje dat hij nodig heeft". Dat leverde Menno tweemaal daags een fijne buikmassage op en het moet gezegd: de korstjes verdwenen en het haar kwam ook een beetje terug. Maar ja, het spul mag maximaal twee weken gebruikt worden en volgens de bijsluiter moest ik afwashandschoenen aan... Je kan je alleen maar afvragen wat het goedje op lange termijn met een kattenbuikje doet.

Tegelijk heb ik ook mijn hoop gevestigd op Carnibest, want dit zou door ontgifting e.d. bepaalde vachtproblemen kunnen verhelpen. Menno heeft wel, zoals voorspelt, een beetje afscheiding bij de ogen gehad, maar de buik is na ruim twee maanden nog steeds kaal.

Binnenkort ben ik van ik van plan met Menno naar een wat meer alternatieve dokter te gaan, maar misschien dat iemand hier nog een idee heeft.

Alvast bedankt en groetjes.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#300810
Behalve huidproblemen kan likken op de buik veroorzaakt worden door stress, blaasklachten of darmklachten. Dus daar kun je op letten.
Door Rosita
#301002
Mijn Nero heeft precies hetzelfde alleen dan op zijn rug. Hij plukt de haren er uit, maar laat gelukkig zijn huid opbeschadigd (geen korstjes dus). Nero is nu ruim 4 jaar en heeft dit sinds de zomer van 2001. In het begin zei mijn DA dat het een vlooienallergie kon zijn, maar al die vlooiendruppels hielpen niet. Vroeger had hij dit ook in de winter, maar sinds ik vers vlees geef heeft hij het voornamelijk zomers (tegen het voorjaar, zoals nu, begint hij weer met plukken). Ik weet zeker dat hij geen vlooien heeft. Bij siamezen schijnt dit vaker voor te komen. Naast een zomer allergie kan ook stress het verergeren. En Nero is een echte stress kat. Hij moet niets hebben van vreemden en kan absoluut niet tegen drukte en kinderen, enz. Zomers zitten mijn katten bijna dagelijks een uurtje of 2-3 ’s ochtends en s’ avonds in de ren en dan plukt hij ook minder (minder stress?). Ik weet dus haast wel zeker dat het meer dan alleen een allergie is. Als Nero aan het plukken is dan gaat dit om echte grote plukken. Nero is dus niet continu bezig (er zijn zelfs dagen dat ik hem absoluut niet zie plukken). Omdat het plukken zijn leven niet overheerst en zijn huid onbeschadigd is heb ik het altijd zo gelaten. Ik heb overigens een hond die allergisch is voor huisstofmijt en ben hem nu aan het desensibiliseren. Dit helpt bij ongeveer 70% van de dieren. Het enige andere alternatief is zijn immuunsysteem onderdrukken (prednison, enz.) en dat zie ik niet zo zitten. Zolang Nero dus alleen zomers af en toe loopt te plukken en verder geniet van het buiten zijn, ben ik niet van plan om hem daarvoor te behandelen. Prednison en ook die zalfjes (zoals hydrocortiderm) met cortisonen hebben vervelende bijwerkingen bij langdurig gebruik. Als Menno niet continu aan het plukken is en verder een gelukkige indrukt maakt zou ik het gewoon zo laten. Wat je wel nog zou kunnen doen is kijken of er middels de homeopathie nog iets aan te doen is.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door Loti
#301085
Mijn gesteriliseerde poes van 13 heeft ook al jaren een kale buik. De oorzaak is onbekend, ze is door verschillende dierenartsen onderzocht. Ze heeft dieetvoer gekregen en ze krijgt het hele jaar door een vlooienbestrijdingsmiddel. Voedsel- en vlooienallergie zijn uitgesloten.

Ze is 2 jaar geleden behandeld met "cyclosporine". Deze stof wordt nu aangeprezen onder de merknaam Atopica. Twee jaar geleden heeft mijn kat dit gekregen en is bijna overleden door een ernstige bijwerking, die zelden voorkomt volgens de da. Nu begrijp ik dat dit medicijn indertijd experimenteel is voorgeschreven en hij onmogelijk kon weten of die bijwerking veel of weinig voorkomt...mijn kat was een van de eerste dieren in die praktijk die het kreeg.

Het geneesmiddel bleek de slijmvliezen in de mond/keel zo aan te tasten, dat mijn kat niet meer kon eten van de pijn en panisch werd bij het toedienen van het drankje (het is nu in capsules). Nog net op tijd hebben we kunnen voorkomen dat ze zo uitdroogde dat ze in een shock raakte. Het heeft minstens een half jaar geduurd voor ze weer enigszins normaal te benaderen was, door alle stress en pijn. De dierenarts ontkende dat de toestand, waarin de kat geraakt was, veroorzaakt werd door cyclosporine, maar ik moest het gebruik wel onmiddellijk staken. Dat zegt natuurlijk genoeg. Ik ben op sites gaan zoeken naar informatie en voor mij is het duidelijk dat dit middel niet zo onschuldig is als die da wilde doen geloven. Het wordt in de menselijke geneeskunde voorgeschreven bij orgaantransplantaties tegen afstoting.

Aangezien ze geen last van lijkt te hebben van de kale buik, accepteer ik die maar.
Laatst gewijzigd door Loti op zo 10 apr 2005, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#301222
Hallo, hartelijk dank voor de reacties zover ;D

Wat een naar verhaal trouwens Loti, van die cyclosporine. Zo zie je maar weer hoe je uit moet kijken.

De tips van stress, blaasklachten en darmproblemen zal ik zeker aankaarten als ik weer bij de dierenarts kom. Je weet maar nooit. Toch heb ik wel een idee dat dat het wat blaas- en darmproblemen wel los zal lopen; Menno geeft eigenlijk nooit over, heeft geen diarree en heeft ook geen moeite op de bak. Maar goed, ik ken ook niet alle symptomen. Wat betreft stress denk ik dat Menno daar zeker aanleg voor heeft, maar als ik 'm zo zie krijg ik niet de indruk dat hij daar nu (of beter: al die jaren) last van heeft.

Met wat ik in de reacties lees heb ik het vermoeden dat het toch een kwestie is van accepteren... gelukkig heeft Menno er, zover ik dat in kan schatten, niet echt last van. Toch ga ik binnenkort met 'm naar een homeopatische dierenarts. Als daar wat uit komt zal ik dat zeker laten weten hier.
Door Borke
#301256
Een door ons gefokte kater heeft een immuumiteitsprobleem en kreeg daarvoor Prednison.
Dat hielp prima, maar hij was 1.5 jaar jong en zou zijn leven lang die troep moeten slikken.
Dat wilde de eigenaar liever niet en ik heb haar aan het adres van een goede homeopatisch dierenarts geholpen en daar betrekt zij nu medicatie van en de kater is alweer 7 jaar en ziet er prima uit zonder Prednison.

Kortom, ik zou een goede homeopatisch dierenarts benaderen!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#301298
Mde P onze oude gevonden poes likte en plukte zichzelf ook kaal dit was echt van de stress. Phoebe doet dit op haar rug ook als ze niet op haar gemak is.
Door Lessie
#378718
Onze Jack Russel heeft waarschijnlijk een allergie. De dierenarts is dit d.m.v. een bloedonderzoek aan het bekijken. Naar aanleiding van zijn verschijnselen en alles wat we al hebben uitgesloten zal het waarschijnlijk wel om een allergie gaan. Na zoeken op Barfplaats zag ik in een reactie van jou dat je bezig was met desensibiliseren. Ik zou graag willen weten wat de resultaten bij jouw hond geweest zijn. Ik hoop natuurlijk dat het nu goed met jouw hond gaat. Kan je me misschien ook zeggen wat de kosten ongeveer zijn. Alvast bedankt voor je reactie.
Door Lessie
#378721
Sorry, zie nu pas dat het om een kat gaat. Wil toch wel graag je ervaringen weten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#378745
Lessie schreef: Sorry, zie nu pas dat het om een kat gaat. Wil toch wel graag je ervaringen weten.
Ik denk niet dat je daar erg snel wat op gaat horen, Mischa is al heel lang niet op BP geweest.
Door Lessie
#379002
Eigenlijk reageerde ik op een antwoord van Rosita, ik weet niet of zij nog wel eens op de site komt. Las namelijk dat zij toen bezig was met desensibiliseren.
Door Rosita
#379039
Ja, hier ben ik ;). Mijn hond Ammy krijgt nu alweer een paar mnd zijn injecties en vergeleken met vorig jaar ziet hij er echt een stuk beter uit. Hij jeukt minder en heeft daardoor ook geen kale plekken en donkere huid meer. Bij iets van 70% geeft het verbetering, en dat is dus zeker gebeurt. Ik heb voor Ammy een flesje gekregen (iets van 130 euro) van 10 ml waar je dus 8-10 mnd mee kan doen (hij krijgt nu 1 ml per keer, iedere mnd). Het flesje is bijna op (ik schat nog 2-3 keer) en dan gaan we dus zeker terug voor een nieuw flesje. Ik geloof dat je de eerste 3 jaar maandelijks moet behandelen en daarna is het waarschijnlijk niet meer nodig. Ik ben dus heel tevreden :D.

Groetjes Rosita
Door Lessie
#379081
Hallo Rosita,

Ok, bedankt voor je reactie! Het is dus zeker het overwegen waard. Ik moet nog steeds de bloeduitslagen afwachten, die waren vanmiddag namelijk nog steeds niet binnen maar alles wijst wel op een allergie. Ik weet alleen weer niet of zo'n bloedtest wel 100% betrouwbaar is. Hij (Bram) is bijna 7 jaar en heeft veel last van jeuk, af en toe (kale en/of natte) plekken. Last van zijn oren (jeuk en veel vuil) en ogen (loopogen). Hij heeft vooral veel last van zijn pootjes. Hij bijt zijn hele nageltjes kort (tot in het leven). Tussen de tenen is het rood en gezwollen. Zijn huid is nu ook rood. Hij heeft nu dan ook al antibiotica omdat er wel een bacterie is gevonden. De huid was dus op verschillende plekken al ontstoken. Ook stinkt hij ontzettend. We zijn nu bij een andere dierenarts omdat we over de dierenarts waar we bij waren niet tevreden waren. Deze "oude" dierenarts schreef ons ook lam met rijst voor en gaf hem af en toe een spuit tegen de jeuk. Ook heeft ze zijn anaalklieren uitgeknepen maar al met al zijn we hier niets mee opgeschoten. De "nieuwe" dierenarts heeft al huidschraapsels opgestuurd en zelf gekeken naar schimmels met een blauwe lamp. Hier is allemaal niets uitgekomen, alleen de aanwezigheid van een bacterie maar dat heeft met zijn ontstoken huid te maken. Dus nog even afwachten maar, ik hoop dat uit de bloedtest een oorzaak naar voren komt.
Door Lessie
#379108
Hallo Rosita,

Stonk jouw hond ook zo erg? en is dit ook minder geworden?
Door Rosita
#379202
De bloedtest meet in eenheden. Een waarde boven de 150 voor een bepaalde stof wordt gezien als een allergie. Er is trouwens geen 1 op 1 verhouding tussen het aantal eenheden en de ernst van de symptomen. Een herder van mijn tante is allergisch voor 2 schimmels, ook zij kreeg het advies op te gaan desensibiliseren. En ja, mijn hond stonk vorig jaar behoorlijk en nee, hij stink nu niet meer (nou ja, nu ruikt hij gewoon weer naar hond ;))
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door